Efexor ja hirveä väsymys

Mimmu

Aloitin Efexor depotin (75 mg) syömisen viikko sitten masennukseen ja ahdistuneisuuteen. Nyt päällimmäisenä on miltei lamaannuttavalta tuntuva väsymys. Muuta ei jaksaisi kun maata, ja aivotyötä odottaa pöydällä kuitenkin vino pino a-nelosia. Apua, meneekö ohi? Muuttuuko tässä kokonaan vihannekseksi?

24

9616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse käyttänyt

      Efexorin pitäisi lisätä toimintakykyä. Itsellä ainoa sivuvaikutus oli pari - kolme viikkoa kestänyt suun kuivuminen ja satunnainen huimaus.

      Voisiko sulla olla vaan semmoinen, että aiempi väsymys vaan purkautuu ja elimistö toipuu.

      Itse söin saman annoksen kerran päivässä ja ahdistus helpotti parissa viikossa.

      • Mimmu

        Joo, olet varmaan ja toivottavasti oikeassa tuosta väsymyksestä. Pitkä huonosti nukuttu elämänvaihe tässä on kieltämättä takana. Paras ottaa rennosti vissiin.

        Millään en heti haluaisi Efexoria poiskaan vaihtaa, kun on useampaa lääkettä jo kokeiltu (mm. Cipramil, Zoloft, Fevarin, Seronil).

        Että vähiin ovat käymässä vaihtoehdot. Ehkä tämä tästä.


      • kaarina
        Mimmu kirjoitti:

        Joo, olet varmaan ja toivottavasti oikeassa tuosta väsymyksestä. Pitkä huonosti nukuttu elämänvaihe tässä on kieltämättä takana. Paras ottaa rennosti vissiin.

        Millään en heti haluaisi Efexoria poiskaan vaihtaa, kun on useampaa lääkettä jo kokeiltu (mm. Cipramil, Zoloft, Fevarin, Seronil).

        Että vähiin ovat käymässä vaihtoehdot. Ehkä tämä tästä.

        Minäkin syön Efexoria. Herään aamuisin ja valvon 2-4 tuntia, ei huvita sänkyhommat yhtään , on ummetusta ETC. EI SOVI MULLE. Lääkäri sanoi, että kestä 4 kk ja sitten helpottaa, mutta on se parisuhteelle melko juttu, kun makkaa niinku lahna ja sitte.....Haluaisin lopettaa nämä kaikki helevetin lääkkeet , mutta Kela vaatii. Mitähän vois kokeilla seuraavaksi? Jos joku tietäis.


      • Mimmu
        kaarina kirjoitti:

        Minäkin syön Efexoria. Herään aamuisin ja valvon 2-4 tuntia, ei huvita sänkyhommat yhtään , on ummetusta ETC. EI SOVI MULLE. Lääkäri sanoi, että kestä 4 kk ja sitten helpottaa, mutta on se parisuhteelle melko juttu, kun makkaa niinku lahna ja sitte.....Haluaisin lopettaa nämä kaikki helevetin lääkkeet , mutta Kela vaatii. Mitähän vois kokeilla seuraavaksi? Jos joku tietäis.

        Se on ihan törkeetä, kun elämänlaatu kärsii masennuksesta joka tapauksessa. Sitten lääkekokeiluihin tyssää se loppukin normaali elämä.

        Joskus tuntuu, että lääkärit vähättelee sitä rumbaa, mikä esimerkiksi lääkkeiden vaihtamisesta seuraa. Ihmisen toimintakyky pysähtyy niihin, tai ainakin kituu säästöliekillä. Se on mielestäni todella pelottavaa.

        Nuorella ihmisellä menee kuukausia johonkin kaivoon sopimattomien lääkkeiden vuoksi. Ja kun itse haluaisi kovasti parantua ja olla toimintakykyinen! Harmittaa niin vietävästi.

        Monta kertaa olen ajatellut, että miten olisivat asiat sujuneet, jos en olisi ottanut sitä ensimmäistäkään lääkettä. Jos sitä olisi vain ajan myötä ja terapian avulla toipunut. Vaan kun en tiedä.

        Voimia sulle! Niin, ja miten se isotäti-vainaani aina sutkauttikaan: "Kun yrittää niin onnistuu".


      • Anonyymi
        kaarina kirjoitti:

        Minäkin syön Efexoria. Herään aamuisin ja valvon 2-4 tuntia, ei huvita sänkyhommat yhtään , on ummetusta ETC. EI SOVI MULLE. Lääkäri sanoi, että kestä 4 kk ja sitten helpottaa, mutta on se parisuhteelle melko juttu, kun makkaa niinku lahna ja sitte.....Haluaisin lopettaa nämä kaikki helevetin lääkkeet , mutta Kela vaatii. Mitähän vois kokeilla seuraavaksi? Jos joku tietäis.

        Ja diabetes ja amputointi


    • Mimmu

      Sellaista olen miettinyt, että jotkut kertovat saaneensa apua käyttämällä sekä Efexoria että Remeronia.

      Itselläni on huono kokemus pelkästä Remeronista. Paitsi että en herännyt kunnolla pariin vuorokauteen, vaikka otin sitä jotain 15 mg, sain päälle päätteeksi käsittämättömiä kiukunpuuskia. Siis pinna oli todella kireällä.

      Toimivatko Efexor ja Remeron jotenkin yhdessä paremmin?

      Nukkuuko hyvin? Onko päivisin pirteä (ja mukava!)?

      Millaisia annoksia käytätte ja mihin aikaan?

      • huh!!

        Remeronia otin 4 kertaa ja olin ihan sekasin, kuulemma kuljin kuin humalainen. Oli pakko lopettaa kun en saanut sairaslomaa enkä töissä tajunnut mitään.

        Efexor 75 mg ei ole vaikuttanut vaikka olen käyttänyt puoli vuotta.

        On varmaan kokeiltu koko masennuslääkearsenaali minuun, ei auta mikään.

        Se vielä ettei kahta masennuslääkettä samaan aikaan, varmasti menee "sekaisin".


    • Mimmu

      Sellaista vielä, että millaisella Efexor-annoksella olette saaneet apua masennukseen?

      Onko kylkiäisenä tullut unettomuutta? Jos on tullut, miten olette sen hoitaneet?

      Entä onko tullut väsymystä? Onko muisti kovasti kärsinyt?

      Sorppa nyt tätä kysymysten määrää, mutta miten sen nyt sanoisi, lääkärini on niin mystinen ja salaperäinen ihminen, ettei siltä saa selkeitä vastauksia mihinkään. Eikä kaikkia asioita osaa siinä vastaanotolla tietty kysyäkään. Ja yksilöllistähän tämä tietysti on...

      • auttoi

        mulla efexor on auttanut kovasti masennukseeni ja ahdistuneisuuteeni. mulla oli alussa erilaisia sivuvaikutuksia lääkkeestä mutta vähitellen ne häipyivät. efexor on ainakin mulla toiminut niin että olen aktiivisempi, nukun normaalisti ja mieliala pysynyt normaalina eikä masennus ole uusiutunut. muistin heikkenemisen luulisin aiheutuvan enemmänkin masennuksesta ja myös keskittymisvaikeudet ym. kuin itse lääkkeestä. mun efexor annokseni on 150 mg vuorokaudessa eli aika iso. mutta avun olen saanut vaikeaan masennukseeni.


      • Mimmu
        auttoi kirjoitti:

        mulla efexor on auttanut kovasti masennukseeni ja ahdistuneisuuteeni. mulla oli alussa erilaisia sivuvaikutuksia lääkkeestä mutta vähitellen ne häipyivät. efexor on ainakin mulla toiminut niin että olen aktiivisempi, nukun normaalisti ja mieliala pysynyt normaalina eikä masennus ole uusiutunut. muistin heikkenemisen luulisin aiheutuvan enemmänkin masennuksesta ja myös keskittymisvaikeudet ym. kuin itse lääkkeestä. mun efexor annokseni on 150 mg vuorokaudessa eli aika iso. mutta avun olen saanut vaikeaan masennukseeni.

        Mulla on nyt 12. päivä menossa, ja tuntuu paremmalta jo. Päiväväsymys helpotti edellispäivänä huomattavasti. Oikeastaan musta tuntui, että se loppui kuin seinään.

        Henkisesti olo on vielä hutera, mutta toiveikas.

        Saas katsoa, pitääkö nostaa annostusta, vai jatketaanko näin.


      • Hessu
        Mimmu kirjoitti:

        Mulla on nyt 12. päivä menossa, ja tuntuu paremmalta jo. Päiväväsymys helpotti edellispäivänä huomattavasti. Oikeastaan musta tuntui, että se loppui kuin seinään.

        Henkisesti olo on vielä hutera, mutta toiveikas.

        Saas katsoa, pitääkö nostaa annostusta, vai jatketaanko näin.

        tosiaan efexor itsellänikin alussa väsytti ja teki huonoa oloa, mut sitten kun elimistö siihen tottuu niin energisyys lisääntyy kyllä varmasti, passeli annos ois varmasti sullekkin 150mg.


      • Mimmu
        Hessu kirjoitti:

        tosiaan efexor itsellänikin alussa väsytti ja teki huonoa oloa, mut sitten kun elimistö siihen tottuu niin energisyys lisääntyy kyllä varmasti, passeli annos ois varmasti sullekkin 150mg.

        Joo, vaikuttaa siltä, että aika moni on saanut Efexorista avun 150 mg annoksella.

        En vastusta, jos lääkäri määrää.

        Se vain vähän askarruttaa, että tuleeko sen annoksen nostamisen yhteydessä kaikki aloitusoireet takaisin päälle. Just kun pääsi elävien kirjoihin...


      • Hessu
        Mimmu kirjoitti:

        Joo, vaikuttaa siltä, että aika moni on saanut Efexorista avun 150 mg annoksella.

        En vastusta, jos lääkäri määrää.

        Se vain vähän askarruttaa, että tuleeko sen annoksen nostamisen yhteydessä kaikki aloitusoireet takaisin päälle. Just kun pääsi elävien kirjoihin...

        ainakaan mulla ei tullut, annoksen nostamisen yhteydessä samanlaisia oireita kun aloittaessa, onhan elimistösi jo tottunut kyseiseen aineeseen, sitä vaan nyt saa enemmän..


    • Zoppa

      miulla meni ohi.. ja ei tu tippa enää linssii

    • Mimmu

      Positiivista:
      En ole enää väsynyt päivisin ja saan asioita aikaiseksi. Silti nukun suhteellisen hyvin yöllä.
      Vaikea kuvitella, että Efexor lihottaa (tämä on nyt henkilökohtainen kokemus). Ruoka ei käy päivän mittaan mielessä ollenkaan, vaikken huonosti voikaan.
      Ei seksisivuvaikutuksia (ainakaan vielä).
      Negatiivista:
      Mielialani ei ole kovin hyvä vielä. Erityisesti aamupäivät ovat ahdistavia. Iltapäivällä helpottaa. Ehkä lääke alkaa vaikuttaa silloin.
      Annokseni on edelleen 75 mg aamuisin. Ensi viikolla tarkistetaan tilanne.
      Tuntuu kuin olisin välitilassa: ei kovin hyvä, mutta ei mahdottoman huonokaan. Katsellaan.

    • ccc

      ei huolta. se on vain alkuvaihe kun elimistö tottuu uuteen lääkkeeseen. muutama viikko ja väsymys alkaa katoamaan. itse syön efexoria 150g päivässä. aloitus toi myös minulle väsymyksen. hyvä lääke jos vain sopii sinulle. koita jaksaa. nämä jutut vie aikansa aina... varmaan kanssa tiedät monta lääkettä kokeiltuasi, niinkuin minäkin.

      • Mimmu

        Olen syönyt Efexoria (75 mg) nyt reilut 3 viikkoa, ja olo on parempi jo. Itse asiassa jokainen päivä on ollut edellistä parempi.

        Lääkärillä kävin eilen, eikä annosta nostettu nykyisestä ainakaan vielä. Katsotaan parin viikon kuluttua uudelleen.

        Päiväväsymystä ei ole ja ahdistuskin on alkanut helpottaa. Yöllä toivoisin nukkuvani hieman nykyistä paremmin. Nyt herään pari kertaa ennen aikojani.

        Toisaalta, ennen lääkitystä en pahimmillaan nukkunut juuri ollenkaan. Että parempi näin.

        Tsemppiä kaikille aloittajille ja muutenkin!


      • viko
        Mimmu kirjoitti:

        Olen syönyt Efexoria (75 mg) nyt reilut 3 viikkoa, ja olo on parempi jo. Itse asiassa jokainen päivä on ollut edellistä parempi.

        Lääkärillä kävin eilen, eikä annosta nostettu nykyisestä ainakaan vielä. Katsotaan parin viikon kuluttua uudelleen.

        Päiväväsymystä ei ole ja ahdistuskin on alkanut helpottaa. Yöllä toivoisin nukkuvani hieman nykyistä paremmin. Nyt herään pari kertaa ennen aikojani.

        Toisaalta, ennen lääkitystä en pahimmillaan nukkunut juuri ollenkaan. Että parempi näin.

        Tsemppiä kaikille aloittajille ja muutenkin!

        kiva lukea positiivisia asioita efestä.yleensä haukkujat ovat aktiivisempia.
        mulla on myös meneillään 75mg efe-depot,syksyllä aloitettu.auttaa upeasti tuskaisuuteen ym.
        ainoa kummastelun paikka on ajatuksen karkailu.ei pysty lukemaan kirjaa.se on kuitenkin pientä hyödyn rinnalla.
        olis kiva lukea myöhemminkin miten asiat etenee.)=


      • Mimmu
        viko kirjoitti:

        kiva lukea positiivisia asioita efestä.yleensä haukkujat ovat aktiivisempia.
        mulla on myös meneillään 75mg efe-depot,syksyllä aloitettu.auttaa upeasti tuskaisuuteen ym.
        ainoa kummastelun paikka on ajatuksen karkailu.ei pysty lukemaan kirjaa.se on kuitenkin pientä hyödyn rinnalla.
        olis kiva lukea myöhemminkin miten asiat etenee.)=

        Meinaatko, että Efexor aiheuttaa pitemmän päälle keskittymisvaikeuksia? Se on ikävää. Toisaalta, masentuneena en ole saanut luettua edes sanomalehteä.

        On oikein pistänyt vihaksi aamuyöllä kun ne heittää sen kolinalla eteiseen, niin kuin kiusalla! Pikku-uutisiakaan en ole jaksanut selata, enkä sarjakuvia. Olen ajatellut vain, että huomenna sitten, toivottavasti, ehkä...


    • Mimmu

      Laitanpa tähän listan kokeilemistani masennuslääkkeistä ja niiden haittavaikutuksista, jos vaikka joltain löytyisi vastaavanlainen historia tai vertailu kiinnostaa muuten vain.

      Aurorix (en nukkunut ollenkaan)

      Zoloft (masennuin hirveästi lisää, enkä jaksanut alkua pidemmälle)

      Seronil (Ensimmäisellä kokeilukerralla nukutti hirveästi, mutta söin silti miltei puoli vuotta, koska edellisiin verrattuna mieliala kuitenkin koheni. Toisella kerralla en nukkunut ollenkaan ja mieliala laski pahasti.)

      Cipramil (Nosti alun ahdistuksen jälkeen mielialaa ja olin oikein hyvässä kunnossa. Käytin kahteen otteeseen, yhteensä noin 1,5 vuotta. MUTTA: vei unet ja aiheutti pahasti haittaavaa päiväväsymystä. Sitä korjaamaan määrättiin Alproxia, joka auttoi kyllä nukkumaan, mutta aiheutti myös riippuvuutta. Vierotusoireet Alproxista olivat kovat ja niiden myötä luovuin myös Cipramilin käytöstä, koska en halunnut enää uusia unilääkkeitä/rauhottavia rinnalle. Muuta Cipramilista: lihoin terveellisistä elämäntavoista huolimatta ja "kuolin" seksuaalisesti. Puolensa ja puolensa Cipramilillä siis.)

      Remeron (Nukutti ERITTÄIN hyvin: en herännyt pariin päivään ollenkaan. Kiskottuani itseni lopulta sängystä olin pahantuulinen ja raivostuin käsittämättömistä syistä. Arki ei sujunut ollenkaan. Lopetin lyhyeen.)

      Fevarin (Vei unet, kuivasi suun ja silmät. Henkisesti vointini romahti ja olin lähinnä väsynyt ja sekava. En jaksanut alkua pidemmälle.)

      Nyt siis Efexor depot 75 mg, ja kolmen viikon käytön jälkeen toivon että sujuu. Tähän asti ihan lupaava lääke.

    • Toivoonäkyvissä

      Oma kokemus. Aloitin Venlan vähän yli viikko sitten, pari päivää ottanut annoksen 75 mg. Ennen käytössä oli vuoden Seronil. Se piti lopettaa kokonaan vaihdossa, ja kaksi viikkoa olla ilman mitään. Diapamia otin väliaikana, kun ahdisti. Vielä ei mitään mullistavaa eroa energisyydessä. Päiväväsymys aika kova. Olen ottanut usean tunnin päiväunia parina päivänä. Toisaalta nukun ihan hyvin, mikä on plussaa ja jännityspäänsärkyä ja migreeniä ei ole ollut. Seksihalut ovat palaneet kun fluoksetiini poistui elimistöstä. Toiveikas olo.

    • Jkhh89

      Heippa. Siis joo efexor auttaa kyllä mutta enemmän siitä on haittaa,siis kohta sitä ruvetaan nostamaan ja kohta sä oot siihen koulussa,tai et sinä vaan sun elimistö ja saat hirveitä viakkareita ym. Älä hyvä ihminen syö sitä. Pyydä jotain aivan muuta. Itse syönyt samaa noin 10vuotta ja en voi lopettaa tai voin mutta se tietää olemista sairaalassa vierotuksessa ym.

    • Anonyymi

      Aloitin venlafaksiinin 37,5 mg annoksella ja oon nukkunut kolme päivää. Käyn vaan vessassa ja syön jotain pientä, muuten makaan sängyssä velttona kuin mikäkin uniriepu.

      En voi jatkaa näin enää kovin montaa päivää.

    • Anonyymi

      En tiedä SNRI-lääkkeiden mekanismeja tähän, mutta SSRI-lääkkeisiin voi liittyä merkittävä päiväväsymys. Yksi teoria tälle on se, että SSRI-lääkkeet vaikuttaa REM-unen vaiheeseen sitä supistaen lisäten tällä mekanismilla päiväväsymystä. REM-unen leikkaantumiseen voi liittyä myös tavallista helpompi heräily ja uniensa muistaminen, jotka voi tuntua tavallista intensiivisemmiltä. Vieroitusvaiheessa sekä toisinaan haittana SSRI- lääkkeissä on kuvattu unen häiriöitä sekä univaikeuksia.

      Itse muistan SSRI-aineissa kovan päiväväsymyksen. Lääkäri oli ryydittänyt lääkettä vielä väsyttävällä masennuslääkkeellä. Tuntui että nukuin jatkuvasti todella pitkiä unia yhdessä vaiheessa kunnes vihdoin haitat alkpi selkeytyä aineista mielessä.Aamuisin kun heräsin aivoni oli sumussa ja oli todella hankala kammeta itsensä ylös. Haukottelin paljon päiväväsyneenä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe