Kovanen märisee Kauppalehdessä

Konkkaako pukkaa

Perheyrittäjien liiton uusi puheenjohtaja Heikki Kovanen itkee Kauppalehdessä ettei saa erään kunnon kuljettajjia. Työnhakijat ovat pelkkiä lusmuilijoita ja alalla on moraalikato! Kova poika tuo Heikki. Auttaisiko herraa, että maksaisi uusille rengeille samat prosentit kuin ei-moraalikatoiset muut isännät ja jakaisi talon kyydit tasapuolisesti. Taitaa Kovasella olla paskat housussa ostettuaan taksiyhtiöitä kovalla rahalla Uberin ja lupien vapauttaen painaessa päälle. Sitä saa mitä tilaa.

41

937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuka orjaksi lähtee?

      "Palkka" on samansuuruinen, kuin tukien muodossa saisi. Ei kai ketään täysijärkistä saakaan tekemään verokortilla tuollaista p-askaa, jos vaihtoehtoina ovat surkea palkka JA ei vapaa-aikaa tai surkea palkka JA loppuiäksi vapaa-aikaa käytettävissä vaikka itseensä.

    • epäilijä

      Samassa jutussa oli,pyhätyön kalleudesta,en tiedä mutta olettaisin,ettei Kovanen maksa pyhäkorvauksia ainakaan taksinkuljettajille.

    • Kiitos vaan

      Jos vielä 12 tuntia töitä nälkäpalkalla,täytyy olla jo päässä vikaa,kuka moiseen ryhtyy !

      • Kovanenkorruptiotako

        sitä rahaa kai kovanen hommaa vakoilemalla taksikuskeillaan ja taksikameroilaan kansalaisia- porvarien fasistiarkistoihin?

        Tiesittekö että Kovanen-yhtiöllä on yhteys Suomen perussuomalaisimpaan kuntaan. Kihniöön- jossa lähes puolet äänestää persuja...


    • lkefwölsjölsfdk
    • Maata jalkojen alle

      Kovaa pilvissä liitelijä saa kyllä ajattelemisen aihetta, kun alkaa maa tuntua
      kenkien alla, siittä on hyvä ponnistaa, he he he.

    • Lege4

      Missä firmassa ne työntekijät on töissä?
      Tässä firmassa on 248 työntekijää:

      Stadin Taksinkuljettajat OyYTJ
      Y-tunnus: 18074374YTJ
      Toimiala: Taksiliikenne (TO

      Täältä ne vuorataan töihin. Arkena maksetaan 4,- tunti, ja pyhänä 8,- tunti.
      Kaikki on täysin laillista.

      Moraali on sitten täysin toinen kysymys.

      • annasanankiertää

        EI täytä edes minimipalkkamääräyksiä......
        Virossakin tienaa paremmin....m


      • Passijahammasharja2
        annasanankiertää kirjoitti:

        EI täytä edes minimipalkkamääräyksiä......
        Virossakin tienaa paremmin....m

        Paljo virossa saa massia


    • ex kovanen

      Kovanen maksaa pyhänä korotettua prosenttia, taisi olla 48%..

    • Yussuf Al

      Palkalla pitäisi tulla toimeen. Ei muuten onnistu kovasen kuskeiltakaan. Lisää joutuvat hakemaan fattasta asumistukia ja toimeentulotukia. Onko isäntä rasisti kun ei yhtään mustaa kuskia? Ne soittelee kyllä kovasti töiden perään ainakin muille autoilijoille.

    • Ahneuden hinta

      Voihan se olla. Ainakin pitää omaa kioskiaan jotenkin erityisenä. Oma taksikoulu suoltaa kuljettajia, silti ehkä prosentti tulee firmaan ja on max puoli vuotta.
      Järkevä ihminen saisi tuollaisen konseptin pyörimään ihanteellisesti.

    • pehmönen

      Kovanen edustaa kovaa oikeistolaista linjaa.
      Kuski tekee 100 % työn josta irtoaa 25% palkka .

      • markkinakommunismi

        Bernerin libera ajatuspajakavereita

        Nyt hävitetään ensin itsenäiset taksiyrittäjät ja kuskinvsenjälkeen vuokratyövoimaorjiksi


    • Kyllä kuskeja löytyy. Nettiin ilmoitus avoimesta paikasta ja tuntipalkaksi vaikkapa 14€/h

      Sama juttu kuljetusalalla, jotkut nipottaa että ei löydy kuskeja mistään, silti avoimia paikkoja ei ole juuri missään

      • Taksibusines

        No kannattaako tappiolla sitten ajattaa?Halvempaa on jättää vuoro ajamatta kuin maksaa 14€/h


      • Taksibusines kirjoitti:

        No kannattaako tappiolla sitten ajattaa?Halvempaa on jättää vuoro ajamatta kuin maksaa 14€/h

        Kyllä noilla nykyhinnoilla 14€/h onnistuu ihan ongelmitta


    • jooooopousja

      Lainais MOT ohjelmasta;

      Sain myös useita vihjeitä Suomen suurimmasta taksiyrityksestä Kovanen Yhtiöistä. Helsingin Taksinkuljettajat ry:stä kerrottiin, että ”Kovanen on kivi meidän kengässä”. Kaikki tuntuivat tuntevan jonkun, joka on ollut Kovasella riistettävänä, mutta kukaan ei suostunut kertomaan nimiä tai edes välittämään yhteystietojani näille onnettomille. En siis onnistunut tavoittamaan yhtäkään Kovasten entistä tai nykyistä taksinkuljettajaa. Ei, vaikka vakuutin, että etsin vain taustatietoa, en haastateltavaa.

      Jotain sentään löysin. Sain käsiini taksinkuljettajan ja Kovanen Yhtiöiden välisen työsopimuksen vuodelta 2000. Työsopimus oli täynnä epämääräisyyksiä, räikeimpänä se, että sunnuntaipalkka ei suinkaan ollut tuplapalkka, kuten laki edellyttäisi, vaan ainoastaan muutaman prosentin korkeampi.

      Haastattelussa yhtiön toimitusjohtaja Heikki Kovanen myönsi, että heidän palkkaprosenttinsa on pienempi kuin alalla keskimäärin, mutta tulot suuremmat: ”Ja mä sanosin näin, että meidän talossa, kuljettajat tienaavat keskimääräistä selvästi paremmin, johtuen siitä, että prosentti ei ole mitään, mutta kun se kerrotaan jollain kassasummalla niin siitä tulee se luku mikä on todellinen palkka.- - - Että kyl meillä kuljettajat tienaa suht mukavasti.”

      Kovanen myös kouluttaa työntekijänsä itse. Kurssi maksaa, ja sillä sidotaan työntekijä yhtiön palvelukseen. Kovanen käänsi tämänkin parhain päin: ”Koulutuskustannuksethan ovat sellainen jossa lähdetään siitä, että jos he ovat tietyn rajan yli talossa, niin silloin he, me maksetaan kokonaan se koulutus sitten että, pyritään tämmösillä asioilla lisäämään sitä pitkäjänteisyyttä talossa.”

      Taksien yrityskoon pienuudesta johtuen yrittäjien rooli työnantajina on verrattain kehittymätön. Työeläkemaksujen maksamatta jättäminen on taksialalla yleistä. Törkeimmissä tapauksissa tel-maksut on peritty palkasta, mutta niitä ei ole tilitetty eteenpäin. Vuonna 1996 Eläkelautakunta sai käsiteltäväkseen tapauksen, jossa eräälle Kovasen taksinkuljettajalle ei ollut kertynyt työeläkettä. Taksinkuljettaja oli tietämättään ajanut taksia Kovasen tytäryhtiöiden nimissä. Hän oli tehnyt töitä kullekin yhtiölle niin vähän aikaa, etteivät tel-maksut alkaneet juosta. Kovanen Yhtiöt siis ikään kuin kiersi tel-maksuja ajattamalla kuljettajaa tytäryhtiöidensä nimissä. Lautakunta päätti, että kuljettaja oli ollut Kovanen Yhtiöihin tel:n piiriin kuuluvassa työsuhteessa, joten hänelle olisi pitänyt kertyä työeläkettä.

      Haastattelussa Heikki Kovanen sanoi, että nykyään heidän työntekijänsä ovat työsuhteessa Helsingin Taksinkuljettajat Oy:hyn. Sen nimistä yritystä Asiakastieto ei tunne. Sen sijaan Kovasella on tytäryhtiö nimeltä Stadin Taksinkuljettajat Oy, jonka henkilöstö on 133 henkeä.

    • mmmmmmmmmmm

      Upea mies tuo Heikki.

    • ifi

      Kovia poikia nuo taxarit....

    • Luonnevikako

      Kovanen luulee, että kun antaa rengeille Dressmann-puvun ja alle nelivetomersun ei kuski enää palkkaa tarvikkaan. Samaten ko. herra pitää jotenkin oikeutenaan tulla miljonääriksi taksialalla. Totuus vaan on, ettei taksialalla tuo temppu onnistu vaikka kuskit tekis ilmaiseksi töitä. Tämä harhakuva tuntuu olevan hyvin yleistä näiden Perheyritysten liiton julkkisyrittäjien keskuudessa.

    • ex kovanen

      Joku tuossa mainitsikin firman olevan "rasistinen" kun ei ole mustia töissä. Kyllä siellä ulkomaalaisiakin on, mutta johtuiskohan siitä että kielitaidottomia ei tuonne oteta, en minäkään ottaisi, sen verran arvostan asiakaspalvelua, että kyllä Suomea pitäisi osata puhua enemmän kuin kaksi sanaa: Kiitos ja Anteeksi.

      Palkat kuntoon niin homma toimii tuollakin paremmin ja vaihtuvuus pienenee, uusille koeajalle 32-33% jonka jälkeen 36%, ei pitäisi olla ongelmaa jos pienetkin tallit voivat maksaa suoraan sen 38-40%. Tiliä tulisi edelleen ja motivaatio kuljettajilla paranee. Vai onkohan Heikillä ajatuksena se, että kyytejä ei ajeta enään kuola poskella valuen jos maksetaan liian hyvin, kun silloin saa "vähemmällä" työllä enemmän fyrkkaa?

    • Futureman

      Tulevaisuudessa kuskeille täytyy maksaa AKT:n Tes:n mukaista palkkaa kaikkine sopimuksessa mainittuine lisineen. Jos tämä malli ei kannata, niin silloinhan olisi järkevintä lopettaa nuo suuret yhtiöt kokonaan ja siirtyä takaisin auto/isäntä pienyrittäjä malliin. Autoilijat ajaisivat itse autojaan, eikä ulkopuolisia työntekijöitä välttämättä edes tarvittaisi. Silloin ei olisi palkkaongelmia ja muutenkin kaikki olisi lain mukaista. No sitämukaan kun autojen kate pienenee kaikkien kulujen noustessa, niin eipähän tuolle auto/isäntä mallille ole edes vaihtoehtoa.

      • asko la

        Näkis vaan tuonkin ajan...


      • Jos otetaan käyttöön tuntipalkka lisineen. Sitten pitää laskea kyydin hintoja senverran että on lähes aina asiakas kyydissä... Se on pomolle inhottava maksaa palkkaa kuskille jos auto seisoo paikallaan


      • rgthyjui
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Jos otetaan käyttöön tuntipalkka lisineen. Sitten pitää laskea kyydin hintoja senverran että on lähes aina asiakas kyydissä... Se on pomolle inhottava maksaa palkkaa kuskille jos auto seisoo paikallaan

        Sinä kun tunnut olevan numeromiehiä niin oletko koskaan kuitenkaan laskenut paljonko suoritemäärän olisi noustava jos annetaan esim 20% alennusta, jotta saataisiin edes sama tulos kuin ennen alennusta?

        laskemattakin voin väittää että suoritemäärien olisi noustava noin 200% jotta nettotulos saataisiin samaan kuin ennen alennusta. Taksin ajosuoritetta ei ole mahdollista nostaa 200 prosenttia. Fysiikka tulee siinä jo vastaan.

        Kannattavuuslaskenta on peruskauraa jo kauppiksen ekalla luokalla.


      • Matemaatikko
        rgthyjui kirjoitti:

        Sinä kun tunnut olevan numeromiehiä niin oletko koskaan kuitenkaan laskenut paljonko suoritemäärän olisi noustava jos annetaan esim 20% alennusta, jotta saataisiin edes sama tulos kuin ennen alennusta?

        laskemattakin voin väittää että suoritemäärien olisi noustava noin 200% jotta nettotulos saataisiin samaan kuin ennen alennusta. Taksin ajosuoritetta ei ole mahdollista nostaa 200 prosenttia. Fysiikka tulee siinä jo vastaan.

        Kannattavuuslaskenta on peruskauraa jo kauppiksen ekalla luokalla.

        Kyllä autoilijalle jäävää rahallista osuutta voidaan nostaa esimerkiksi vaikka vuositasolla jos rengit jätetään pois ja isäntä ajaa itse. Siinä on silloin jopa mahdollisuutta alentaa taksoja ja vähentää auton työvuoroja. Jos renki ajaa nyt auton vuoroista vaikkapa puolet, ottaa renki palkkansa pois ja loput jäävät rengin työvuoron aikana aiheuttamiin kuluihin, kuten polttoaine ja rengas- sekä huolto kulut ja auton arvon aleneminen kilometrien takia ja se vähäinen osa sitten itse isännälle. Mutta jos isäntä ajaa nyt vaikkapa kolmanneksen nykyistä enemmän eikä kuskia olisi ollenkaan, niin tietenkin siitä jää isännälle enemmän jo kuukaudessa. Meillä päin tuo kolmannes enemmän tarkoittaisi, että isäntä olisi töissä n. 16-18 päivänä kuukaudessa. Eli vieläkin vähemmän kuin tavallinen teollisuus duunari.


      • åeohgåergh
        Matemaatikko kirjoitti:

        Kyllä autoilijalle jäävää rahallista osuutta voidaan nostaa esimerkiksi vaikka vuositasolla jos rengit jätetään pois ja isäntä ajaa itse. Siinä on silloin jopa mahdollisuutta alentaa taksoja ja vähentää auton työvuoroja. Jos renki ajaa nyt auton vuoroista vaikkapa puolet, ottaa renki palkkansa pois ja loput jäävät rengin työvuoron aikana aiheuttamiin kuluihin, kuten polttoaine ja rengas- sekä huolto kulut ja auton arvon aleneminen kilometrien takia ja se vähäinen osa sitten itse isännälle. Mutta jos isäntä ajaa nyt vaikkapa kolmanneksen nykyistä enemmän eikä kuskia olisi ollenkaan, niin tietenkin siitä jää isännälle enemmän jo kuukaudessa. Meillä päin tuo kolmannes enemmän tarkoittaisi, että isäntä olisi töissä n. 16-18 päivänä kuukaudessa. Eli vieläkin vähemmän kuin tavallinen teollisuus duunari.

        Päivien lukumäärä on toisarvoista, tunnit ratkaisee. Olen autoilija enkä muista koska olisin tehnyt töitä alle 200 tuntia kuukaudessa mikä on huomattavasti normaalin teollisuusduunarin tuntimäärän yläpuolella. Jos otetaan vielä huomioon lomat jotka itselläni yleensä jää kahteen viikkoon vuodessa eikä sairaslomia ole ollut vuosiin, niin kaula normaaliin teollisuusduunariin senkuin kasvaa.
        Kuljettajaa käytän vain viikonloppuisin. Silti en rahassa kylve, käteen jäävä raha on samaa luokkaa sen tavallisen teollisuusduunarin kanssa.

        En oikein ymmärrä mistä nämä kuvitelmat taksiautoilijoiden "mittavista" omaisuuksista ja "suurista" tilipusseista oikein on peräisin? Ihan tavallista pienyrittämistä tämä on. Ma-pe ajetaan koululaisia, keloja, lentokenttää. Arki-iltaisin ei tapahdu mitään mutta päivystetään ilmaiseksi kun lupaehdot niin vaatii. pe-la on jonkin verran ajoa, mutta ei aina edes arkipäivän veroisesti. Nappikauppaa kaikin puolin.


    • ftryjuiol

      Ihan asiaa Kovanen kuitenkin puhui.
      Kimä kohta kirjoituksessa ei mielestäsi pitänyt paikkansa?

    • Ilmaista ei ole

      Jos hintoja alennettaisiin volyymivetoisiksi, se vaatisi taksojen alentumista n.30-40%, mikä taas edellyttäisi kaikkien kuluja aiheuttavien hintojen alentumista. Autoilijan itseajamanakaan taksi ei ole montaa sataa/kk enemmän tuottava. Tuo muiden hintojen aleneminen ei varmasti ole mahdollista, koska pelkästään ajojen lisääntyessä myös vakuutuksien hinnoille tulisi nostopaineita ja polttoaine kulut ja huollon tarve kasvaisi. Kilometrien lisääntyessä myös auton vaihtotarve lisääntyisi. Esimerkiksi noitakaan hintoja taksi ei pääse säätämään. Joten aika vaikea yhtälö, sillä pelkästään noiden kustannusten varjossa olisi mahdotonta laskea taksoja Suomessa, eikä verotukseenkaan saataisi varmasti huojennusta.

    • proraidari

      Jos ei ole varaa maksaa kuskeille asiallista palkkaa, niin turha jatkaa. Kyllä kuskeja tulee jos homma pelaa.
      Jos ei kykene yrittäjäksi, parasta on silloin lopettaa.

    • suomalainen-ukko

      Jos työllä ei elä niin mieluummin makoilee kotona. Kannattaisi maksaa sellaista palkkaa ettei lisäksi tarvittaisi asumistukia taikka sossun avustuksia.

      Saksan palkoista on myös turha mussuttaa koska saksalaisella työläisellä on kuitenkin kovempi ostovoima kuin suomalaisella vastineellaan. Ostovoima nyt vaan sattuu olemaan parempi mittari kuin palkkakuitin numerot.

    • Luonnevikako

      Siis, olemmeko sitä mieltä, että Kovanen on surkea bisnesmies jolla on täysin epärealistinen kuva taksiyrittäjän ammatista. Näitä miljonääriunelmoijia on alalla ollut muitakin esim. TJP vai mikä helvetti sen yhden huijarin firma oli. Tällä porukalla kun on joku äidinmaidossa imetty pakkomielle tulla taksimiljonääriksi. Tuon epärealistisempaa bisnesplania aikuisen ihmisen aivoissa ei voi syntyä. Taksiala antaa kohtuullisen toimeentulon asiansa hyvin hoitavalle pienyrittäjille, mutta miljonäärin urasta haaveilevalle suosittelen lottoamista.

      • vfdgjhkyuli

        Ei lisättävää, aamen.


    • Pusinesmiäs

      Ne taxiyrittäjät jotka on rahaa tienannut on se raha kyllä ihan muista jutuista tullut kuin taxihommista, perintöä yleensä ja vakavarainen suku takana jne..taxiautoa ja pikkubussia että kuorma autoa olen yrittäjänä pyörittänyt ja toimeentulon saanut mutta en rikastunut, siitä pitää huolen kovat sivukulut ja muut maksut!!
      Nyt minulla on toisen alan yritys mikä ei kuljetusalaan liity mitenkään, tällä on pystynyt tekemään tuloa jne..maahantuntia ja vientiä sanotaanko näin!!

    • uber jyrää!

      Voihan peråpukamat!

    • 3512209

      Eipä ole Kovanen ainoa, joka on huomannut tuon ettei kuskeja juurikaan enää ole.
      Varmaksi en uskalla sanoa, mutta luulen, että moni oman auton omaava kuski on alkanut ajaa Uberille. Tokihan se on kannattavampaa, kun saa samalla työkkäristä peruspäivärahaa, ja voi omalla kotterolla tehdä pimeesti taksibisnestä.

    • Konkursseja_tulossa

      Kovanen nauttii nyt ihka omia lääkkeitään. Juuri Kovanen sai "vapautettua" ajovuorolistat, eli sen, että saa ajaa koska vain. Tästä on seurannut jatkuvaa ylitarjontaa autoista ja suurta yli 50% tulonalennusta. Katselin kymmenen vuotta vanhoja ajovuoroprinttejä, kassat oli kaksinkertaisia nykyisiin verrattuna. Silloin ajossa olleet hankkivat ihan loistavan hyvää palkkaa nykypalkkoihin verrattuna. Kovasen on turha puhua mistään palkanalennuksista, palkat ovat alenneet jo sille tasolle, ettei alalle ole enää tunkua. Niin makaa Kovanen, kuin petaa.....

      Sitten nämä vapautumisaikeet??? Kuka alkaa taksariksi enää?

      • jkakakksi

        Vanha kommentti, mutta niin paikkansa pitävä.
        Viime liikennelupakierros myös osoitti että taksilupa edes Suomen kysytyimmälle liikennealueelle ei ole enää kiinnostava, joten siinä mielessä "vapautus" on jo tapahtunut.
        Lopullisen niskalaukauksen antaa LVM nyt keväällä .


      • SynkkäYksinpuhelu
        jkakakksi kirjoitti:

        Vanha kommentti, mutta niin paikkansa pitävä.
        Viime liikennelupakierros myös osoitti että taksilupa edes Suomen kysytyimmälle liikennealueelle ei ole enää kiinnostava, joten siinä mielessä "vapautus" on jo tapahtunut.
        Lopullisen niskalaukauksen antaa LVM nyt keväällä .

        Tätä laukausta ei enää kannata edes epäillä, se tulee taatusti. Alkuperäisen suunnitelmani mukaan oli tarkoitus lopettaa jo 2015 vuoden lopussa. Päätös hieman siirtyi, koska eduskunta muiden kiireidensä ohella siirsi käsittelyä eteenpäin. Jospa vielä kuluvan vuoden jatkaisi, autokin on jo pian nelivuotias. Tai sitten lopetan keväällä, ehkäpä nyt vielä odotan sen "vapautus"päätöksen julkaisua. Kiire lainlaatijoilla tuntuu olevan kova, koskapa jo 2017 alusta pitäisi uusien tuulien puhallella. No, eläkkeellä jo ollaan, ei tuo "niskalaukaus" satuta ainakaan minua, moni on lopettanut jo eläkeiän tultua. Mihinkään en investoi enää, mennään päivä kerrallaan, kaluston hajotessa esim. kolarissa, homma loppuu heti. Ei tää taksiala ole enää valkoisen miehen homma, ei..... Takavuosina alaa arvostettiin ja palkoillekin pääsi. Nyt on kunnon kuskit kiven alla, ei kiinnosta enää ketään.


    • Mersullakotiin

      Lisää autoja tolpille, ettei pokan tarvii odotella

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2552
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      304
      2289
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2103
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1804
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1717
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1678
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1570
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1387
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1383
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1351
    Aihe