Leikkaukseen joulukuussa

Bariatric surgery

BMI on vasta himpun verran alle 35, mutta ensimmäiset ongelmat on diagnosoitu (parikin hormonivajetta, uniapnea). Eri dieeteillä olen saanut ajoittain painoa alas, jopa 10 kg, mutta kaikki on tullut takaisin korkojen kera. Olin laiha lapsena ja hoikka nuorena, mutta suunta on koko ajan, tilapäisiä laihdutuskuureja lukuun ottamatta, ollut ylöspäin. Nyt ikää on kohta 60, joten on aika toimia

Olen varmaan heikko ja huono ihminen, kun en saa painoani laskemaan. Ruokavalioni on terveellinen, mutta minulla ei ole oikein kylläisyyden tunnetta ja syön liikaa.

Menen Viroon mahalaukun ohitusleikkaukseen, en tiedä pääsisinkö Suomessa edes yksityisellä puolella. Kävin Tallinnassa tarkastamassa sairaalan ja sain leikkaavasta kirurgista ja sairaalasta oikein hyvän käsityksen. Hintaa tulee n. 6000 euroa. Maksan ilomielin omasta pussistani joka sentin. Toiset ostavat uuden auton tai hankkivat asunnon, jossa on merinäköala. Itse sijoitan mieluummin siihen, että minulla olisi terveempi vanhuus.

Kohta alkaa ennen leikkausta tarkoitettu ruokavalio. Leikkaus on itsenäisyyspäivän jälkeen. Jos joku on kiinnostunut kokemuksistani, kirjoittelen täällä, mutta vasta kun olen leikkauksesta toipunut, varmaan lähempänä joulua seuraavan kerran.

11

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bontso

      ONNEA leikkaukseen. Eräs tuttuni on myös menossa tänä talvena Suomessa kyseiseen leikkaukseen. Itsenikin pitäisi mennä, painoindeksi 45... ja oon lähelle kuuskyt. En uskalla.

      • avain onneen

        Ei kannata pelätä. Hyödyt ovat niin suuret verrattuna siihen, että kuolet niiden kilojen tuomiin ongelmiin. Oma painoindeksi oli reilu 50 ennen leikkausta, nyt lähennellään jo kolmeakymmentä. Hissukseen mennään alaspäin ja kaikki on ollut vaivan ja pelonkin arvoista.


      • Bariatric surgery

        Luulisin, että meidän ikäisten (n. 60) kannattaisi mennä nyt leikkaukseen. Vanhuus on edessä ja mahdollisuudet leikata vähenevät. Vanhuuden vaivoista voi myös ehkä selvitä paremmin, jos ei ole paljon ylipainoa.

        Leikkauksessa on omat riskinsä haittansa. On esim. syötävä vitamiinivalmisteita loppuikä, kenties vähennettävä alkoholia (mikä lienee hyöty), opeteltava syömään aivan uudella tavalla, jne. Jokainen tietysti omalla kohdallaan punnitsee hyödyt ja haitat.


    • ex-läski

      Minä kävin leikkauksessa Englannissa n. 7 vuotta sitten (asuin silloin siellä). Päivääkään en ole katunut,vaikka kallista se olikin! Painoindeksi oli silloin 40, nyt vaihtelee 25-26 välillä. Elämä on niiiiin paljon parempaa nyt!

    • Bariatric Surgery

      Leikkaus on ohi ja kaikki meni hyvin. Loistava kirurgi ja hyvä hoito. Olen jälleen kotona ja toipuminen etenee juuri kuin pitääkin. Opettelen uudelleen syömään. Se vaatii ponnisteluja, mutta ei ole ylivoimaista. Jatkuva tunne nälästä jäi sinne leikkauspöydälle. Olo on vielä hieman heikko, mutta kohenee päivä päivältä.

      • bontso

        Miten sulla on mennyt leikkauksen jälkeen??


      • Bariatric Surgery
        bontso kirjoitti:

        Miten sulla on mennyt leikkauksen jälkeen??

        Leikkauksesta on kohta kuukausi. Paino on laskenut varmaan 10 kg . Olo on jo nyt kevyempi. Minkäänlaisia kipuja ei ole paitsi silloin, kun erehdyin syömään nesteen kanssa liikaa. Tuli vähän huono olo.

        Pienen voileivän voin syödä teen kanssa, mutta en enempää. Yleensä pitäisi juomisen ja syömisen välillä olla n. 40 min. Pieniä määriä voin syödä, esim. yksi pienehkö jauhelihapihvi ja esim. laatikkoruokia menee kyllä hitaasti syöden. Aika paljon olen syönyt sosekeittoja, rahkaa ja jogurttia. Niitä voin kyllä syödä jopa 3-4 dl. Perunaan ja pastaan en ole koskenut ja yritän jättää ne pysyvästi pois ruokavaliostani. Aika paljon olen lihonut leivän ansiosta. Sitä voin syödä hyvin pieniä määriä ja sen suhteen täytyy olla jatkossa varovainen, ettei tule syötyä liikaa.

        Nyt, kun kohta kuukausi on kulunut leikkauksesta, alan syödä vähitellen monipuolisemmin, salaatteja ja hedelmiä. Banaanin voin syödä nytkin, mutta kaipaan myös muita hedelmiä

        Leikkausarvet ovat minimaalisen pienet ja luulen, että kukaan ei niitä edes huomaa saunassa tai uimahallissa. Kun kuukausi on kulunut, voin aloittaa jälleen kuntosaliharrastuksen. Se on aika ajoin vuosien mittaan kuulunut elämääni. On aika palata.

        Joillakin potilailla nälän tunne poistuu jopa kokonaan puoleksi vuodeksi. Minulla nälkä kyllä tuntuu, mutta ei tietenkään sillä tavoin kuin ennen leikkausta. Koska mahalaukun koko on vain murto-osa aikaisemmasta, kylläisyyden tunne tulee helposti,

        Nyt tuntuu siltä, että tein oikean ratkaisun ja vanhuuteni voi olla terveempi. Toki eihän tämä ihan ongelmatonta ole. Vitamiineja syön purkista aika paljon loppuikäni ja niiden saantia pitää verikokein tarkistaa, nyt 3 kk välein ja jatkossa vuoden välein.


      • Bariatric_Surgery
        bontso kirjoitti:

        Miten sulla on mennyt leikkauksen jälkeen??

        Nyt on leikkauksesta kulunut n. 5 kk. Paino laski nopeasti alkuun, mutta on nyt hidastunut. Olen kuitenkin jo päässyt lievästi lihavien kastiin. Painoa on nyt lähtenyt n 25 kg ja toivon, että sitä lähtisi vielä vajaa 10 kg. Sitten painoindeksi olisi normaalin rajoissa. Syömistä joutuu totuttelemaan vieläkin. On syötävä hitaasti ja pieniä määriä. Esim. karkeaa salaattia ja kokolihaa mahtuu vain hyvin pieniä määriä. Kaikkea voi syödä. Liian nopea syöminen ja liian suuret annokset aiheuttavat huonon olon, mikä on ihan hyvä juttu. Vitamiineja syön pillereinä. Kävin hiljattain vitamiinitutkimuksessa. Kaikki arvot ovat ihan normaaleja, joten ei huolta. Minulla oli hormonikorvaushoitoja (testosteroni ja DHEA). Ne on voitu lopettaa laihtumisen myötä. Uniapnea ei ole toistaiseksi parantunut. Voi olla, että en pääse siitä eroon, vaikka saavuttaisin normaalipainon.

        Katselin eilen Ajankohtaisesta kakkosesta dokumenttia lihavuusleikkauksista. Siinä nuorella naisella oli tullut kovat vatsakivut. Minulla kaikki on mennyt hyvin. Minulla ei ole tullut mitään psykologisia ongelmia leikkauksesta ja puolisoni on ollut pelkästään iloinen hoikistumisestani. Ohjelmassa sanottiin, että leikkauksen jälkeinen laihtuminen on aiheuttanut jopa avioeroja! Minusta kuulostaa oudolta.

        Menin leikkaukseen, jotta vuosikymmeniä jatkunut laihtuminen ja lihominen ja kuitenkin keskimääräinen painon nousu loppuisi. Täytin juuri 60 v ja olen toiveikas, että vanhuuteni olisi terveempi.

        Ratkaisu oli minulle hyvä, mutta ymmärrän kyllä, että leikkaus ei ole ratkaisu Suomen kahdelle miljoonalle ylipainoiselle.


    • Bariatric_Surgery

      Leikkauksesta on kulunut nyt 2 kk. Paino on laskenut ongelmitta n. 18 kg. Kirurgi ei lupaillut, että pääsisin ihan normipainoindeksiin, 25, mutta nyt näyttäisi, että jopa se voi olla mahdollista. Edelleen olen tyytyväinen. Kohta menen hormonitutkimuksiin, jospa lääkityksen voisi jättää pois! Joitakin ruokia pitää syödä todella hitaasti (esim. appelsiini, ruisleipä) ja kokolihan syönti ei oikein vielä suju. Olen "löytänyt" aamiaisruuaksi puuron, jota voin syödä hyvin ja saan kuituja.

    • Leikattu

      Kannattaa miettiä kaks kertaa, leikattu 3,5 kk sitten. Lähtö paino 117kg, ene dietillä 2 viikkoa -3kg. Leikkauksen jälkeen paino pudonnut 6kg. Olo on kokoajan kuin ennen ison pitzan jälkeen. Ilmavaivat ovat niin järkyttävät, että sosiaalisen elämän on saanut unohtaa, valvottavat myös öisin. Vatsa ei vedä yhtään, närästys 24/7. Ruoka aine valinnoilla ei merkitystä oireisiin. Vaikeat nielemis vaikeudet, mitään esim jogurtti tyyppistä ei voi niellä, koska siihen meinaa tukehtua, ei mene ruokatorvesta alas. Ensimmäiset 2kk meinasi tukehtua myös nesteisiin. Painon vähäiseen pudotukseen voi toki olla sekin syy, että opettelin jo ennen leikkausta vuoden syömään maks 2dl annoksia kerrallaan, kroppa tottunut. Noin pienellä paino indeksillä en missään nimessä lähtisi leikkaukseen. Kovasti saa lukea kuinka helppoa on leikkauksen jälkeen ja elämä hymyilee. Siksipä ajattelinkin antaa toisenlaista näkökulmaa.

      • Eilogiikkaa

        Minutkin on leikattu ja onhan se elämä muuttunut niin hyvässä kuin pahassa. Jokin mättää sun kertomuksessa. Et pysty syömään, mutta paino ei putoa. Kun itsekurisi riitti pienentämään annoskokoja jo ennen leikkausta, laihduit varmaan huimasti jo silloin. Olikohan leikkaus edes tarpeellinen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1468
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe