Maisemakuvausobjektiivi

kameramies

Mikä olisi sopiva maisemakuvausobjektiivi NIKON D 7100:n . MIkä olisi sopiva kiinteäpolttovälinen?

6

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse käytän pääosin zoomeja, maisemiin ehkä 16 - 35mm F4 Nikkorilta tai yleisputkea 18 - 200 mm. Molemmilla maisema onnistuu.

      Jos primeä ajattelet niin Nikkorin 35 mm F1,8 voisi olla yksi ja toinen jossain 15 - 20 mm tienoilla.

      Itse ainakin olen kokenut maisemissakin VR toiminnan eduksi koska voi monesti käyttää hieman pienempää aukkoa varsinkin jos haluaa koko kuvan teräväksi. Jalusta on toinen oiva ratkaisu ja monopodkin auttaa suuresti, ehkä ainakin VR:n verran.

    • kiinteä

      Minusta maisemakuvaukseen paras kiinteä polttoväli DX-kennoiseen 16 mm (Esim Samyang 16mm f/2).

      Kuvanvakaimella ja automaattitarkennuksella ei ole näin lyhyellä polttovälillä maisemakuvauksessa muuta kuin haittaa.

      Jalustasta tms tuesta on usein hyötyä yömaisemissa ja kameran pitämiseksi juuri oikealla korkeudella.

      • Tietyissä maisemissahan tuo Dx kennoisen 16 mm on ihan kohdallaan jopa Fx kennollakin kuvatessa joskin siinä helposti alkavat reunat "taipua".

        Kiinteän kennon haittana pidän rajauksen joustamattomuutta koska aina ei ole mahdollista edes käyttää jalkazoomia paikallisten olosuhteiden vuoksi tai ajan vähyyden takia.

        Jokainen tietysti tamplaa tyylillään.


      • 920
        nikon_d90 kirjoitti:

        Tietyissä maisemissahan tuo Dx kennoisen 16 mm on ihan kohdallaan jopa Fx kennollakin kuvatessa joskin siinä helposti alkavat reunat "taipua".

        Kiinteän kennon haittana pidän rajauksen joustamattomuutta koska aina ei ole mahdollista edes käyttää jalkazoomia paikallisten olosuhteiden vuoksi tai ajan vähyyden takia.

        Jokainen tietysti tamplaa tyylillään.

        Tarkoitit varmaan kiinteän polttovälin......
        Maisemakuvauksessa jalkazoomi on aika hankala ststeemi. Jalkazoomi vaikuttaa 3-ulotteisessa maisemassa ratkaisevan paljon perspektiiviin, kuvan elementtien suhteelliseen kokoon ja sijoittumiseen kuva-alalla.
        Jalkazoomilla valitaan perspektiivi ja polttovälillä rajaus. Jälkeenpäin tehty rajauksen hienosäätö kuvankäsittelyssä on ihan hyvä juttu.


      • kiinteä
        nikon_d90 kirjoitti:

        Tietyissä maisemissahan tuo Dx kennoisen 16 mm on ihan kohdallaan jopa Fx kennollakin kuvatessa joskin siinä helposti alkavat reunat "taipua".

        Kiinteän kennon haittana pidän rajauksen joustamattomuutta koska aina ei ole mahdollista edes käyttää jalkazoomia paikallisten olosuhteiden vuoksi tai ajan vähyyden takia.

        Jokainen tietysti tamplaa tyylillään.

        Maisemakuvayksessa jalkazoomi erikoislaajakulmalla?
        Tuo kai kertonee ettet ymmärrä mitään maisemakuvauksesta eikä laajakulmaobjektiivista.
        Maisemakuvauksessa ei zoomailla vaan sijoitetaan kamera juuri oikeaan paikkaan (myös korkeussuuuntaan) ja laukaistaan oikealla hetkellä (valo).

        Olen kuvannut kaukaisia maisemia myös 85 ja 200mm/35 polttoväleillä. Milloinkaan ei ole ollut tarvetta zoomailla maisemaa.


      • kiinteä kirjoitti:

        Maisemakuvayksessa jalkazoomi erikoislaajakulmalla?
        Tuo kai kertonee ettet ymmärrä mitään maisemakuvauksesta eikä laajakulmaobjektiivista.
        Maisemakuvauksessa ei zoomailla vaan sijoitetaan kamera juuri oikeaan paikkaan (myös korkeussuuuntaan) ja laukaistaan oikealla hetkellä (valo).

        Olen kuvannut kaukaisia maisemia myös 85 ja 200mm/35 polttoväleillä. Milloinkaan ei ole ollut tarvetta zoomailla maisemaa.

        Tietysti voi jälkeenpäinkin kropata pois jotain mitä et siihen maisemaan halua mutta kun on hyvä zoom niin ei tarvitse välillä vaihdella noita muita laseja siihen rungon nokalle.

        Monet ovat eri mieltä mutta itse en oikein ole noihin kiinteisiin primeihin ihastunut vaikka niitä muutama onkin hallussa. Ne ovat makrokuvausta varten, lyhkäsempi ja vähän pidempi.

        Olen myös kuvannut kaukaisia maisemia, jopa niin kaukaisia, että on ensin pitänyt matkustaa tuhansia kilometrejä. Samat lasit ovat silti olleet käytössä kuin täällä lähelläkin kuvatessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe