iglun rakentaminen

lumiukko

Törmäsin netissä iglun teko laitteeseen nimeltä icebox. Onko kellään kokemusta kyseisestä vehkeestä.

6

3556

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iglu

Suomen ladulla on vuokrattavana kyseistä laitetta.

• jukkis

Tein kokeilumielessä oman version värkistä, ja sain sillä aikaiseksi mukiinmenevän majoitteen. Vietin iglussa pari pakkasyötäkin, ja mukavaa oli! Muottiaineena käytin vaneria.

• sipulinaama
        jukkis kirjoitti:

Tein kokeilumielessä oman version värkistä, ja sain sillä aikaiseksi mukiinmenevän majoitteen. Vietin iglussa pari pakkasyötäkin, ja mukavaa oli! Muottiaineena käytin vaneria.

Eikös kaikken paras iglu tule siten että kokoaa sen oikeaoppisesti lumilohkareista. Olen miettinyt sellaisen rakentamista mutta ei ole vielä tullut kokeiltua. Onhan tässä tosin koko talvi aikaa.

• jukkis
        sipulinaama kirjoitti:

Eikös kaikken paras iglu tule siten että kokoaa sen oikeaoppisesti lumilohkareista. Olen miettinyt sellaisen rakentamista mutta ei ole vielä tullut kokeiltua. Onhan tässä tosin koko talvi aikaa.

Varmaan syntyy hieno iglu perinteisellä tavalla, jos sattuu sopiva määrä sopivaa lunta sopivalla kelillä. Grönlannissa on ihka erilainen lumen rakenne. Sitäpaitsi vaatii jonkinverran suunnittelua ja harjoittelua osata leikata oikean kokoisia ja oikein viistettyjä lohkoja, että kupu saadaan ehjänä kasaan. Olen muutaman kerran yrittänyt, ja rakennelma tahtoo sortua juuri ylintä kerrosta kootessa. Pieni lasten iglu kyllä onnistuu, mutta kun sisään pitäis mahtua useampi aikuinen kamppeineen? Tuollaisen "iglukoneen" idea on siinä, että lumen saa tiivistettyä sopivasti oikeaan kokoon, myös "väärällä" kelillä. Ja kun laite on keskitetty asumuksen keskipisteeseen, seinät tulevat juuri oikeaan kaarevuuteen. Työskentely on ns. "jatkuvaa valua", jolloin uutta lohkoa ei ole niin vaikea kiinnittää. Mutta asiast tietää parhaiten se yks Matti, sukunimeä en muista, joka toi ekana laitteen Suomeen. Vaellusnetissä oli silloin sen kanssa jutustelua, luulisin löytyvän arkistoista? Myös Hesarissa oli muistaakseni asiasta juttu...

• jukkis
        jukkis kirjoitti:

Varmaan syntyy hieno iglu perinteisellä tavalla, jos sattuu sopiva määrä sopivaa lunta sopivalla kelillä. Grönlannissa on ihka erilainen lumen rakenne. Sitäpaitsi vaatii jonkinverran suunnittelua ja harjoittelua osata leikata oikean kokoisia ja oikein viistettyjä lohkoja, että kupu saadaan ehjänä kasaan. Olen muutaman kerran yrittänyt, ja rakennelma tahtoo sortua juuri ylintä kerrosta kootessa. Pieni lasten iglu kyllä onnistuu, mutta kun sisään pitäis mahtua useampi aikuinen kamppeineen? Tuollaisen "iglukoneen" idea on siinä, että lumen saa tiivistettyä sopivasti oikeaan kokoon, myös "väärällä" kelillä. Ja kun laite on keskitetty asumuksen keskipisteeseen, seinät tulevat juuri oikeaan kaarevuuteen. Työskentely on ns. "jatkuvaa valua", jolloin uutta lohkoa ei ole niin vaikea kiinnittää. Mutta asiast tietää parhaiten se yks Matti, sukunimeä en muista, joka toi ekana laitteen Suomeen. Vaellusnetissä oli silloin sen kanssa jutustelua, luulisin löytyvän arkistoista? Myös Hesarissa oli muistaakseni asiasta juttu...

Täältähän sitä tietoa löytyy: www.grandshelters.com/finland-igloo-news-fin.html

• Matti
        jukkis kirjoitti:

Täältähän sitä tietoa löytyy: www.grandshelters.com/finland-igloo-news-fin.html

Jukkis muisti oikein; hankin tuon iglumuotin kolme vuotta sitten, innostuin (ensimmäisen vuoden kokemukset keräsin Erä-lehden 1/2003 artikkeliin) ja sittemmin olen joka talvi jonkun iglureisssun tehnyt. Alkuun rakentamiseen menee tuntikausia, nykyisin parinkymmenen iglun jälkeen kokeneelle porukalla (3 henkeä) saamme iglun 2 tunnissa pystyyn - toki riippuu kelistä aika paljon: vastasataneesta tai nuoskalumesta tulee helposti, vanhasta kiteisestä pakkaslumesta hitaammin. Kylmemmässä kuin -23 asteessa en ole vielä rakentanut. Iglumuotin käyttöohjeet olivat aika tiiviit ja yksityiskohtaiset; käänsin ne suomeksi ja laitteen valmistaja lähetti kiitokseksi toisen muotin, jota olen lainaillut halukkaille kokeiluun. Jos kiinnostaa, soittele tai laita tekstiviesti 050-3608120.
        Matti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe