Asperger-henkilön ihmisoikeuksia rikottu Joensuussa

henna3

Minulla ei ole mitään ongelmia ottaa vastaan apua tai neuvoja yms, JOS minun tilanne vaan oikein ymmärretään ja jos osataan auttaa oikein ja jos ymmärretään mistä on kyse. En myöskään ole mitenkään pahantahtoinen ihminen vaan minä kyllä kunnioitan ja arvostan toista ihmistä ihan oikeasti ja ihan samanlaiset tunteet minulla on kuin muillakin ihmisillä ja empatiakykyäkin löytyy. Mutta jos tilannetta ei ymmärretä oikein, niin silloin tulee ongelmia molemmin puolin.


Täällä päin "apu" on useinkin ollut sitä, että on lyöty lyötyä. Olen ollut lapsesta asti jo valmiiksi monin tavoin särjetty ihminen ja kun olen koettanut saada apua ja kun sitä on mulle yritetty, niin siinä on menty pahimman kerran metsään kun ei ole tajuttu, mistä on ollut kyse. Jo 13-vuotiaana minut ymmärrettiin väärin esim koulussa. Menin opelle höpöttämään asiasta jonka merkitystä en vielä silloin käsittänyt mutta josta ope oletti minun ymmärtävän enemmän kuin mitä silloin oikeasti edes tajusinkaan ja ope oli minulle hyvin ankara enkä ymmärtänyt sille syytä, koska asiaa mistä hän minua nuhteli, en edes käsittänyt sillä tavalla miten moni sen kyllä käsittää jo sinä iässä tai jopa sitä aiemminkin. Mutta minä en käsittänyt.


Oikea keino olisi ollut jutella neutraaliin sävyyn kanssani siitä, että sellaiset asiat ovat jokaisen yksityisasioita eikä niitä ole sopiva mennä koulun pihassa huutelemaan. Minä menin uteliaana tiedustelemaan ja kommentoimaan opettajan seksuaalielämään liittyvää asiaa, mutta en tajunnut asian merkitystä. Siitä nostettiin liian iso kohu ja liian iso haloo silloin. Erikoista ja liekö jotakin kohtalon ivaa myös se, kun saman opettajan entinen ope oli joutunut samanlaisen haloon ja kohun kohteeksi kertoillessaan avoimesti OMASTA seksuaalielämästään eräässä kirjassa ja siitä vitsailtiin niitä legendaarisia "vesisänkyjuttuja" 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa julkisesti. Sen ymmärtää vielä ehkä jotenkin, koska kyseessä oli aikuinen ihminen. Mutta minä olin 13-vuotias ja lapsi silloin vielä enkä ymmärtänyt asiaa senkään vertaa kuin miten normaali 13v ymmärtää.

14

3369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henna3

      Myös niinkin pienenä kuin 8-vuotiaana tapahtui niin että kun olin kuullut rumia sanoja isommilta lapsilta, menin opettajan eteen ja huusin päin naamaa opelle: "Vammanen homo nussii!" opettaja suuttui siitä ja laittoi minut käytävälle. En ymmärtänyt syytä sille open suuttumiselle asiasta, koska olin kuullut nuo sanat isommilta lapsilta enkä tiennyt niiden olevan rumia sanoja. Olisin kuitenkin oppinut ymmärtämään noitten sanojen merkityksen jos se olisi minulle kerrottu ja olisi kerrottu, miten nuo sanat voivat vaikuttaa toiseen ihmiseen. En minä sanonut niitä pahalla, vaan ihan siksi kun en ymmärtänyt.



      2005 tapahtui asia että pistin välit poikki erääseen ihmiseen joka alkoi minua sättiä ja moralisoida asiasta jonka merkitystä en ymmärrä ja jossa en edes tajua olevan mitään pahaa ja jonka en käsittänyt olevan mitenkään väärin. Silloin minulla oli tapana käydä koulun työntekijän pihassa silittämässä koulun työntekijän koiraa. Minusta se oli ihana koira ja minulle oli iloa koirasta ja minä toin koiralle koirankeksejä ja muitakin herkkuja ja silittelin koiraa. Koulun työntekijä kuitenkin hermostui kun olin aina hänen pihassa joka päivä eikä hänellä ollut monesti sekunninkaan rauhaa, kaikki vapaa-aikani meni koulun työntekijän koiran kanssa pihassa. Siinä oli se hyvä puoli kyllä että sai ainakin koira hyvää seuraa ja mukavan ihmisen joka kävi pitämässä seuraa ja huolehtimassa ja silittämässä koiraa, mutta koulun työntekijä hermostui kun siellä aina ravasin.



      Minä en nähnyt enkä näe vieläkään asian olevan niin paha että sitä olis pitäny moralisoida tai pitää pahana. Minun mielestäni se mitä tein oli hyvä teko enkä minä kykene ymmärtämään asioita niin pitkälle kuin mitä terveet ymmärtää. Pahuutena mistä pitäs moralisoida, minä näkisin lähinnä murhan, varastelun, raiskaukset yms mutta jos minä teen jotakin mikä on ihan mukavaa ja hyvää niin en ymmärrä miten se voi olla moraalitonta. Mielestäni tästäkin olis voinut jutella ihan neutraaliin sävyyn, että koulun työntekijä haluaa varmaan omaakin vapaa-aikaa ja että ei kannata mennä sinne häiritsemään pihaan vaan antaa hänen olla omissa oloissaan. Silloin olisin ymmärtänyt asian paremmin. Mutta sitä en ymmärrä miksi asia käännettiin pahuudeksi vaikka en edes tarkoittanut pahaa enkä ymmärrä enkä näe asiassa mitään pahuutta josta pitäisi tuntea syyllisyyttä.

      • Henna3

        Vuonna 2010 sattui sellainen tilanne, että olin pöljäillyt ihan älyttömästi ja höpissyt mitä sattuu eräälle ihmiselle perhe-asioihin ja vauvoihin yms liittyvää asiaa ja olin mennyt liian pitkälle itse sitä tajuamatta. Sitten jouduin vähän lepäämään tuonne erääseen sairaalaan sen asian vuoksi ja siellä kun sain kuulla että minut katsoo Matti Pitkänen joka oli ainakin silloin tunnettu neuropsykiatrian ylilääkäri, niin minä ajattelin, että ihanaa, pääsen keskustelemaan viisaan ja sivistyneen ihmisen kanssa ja saan todennäköisesti hyvää apua ongelmaani. Oletin myös, että hän ei minua tuomitse pahaksi vaan ymmärtää että joskus menen sekaisin ja ylikuormitun ja että hän osaa vastata tuohon haasteelliseen tilanteeseen juuri niin kuin mitä olen asperger-kirjoista lukenut esimerkkitapauksia minun tilanteeni tyyppisistä tilanteista ja siitä, miten niihin on vastattu Ruotsissa, Yhdysvalloissa ja Australiassa yms eli paikoissa joissa kyseiset kirjat on kirjoitettu. Minä luulin että saan apua. Siinä olin kuitenkin väärässä.



        Minulle oli suuri kauhistus ja järkytys, kun viisaaksi luulemani mies, josta olin kuullut hyvää sanottavaa, osoittautuikin oikeaksi ihmishirviöksi joka alkoi latelemaan mulle törkeyksiä päin naamaa ja moittimaan ja sättimään minua asioista joiden merkitystä en ymmärrä ja joita en tarkoittanut pahaksi ja joista en voinut aavistaakaan että ne voisivat jonkun mielestä edes olla mitenkään pahoja asioita. Olin ällikällä lyöty ja järkyttynyt kun minua haukuttiin asioista joita en ymmärrä. Minä olisin odottanut sitä, että hän olisi minulle kertonut ihan perusasioista lähtien että mitä sellainen käytös mitä minulla oli silloin, merkitsee toiselle ihmiselle ja miksi se toinen ihminen sillä tavalla minuun reagoi. Olisin kyllä kuunnellut jos olisi se asia minulle kerrottu ja jos olisi asiallisesti puhuttu siitä ja jos olisin yhdessä hänen kanssa pohtinut, että mitä voisimme tehdä, ettei tilanteet enää toistu, niin olisin ollut yhteistyökykyinen. Vaan ei kerrottu eikä selitetty mulle mitään, oletettiin vaan minun se ilman muuta ymmärtävän samalla tavalla kuin "normaalit" sen ymmärtää. Tiedän, että jotkut lievimmät aspergerit ymmärtävät sellaisia asioita hyvinkin, mutta jos on vaikeaoireinen niin ei välttämättä ymmärrä tai ei ainakaan osaa soveltaa asiaa.




        Toinen järkytys oli oikeusavustaja. Minä luulin, että oikeusavustaja olisi viisas ihminen joka ymmärtää ja osaa suhtautua. Mutta katin kontit! Hirveä, Uuno Turhapuron näköinen örisevä peikko, joka alkoi latelemaan hänkin törkeyksiä ja ähisemään ja öhisemään ja röhnöttämään tuolilla muna pystyssä. Tuli mieleen että meinaako se raiskata minut se ukko vai mitä se meinaa. Törkeyksiä lateli sekin äijä ja minua on pahemman kerran ottanut aivoon se, kun täällä on niin sikoja monet ihmiset. Sikoja, juoppoja ja seksuaalisesti häiriintyneitä. Onneksi se ukko ei jääny minun kanssa keskenään, jos olis jääny niin minä tiedän et kyseinen äijä olis raiskannu minut.



        Täällä apu on sitä, että lyödään lyötyä ja täällä ei ymmärretä eikä huomioida sitä, että minä saatan tahattomasti tehdä virheitä ja mokata asioissa mutta en tarkoita tahallani mitään pahaa, en aina vaan osaa soveltaa asioita niiden oikeaan asiayhteyteen.


      • Anonyymi

        No minä olen jo viiskymppinen asperger ja paljon elämää nähnyt ja koin auttavissa puhelimissa tulleeni lähinnä kiusatuksi. Olen myös erittäin pettynyt monenlaisiin asiantuntijuuksiin joilta odotin todella paljon enemmän ymmärrystä monenlaisiin asioihin. Elin lähes 40 vuotta kertomatta Aspergerista mitään kenellekään. Sitten kun vastoin neurologini neuvoa kerroin, minua alettiin yrittää henkisesti hyväksikäyttää paljon aiempaa 40 vuotta enemmän ikäänkuin paljasyamiani heikkoja kohtia hyväksikäyttäen. Olin ajatellut että etiikka ja moraali estäisi vammaksi katsottujen ominausuuksien hyväksikäytön, mutta sain lähinnä naurua että luulenko maailmassa sellaisen etiikan pätevän, että Asperger vaan semmosta luulee.

        "poiuytrfghj"


      • Anonyymi
        Henna3 kirjoitti:

        Vuonna 2010 sattui sellainen tilanne, että olin pöljäillyt ihan älyttömästi ja höpissyt mitä sattuu eräälle ihmiselle perhe-asioihin ja vauvoihin yms liittyvää asiaa ja olin mennyt liian pitkälle itse sitä tajuamatta. Sitten jouduin vähän lepäämään tuonne erääseen sairaalaan sen asian vuoksi ja siellä kun sain kuulla että minut katsoo Matti Pitkänen joka oli ainakin silloin tunnettu neuropsykiatrian ylilääkäri, niin minä ajattelin, että ihanaa, pääsen keskustelemaan viisaan ja sivistyneen ihmisen kanssa ja saan todennäköisesti hyvää apua ongelmaani. Oletin myös, että hän ei minua tuomitse pahaksi vaan ymmärtää että joskus menen sekaisin ja ylikuormitun ja että hän osaa vastata tuohon haasteelliseen tilanteeseen juuri niin kuin mitä olen asperger-kirjoista lukenut esimerkkitapauksia minun tilanteeni tyyppisistä tilanteista ja siitä, miten niihin on vastattu Ruotsissa, Yhdysvalloissa ja Australiassa yms eli paikoissa joissa kyseiset kirjat on kirjoitettu. Minä luulin että saan apua. Siinä olin kuitenkin väärässä.



        Minulle oli suuri kauhistus ja järkytys, kun viisaaksi luulemani mies, josta olin kuullut hyvää sanottavaa, osoittautuikin oikeaksi ihmishirviöksi joka alkoi latelemaan mulle törkeyksiä päin naamaa ja moittimaan ja sättimään minua asioista joiden merkitystä en ymmärrä ja joita en tarkoittanut pahaksi ja joista en voinut aavistaakaan että ne voisivat jonkun mielestä edes olla mitenkään pahoja asioita. Olin ällikällä lyöty ja järkyttynyt kun minua haukuttiin asioista joita en ymmärrä. Minä olisin odottanut sitä, että hän olisi minulle kertonut ihan perusasioista lähtien että mitä sellainen käytös mitä minulla oli silloin, merkitsee toiselle ihmiselle ja miksi se toinen ihminen sillä tavalla minuun reagoi. Olisin kyllä kuunnellut jos olisi se asia minulle kerrottu ja jos olisi asiallisesti puhuttu siitä ja jos olisin yhdessä hänen kanssa pohtinut, että mitä voisimme tehdä, ettei tilanteet enää toistu, niin olisin ollut yhteistyökykyinen. Vaan ei kerrottu eikä selitetty mulle mitään, oletettiin vaan minun se ilman muuta ymmärtävän samalla tavalla kuin "normaalit" sen ymmärtää. Tiedän, että jotkut lievimmät aspergerit ymmärtävät sellaisia asioita hyvinkin, mutta jos on vaikeaoireinen niin ei välttämättä ymmärrä tai ei ainakaan osaa soveltaa asiaa.




        Toinen järkytys oli oikeusavustaja. Minä luulin, että oikeusavustaja olisi viisas ihminen joka ymmärtää ja osaa suhtautua. Mutta katin kontit! Hirveä, Uuno Turhapuron näköinen örisevä peikko, joka alkoi latelemaan hänkin törkeyksiä ja ähisemään ja öhisemään ja röhnöttämään tuolilla muna pystyssä. Tuli mieleen että meinaako se raiskata minut se ukko vai mitä se meinaa. Törkeyksiä lateli sekin äijä ja minua on pahemman kerran ottanut aivoon se, kun täällä on niin sikoja monet ihmiset. Sikoja, juoppoja ja seksuaalisesti häiriintyneitä. Onneksi se ukko ei jääny minun kanssa keskenään, jos olis jääny niin minä tiedän et kyseinen äijä olis raiskannu minut.



        Täällä apu on sitä, että lyödään lyötyä ja täällä ei ymmärretä eikä huomioida sitä, että minä saatan tahattomasti tehdä virheitä ja mokata asioissa mutta en tarkoita tahallani mitään pahaa, en aina vaan osaa soveltaa asioita niiden oikeaan asiayhteyteen.

        Minä myös teen tahattomia virheitä joiden takana ei ole minkäänlaista pahaa tahtoa ja olen huomannut että ihmiset ei jostain syystä ymmärrä sellaista millään ei edes vaikka kuinka selittäisi ja pyytäisi anteeksi, vaikka mitään vahinkoa ei ole tapahtunut. .
        Ja se on aika pelottavaakin.
        "poiuytrdfgh"


      • Anonyymi

        Ja tosiaan kun pyytää heitä kertomaan mistä kiikastaa, jotta voisi korjata vrheensä, he jostain kumman syystä ei millään hinnalla suostu kertomaan mistä kiikastaa.
        En ymmärrä miksi.

        "poiuytredfghj"


      • Anonyymi

        Ehkä olis jopa hyvä että neurologit varoittais Aspergereja että asiaan ei yhteiskunnassa suhtauduta kuten asiantuntevimmissa oppaissa neuvotaan ja voi olla turhaa vedota edes niihin oppaisiin. .


        "poiuytrfghj"


      • Anonyymi

        Aspergeria käytetään lyödyn lyömiseen siten että toimitaan asiattomasti Aspergeria kohtaan mutta vika on hänessä kun kerran hänellä on Asperger vaikka olisi toiminut täysin asiallisesti, mutta ne toiset ei, Jos ei muuta niin Asoerger on sitten syyllistynyt liialliseen asiallisuuteen tai liikaa tietämiseen tai totta puhumiseen valehtelukyvyttömyyttään.

        "poiuytrdfgh"


      • Anonyymi

        Pidän hieman huolestuttavana nyt myöhemmin tietooni tullutta asiaa , että arvellaan että Aspergerin löytäjä olisi muutoin osallistunut vammaisia lapsia kohtaan kohdistuneisiin vääryyksiin.

        "poiuytrdfghn"


      • Anonyymi

        Päädyin myös aitiopaikalle näkemään mitä itseäni vammaisempien kohtelu on sillä minulla oli vaikea väliaikainen hermostovamma.

        "poiuytrdfghj"


    • dhklugfvvbjk

      Sitä valitettavasti kai tehdää melkein kaikkialle, että lyödään lyötyä...

      vaikuttaa olevan enemmän sääntö kuin poikkeus...

    • Ei pidä alistua!

      Hyvä Henna, että tuot asiasi rohkeasti esiin!

      Henna tarina on tuttu täältä netistä. Täälläkin on ketju nimeltä "LASTEN KIDUTUS LAITOKSISSA". Myös sinne tämäkin tarina kuuluu.

      Assien ihmisoikeuksia on poljettu ja poljetaan kuten edellinen kirjoittaja totesi. Muutosta pitää saada aikaan. Myös hyvät esimerkit siitä miten asiat voidaan ratkaista tuoda esiin.

      Kirjoitat aivan kuin Paula Tilli kirjassaan TOISIN.

      Sinäkin voisit kirjoittaa kokemuksistasi. Älä pane vakkaa kynttilän alle!

    • Anonyymi

      Henna? Sulla ei edes ole assia ja käykääpä tutustumassa tiinanvaiheet blogiin. Sieltä löytyy hyvin assin vahtakohta asioita. Ei opita kerrasta kun neuvotaan.

      Jos oppisi, miksi salata blogeja ja suuttua ja alapeukuttaa neuvoja koska "neuvojat ei ymmrrä minua ja kiusaavat" todellakin.

      Ja nyt nosti vanhan keskustelun itsestään esille.

    • Anonyymi

      Aika lailla oon pihalla kun luin tätä. Mistä oikein on kysymys. Ei oikein miulle valkene tää. Mikä lienee asian ydin. Pääsiäistrullitko ja pyhä täysikuu?

    • Anonyymi

      Tatjana Aaljoki on kyklooppi. Tämä on kaikessa perimmäinen totuus. Muistakaa aina että Aaljoki on kyklooppi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe