Mikä mua vaivaa? Ärhäkkä hiivasieni vai harvinainen STD?

ei ymmärrä enää

Viimeisen reilut 1½ vuotta olen ravannut lääkärillä ja gynekologilla toistuvien hiivasienioireiden vuoksi. Koko homma alkoi, kun olin sängyssä Brasiliassa työmatkalla olleen miehen kanssa (tapailimme hetken...). Samoihin aikoihin oli kyllä päällä herkkukausi, joka oli jatkunut jo muutaman kuukauden. Mutta pari viikkoa tämän jälkeen alkoi siis hiivasieni, joka alkoi toistumaan kuukausittain tai joka toinen kuukausi.

Olen ennenkin saanut herkkukaudesta hiivasienen, joten ajattelin homman johtuvan siitä, mutta olen alkanut epäillä sitä. Vajaa vuosi tuon jälkeen iski kunnon "kohtaus", jonka lääkäri silmämääräisesti totesi herpekseksi. Vasta-ainetestit näyttävät kuitenkin negatiivista, ensimmäinen testi tehtiin kuukausi oletetun tartunnan jälkeen, toinen testi kolmisen kuukautta oletetun tartunnan jälkeen, negatiivisia molemmat. Nykyisellä miehelläni on siis huuliherpes, siksi tuo herpes kuulosti osuvalta, mutta gyne sanoo, että ei vasta-aineita, ei herpestä. On testattu HIV, tippuri, klamydia. Luulin, että kuppakin, mutta viime viikolla gynekologi katsoi tuloksiani ja totesi, että kuppaa ei ole tutkittu. Kupan oireet eivät vain ollenkaan sovi mielestäni tähän, mutta mistä sitä ikinä tietää, tutkia se joka tapauksessa pitää... Gyne tutki ultralla paikat, mikään ei ollut poikkeavaa.

Nyt on siis vuorossa TAAS meno yleislääkärille pyytämään laajennettuja sukupuolitautikokeita, joita gyne suositteli. Nämä mun oireet on kuitenkin aika oudot. Sopivat hyvin hiivasieneen, mutta ovat kuitenkin pahemmat (on ollut hiivasientä aiemminkin, joten tunnistan sen). Ensinnäkin en ole enää varma, mistä oireet tulevat. Alkavat välittömästi kun syön vähänkin sokeria sisältävää ruokaa. Myös vaalea vilja aiheuttaa, jos syön enemmän kuin ihan vähän silloin tällöin. Kutinaa, joka pahenee ja lopulta alkaa kirvellä. Ei kuitenkaan häiritsevän paljon, mutta sen verran, että tietää jonkin olevan vinossa. Kirvely tuntuu enemmän siltä, että limakalvot hinkkaisivat toisiaan vasten. Valkovuoto on muuttunut valkoisesta kokkareisesta joskus olemattomaksi, joskus runsaaksi kokkareiseksi, joskus punertavanrusehtavaksi kokkareiseksi, kuin kuukautisten viimeinen päivä. Lisäksi alavatsakivut ovat uusi vaiva. Mitään paukuroita tai muuta näkyvää ei ole, ainoastaan pieni näppy, jonka sekä gyne että lääkäri ovat todenneet olevan ihan vain ihohuokonen. Papa otettu, ei mitään erikoista sielläkään. Kondyloomaakaan eivät ole löytäneet. Nykyisen mieheni kanssa olen ollut reilun vuoden, hänellä ei mitään oireita eikä mitään tautia ole löydetty. Ei ole tosin käynyt testeissä suhteemme aikana, taitaa sekin olla edessä.

En ymmärrä. Onko kyse todellakin ärhäkästä hiivasienestä, joka näin pitkään jatkuneena on tuhonnut limakalvoni? Vai vastaako joku harvinaisempi STD näihin oireisiin, joku, jota pitää varta vasten tutkia eivätkä automaattisesti sitä etsi, koska tutkivat yleensä vain yleisimmät? Onko kellään mitään vastaavanlaisia kokemuksia tai kokemuksia harvinaisemmista sukupuolitaudeista?

12

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ymmärrä enää

      Olen tosiaan kokeillut kaikki mahdolliset hiivasieniniksit eikä auta. Olen jättänyt pois sokerit, nukun ilman alushousuja, pesen alapään vedellä ja hoidan Ceridalilla, syön happamia marjoja ja hapanmaitotuotteita sekä maitohappobakteereja, olen kokeillut apteekin itsehoitotuotteita, jopa piimätampooneita, enkä tiedä monesko Fluconatzol-resepti on menossa (pahoittelen, jos ei lääkkeen nimi mennyt oikein). Pillereillä hiiva pysyy poissa 2 viikkoa takuuvarmasti, sen jälkeen saattaa tulla uudestaan, mutta auttavat kuitenkin aina. Olo alkaa olla aika epätoivoinen ja seksielämä kuollutta, kun jatkuvasti joku vaivaa... Lääkärit lykkää aina uutta hiivasienilääkereseptiä, itse lähdin viime kerralla vaatimaan kunnon tutkimuksia ja lykkäsivätkin sitten kattavampiin labrakokeisiin ja gynelle. Labrassa katottiin veriarvoja ja vaikka mitä muuta - ei mitään normaalista poikkeavaa.

      Iso huokaus...

    • Kokeile piimää

      Wanha kansa hoiti alapääpesut piimällä, idea tuossa on se, että piimä on hapanta ja toisekseen piimässä olevat hapatteet tuhoaa hiivasienen luonnollisesti ;)

      Ootko muuten tullut ajatelleeksi sitä, että tuo hiiva saattaa uusiutua "hiivaisen" seksikumppanin takia... eli onko sulla joku mies, jolla vois olla muhimassa kyseinen sieni esarin alla?

    • ei ymmärrä enää

      Piimä vie toki hiivan - ja tuhoaa samalla limakalvot. Ainakin minulle piimä on liian vahvaa. Gynekään ei sitä suosittele, sillä siinä on kuitenkin usein aineita, joita ei ole tarkoitettu alapäälle. Ulkoinen piimällä lotraaminen ei auta, ongelma lähtee sisältä.

      Oon miettinyt tuota, mutta mitään yhteyttä seksin harrastamisella ja hiivalla ei ole. Saattaa mennä viikkoja että harrastetaan seksiä tämän mun ongelmani vuoksi, ja tuona aikana hiiva saattaa olla pariinkin kertaan päällä. Gynekin sanoi, että miehellä olisi tässä ajassa ilmaantunut oireita, jos sillä hiiva olisi. Itse ajattelin, että mies voisi kyllä itsensä hoitaa, vaikka gyne ei sille tarvetta nähnytkään.

      • Molemmat hoitoon

        Pelottele sitä miestä ympärileikkauksella, joka on pakko tehdä, jos esinahka arpeutuu hiivainfektion takia, saattaa löytyä ihmeesti halukkuutta lähteä hoidattamaan paikkansa. Ootko oikeasti kokeillu piimää? Piimässä ei ole mitään myrkkyjä, se vaan hoitaa tuon hiivan pois, kuten alapään bakteerit nosmaalisti tekee, mutta ne on esim lääkekuurin takia kadonneet joksikin aikaa


      • ei ymmärrä enää
        Molemmat hoitoon kirjoitti:

        Pelottele sitä miestä ympärileikkauksella, joka on pakko tehdä, jos esinahka arpeutuu hiivainfektion takia, saattaa löytyä ihmeesti halukkuutta lähteä hoidattamaan paikkansa. Ootko oikeasti kokeillu piimää? Piimässä ei ole mitään myrkkyjä, se vaan hoitaa tuon hiivan pois, kuten alapään bakteerit nosmaalisti tekee, mutta ne on esim lääkekuurin takia kadonneet joksikin aikaa

        Voi herranjumala, johan mä sanoin koittaneeni piimää jo ensimmäisessä viestissä ja sitten sanoin sen rikkoneen mun limakalvot, miksi pitää vielä kyseenalaistaakin? Kyllä, olen kokeillut sekä piimätamponeja sisäisesti öisin että piimällä läträämistä ulkoisesti - ensimäinen rikkoi limakalvot, toinen ei toiminut. Väännetään rautalankaa.

        Ukolla ei ole mitään minkäänlaisia oireita, ei hiivaan eikä mihinkään muuhunkaan infektioon liittyen. Tässä nyt ei ole kyse siitä, että mies ei halua hoitoa vaan siitä, että gyne ja lääkärit eivät koe tarpeellisena, kun miehellä ei oireita. Gyne sanoi, että halutessani voin sille yhden fluconatzolin syöttää ja näin meinaan tehdä. Mies sanoi heti, että tottakai.

        Ihme asenne. On muutenki jo murheita ku vastailla tämmösiin asenteellisiin "miehet on paskoja ja sinä et varmasti oo tehny mitää vaikka väität niin" -viesteihin.


    • käynyt

      käy helsingissä iho ja sukupuolipoliklinikalla tutkituttamassa itsesi, sielä on vankka tieto taito kaikesta

    • toimii kyllä

      Etkö ole kokeillut ruokavalion muutosta? Syö kasviksia, marjoja, sieniä, lihaa, kalaa, hedelmiä... Jätä sokerit, vaaleat leivät ym.

      Tuloksia voi tulla jo parissa, kolmessa päivässä.

      Mitään uutta ei ole löydetty?

      • ei ymmärrä enää

        Tuolla ylhäällä jo jotain puhuinkin ruokavaliosta, mutta kokeiltu on. Sokerit ja vaaleat viljat pois (syön sokeritonta ja mieluiten gluteenitonta), syön happamia marjoja ja hapanmaitotuotteita päivittäin, normaalit lihat kasvikset kalat... Olen ruokavalion viimeisen puolentoista vuoden aikana muklannut uusiksi ja kokeillut vieläkin rajoitetumpaa (ei hiilareita) ilman helpotusta. Ei auta siis.

        Sp-tautitestit (klamydia, tippuri) otettiin uusiksi, ei mitään. Huomenna tulee kupan tulos, mutta lääkäri pitää todella epätodennäköisenä. Nyt olen gynen ohjeesta käyttänyt Ovestin puikkoja limakalvoja parantamaan ja Canesten viidettä tappamaan hiivan ulkoisesti (kuulemma pilleri ei välttämättä hoida sitä).

        Sormet on ristissä että tämä Ovestin-hoito auttaa, gyne oli sitä mieltä, että vaivat saattaa johtua myös ärtyneistä limakalvoista ja ylihoitamisesta.


      • Tuli vaan mieleen
        ei ymmärrä enää kirjoitti:

        Tuolla ylhäällä jo jotain puhuinkin ruokavaliosta, mutta kokeiltu on. Sokerit ja vaaleat viljat pois (syön sokeritonta ja mieluiten gluteenitonta), syön happamia marjoja ja hapanmaitotuotteita päivittäin, normaalit lihat kasvikset kalat... Olen ruokavalion viimeisen puolentoista vuoden aikana muklannut uusiksi ja kokeillut vieläkin rajoitetumpaa (ei hiilareita) ilman helpotusta. Ei auta siis.

        Sp-tautitestit (klamydia, tippuri) otettiin uusiksi, ei mitään. Huomenna tulee kupan tulos, mutta lääkäri pitää todella epätodennäköisenä. Nyt olen gynen ohjeesta käyttänyt Ovestin puikkoja limakalvoja parantamaan ja Canesten viidettä tappamaan hiivan ulkoisesti (kuulemma pilleri ei välttämättä hoida sitä).

        Sormet on ristissä että tämä Ovestin-hoito auttaa, gyne oli sitä mieltä, että vaivat saattaa johtua myös ärtyneistä limakalvoista ja ylihoitamisesta.

        Ootko käyny hiv-testissä? Hiivat ja sienet tuppaa riivaamaan herkästi hiv-positiivisia...


      • ei ymmärrä enää
        Tuli vaan mieleen kirjoitti:

        Ootko käyny hiv-testissä? Hiivat ja sienet tuppaa riivaamaan herkästi hiv-positiivisia...

        On otettu nekin useampaan kertaan, negatiivista näytti.


    • 8+3

      Onko sulla käytössä ehkäisyrengas tai muu hormonaalinen ehkäisy? Sulla saattaa olla esim. todella kuivat limakalvot siitä johtuen. Lisäävät myös hiivasienen esiintyvyyttä.

      • ei ymmärrä enää

        Ei ole, ei ole ollut vuosikausiin, mutta gyne epäili ylihoitamisen johtaneen tuohon vaivaan. Nyt hoidetaan kuivia limakalvoja Ovesten-kapseleilla, joiden on tarkoitus paksuntaa ja hoitaa niitä. Lisäksi canesten-voide tappamaan mahdollisen ulkoisen hiivan. Toivottavasti tämä auttaa, on ainakin omasta mielestäni ollut helpompi olo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe