Hiusten oheneminen

Toipilas

Jos hiusten kunto on huonontunut (esim. selkeä hiusten ohentuminen, kuivuminen) ja syynä on pitkäaikainen syömishäiriö, onko peli terveiden hiusten suhteen menetetty... Onko kellään kokemuksia palautuuko hiusten kunto sen jälkeen kun alkaa syömään terveellisesti ja monipuolisesti? Kuinka kauan menee ennen kuin hiusten kunto paranee? Tuuheutuuko tukka eli kasvaako uusia hiuksia lähteneiden tilalle (palautuuko tukka entisekseen lainkaan)? Keinoja ja apuja hiusten kunnon kohentamiseen normaalin ruokavalion lisäksi?

8

24440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkuva

Huolellinen hoito ei yksin riitä kauniiden ja terveiden hiusten saamiseksi. Parhaimmistakaan hoitotuotteista ei ole hyötyä, jos hiukset eivät saa päivittäisestä ravinnosta riittävästi rakennusaineita. Monipuolinen, puhtaista raaka-aineista koostuva kotiruoka on hiukselle parasta ravintoa.

Ole kärsivällinen; hiusten kunnon parantaminen vie aikaa. Syvähoito saa hiukset väliaikaisesti kiiltämään, mutta pitkäaikaisempia ja ruokavalion muutoksen vaikutuksia pitää odotella vähintään kolme kuukautta.

Hiukset ovat samaa keratiinia kuin kynnetkin, joten myös kynsien kunto paranee terveen ja tasapainoisen ruokavalion avulla - puhumattakaan omasta hyvästä, keventyneestä olosta.

Tasapainoisen ravinnon lisäksi myös liikunta ja hyvä verenkierto ovat hiusten hyvinvoinnin kannalta tärkeitä.

Hiusten kannalta hyvät ravintoaineet:

Proteiini
      Hiukset ovat noin 80-prosenttisesti proteiinia, mikä korostaa proteiinin tärkeyttä ruokavaliossa. Parhaita proteiinin lähteitä hiusten kannalta ovat kala, kana ja kananmuna.
      Kasvisruokavalioa noudattavat saavat riittävästi proteiinia yhdistelemällä eri kasvikunnan tuotteita, esimerkiksi soijaa, viljaa, kasviksia ja pähkinöitä.

Sopiva määrä proteiinia on noin 1-2 grammaa painokiloa kohden. Näin ollen esimerkiksi 50 kiloisen henkilön olisi hyvä saada ravinnosta proteiinia 50-100 grammaa päivässä. Raskasta työtä tekevä tai ahkerasti liikuntaa harrastava tarvitsee proteiinia tätäkin enemmän.

Rasva
      Ravitsevaksi rasvaksi riittää 1 rkl oliiviöljyä ja 1 rkl rypsiöljyä päivässä, lisäksi silloin tällöin vehnänalkioöljyä. Myös kalaöljykapseleista voi olla hyötyä, niistä saat elimistölle tärkeitä omega-3 –rasvahappoja.

Painontarkkailijakaan ei saa unohtaa rasvojen tärkeyttä; näin vältytään painontarkkailussa usein esiintyvältä hiustenlähdöltä. Piilorasvoja ja ”huonoja” rasvoja kannattaa toki välttää.

Vaikka hyvät rasvahapot ovat hiuksille äärettömän tärkeitä, kannattaa liikaa rasvan saantia varoa. Liika rasva voi nostaa elimistön testosteronitasoa ja siten lisätä hiustenlähtöä.

Hiusten rakenne voi kärsiä myös, jos elimistö ei saa riittävästi vitamiineja ja mineraaleja. Esimerkiksi hilse voi johtua B-vitamiinin puutteesta, riittämätön raudan ja A-vitamiinin saanti puolestaan tekee hiukset elottomiksi, kiillottomiksi ja katkeileviksi.

Hiuksille tärkeät vitamiinit ja hivenaineet:

B-ryhmän vitamiinit ovat tärkeitä hiuksen hyvinvoinnin ja kasvamisen kannalta. Esimerkiksi B12-vitamiini ja foolihappo kasvattavat hiusnystyn solujen kapasiteettia valmistaa proteiineja. Biotiinin on puolestaan todettu olevan varsinainen karvankasvun erikoisvitamiini. Hyviä B-vitamiinien lähteitä ovat vilja-, liha- ja maitovalmisteet.

Raudan saanti on turvattava, sillä raudan puute voi aiheuttaa myös hiustenlähtöä. Rautaa saa muun muassa vähärasvaisesta punaisesta lihasta, riistalihasta, sisäelimistä sekä munankeltuaisesta.

C-vitamiini auttaa raudan imeytymiseen ruoasta elimistön käyttöön. C-vitamiini puute voi myös lisätä hiusten katkeilua. C-Vitamiini toimii myös soluja suojaavana antioksidanttina.

A-vitamiini on välttämätön solujen - siten myös hiusten – kasvun ylläpitämiseksi. A-vitamiinin esiaste Betakaroteeni, suojaa puolestaan ihokudoksen ja hiusjuuren terveyttä ja edistää kasvua. Liiallinen A-vitamiinin saanti voi silti myös lisätä hiustenlähtöä ja heikentää hiusten kuntoa, joten lisäravinteiden kanssa on syytä olla varovainen.

Sinkki kiihdyttää hiusten kasvua. Samoin kalsium ja Magnesium ovat tärkeitä hiusten kasvulle. Magnesiumin saanti on erityisen hyvä aikoina, jolloin on stressiä. Kuparin puute voi osaltaan aiheuttaa hiusten lähtöä, mutta se on tärkeä mineraali myös hiusten pigmentin kannalta. Sinkkiä saa lähes kaikista ravintoaineista. Sitä on eniten eläinkunnan tuotteissa, kuten lihassa, kalassa ja muissa meriruuissa sekä sisäelimissä (maksa, munuainen). Kalsiumia saa esimerkiksi maitotuotteista ja pähkinöistä, magnesiumia puolestaan saa esimerkiksi kokojyväviljasta, mustikoista, banaanista, vihreistä kasviksista ja pähkinöistä. Kuparin lähteitä ovat kuivatut pavut ja herneet, täyjyväsvehnä, luumut, vasikan ja naudan maksa sekä useimmat kalaruuat.

Myös rikki on hiusten kannalta tärkeä. Rikki on rakennusaineena erilaisissa proteiineissa, mm. keratiinissa, josta kynnet ja hiukset rakentuvat. Mitä enemmän rikkiä hiuskuidun proteiini sisältää, sitä vahvempaa hiuskuitu on. Metyylisulfonyylimetaani (MSM) on pienimolekyylinen, höyrystyvä rikkiyhdiste, jota on tietyissä elintarvikkeissa, mm. erilaisissa sipuleissa, kahvissa, teessä ja vihreissä vihanneksissa, sekä ihmisen elimistössä erilaisissa proteiineissa.

Myös pii on tutkimusten mukaan tärkeä hiusten hyvinvointiin vaikuttava hivenaine. Jotkut asiantuntijat arvioivat, että suomalaiset saavat ravinnosta liian vähän piitä, mikä voi osaltaan aiheuttaa hiusten heikkoutta. Piitä on runsaasti kasvikunnan tuotteissa, ja parhaat lähteet ovat kokojyvävilja, juurekset ja muut kasvikset. Markkinoilla on lisäksi runsaasti piitä sisältäviä ravintolisiä.

Talvikuukausina, eli marras-helmikuussa on huolehdittava D-vitamiinin saannista. Nykyisin maitoon lisätään d-vitamiinia, joten maidonjuojilla d-vitamiinin puute tuskin on iso ongelma.

Jos kärsii vähäisistäkin laktoosi-intoleranssin oireista tai maitoallergiasta, on noudatettava kokonaan laktoositonta tai maidotonta ruokavaliota. Laktoosi-intoleranssista tai maitoallergiasta hiusjuuren solutuotanto häiriintyy. Solut tulevat aina vaan pienemmiksi ja hius kuolee kesken kasvukauden. Näin ollen hiukset harvenevat.

Ravinnossa tulee karttaa lisäaineita, varsinkin E621:sta, joka saattaa aiheuttaa hilsettä. Muita mörköjä hiukselle ovat kofeiini, kolajuomat, suklaa, sokeri, suola ja tyydyttyneet rasvat.

Jos epäilet, ettet saa päivittäisestä ravinnosta riittävästi hivenaineita ja mineraaleja, voi myös lisäravinteista olla apua. Esimerkiksi monivitamiini voi auttaa hiusten hyvinvointia. Hiuksistaan huolehtivan ei silti kannata nappailla liikaa eri vitamiineja ja hivenaineita "varmuuden vuoksi", sillä lisäravinteet voivat aiheuttaa haitallista vitamiinien ja hivenaineiden tasapainon heilahtelua.

• emilia

Moi. Mulle kävi just noin, ku sairastin anoreksiaa. Siitä on nyt n. 5 vuotta...ja hiukset on ennallaan. Ei se nyt noin kauaa vie. Mulla on aina ollut pitkät hiukset, niin se kyllä vei muutaman vuoden, kunnes mulla oli taas paksuhkot pitkät hiukset. Mulla hiukset rupes lähteen vasta toipumisen aikana, niin ku sullakin. Kannattaa syödä kunnolla ja leikata hiukset. Mä leikkasin puolipitkiksi, niin sitten kasvoi tuuheammat hiukset. Yks tuttu, jolla oli tosi vaikee anoreksia, leikkas ihan poikatukan, ku sen hiukset oli mennyt niin huonoon kuntoon.
      En usko, että sun täytyis ruveta kovin tarkkaan miettiin jokaista proteiinia ja sinkkiä ym. kuten ed. viestissä sanottiin. Mä ite en ajattele kovinkaan paljon mitä syön ja hiukset pysyy päässä. Syön tosiaan sellasia vitamiineja, jotka ovat erityisesti tarkoitettu hiuksille ja kynsille.
      Se, että oot ite terve tarkoittaa, että sun hiuksetkin on terveet tai että niistä tulee terveet!

• kokenut

Itse käväisin anoreksian puolella ja hiuksista katosi puolet. Muutenkin ne ovat tosi hennot, sellaiset suomalaiset vaaleat vauvahiukset.

Kannattaa syödä kalkkipillereitä, jotka on erikoisesti tarkoitettu hiuksille ja kynsille. Sellaisia saa ihan ruokakaupoista. Omassa purkissani lukee:

Hiukset - iho -kynnet - luusto

Piimax C, Kalkki D. C- ja D- vitamiini, magnesium ja pii tehostavat kalsiumin imeytymistä ja luun muodostumista.

Hiukset saa siitä kasvuainetta. Pillereitä pitää popsia kuukausitolkulla, ennenkuin alkaa näkymään jotain tulosta. Kasvaa vahvempaa hiusta. Syö niitä, tekee hyvää myös luustolle, ettei osteoporoosi pääse yllättämään.

Epätoivoissani söin myös Viviscal -kuurin ja sotkin päähäni sellaista hoitonestellä. Sen jälkeen alkoi pukkaamaan pienen pientä uutta hiusta - mutta voi olla, että niitä olisi tullut muutenkin. Viviscal on tyyristä, sitä saa luontaistuotekaupoista.

Syö tarpeeksi proteiinia.

Käytä mietoja silikoonittomia shampoita tai kampaamotuotteita. Saavat uudet hiukset hyvän alun. Jos haluat käyttää hoitoainetta, käytä latvasuojaa. Älä laita hoitoainetta päänahkaan asti, vain latvoihin.

Kyllä se siitä! Minulla on nyt, vaikka ovatkin edelleen hennot, niin ihan hyväkuntoiset hiukset.

• kohta kalju?!

Mulla taitaa olla jonkinlainen syömishäiriö jonka seurauksena hiuksia on lähtenyt jo pitkän aikaa normaalia enemmän ja nyt niitä on ruvennut lähtemään vielä lisää. Lisäksi hiukseni ovat vähän huonokuntoiset, eivätkä ole kasvaneet pitkiin aikoihin. Pelkään, että olen kohta aivan kalju!!
      Haluaisin pitää hiukseni, mutta en halua lihoa...:( Tiedän, tuo lause kuulostaa tosi tyhmältä, mutta näin se vain on. Ilmeisesti ruokavalioni on liian yksipuolinen ja sen takia hiukset eivät saa riittävästi ravinteita kasvaakseen.
      En tiedä, mitä teen. Mua pelottaa ja masentaa, eikä ole oikein ketään kenelle puhua. En ole aikaisemmin edes myöntänyt itselleni, että mulla voisi olla syömishäiriö.

• Rinkeli

Se, että sä myönnät jonkinlaisen syömishäiriön mahdollisuuden, on jo iso askel "parempaan". Hyvä sinä! Puhu jollekin, ihan kelle vaan, mieluiten lääkärille tms. Apua löytyy, jos on halukas vastaanottamaan. Kokemusta on.
        Ja siitä hiustenlähdöstä: itsellänikin on ollut ihan tajuton hiustenlähtö: aamulla tyyny oli ihan täynnä hiuksia jne. Mutta sitten ostin hiukan vitamiineja (B,C,D, pii, sinkki, seleeni jne) ja aloin käyttämään Revivogen hoitonestettä ja shampoota. Aluksi näytti hetken, että hiustenlähtö vaan kiihtyy, mut sitten yhtäkkiä se loppu kuin seinään ja hiukset alko tuuheutua ja paksuuntua. Eli, se aine toimi ainakin mulla. Ja netistä löysin monia muitakin käyttäjiä, jotka oli tosi tyytyväisiä. Kannattaa kokeilla ennen kuin olo on ihan epätoivoinen. Tsemppiä sulle!!!

• Päärynäkissa
        Rinkeli kirjoitti:

Se, että sä myönnät jonkinlaisen syömishäiriön mahdollisuuden, on jo iso askel "parempaan". Hyvä sinä! Puhu jollekin, ihan kelle vaan, mieluiten lääkärille tms. Apua löytyy, jos on halukas vastaanottamaan. Kokemusta on.
        Ja siitä hiustenlähdöstä: itsellänikin on ollut ihan tajuton hiustenlähtö: aamulla tyyny oli ihan täynnä hiuksia jne. Mutta sitten ostin hiukan vitamiineja (B,C,D, pii, sinkki, seleeni jne) ja aloin käyttämään Revivogen hoitonestettä ja shampoota. Aluksi näytti hetken, että hiustenlähtö vaan kiihtyy, mut sitten yhtäkkiä se loppu kuin seinään ja hiukset alko tuuheutua ja paksuuntua. Eli, se aine toimi ainakin mulla. Ja netistä löysin monia muitakin käyttäjiä, jotka oli tosi tyytyväisiä. Kannattaa kokeilla ennen kuin olo on ihan epätoivoinen. Tsemppiä sulle!!!

Sairastin anoreksiaa vain alle vuoden ja hiukset meni niin paskaksi että jouduin leikkaamaan ainakin 15cm poijes ;< Nyt "parantuneena" aijon kasvattaa takaisin tuuheat ja terveet hiukset.

• kiiwii

Hei. sairastin 2vuotta bulimiaa, ja nyt olen ollut "terveenä" n.puol vuotta. mulla lähti melkein koko tukka, joudun peruukkia käyttämään. onko kenelläkään tietoa että kasvaako tukka takas vai onko bulimia voinut puhkaista esim. pävikaljun?? olen kuullut että bulimia vie hiuksia, mutta ihmetyttää kun minulta lähti suunnilleen kaikki!!

• mb1

Toivottavasti kohde " meidän Lenita" suhtautuu:

- meihin

- tukkaansa

- itseensä

Kohtuullisesti.

mb1 .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17113
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4874
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2748
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      148
      2052
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1607
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1547
    7. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      25
      1474
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1313
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1263
    Aihe