hömmi höm

pekkuli

TERVEPÄ TERVE
niin ollen saamassa kaksi tuliliskoa tässä lähi aikoina ja ollen kysellyt eläinkaupassa kaikkee tärkeetä...
mutta kuitenkin eläinkaupassa on joku selllainen juttu ettei sielllä tiedetä mitä eläimiä sinne tullee joten tullarini voi tullla ensi perjantaina tai vasta sitä seuraavana perjantaina , joten ollen pistänyt 60l akvaarion kypsymään.
ollisi siis vielä vähän kysyttävää...
eli eihän haittaa kun veden pinnalllle on tullllut semmoinen kuin pölykerros mutta ei se ole oikein pölyäkään. ja miten ollisi hyvä tehdä maa alue akvaarioon joka on jo aika täynnä korkkillautan ollen hankkimasssa jos ei tule parempaa ehdotusta. akvaariossa on semmoinen pieni muovinen kanto jossa on aika pieniä reikiä mutta tullari taitaa mahtua niistä mutta juuttuu niihin joten kannattaako tukkia niitä jai ovatko tulllarit kovia menemään ahtaisiin paikkoihin?

kiitos ja muitakin vinkkejä voi antaa...

7

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pekkuli

      niin muuten pääsevätkö liskot talllustelemaan akvan katossa sillä ystäväni on lasitehtaallla töissä ja lupasi tehdä mulle semmosen kattolasin jossa on keskelllä reikä... ett eihän ne pääse kiipeen kattoo myäte

    • Erika

      Tuliliskot ovat kovia karkailemaan, joten peitä se reikä katossa verkolla. Mitään kantoa missä on pieniä reikiä en kyllä laittaisi ettei lisko jää jumiin tai satuta itsensä jos reunat ovat terävät ku liskojen iho on nii herkkä.

      Korkkilautta on hyvä. Kanto joka tulee vedenpinnan yläpuolelle on myös hyvä.. Sitten voi hankkia myös kelluvia kasveja..

      Voithan sä poistaa sen pölykerroksen vedestä ennen ku lisko saapuu.. Poistat vaan vedenpinnasta vähän vettä.. Ei ole iso homma..

    • Zuuls

      Ei tuliliskon allasta kypsytetä ollenkaan, että sinulla on se kypsymässä?

      Jos siis olet laittanut bakteerikantaa niin ei muuta, kuin vettä pois ja pois niin kauan, että saat puhtaan veden. Se pölysi on sitten juuri sitä, jos tarkoitat pikkuisenkaan sameahkoa vettä tms. Mutta bakteerikanta kuitenkin mielellään pois kokonaan.

      Ja ilmavaihto pitää olla altaassa eli mielummin esim. etureunasta n.10cm on ritilää, kuin että keskellä on reikä (tämä mahdollistaa paremmin hoidonkin), mutta miten vain niin peitettävä se on, mutta jos on ainoa ei lasitettu kohta niin jätettävä ilmanvaihdon takia auki eli ritilällä peittoon.

      Älä laita mitään mihin lisko voi jäädä jumiin, satuttaa itsensä jne. Tulilisko menee taatusti sinne mihin mahtuu. :)

      Maa-alueeksi käy korkkilautta, juurakko, puista tehty "rakennelma", kivistä tehty "rakennelma" jne. Eli vaihtoehtoja on useita. Muista myös lisäksi piilopaikat.

      Kävitkö ollenkaan lukemassa niitä tuliliskosivuja, kun annoin muistaakseni osoitteen? Siellähän on ihan altaidenkin kuvia ja selitetty näitä juttuja..

      • pekkuli

        ssiis hä ...
        olen siis pistänyt akvan valmiiksi pyörimään eli vedet ja hiekat ja suodatin ymt
        kypsyminen oli siis hiukan väärä sana luulltavasti ja jos tarkoitit että olen lisännyt jotain bakteeri kantaa nii en ole ja vesi on oikein kirkasta ja olen lukenut niitä sivuja oikein paljon ja mitä se on jos lisää pakteeri kantaa ja se pöly ei varmaan oo mitään mun aikaan saantia tai sitten on?


      • Erika
        pekkuli kirjoitti:

        ssiis hä ...
        olen siis pistänyt akvan valmiiksi pyörimään eli vedet ja hiekat ja suodatin ymt
        kypsyminen oli siis hiukan väärä sana luulltavasti ja jos tarkoitit että olen lisännyt jotain bakteeri kantaa nii en ole ja vesi on oikein kirkasta ja olen lukenut niitä sivuja oikein paljon ja mitä se on jos lisää pakteeri kantaa ja se pöly ei varmaan oo mitään mun aikaan saantia tai sitten on?

        Ei siitä ole mitään haittaa että olet laittanut akvan täyteen vettä ja pohjasoraa suodattimen käyntiin. Tuliliskoille riittää vallan mainiosti että akvan täyttää vedellä edellisenä päivällä (mutta voi sen tietenkin täyttää aikaisemminkin - pääasia on että vesi on sopivan lämpöistä ku ne liskot laitetaan veteen). Veteen ei vaan saa lisätä MITÄÄN aineita missään vaiheessa, oli ne sitten mitä tahansa ravinteita ym. Tuliliskon hoito poikkeaa aika paljon esim. kalojen hoidosta.

        Pölyä tulee nopeasti veden pintaan jos ei ole lasikantta - ihan normaali ilmiö sekin. :)


      • Zuuls
        pekkuli kirjoitti:

        ssiis hä ...
        olen siis pistänyt akvan valmiiksi pyörimään eli vedet ja hiekat ja suodatin ymt
        kypsyminen oli siis hiukan väärä sana luulltavasti ja jos tarkoitit että olen lisännyt jotain bakteeri kantaa nii en ole ja vesi on oikein kirkasta ja olen lukenut niitä sivuja oikein paljon ja mitä se on jos lisää pakteeri kantaa ja se pöly ei varmaan oo mitään mun aikaan saantia tai sitten on?

        Eli tarkoitin juuri sitä, että jos olet lisännyt jotain esim. vedenjoukkoon ja Erika selvensikin tämän. :)

        Tosiaan, jos pölyä on ja haittaa niin tee, vaikka vedenvaihto ennen tuliliskojen tuloa niin se häviää (jos on ihan pölyä).

        Ne sivut ovat todellakin hyvät ja kun oletkin niitä lueskellut niin vältät paljon mokia ja tiedätkin lajista ennen hankkimista. Hienoa. :)

        Onnea tuliliskojen kanssa. :)


      • pekara
        Zuuls kirjoitti:

        Eli tarkoitin juuri sitä, että jos olet lisännyt jotain esim. vedenjoukkoon ja Erika selvensikin tämän. :)

        Tosiaan, jos pölyä on ja haittaa niin tee, vaikka vedenvaihto ennen tuliliskojen tuloa niin se häviää (jos on ihan pölyä).

        Ne sivut ovat todellakin hyvät ja kun oletkin niitä lueskellut niin vältät paljon mokia ja tiedätkin lajista ennen hankkimista. Hienoa. :)

        Onnea tuliliskojen kanssa. :)

        kiitos paljon vastauksista..........====))))


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1184
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      50
      701
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      585
    Aihe