hömmi höm

pekkuli

TERVEPÄ TERVE
niin ollen saamassa kaksi tuliliskoa tässä lähi aikoina ja ollen kysellyt eläinkaupassa kaikkee tärkeetä...
mutta kuitenkin eläinkaupassa on joku selllainen juttu ettei sielllä tiedetä mitä eläimiä sinne tullee joten tullarini voi tullla ensi perjantaina tai vasta sitä seuraavana perjantaina , joten ollen pistänyt 60l akvaarion kypsymään.
ollisi siis vielä vähän kysyttävää...
eli eihän haittaa kun veden pinnalllle on tullllut semmoinen kuin pölykerros mutta ei se ole oikein pölyäkään. ja miten ollisi hyvä tehdä maa alue akvaarioon joka on jo aika täynnä korkkillautan ollen hankkimasssa jos ei tule parempaa ehdotusta. akvaariossa on semmoinen pieni muovinen kanto jossa on aika pieniä reikiä mutta tullari taitaa mahtua niistä mutta juuttuu niihin joten kannattaako tukkia niitä jai ovatko tulllarit kovia menemään ahtaisiin paikkoihin?

kiitos ja muitakin vinkkejä voi antaa...

7

379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pekkuli

niin muuten pääsevätkö liskot talllustelemaan akvan katossa sillä ystäväni on lasitehtaallla töissä ja lupasi tehdä mulle semmosen kattolasin jossa on keskelllä reikä... ett eihän ne pääse kiipeen kattoo myäte

• Erika

Tuliliskot ovat kovia karkailemaan, joten peitä se reikä katossa verkolla. Mitään kantoa missä on pieniä reikiä en kyllä laittaisi ettei lisko jää jumiin tai satuta itsensä jos reunat ovat terävät ku liskojen iho on nii herkkä.

Korkkilautta on hyvä. Kanto joka tulee vedenpinnan yläpuolelle on myös hyvä.. Sitten voi hankkia myös kelluvia kasveja..

Voithan sä poistaa sen pölykerroksen vedestä ennen ku lisko saapuu.. Poistat vaan vedenpinnasta vähän vettä.. Ei ole iso homma..

• Zuuls

Ei tuliliskon allasta kypsytetä ollenkaan, että sinulla on se kypsymässä?

Jos siis olet laittanut bakteerikantaa niin ei muuta, kuin vettä pois ja pois niin kauan, että saat puhtaan veden. Se pölysi on sitten juuri sitä, jos tarkoitat pikkuisenkaan sameahkoa vettä tms. Mutta bakteerikanta kuitenkin mielellään pois kokonaan.

Ja ilmavaihto pitää olla altaassa eli mielummin esim. etureunasta n.10cm on ritilää, kuin että keskellä on reikä (tämä mahdollistaa paremmin hoidonkin), mutta miten vain niin peitettävä se on, mutta jos on ainoa ei lasitettu kohta niin jätettävä ilmanvaihdon takia auki eli ritilällä peittoon.

Älä laita mitään mihin lisko voi jäädä jumiin, satuttaa itsensä jne. Tulilisko menee taatusti sinne mihin mahtuu. :)

Maa-alueeksi käy korkkilautta, juurakko, puista tehty "rakennelma", kivistä tehty "rakennelma" jne. Eli vaihtoehtoja on useita. Muista myös lisäksi piilopaikat.

Kävitkö ollenkaan lukemassa niitä tuliliskosivuja, kun annoin muistaakseni osoitteen? Siellähän on ihan altaidenkin kuvia ja selitetty näitä juttuja..

• pekkuli

ssiis hä ...
        olen siis pistänyt akvan valmiiksi pyörimään eli vedet ja hiekat ja suodatin ymt
        kypsyminen oli siis hiukan väärä sana luulltavasti ja jos tarkoitit että olen lisännyt jotain bakteeri kantaa nii en ole ja vesi on oikein kirkasta ja olen lukenut niitä sivuja oikein paljon ja mitä se on jos lisää pakteeri kantaa ja se pöly ei varmaan oo mitään mun aikaan saantia tai sitten on?

• Erika
        pekkuli kirjoitti:

ssiis hä ...
        olen siis pistänyt akvan valmiiksi pyörimään eli vedet ja hiekat ja suodatin ymt
        kypsyminen oli siis hiukan väärä sana luulltavasti ja jos tarkoitit että olen lisännyt jotain bakteeri kantaa nii en ole ja vesi on oikein kirkasta ja olen lukenut niitä sivuja oikein paljon ja mitä se on jos lisää pakteeri kantaa ja se pöly ei varmaan oo mitään mun aikaan saantia tai sitten on?

Ei siitä ole mitään haittaa että olet laittanut akvan täyteen vettä ja pohjasoraa suodattimen käyntiin. Tuliliskoille riittää vallan mainiosti että akvan täyttää vedellä edellisenä päivällä (mutta voi sen tietenkin täyttää aikaisemminkin - pääasia on että vesi on sopivan lämpöistä ku ne liskot laitetaan veteen). Veteen ei vaan saa lisätä MITÄÄN aineita missään vaiheessa, oli ne sitten mitä tahansa ravinteita ym. Tuliliskon hoito poikkeaa aika paljon esim. kalojen hoidosta.

Pölyä tulee nopeasti veden pintaan jos ei ole lasikantta - ihan normaali ilmiö sekin. :)

• Zuuls
        pekkuli kirjoitti:

ssiis hä ...

Eli tarkoitin juuri sitä, että jos olet lisännyt jotain esim. vedenjoukkoon ja Erika selvensikin tämän. :)

Tosiaan, jos pölyä on ja haittaa niin tee, vaikka vedenvaihto ennen tuliliskojen tuloa niin se häviää (jos on ihan pölyä).

Ne sivut ovat todellakin hyvät ja kun oletkin niitä lueskellut niin vältät paljon mokia ja tiedätkin lajista ennen hankkimista. Hienoa. :)

Onnea tuliliskojen kanssa. :)

• pekara
        Zuuls kirjoitti:

Eli tarkoitin juuri sitä, että jos olet lisännyt jotain esim. vedenjoukkoon ja Erika selvensikin tämän. :)

Tosiaan, jos pölyä on ja haittaa niin tee, vaikka vedenvaihto ennen tuliliskojen tuloa niin se häviää (jos on ihan pölyä).

Ne sivut ovat todellakin hyvät ja kun oletkin niitä lueskellut niin vältät paljon mokia ja tiedätkin lajista ennen hankkimista. Hienoa. :)

Onnea tuliliskojen kanssa. :)

kiitos paljon vastauksista..........====))))

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jäätävä epävarmuus

Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      85
      2097
    2. Ainakin hän on elossa

ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      43
      1670
    3. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      65
      1407
    4. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      74
      1208
    5. Mitä hellittelynimiä

Sinulla on kaivatustasi?
      Ikävä
      77
      1151
    6. Pitsaa selliiä

Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon
      Kuhmo
      26
      1134
    7. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      48
      1123
    8. Mitä meille oikein

Tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
      Ikävä
      59
      1051
    9. Olet vain kiltimpi

Ja rauhallisempi ja rakastavampi. Se vetoaa
      Ikävä
      37
      913
    10. Teki mieli

Huutaa meidän nimet tänne, niin ei jäisi epäselvyyttä. Ikävä sinua urpo.
      Ikävä
      39
      884
    Aihe