Volvo aq145a pätkii

Bossu

Minulla on äskettäin hankittu otsikon mukainen kone 280-vetolaitteella. Eilen ajelin sillä yhteen saareen tunnin liukunopeudella 3900 kierroksella/min. Saaresta lähdin takaisin parin tunnin päästä, kaikki toimi normaalisti. Kolmen vartin ajon jälkeen alkoi esiintyä yhtäkkiä nykimistä, kierrokset hyppi alas n. 400 kierrosta. Kun ajoin venettä laituriin kone sammui tyhjäkäynnillä, eikä enää startannut, pyöri hyvin, muttei luvannutkaan. Aamulla kylmänä kone taas starttasi normaalisti. Minulle tuli tunne, että vika saattaisi olla sytytyksessä.

Mitä kannattaa tutkia? Katkojan kärjet? Kondensaattori? Saavutanko jotain etua, jos laitan kärjettömän sytytyksen tyyppiä Ignitor? Sytytystulpilla on ajettu n. 10 tuntia.

12

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bossu
      Veikkaan että sinulla on katkojan kärjet kuluneet niin paljon että ne ei enää aukene.
      Irroita siis yksi sytystulppajohto, laita siihen varatulppa, pyöritä konetta (vaatii kaksi henkilöä), ja katso tuleeko kipinää.Seuraavaksi tarkista katkojankärkien väli ja viilaa siellä mahdollisesti oleva piikki pois, säädä kärjet. En ole koskaan törmännyt kondensaattorivikaan !!!
      "Saavutanko jotain etua jos ...
      Saavutat sen edun että sytyksensäätö ja kärkienvaihto jää pois.Meillä on Ignitor V-8:ssa ja "kärkijä" ei ole tarvinnut säätää 10 vuoteen.

      Lykka Till Clasu

    • Koska lämpö vaikuttaa, niin vikana on todennöisesti yksi alla olevista:

      - jakajan kansi
      - pyörijä
      - puola
      - tulppien johdot
      - kondensaattori (ja kyllä, sekin voi hajota)

      • e-erkki

        Listastasi puuttuu polttoainepuoli.
        Ja aloittajan tarinasta se, jatkuiko ongelmat lämmettyä...


      • Bossu
        e-erkki kirjoitti:

        Listastasi puuttuu polttoainepuoli.
        Ja aloittajan tarinasta se, jatkuiko ongelmat lämmettyä...

        Ei ole sen jälkeen tullut ajettua, koitin vain startata aamulla, alkaa illat jo olla aika pimeitä töistä tultua. Koitan nyt saamieni vinkkien mukaan vaihtaa ne kärjet, ehkä voisi tulpan johdot myös vaihtaa. Ei tule noista vielä paljon kustannuksia. Jakajan kannen vian pitäisi vissiin ilmetä katselemalla? Puolan vaihdoin joskus autossa ja se kyllä auttoi vastaavan kaltaiseen vikaan. Siinä oli kyllä selkeä halkeama. Katsellaan sitten lisää, mitä vaihdetaan seuraavaksi, ellei ehdi talvi tulla.


      • Bossu kirjoitti:

        Ei ole sen jälkeen tullut ajettua, koitin vain startata aamulla, alkaa illat jo olla aika pimeitä töistä tultua. Koitan nyt saamieni vinkkien mukaan vaihtaa ne kärjet, ehkä voisi tulpan johdot myös vaihtaa. Ei tule noista vielä paljon kustannuksia. Jakajan kannen vian pitäisi vissiin ilmetä katselemalla? Puolan vaihdoin joskus autossa ja se kyllä auttoi vastaavan kaltaiseen vikaan. Siinä oli kyllä selkeä halkeama. Katsellaan sitten lisää, mitä vaihdetaan seuraavaksi, ellei ehdi talvi tulla.

        Se sytytysjärjestelmä kannattaa todella katsoa läpi.Tässä muutama vinkki.
        Käytä hyväksesi pimeyttä ja pientä peiliä.Käynnistä moottori kun on pimeää, tarkastele peilin avulla kaikkia sytysjothoja, tulet todennäkösesti näkemään ilotulituksen. Tämä tietää sytysjohtojen uusintaa keväällä. Mutta ekaks pitäisi selvittää mikä saa koneen sammumaan.

        terv.clasu


    • Onhan noita

      Virranjakajan akseli? Voisi olla aika vaihtaa koko mötikkä.

      Polttoaineen suodatin, jos tukossa, tekee alipaineen, polttoaine höyrystyy eikä kone lähde lämpimänä käyntiin. Pitäisi vaikuttaa ajamiseen niin, että jos ajaa hetken pienellä kaasulla, ottaa sen jälkeen enemmän kierroksia ja pudottaa uudelleen.

      • Bossu

        Suodattimen tarkistin, se näytti olevan liaton.


      • Varmaa ajoa
        Bossu kirjoitti:

        Suodattimen tarkistin, se näytti olevan liaton.

        Kaasari vuotaa?

        Polttoaineen lisäaineet mm. etanoli, mutta myös muut uudet aineet, syövät kumipintoja. Kaasarin tiivisteet voivat vuotaa tai kone muuten saada ilmaa kaasarin jälkeen.

        Vanhassa koneessa voi olla useita kohtia, jotka kaipaavat fiksausta. Yhteisvaikutus on sitten vaikkapa kuvatunlainen. Jokainen annettu neuvo on mahdollinen vikakohde.

        Onneksi bensakoneen osat ovat melko edullisia, vaikka vaihtaisi kaikkikin. Hukkaan se ei mene koska vaihto on edessä joka tapauksessa, säästyypähän uusilta ongelmista.


      • Bossu
        Varmaa ajoa kirjoitti:

        Kaasari vuotaa?

        Polttoaineen lisäaineet mm. etanoli, mutta myös muut uudet aineet, syövät kumipintoja. Kaasarin tiivisteet voivat vuotaa tai kone muuten saada ilmaa kaasarin jälkeen.

        Vanhassa koneessa voi olla useita kohtia, jotka kaipaavat fiksausta. Yhteisvaikutus on sitten vaikkapa kuvatunlainen. Jokainen annettu neuvo on mahdollinen vikakohde.

        Onneksi bensakoneen osat ovat melko edullisia, vaikka vaihtaisi kaikkikin. Hukkaan se ei mene koska vaihto on edessä joka tapauksessa, säästyypähän uusilta ongelmista.

        Vaihdoin tulppien johdot ja katkojan järjet. En ehtinyt ajaa lenkkiä, mutta kone kyllä starttasi paremmin kuin ennen 0-kelissä ja pysyi tyhjäkäynnillä heti käynnissä siis ilman kierrosten pumppaamista 2-3 tuhannessa, eli jotain häikkää kipinässä oli kyllä ollut.


    • Bossu

      Pääsitkö koskaan kokeilemaan venettäsi kunnon vauhdissa ?

      Hyvää Joulua
      terv. clasu

      • Keväällä vaihdoin vehkeeseen cranecamsin kärjettömän sytytyksen, puolan sekä tulppien ja puolan johdot. Kone suostuikin sitten starttaamaan, kun vaihdoin vielä tulpat. Olen ajanut pari useamman tunnin lenkkiä myös kylmällä kelillä eikä ole enää käyntiongelmia. Kone starttaa kylmänä paljon paremmin kuin ennen. Pari pienempää lisäongelmaa kyllä on tullut eteen. Pikkaisen vettä tippuu merivesikierrosta.

        Vetolaitteen (280) kun nostaa ylös ajettaessa matalaan rantaan, ei se aina tahdo laskeutua alas kun lähtee pois. Kun painaa nappia ylös, nousee vetolaite ylös, kun painaa alas, ei tapahdu mitään. Jalalla sen saa potkittua alas, mutta sitten ei toimi pakki, kun ei se lukitu alas. Seuraavana päivänä kun kokeilee, se toimii normaalilla tavalla myös alas. Siinä on sähköinen tiltti, ei trimmiä, joten käytän sitä vain tyhjäkäynnillä ylösnostettuna.


      • Moikka

        Mustassa laatikossa on mikrokatksija joka on sökö tai sitten sulake on hapettunut tai molemmat.

        terv.clasu


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3247
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2957
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2480
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2293
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2199
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1813
    8. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1613
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1450
    Aihe