Yksinasuvan joulu

pattitilanne

Mistä yksin asuva työtön voisi saada apua jouluun?
Perheellisille on kyllä keräyksiä,mutta meille yksinäisille ei.
Muualla opiskelevat lapsetkin tulevat jouluna käymään,eikä ole edes
aattona ruokaa tarjota,kun laskut painavat päälle.
Jos joku vastaavassa tilanteessa oleva osaisi neuvoa jotain tahoa/järjestöä minuun saa yhteyden:

[email protected]

18

479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totuus on tämä

      Yksinasuvat köyhät on unohdettu kaikista keräyksistä ym. kokonaan vaikka heillä on tulot paljon pienemmät kuin lapsiperheillä.

      • mamma-matikainen

        Kolmas joulu tulossa, jos teillä on edes näkkileipää niin ootte rikkaita, kahvi,vesi ja näkkäri, niin menee tääkin joulu en raski edes kynttilöitä ostaa


      • arvaan
        mamma-matikainen kirjoitti:

        Kolmas joulu tulossa, jos teillä on edes näkkileipää niin ootte rikkaita, kahvi,vesi ja näkkäri, niin menee tääkin joulu en raski edes kynttilöitä ostaa

        No, voi. Et voi niin köyhä olla ettetkö olisi voinut jostain kirpparilta ostaa muutamalla kymmensenttisellä kynttilöitä jouluksi. Ja vaikka luumuja josta kiisseli. Jauhopussi muutamakymmensentti. Oot siis täysin uusavuton. Ja tietenkin viinaan ja tupakkaan on rahaa.


      • Kallista kahvia :)
        arvaan kirjoitti:

        No, voi. Et voi niin köyhä olla ettetkö olisi voinut jostain kirpparilta ostaa muutamalla kymmensenttisellä kynttilöitä jouluksi. Ja vaikka luumuja josta kiisseli. Jauhopussi muutamakymmensentti. Oot siis täysin uusavuton. Ja tietenkin viinaan ja tupakkaan on rahaa.

        Kyl mamma matikainen on pistänyt ranttaliksi aivan urakalla. Eikö se pahus tiedä että vesikin maksaa. Se on kätketty vuokraan tai yhtiövastikkeeseen.


    • toivon parasta

      Ymmärrän kyllä aloittajaa täysin. Kyllähän sitä yksinään voi joulunsa viettää miten haluaa,mutta jos nuoret kotiin jouluksi tulevat pitäisi kyllä jotain edes pientä saada järjestettyä.
      Harmi kun itselläni on niin tiukkaa myös,etten pysty auttamaan sinua.Olen sairaseläkkeellä oleva yh.Mielelläni kyllä muuten auttaisin.
      Toivon kovasti,että joku hyväsydäminen ihminen näkee viestisi ja saisitte apua tilanteeseenne.
      Ei nuo järjestöt,seurakunnat ym vastaavat auta kuin perheitä joissa on pieniä lapsia.

    • Jakakaa kustannukset

      Millainen on lapsiesi taloudellinen tilanne? Jos ei ihan kamala ja heitä on enemmän kuin kaksi, niin pyydä vaikka että yksi toisi kinkkua ja perunaa, toinen vaikka salaatit ja kolmas pipareita tai jotain muuta jälkiruokaa. Ei ole kallista, paitsi tietenkin jos tilanne on lapsillasikin niin paha että joka euro on tarkkaan laskettava. Itse taas siivoat asuntosi ja etsit jotain vanhoja joulukoristeita että saatte joulutunnelman. Eiköhän se siitä : )

    • Herättää epäilyjä.

      Onpas avaajalla outo pummauspyyntö, kätkettynä oveluuteen.

      Laskut ovat siis tärkeämpiä kuin tarjota jouluna ruokaa muualla opiskeleville lapsille. Saati itselle.

      Laskujen kanssa saa vekslattua aina sen verran ja niille lykkäystä, etenkin joulukuussa ettei ne saa olla ensimmäisenä listalla. Velka ja laskukierteessä olevia ohjeistetaan tärkeysjärjestys: ruoka ja vuokran maksaminen.

      Mutta taitaa avaajalla olla karannut koko talouselämän hallinta.

    • toinen työtön

      Eihän aloittaja keneltäkään täällä yritä pummia. Kyselee onko keräyksiä tms muillekkin kuin lapsiperheille.
      Ei työttömän yksinasuvan tulot ole kummoiset, laskut saa juuri maksettua
      ja vähän ruokaa itselle.
      Ymmärrän täysin ettei niillä tuloilla mitään jouluja järjestellä. Varsinkaan jos tulee vielä lisää porukkaa ruokittavaksi.
      Neuvomasi laskujen siirtely aiheuttaisi vain ylivelkaantumista.Pienillä tuloilla on pakko maksaa laskut ajallaan,etteivät kasaudu.
      Et näytä ymmärtävän,millaista on elää todella pienillä tuloilla.

      • ?????

        Meillä suomessa on kyllä toimeentulotukimuotojen perusnormi joka on jäätävä käteen jokainen kuukausi eli haarukassa 450 - 520 euroa. Asumismenojen jälkeen. Ymmärtääkseni se on noin. Talous ei ole hallinnassa silloin jos tuon summan niskaan hankkii itsensä velkarumbaan, ettei jää rahaa perustarpeelle eli ruokaan.

        Jotakin järkevää täytyy kehittää silloin, se on pakon sanelemaa.

        Yksinäisille työttömille ei liene keräyksiä sanan varsinaisessa merkityksessä. Mutta kannattaa alkaa ottamaan yhteyttä eri järjestöihin ja kertoa oma tilanne. Esimerkiksi kirkon diakonissat jotka jakavat lahjakortteja kauppoihin, köyhien joulukeräys, pelastusarmeija mitä mitä kaikkea niitä onkin?

        Itse en ole jyvällä tarkoin mitä kaikkia auttamiskanavia on, mutta ymmärrän millaista on elää pienillä tuloilla, siksi joulun lähestyessä lahjoitan rahaa, vaatteita, ruokaa itsekin. En mitään ylenpalttisesti, en ole rikas, siksi on kohtuullinen budjetti. Mutta en lahjoita järjestöjen kautta vaan suoraan apua tarvitsevalle/tarvitseville. Niitä on aina tullut vastaan ja joskus etsinytkin. En jakele silmät ummessa vaan asiaan pitää olla kohtuulliset perustelut, tai sitten jonkun muun kertomana, että sellainen ja sellainen on tosi tiukoilla.


    • apuva löytyy

      Hesassa Hursin jouluateria.
      Diakoniatyö , Helsinki Missio , Joululaulut kirkossa, jouluateria ja -myyjäiset ovat joulunodotuksessa Jussillekin ... Helpotusta yksinäiseen jouluun saat näistä paikoista.

      • ,,,,

        Jostain satojen kilometrien päästä köyhällä on varmaan varaa lähteä Hesaan jouluaterialle. Vai asuuko kaikki köyhät Hesassa?


    • kunnontyöntekijä

      Meillä täällä Pirkanmaalla ainoa taho jossa ei kysytä lapsien lukumäärää tukea pyytäessä on pelastusarmeija.

    • Joulu kaikille

      Pelastusarmeija on oikea paikka.

    • sdfdr

      olen itse keski-ikäinen hyvin tienaava perheellinen vanha tylsä tyyppi.

      kun olen laskenut joululahjabudjetin ja vähentänyt menot niin yritän laittaa
      katastrofirahastoon, pelastusarmeijalle ja hyvä joulu lapselle saman summan kuin jälkikasvulle. Pitäisi laittaa enemmän ehkä.

    • Tuo toimeentulon perusosa mikä pitäisi jäädä käteen, niin siitä pitää maksaa puhelin, vaateus, hygienia, lehdet ja ruoka. Ei siitä paljon jää. Ja jos ny muutamalla kymmensenttisellä löydät kirppikseltä kynttilän, ni ei se paljin joulua tee. Ymmärrän täysin näitä yksieläviä vähävaraisia ei helppoa ole. Itse olen 2 nuoren yh äiti ja näin joulu on aina hirveän ahdistavaa aikaa. Ei riitä rahat vaikka kuin niitä pyöritän ja lasken.Jos 300€ on kuukaudeksi ( laskujen jälkeen), niin sillä ei paljon joulua järjestetä ja juhlita. Kun kuukauden lopussa odottaa uudet laskut taas. Olen palaamassa töihin pitkän sairausloman jälkeen ja tulee hetkellinen katkos tuloihin, ennen kuin palkka rupee juoksemaan. Toimeentulotukea en saa.Kuulun niihin vähävaraisiin väliinputoojiin. Et kyllä itku tulee kun rupee ajattelemaa koko joulua. Kaupassakin kun katsoo mitä ihmiset ostavat kaikenlaista joulu härpäkettä, niin eipä voi ostaa. Pääasia, että lapsilla on jotain suuhun pantavaa jokapäivä. Onneksi sain eräältä järjestölta hyvänmielen lahjakortin, saan jouluviikoksi ruoat. Ja voin sanoa ettei ole kaikille helppoa ja on aika kynnys mennä anelemaan apua. On kaikennäköisiä jouluapu sivuja mitä kautta ihmiset voivat apua pyytää ja saavat mikä on aivan ihana asia heille.
      Toivonkin näin kaikille kaikesta huolimaatta hauskaa joulua!

      • Aurora4

        Yksinasuvana eläkeläisenä en kanna huolta joulusta. Kukaan ei pakota minua hankkimaan perinteisiä jouluruokia. Osaan taitavasti sulkea silmäni muiden ihmisten jouluhyörinnältä. Kaukana asuvan lapseni kanssa pidän yhteyttä tietokoneen kautta ja paketin olen hänelle toimittanut jo perille, samoin joulukortit vanhoille ystäville, jotka myöskin asuvat toisilla paikkakunnilla. Eli kanssani viettää joukko ihmisiä, vaikka he fyysisesti eivät olekaan paikalla. Myös viisi lähiomaistani läheisellä hautausmaalla kuuluvat ajatuksiini, niin jouluna kuin muulloinkin.

        En tunne itseäni yksinäiseksi. Minua itse asiassa harmittaakin tiedotusvälineistä tunkeva yksinäisten vanhusten säälittely. Monilla meistä ei ole mitään hätää. Vanhan ihmisen elämässä on toki ollut pahojakin paikkoja, mutta joulusta ei kannata ottaa paineita.


    • auttoiko?

      Lions Clubi, Rotaryt, Elintarvikekaupat. Ystävät, jos muistat auttaa heitä sitten kun he ovat avun tarpeessa, sosiaalitoimisto.
      Panttilainaamo, jos sinulla on jotain arvokkaampaa. Tai rehellinen kerjääminen kadulla. Kynnys vaan taitaa olla korkea
      Tai osta velaksi kaupasta ja käy muutama keikka joulupukkina niin saat heti joulunjälkeen maksettua kauppalaskun.

    • pieneläkeläinen

      Tietääkseni Seurakunta antaa ruokalahjakortteja myös yksineläjille, ainakin iäkkäille. Kysäise ainakin. Pistin itsekkin Seurakunnalle yhden kortin verran rahaa kun ei itselläni ole lapsia ja asun kaksin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe