Ajovalo "polttimon" vaihto? A 4

hajalla Audi A 4 ajovalo

moi!

MIssä olisi halvin ja suht.koht nopea polttimon vaihto PK-seudulla AudiA4 uusikoriseen. Onko kokemusta paljo maksaa missäkin..?

kiitos

35

20449

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vw pappa

viimeisin tai sitä edellisessä tekniikan maailmassa oli tosta juttua.katoppa sieltä ;)

• Tapparan mies

Mä maksoin Tampereen Laakkosella n. 40 euroa tuosta vajaan 10 minuutin urakasta.

• maksoin

polttimosta 3 euroa Tammer Dieselissä ja myyjä laittoi polttimon paikalleen. :)Kiitos Hyvästä palvelusta!

• Eki

Eikö kannattaisi itse opetella vaihtamaan, ei ole iso homma ja ei tarvitsi sitten kysellä missä saa halvemmalla.

• Audi hajalla

jep, näin aion tehdäkin. PK seudulla lampun vaihdot maksavat 60-30 euron välillä 2 minuutin hommasta...JÄRJETÖNTÄ. Erinomaisia kuvallisia ohjeita löytyi ainakin http://www.audiworld.com
        sivuilta. Täytyy ostaa ekaks vain se torx avain, mutta vaihdan 100% itse :) Pelkääjän puolen polttimon vaihto on näköjään vähän hankalampi, johtuen "ilmanottosysteeemistä".

• audimies
        Audi hajalla kirjoitti:

jep, näin aion tehdäkin. PK seudulla lampun vaihdot maksavat 60-30 euron välillä 2 minuutin hommasta...JÄRJETÖNTÄ. Erinomaisia kuvallisia ohjeita löytyi ainakin http://www.audiworld.com
        sivuilta. Täytyy ostaa ekaks vain se torx avain, mutta vaihdan 100% itse :) Pelkääjän puolen polttimon vaihto on näköjään vähän hankalampi, johtuen "ilmanottosysteeemistä".

Joo, pitaa irrottaa kokonaista kaks torxia enemman kun kuskinpuolelta. No yksinkertaiset tehtavat voi joistain tuntua tosi mutkikkailta...

• AuDi ZoNe
        audimies kirjoitti:

Joo, pitaa irrottaa kokonaista kaks torxia enemman kun kuskinpuolelta. No yksinkertaiset tehtavat voi joistain tuntua tosi mutkikkailta...

?...

• ike

vaihdatin Stockmannin Takkatien pisteellä ja vaihto makso 25€.

• pihalla

Mitä eroa noilla polttimoilla on vai onko juuri mitään....? Meneekö uusikoriseen Audiin paremmin H4 vai H7?

• pihalla

niin ja mikä on oikea koko torx avaimelle lampun vaihtoon..?

• Jukkis
        pihalla kirjoitti:

tais olla 31 tai 33 mutta tärkeämpää olla torxilla vartta vähint 25cm.

• näkyvillä
        pihalla kirjoitti:

Umpion ylemmät ruuvit ovat näkyvillä poikittaispalkissa, nämä pitää irroittaa. Oikealla puolella on myös kaksi ristipää ruuvia, jotka pitävät imuilmapukea kiinni, irroita myös nämä.

Lisäksi umpioiden allareunassa takana on torx-ruuvit, joita pitää löysätä (älä irroita kokonaan)

Tämän jälkeen umpio liukuu eteenpäin ja lampun voi vaihtaa. Kiinnitetäessä umpiota painetaan sisäänpäin kevyesti, ja kiristetään ruuvit, jolloin valojensuuntaus pysyy kohdallaan.

• audi a4
        näkyvillä kirjoitti:

Umpion ylemmät ruuvit ovat näkyvillä poikittaispalkissa, nämä pitää irroittaa. Oikealla puolella on myös kaksi ristipää ruuvia, jotka pitävät imuilmapukea kiinni, irroita myös nämä.

Lisäksi umpioiden allareunassa takana on torx-ruuvit, joita pitää löysätä (älä irroita kokonaan)

Tämän jälkeen umpio liukuu eteenpäin ja lampun voi vaihtaa. Kiinnitetäessä umpiota painetaan sisäänpäin kevyesti, ja kiristetään ruuvit, jolloin valojensuuntaus pysyy kohdallaan.

itselläni on audi a4 1.8t quattro vm.2004.. Oli pelkääjän puolen lähi valo palanut, enkä joutunut irrottamaan muuta kun kaksi ilman putsarin ruuvia... siinä mitää torxeja tarvii irrotella... Helppo homma...

• LP
        näkyvillä kirjoitti:

Hyvät asiantuntijat AUDI B7 ajovalon H7( kuskin puolelta) poltimon vaihto ilman työkaluja kestää 30 sek. oikealla puolella vaihto vaatii ristipää ruuvimeiselin vaan ja työ kestää noin 2 min. sisältää ilman ohjaimesta roskat pois. Kts.auton käyttöohjekirja siv.322 - 333.
        ter.Leo.

• Laatuautoilija

Voiko olla totta, että Audissa ajovalopolttimon vaihto on noin vaikea operaatio? Taas yksi syy lisää pysyä kaukana merkistä !

• nykyjään

K-euroopassa polttimot kestävät vuositolkulla, koska käyttötunnit jäävät vähäisiksi. Esim. ksenon-valot kestävät siellä auton iän (8-10v) täällä 2v.

Audissa ei sentään tarvitse kontata auton alla ja irroitella sisälokasuojia.

• okko

plusana vielä,
        helppo vaihto: alle 3min per puoli jos sulla poltin ja torx taskussa.

Torxi jatkovarrella kuuluisi olla suomivarustelistalla, huolimatta pitkän H7:n kestoiästä tossa mallissa.

• esimies

Ei nyt liity audiin, mutta aiheeseen->

Smartissa kun vaihdetaan ajovalopolttimo, niin helpoiten se käy kun puretaan (torx-ruuvit)koko etuosa! Ihan oikeesti! Ellei sit satu olemaan lapsi, minkä käsi mahtuu lampun takaa sisään. Ohjekirja ei edes kerro mitkä polttimot autoon kuuluvat.

Ja sytytystulppien vaihtoon pitää ostaa erikoistyökalu, mikä maksaa 60 euroa!

Aika väärä tapa yrittää pakottaa autoilija korjaamolle... jää monelta koko auto ostamatta.

• audimies
        nykyjään kirjoitti:

K-euroopassa polttimot kestävät vuositolkulla, koska käyttötunnit jäävät vähäisiksi. Esim. ksenon-valot kestävät siellä auton iän (8-10v) täällä 2v.

Audissa ei sentään tarvitse kontata auton alla ja irroitella sisälokasuojia.

ksenon valot ? Millaset ne on ? Mulla on Xenonit, mutta onko noi jotkut uudemmat ?

• Samu-75
        audimies kirjoitti:

ksenon valot ? Millaset ne on ? Mulla on Xenonit, mutta onko noi jotkut uudemmat ?

Xenon on suomeksi ksenon

• ekiiiii

Audissa on nimenomaan suunniteltu lampunvaihto mahdollisimman helpoksi: päältä kaksi ruuvia irti ja takaa löysätään kahta ruuvia. Ja kas kummaa, umpio voidaan vetää ulos ja vaihtaa polttimot. Ja kaikkein parasta on että suunnittelussa on otettu huomioon se, että lampun säädöt pysyvät entisellään. Itse olen vaihtanut polttimot useampaan kertaan ja nykyisin se onnistuu jo parissa minuutissa!

• kokokokikkokinkokki
        ekiiiii kirjoitti:

Audissa on nimenomaan suunniteltu lampunvaihto mahdollisimman helpoksi: päältä kaksi ruuvia irti ja takaa löysätään kahta ruuvia. Ja kas kummaa, umpio voidaan vetää ulos ja vaihtaa polttimot. Ja kaikkein parasta on että suunnittelussa on otettu huomioon se, että lampun säädöt pysyvät entisellään. Itse olen vaihtanut polttimot useampaan kertaan ja nykyisin se onnistuu jo parissa minuutissa!

Olen samaa mieltä että Audissa on helppo vaihtaa polttimot.
        Citikassa, renaultissa, nissanissa yms. autoissa joihin olen polttimoita vaihdellut, saa toki polttimot vaihdettua ilman torx avaimia. Mutta siihen hommaan tarvitaan sitten gynekologin taitoja ja rautaisia sormenpäitä.
        Taannoin omassa Audi A2:sessa polttimon vaihtoa varten piti irroittaa konepelti (kahdella pikalukolla)
        ja umpiot (olikohan kahdella torxilla). Koko homma kesti äpäyt 5-10min.

Naapurin nissan almeraan vaihdettiin kesällä molempaan umpioon polttimot, kaksi ukkoa ähräsi 15-30min
        kun rakoset on niin ahtaat ja jousilukot niin pahassa paikassa.
        Samantyyppistä mokeltamista se oli Citroen xsarankin kanssa...

Mieluummin löysään pari torxia nätisi ja vaihdan sitten polttimot helposti ja nopeasti kuin ährään jossain pikkurakosissa rystyset verillä....

• helppoa ja halpaa
        kokokokikkokinkokki kirjoitti:

Olen samaa mieltä että Audissa on helppo vaihtaa polttimot.
        Citikassa, renaultissa, nissanissa yms. autoissa joihin olen polttimoita vaihdellut, saa toki polttimot vaihdettua ilman torx avaimia. Mutta siihen hommaan tarvitaan sitten gynekologin taitoja ja rautaisia sormenpäitä.
        Taannoin omassa Audi A2:sessa polttimon vaihtoa varten piti irroittaa konepelti (kahdella pikalukolla)
        ja umpiot (olikohan kahdella torxilla). Koko homma kesti äpäyt 5-10min.

Naapurin nissan almeraan vaihdettiin kesällä molempaan umpioon polttimot, kaksi ukkoa ähräsi 15-30min
        kun rakoset on niin ahtaat ja jousilukot niin pahassa paikassa.
        Samantyyppistä mokeltamista se oli Citroen xsarankin kanssa...

Mieluummin löysään pari torxia nätisi ja vaihdan sitten polttimot helposti ja nopeasti kuin ährään jossain pikkurakosissa rystyset verillä....

On se hyvä että edes polttimon vaihto on helppoa. Vaihda v6 koneeseen termostaatti niin saat purkaa koko etupään...

• Mamma gör själv

no sun pitää ostaa endottomasti Citikka tai joku muun patonkiauto. Niissä ne vasta on helpot vaihtaa, trust me =)

Ihmettelen muuten naisena, eikö ihmisellä on kiinnostusta katsoa sinne pellin alle ja ajatella loogisesti miten pääsee käsiksi näihin polttimoihin. Kyllä minä ainakin Audin omistaessani kävin tomerasti käsiksi hommaan. Ja polttimot vaihtuivat. Olisin voinut teettääkin tämän homman työnantajan piikkiin, mutta halusin tehdä sen itse. Miksi? Siksi että haluan osata tehdä asioita itse.

• Äheltäjä

Audi A4 vm 2001, kuskin puolen suuntavilkun polttimo palanut.

Torxit sain kyllä auki mutta ei tule umpio ulos, enkä saa selvää, mikä sitä pidättelee. Missä tarkalleen ne löysättävät kaksi ruuvia ovat?

• Äheltäjä

Vastaanpa nyt omaan yllä olevaan kysymykseeni, jos joku muu sattuisi tarvitsemaan samaa vastausta, kun olen kerran löytänyt paikat.

Na kaksi ylempää torxia ovat siis selvästi esillä umpion yläpuolella poikkipalkissa.

Ne alemmat löysättävät kaksi torx-ruuvia (eikä ristikantaruuvia) ovat
      1) umpion keskilinjan puoleisessa alareunassa
      2) umpion ulkosyrjän alareunan tasalla, jarrunestesäiliön ja ajovalon (keskimmäinen 3 polttimosta) mustan takakannen välisessä kuilussa.

Näkyvyyden saamiseksi molempiin tarvitaan hyvä taskulamppu ja tiellä olevien sähkökaapelien taivuttamista pois edestä.

En saanut irti umpioon tulevaa sähkökaapelinippua koskettimestaan, mutta sitä ei kyllä tarvitsekaan irroittaa voidakseen vaihtaa oranssin suuntavilkun polttimon.

Takavaloihin pääsee käsiksi tavaratilan puolelta avaamalla takareunan puolelta verhoilussa pyöreän, halkaisijaltaan n. 5 cm luukun. Sen alta paljastuu ristikantaruuvi, joka pitää avata, mutta omassa autossani se oli liian tiukka meisselille. Onneksi ulkopuoli on kuusikulmainen, joten se aukeaa holkkiavaimella. Ottamalla kokonaan irti tuon 5 cm ruuvin, takavalot tulevat ulos läpinäkyvän päällyskuorensa mukana, ja sisäpuolelta polttimoiden musta alustamuovi irtoaa helposti, jolloin kaikkiin polttimoihin pääsee käsiksi.

• ZEBALEBA

mihinkä te noita torx avaimia tarvitte polttimon vaihdos? Polttimon kyllä saa pois ilman umpion irrotusta! metalliklipsuilla se muovi siinä kiinni. Eikai noin tyhmiä ihmisiä voi olla olemassa??
      Ja kuka maksaa jostain polttimon vaihdosta? pitäis onnistua ihan keltä vain!

• tiger6

Tulepa itse vaihtaa audi B6:seen polttimot jos oot paksusorminen mies. Tällaiselta pieni sormiselta naiselta se vielä onnistui mutta ukko saa lyödä hanskat tiskiin heti alkuun. Ja joo, tiedän että umpion voisi tätä varten irroittaa. Ihme kommentteja.....

• audisti_

B6 mallissa Torxit kannattaa irroittaa ja kaksi ristipääruuvia ja ottaa koko helahoito käteen, ennen lamppujen vaihtoa. Ja kaikki polttimot sitten kerralla uusiksi.

• Maku123456789

ZEBALEBA:lla on vaan jotkut garvalakkimallin umpiot. Xenonien kanssa tarviit kahden kokoista torxia!

• Audi Man

A4 B7 mallissa Xenonien vaihto on 'bumber off job' ennenkuin umpiot on pöydällä, mutta jopa sen tekee aloittelijakin tuntiin.

• Audi Lady

Vaihdoin juuri itse 2003-mallin A4:n jarruvalon polttimon. Kiitos hyvien netistä löytämieni ohjeiden :) Eikä maksanut kuin polttimon hinnan ja toki vähän sinnikyyttä.

• Nouvei Audi

Heh, heh, heeh,heeh :=)
      Lampun vaihto 25-60€
      Sisältyyhän siihen se polttimo?

• jesper5

Ei vittu kuinka avuttomia kavereita täällä on, huoh..

• Pöljäkö_oot

Naisten sukupuolielin ei kuulu tämän homman yhteyteen ollenkaan, opettele kirjoittamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe