kertokaas

Pera

Täällä on ilmeisesti asiantuntijoita jotka tuntevat shettiksen. Miten painava henkilö teidän mielestänne voi ratsastaa shettiksellä?
Pitempä matkoja, lyhyen aikaa kerrallaan?

Olette hyvin nuoria ja silti liian isoja (?) shettikselle omien sanojenne mukaan.

51

4220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nette

      Painorajoitus on 45 kg..Mä ainakin pystyn viel ratsastaa kun painan 15 kg vähemmän...

      • Pera

        Mistä tuo painorajoitus on tullut?
        Olen kuullut että poni jaksaa kantaa aikuista ihmistä siinä missä isompikin hevonen. Ponit ovat harvinaisen sitkeitä. Kerron esimerkin:

        Erään kaverini vaimo osti kahdelle tytölleen ( tytöt silloin 13 ja 16 v) 6 vuotiaan shettisponi orin mutta myös sillä itse ratsastelee (taisi ostaakin itselleen). En tiedä naisen painoa mutta arvioisin että painaa vähintään 80 kg. Myös molemmat tyttäret ratsastelevat joskus kahdestaankin ja kaverini sanoi että ei ongelmia. Kerran ponilla ratsasti kaksi aikuistakin kun eräs nainen halusi ratsastaa mutta ei uskaltanut yksin ja kaverin vaimon piti sitten tulla myös selkään. Silloin poni käyttäytyi hieman levottomasti mutta totteli kuitenkin.


      • mie vaan

        miun shettis on reilu sata säkänen.jos ratsii kunnolla ja usein ni max.55kg.jos menee sillon tällön ni max.65kg.mut 80kg?!? joo,toi on hyväksyttävää jos kerran vuodes näyttää ponille,et ei pelleillä ku tehhään töitä.mut useemmin?! ei ikinä!!!ja kaks päällä aikuiset?! ilmottakaa eläinsuojeluviranomaisille!!!!


      • Pera
        mie vaan kirjoitti:

        miun shettis on reilu sata säkänen.jos ratsii kunnolla ja usein ni max.55kg.jos menee sillon tällön ni max.65kg.mut 80kg?!? joo,toi on hyväksyttävää jos kerran vuodes näyttää ponille,et ei pelleillä ku tehhään töitä.mut useemmin?! ei ikinä!!!ja kaks päällä aikuiset?! ilmottakaa eläinsuojeluviranomaisille!!!!

        Ei eläinsuojeluviranomaisia kiinnosta minkä kokoiset ihmiset ponilla ratsastaa. Hyvä kun ovat kiinnostuneita edes eläinten rääkkäyksestä, heitteille jätöstä tai nälkiintymisistä. Vain pahimmissa tapauksissa viranomaiset puuttuvat asiaan mutta silloin on jo myöhäistä ja eläin pitää jo lopettaa. Silti rangaistukset ovat olemattomia.

        Kaverini väitti tosissaan että shettis jaksaa kantaa lyhyen aikaa vaikka yli 200 kg koska se kantaa kahta isoa aikuista jopa 20 minuuttia. 80 kg ihmisen se kantaa ihan helposti. Kaverini kertoi että shettikset ovat joskus tosi hankalia ja silloin pitää "taltuttaa" se. Parhaiten se käy kun hänen vaimonsa ja vanhempi tyttärensä ratsastavat sillä kahdestaan. Ei se silloin jaksa pukittaa pitkään ja tottelee taas paremmin. Parempi näin kuin hakata raipalla vai mitä?
        Kerroin tuosta 45 kg:n painorajasta ja hän sanoi ettei se pidä missään tapauksessa paikkaansa.


      • Nannanen
        Pera kirjoitti:

        Ei eläinsuojeluviranomaisia kiinnosta minkä kokoiset ihmiset ponilla ratsastaa. Hyvä kun ovat kiinnostuneita edes eläinten rääkkäyksestä, heitteille jätöstä tai nälkiintymisistä. Vain pahimmissa tapauksissa viranomaiset puuttuvat asiaan mutta silloin on jo myöhäistä ja eläin pitää jo lopettaa. Silti rangaistukset ovat olemattomia.

        Kaverini väitti tosissaan että shettis jaksaa kantaa lyhyen aikaa vaikka yli 200 kg koska se kantaa kahta isoa aikuista jopa 20 minuuttia. 80 kg ihmisen se kantaa ihan helposti. Kaverini kertoi että shettikset ovat joskus tosi hankalia ja silloin pitää "taltuttaa" se. Parhaiten se käy kun hänen vaimonsa ja vanhempi tyttärensä ratsastavat sillä kahdestaan. Ei se silloin jaksa pukittaa pitkään ja tottelee taas paremmin. Parempi näin kuin hakata raipalla vai mitä?
        Kerroin tuosta 45 kg:n painorajasta ja hän sanoi ettei se pidä missään tapauksessa paikkaansa.

        Meil on 100 cm shettis ja sen selkää meni 50 kg tyttö,ni se ei jaksanu edes kunnolla kävellä!
        Se on RÄÄKKÄYSTÄ jos yli 45 kg ihminen tulee 100 centtisen shettiksen selkään.Sen jälkeen kun näimme,millainen shettiksemme oli,emme ole suostuneét ottamaan yhtään yli 45 kg ihmistä.
        Ja Pera,ei se shettis voi kahden aikuisen painoa kestää!Luulisin,että shettiksen selkä parin-3 vuoden kuluttua on notko.Mut omapa on ongelmansa.
        Ja Pera,toi on aika törkeää,et miten sä aliarvioit eläinsuojeluviranomaisten työtä.
        Ne ottavat huostaansa eläimiä,jos on tilaa tai sitten ehdottavat eläintä toiseen turvapaikkaan,mutta ei pidä paikkaansa,etteivätkö ne hoida asioitaan.
        Taidat Pera olla aika vajaa tyyppi.


      • Pera
        Nannanen kirjoitti:

        Meil on 100 cm shettis ja sen selkää meni 50 kg tyttö,ni se ei jaksanu edes kunnolla kävellä!
        Se on RÄÄKKÄYSTÄ jos yli 45 kg ihminen tulee 100 centtisen shettiksen selkään.Sen jälkeen kun näimme,millainen shettiksemme oli,emme ole suostuneét ottamaan yhtään yli 45 kg ihmistä.
        Ja Pera,ei se shettis voi kahden aikuisen painoa kestää!Luulisin,että shettiksen selkä parin-3 vuoden kuluttua on notko.Mut omapa on ongelmansa.
        Ja Pera,toi on aika törkeää,et miten sä aliarvioit eläinsuojeluviranomaisten työtä.
        Ne ottavat huostaansa eläimiä,jos on tilaa tai sitten ehdottavat eläintä toiseen turvapaikkaan,mutta ei pidä paikkaansa,etteivätkö ne hoida asioitaan.
        Taidat Pera olla aika vajaa tyyppi.

        Luulen että ponisi EI VIITSINYT kävellä sillä olen itse nähnyt omin silmin kun yli 100 kg nainen ratsasti shettiksellä ja jaksoi kantaa häntä ihan hyvin. En vähättele eläinsuojeluviranomaisten työtä ja tiedän että heillä riittää sitä mutta mikä on sitten todellista eläinrääkkäystä..? Ei kukaan viranomainen puutu jos aikuinen ratsastaa shettiksellä jos mitään ei tapahdu ponille. Ei aikuiselle naiselle voi mennä sanomaan että olet liian lihava tai että tällä on ylipainoa. Tämä on naiselle arka asia! Kyllä sinun pitäisi tuo ymmärtää.

        Voin lähettää vaikka valokuvia sähköpostitse jos et usko sillä shettis varmasti kantaa kahta aikuista! Kaverini vaimolla on ollut poni yli 2 vuotta ja on vielä ihan terve vaikka sillä on ratsastellut painaviakin naisia.

        Miten vajaa? Fyysisesti olen hyvässä kunnossa, kouluissa olen menestynyt aina hyvin...olen koulutukseltani insinööri. Pyrin käyttämään aina maalaisjärkeä, siksi en oikein usko teitä. En ole koskaan ratsastanut eikä minulla ole omakohtaisia kokemuksia poneista tai hevosista.
        Perustelen asiaa seuraavasti:
        Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä että itse kannan hartioilla kevyesti 80 kg ja taatusti shettis on vahvempi kuin minä. Nostan penkissä 110 kg ja olen 100% varma että tuo 50 kg ei ole shettikselle mitään sillä 50 kg on todella kevyt paino. Varmaan kaksi aikuista on shettikselle liikaa mutta 80 kg ei voi ole. Voinko siis olla väärässä? Jos olen totaalisen väärässä, kerron kaverilleni mielipiteenne/tietonne.


      • Nette
        Pera kirjoitti:

        Luulen että ponisi EI VIITSINYT kävellä sillä olen itse nähnyt omin silmin kun yli 100 kg nainen ratsasti shettiksellä ja jaksoi kantaa häntä ihan hyvin. En vähättele eläinsuojeluviranomaisten työtä ja tiedän että heillä riittää sitä mutta mikä on sitten todellista eläinrääkkäystä..? Ei kukaan viranomainen puutu jos aikuinen ratsastaa shettiksellä jos mitään ei tapahdu ponille. Ei aikuiselle naiselle voi mennä sanomaan että olet liian lihava tai että tällä on ylipainoa. Tämä on naiselle arka asia! Kyllä sinun pitäisi tuo ymmärtää.

        Voin lähettää vaikka valokuvia sähköpostitse jos et usko sillä shettis varmasti kantaa kahta aikuista! Kaverini vaimolla on ollut poni yli 2 vuotta ja on vielä ihan terve vaikka sillä on ratsastellut painaviakin naisia.

        Miten vajaa? Fyysisesti olen hyvässä kunnossa, kouluissa olen menestynyt aina hyvin...olen koulutukseltani insinööri. Pyrin käyttämään aina maalaisjärkeä, siksi en oikein usko teitä. En ole koskaan ratsastanut eikä minulla ole omakohtaisia kokemuksia poneista tai hevosista.
        Perustelen asiaa seuraavasti:
        Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä että itse kannan hartioilla kevyesti 80 kg ja taatusti shettis on vahvempi kuin minä. Nostan penkissä 110 kg ja olen 100% varma että tuo 50 kg ei ole shettikselle mitään sillä 50 kg on todella kevyt paino. Varmaan kaksi aikuista on shettikselle liikaa mutta 80 kg ei voi ole. Voinko siis olla väärässä? Jos olen totaalisen väärässä, kerron kaverilleni mielipiteenne/tietonne.

        Kuules,pera Shettikset ovat lastenratsuja EI 100kg painavien naisten!
        Siis tuo meidän ponimme säkä on metri ja sen painorajoitus on 45kg!Ponini entinen omistaja myi sen siksi että,oli itse liian painava ratsastamaan ponilla!Siis joku 100kg painava ihminen tarvitsee siis jonkun 170cm korkean pollen tai jotain sinne päin..Sä olet Pera kuule aika lapsellinen!!!Minkäs ikäinen muuten olet?
        9?10?..12?!
        Ja tiedox vaan että sä et tiädä Shettiksistä helvettiäkään..!..Voi luoja...


      • Pera
        Nette kirjoitti:

        Kuules,pera Shettikset ovat lastenratsuja EI 100kg painavien naisten!
        Siis tuo meidän ponimme säkä on metri ja sen painorajoitus on 45kg!Ponini entinen omistaja myi sen siksi että,oli itse liian painava ratsastamaan ponilla!Siis joku 100kg painava ihminen tarvitsee siis jonkun 170cm korkean pollen tai jotain sinne päin..Sä olet Pera kuule aika lapsellinen!!!Minkäs ikäinen muuten olet?
        9?10?..12?!
        Ja tiedox vaan että sä et tiädä Shettiksistä helvettiäkään..!..Voi luoja...

        "Ja tiedox vaan että sä et tiädä Shettiksistä helvettiäkään..!..Voi luoja..."

        En tiedäkään shettiksistä mitään, niinhän jo kirjoitin edellä, jos tietäisin, en kai minä kyselisi "asiantuntijoiden" mielipiteitä. Nyt olen huomannut sen tosiasian että ei olisi kannattanutkaan kysyä täältä kun ette tekään tiedä mitään shettiksistä.

        "Sä olet Pera kuule aika lapsellinen!!!Minkäs ikäinen muuten olet? 9?10?..12?!"

        Juu, olet oikeassa, olen aika lapsellinen ja toivon että en koskaan tulisi täysin aikuiseksi sillä tietty lapsenmielisyys olisi hienoa saada säilyttää osana persoonallisuutta koko ikänsä. Aikuisuus on tylsää :-(
        Iästäni puheenollen...hmmm...ylioppilaaksi kirjoitetaan 18 v, korkeakouluopinnot kestävät about 6 v, armeija 1 v joten logiikan mukaan
        minun on oltava lähempänä kolmeakymmentä kuin kahtakymmentä, vai mitä?

        Minusta on kaverini vaimon asia, antaako muiden naisten ratsastella ponilla vaiko ei, ratsastaako itse vaiko ei. Ei asia kuulu minulle eikä sinulle. SUOTTA MINULLE RÄYHÄÄT. Olisin voinut lähettää valokuvia tuosta ponista, esimerkiksi kuvan kun 120 kg nainen (=arvioni) sillä ratsastaa ja poni jaksaa kantaa häntä. Tuo on tietysti liikaa sille pitkän päälle mutta olen aivan varma että 60-70 kiloinen henkilö EI OLE liian painava.

        Miten niin "lasten ratsu"? Missä tuo on taas määritelty? Edelleen kiinnostaa, missä on määritelty 45 kg painorajoitus?


      • Nette
        Pera kirjoitti:

        "Ja tiedox vaan että sä et tiädä Shettiksistä helvettiäkään..!..Voi luoja..."

        En tiedäkään shettiksistä mitään, niinhän jo kirjoitin edellä, jos tietäisin, en kai minä kyselisi "asiantuntijoiden" mielipiteitä. Nyt olen huomannut sen tosiasian että ei olisi kannattanutkaan kysyä täältä kun ette tekään tiedä mitään shettiksistä.

        "Sä olet Pera kuule aika lapsellinen!!!Minkäs ikäinen muuten olet? 9?10?..12?!"

        Juu, olet oikeassa, olen aika lapsellinen ja toivon että en koskaan tulisi täysin aikuiseksi sillä tietty lapsenmielisyys olisi hienoa saada säilyttää osana persoonallisuutta koko ikänsä. Aikuisuus on tylsää :-(
        Iästäni puheenollen...hmmm...ylioppilaaksi kirjoitetaan 18 v, korkeakouluopinnot kestävät about 6 v, armeija 1 v joten logiikan mukaan
        minun on oltava lähempänä kolmeakymmentä kuin kahtakymmentä, vai mitä?

        Minusta on kaverini vaimon asia, antaako muiden naisten ratsastella ponilla vaiko ei, ratsastaako itse vaiko ei. Ei asia kuulu minulle eikä sinulle. SUOTTA MINULLE RÄYHÄÄT. Olisin voinut lähettää valokuvia tuosta ponista, esimerkiksi kuvan kun 120 kg nainen (=arvioni) sillä ratsastaa ja poni jaksaa kantaa häntä. Tuo on tietysti liikaa sille pitkän päälle mutta olen aivan varma että 60-70 kiloinen henkilö EI OLE liian painava.

        Miten niin "lasten ratsu"? Missä tuo on taas määritelty? Edelleen kiinnostaa, missä on määritelty 45 kg painorajoitus?

        Kyllä Shettis ehkä jaksaakin kantaa 60-70kg painavaa ihmistä,mutta se on sille liikaa..


      • Pera
        Nette kirjoitti:

        Kyllä Shettis ehkä jaksaakin kantaa 60-70kg painavaa ihmistä,mutta se on sille liikaa..

        Aivan! Nyt päästiin asiaan mitä halusin vain tietää. Shettis kantaa hyvin 70 kg mutta kärsiikö poni tuosta pitemmän päälle? Tuleeko selkä kipeäksi vaiko jalat? Voiko edes lyhyen aikaa ratsastaa tuon painoinen ihminen? Siitä olen kyllä 100% varma että 50 kg ei voi olla liikaa jos poni on terve ja kunnossa. Heikkokuntoiselle ponille voi ollakin....


      • Kannanottaja
        Pera kirjoitti:

        Aivan! Nyt päästiin asiaan mitä halusin vain tietää. Shettis kantaa hyvin 70 kg mutta kärsiikö poni tuosta pitemmän päälle? Tuleeko selkä kipeäksi vaiko jalat? Voiko edes lyhyen aikaa ratsastaa tuon painoinen ihminen? Siitä olen kyllä 100% varma että 50 kg ei voi olla liikaa jos poni on terve ja kunnossa. Heikkokuntoiselle ponille voi ollakin....

        Kuulkaas kuulkaas. Nette todellakin suotta Peralle räyhäät. Sinuna ei kyllä voisi puhua yhtään mitään. X-kieltä käyttävä pikkuteinix. Tuollaiset miniteinit ottaa mua päähän. Ootko 10? 11 ? Nyt etten puhuisi koko jan Netestä, shettikset ovat eri vahvuisia, mutta voisin sanoa että 50 kg, olisi painorajoitus, minulla on kokemusta shetikoista joten tiedän.


      • Eläinten Puolustelia..!!!!!!!1
        Pera kirjoitti:

        Mistä tuo painorajoitus on tullut?
        Olen kuullut että poni jaksaa kantaa aikuista ihmistä siinä missä isompikin hevonen. Ponit ovat harvinaisen sitkeitä. Kerron esimerkin:

        Erään kaverini vaimo osti kahdelle tytölleen ( tytöt silloin 13 ja 16 v) 6 vuotiaan shettisponi orin mutta myös sillä itse ratsastelee (taisi ostaakin itselleen). En tiedä naisen painoa mutta arvioisin että painaa vähintään 80 kg. Myös molemmat tyttäret ratsastelevat joskus kahdestaankin ja kaverini sanoi että ei ongelmia. Kerran ponilla ratsasti kaksi aikuistakin kun eräs nainen halusi ratsastaa mutta ei uskaltanut yksin ja kaverin vaimon piti sitten tulla myös selkään. Silloin poni käyttäytyi hieman levottomasti mutta totteli kuitenkin.

        Sori vaan,mutta ponin selkä kärsii jos sen selässä on joku yli 45kg...
        Se on totta puhuen eläinrääkkäystä ja luin kerrrna tosta hevosurheilusta että joku poni oli pitäny lopettaa kun sillä oli ratsastanu joku yli 45kg..painava...
        Ja suomenhevosilla jne on kestävämpi selkä ranka kuin tollaisella pikku settiksessällä...


      • Pera
        Eläinten Puolustelia..!!!!!!!1 kirjoitti:

        Sori vaan,mutta ponin selkä kärsii jos sen selässä on joku yli 45kg...
        Se on totta puhuen eläinrääkkäystä ja luin kerrrna tosta hevosurheilusta että joku poni oli pitäny lopettaa kun sillä oli ratsastanu joku yli 45kg..painava...
        Ja suomenhevosilla jne on kestävämpi selkä ranka kuin tollaisella pikku settiksessällä...

        Ei ponia tapettu varmaankaan siitä syystä että yli 45 kg sillä ratsasti, kyllä syyt ovat muualla - näin luulen. Sitä paitsi maalaisjärkeenkin käy että ei niinkään hetkellinen paino vaan aika on merkittävämpi. Kun 45 kg:n ratsastaa 2 tuntia, se rasittaa ponia huomattavasti enemmän kuin että 80 kg ratsastaa 10 min. Pienikin paino tuntuu ajan kanssa....

        Olen lukenut paljon juttuja ulkomaalaisten ponifoorumeista ja tässäpä olisi pari jutta (tämä nainen on 40 vuotias ja ratsastelee vain pienillä poneilla):

        Wow cannot belive theres sooo many people out there like me its age!

        As you probably all know Im

        5'5"
        14 stone (very fat)
        very short shetland pony legs 27.5" inside legs
        Clothes size 14-16 mmmm thats the bottom half top half well size 18 (unfortunate when trying to do sitting trot black eyes from bouncing boobies) can't wear tight dresses

        Re the native 1stone per hand thing ive read that too, makes me feel better

        yes i was criticised for having a smaller pony at home, i decided not to take them up on the offer of their riding lessons, they wouldhave given me a massive horse!

        After yesterdasy performance over the fences, we flew round, he had no worries about my weight or anything he was very happy to be jumping again, with a fairly confident mum

        Tuosta varmaan ymmärsittekin miten muualla maailmassa shettiksiin suhtaudutaan. Hyvin lihavat ihmiset ovat huolissaan pienistä poneistaan ja monet aikuiset ratsastelevat niillä.

        Sitten toinen kirjoitus ( näitä on satoja...)

        i am really worried, 2 months ago i purchased an under condition section D. i only put a deposit on him and am due to pay the balance in 2 weeks. he put on conditon quickly and i started riding him a month ago. he seems to carry me easily but i weigh 16.5 stones and measure 5ft9 (far to heavy i know). he is only 12.1hh, he was supposed to be 13hh at least but i measured him yesterday and he isn't !! i bought him as an allrounder for jumping, dressge showing etc but having read these posts i a now worried he can't carry me. i did lose 2 stone before i started riding again and hope to lose at leat another 2 stone by autumn. in my lessons i ride horses and ponies ranging from 13.1 to 16.3, the 12.1 is a similar type to waynee but its not the same riding once a week to riding every day. the lady i bought her off said she is 20 stone and she can ride waynee but i don't want to hurt her back etc, etc. can somebody let me know if am too heavy before i pay deposit, if i am i will not proceed with sale despite really liking the horse if it is not in his best interests


        __________________
        vickie

        Eli lyhyesti: 126 kg painava nainen möi poninsa 90 kg naiselle ja väitti että poni kantaa jopa hänen painoaan. Uusi omistaja on huolestunut nyt ponistaan foorumin kirjoitusten vuoksi ja kysyy onko hän liian painava.....


      • nette
        Kannanottaja kirjoitti:

        Kuulkaas kuulkaas. Nette todellakin suotta Peralle räyhäät. Sinuna ei kyllä voisi puhua yhtään mitään. X-kieltä käyttävä pikkuteinix. Tuollaiset miniteinit ottaa mua päähän. Ootko 10? 11 ? Nyt etten puhuisi koko jan Netestä, shettikset ovat eri vahvuisia, mutta voisin sanoa että 50 kg, olisi painorajoitus, minulla on kokemusta shetikoista joten tiedän.

        No moro kannanottaja!
        Eikös ihmiset saa puhua miten haluaa?!
        Kuule se miten mä puhun tai kirjoitan ei kuulu teille!Joten pitäisittekö vain huolen omista asioistanne?
        Vai,onko liikaa pyydetty?!?
        Ja ensinnäkään mun ikäni ei ole lähelläkään 11 tai 10 koska,olen vanhempi..Ja se minkä ikäinen ma oon ei kuulu sulle!!!!
        Ja vielä Shettiksistä...
        Shettisten painorajoitus on 45kg.Uskokaa tai älkää mutta, joku 50-100kg jne..Painava äijä tai ämmä on Shettiksen selälle liikaa,eikä varmaan jalatkaan kauan sellaista rasitusta kestä.Mut,sehän on teidän ja muiden Shettisten omistajien oma asia ratsastaako joku 80kg painava henkilö niillä!
        Varmaan uskonki et sulla ois kokemusta Shettiksistä saatanan kannanottaja..Aika typerä nimi sullakin dorka..Kannanottaja..Hahahhahaaaa..


      • Sari
        nette kirjoitti:

        No moro kannanottaja!
        Eikös ihmiset saa puhua miten haluaa?!
        Kuule se miten mä puhun tai kirjoitan ei kuulu teille!Joten pitäisittekö vain huolen omista asioistanne?
        Vai,onko liikaa pyydetty?!?
        Ja ensinnäkään mun ikäni ei ole lähelläkään 11 tai 10 koska,olen vanhempi..Ja se minkä ikäinen ma oon ei kuulu sulle!!!!
        Ja vielä Shettiksistä...
        Shettisten painorajoitus on 45kg.Uskokaa tai älkää mutta, joku 50-100kg jne..Painava äijä tai ämmä on Shettiksen selälle liikaa,eikä varmaan jalatkaan kauan sellaista rasitusta kestä.Mut,sehän on teidän ja muiden Shettisten omistajien oma asia ratsastaako joku 80kg painava henkilö niillä!
        Varmaan uskonki et sulla ois kokemusta Shettiksistä saatanan kannanottaja..Aika typerä nimi sullakin dorka..Kannanottaja..Hahahhahaaaa..

        Vai vanhempi, kuule Nette Anna Amanda Salminen. Sä olet tasan yksitoista niin kuin mäkin. Sinuna en puhuisi mitää, meinasitte antaa Hessun pois sen takia kun se puri sua. Mutta joo, Pera on varmaan saanut tietää oikean tiedon joltain muulta. Ja muuten kannanottaja, olen samaa mieltä Neten kanssa, 50 kg saattaa olla liikaa mutta jos nyt sitten lopetetaan, tästä aiheesta keskustelu.


      • Pera
        Pera kirjoitti:

        Ei ponia tapettu varmaankaan siitä syystä että yli 45 kg sillä ratsasti, kyllä syyt ovat muualla - näin luulen. Sitä paitsi maalaisjärkeenkin käy että ei niinkään hetkellinen paino vaan aika on merkittävämpi. Kun 45 kg:n ratsastaa 2 tuntia, se rasittaa ponia huomattavasti enemmän kuin että 80 kg ratsastaa 10 min. Pienikin paino tuntuu ajan kanssa....

        Olen lukenut paljon juttuja ulkomaalaisten ponifoorumeista ja tässäpä olisi pari jutta (tämä nainen on 40 vuotias ja ratsastelee vain pienillä poneilla):

        Wow cannot belive theres sooo many people out there like me its age!

        As you probably all know Im

        5'5"
        14 stone (very fat)
        very short shetland pony legs 27.5" inside legs
        Clothes size 14-16 mmmm thats the bottom half top half well size 18 (unfortunate when trying to do sitting trot black eyes from bouncing boobies) can't wear tight dresses

        Re the native 1stone per hand thing ive read that too, makes me feel better

        yes i was criticised for having a smaller pony at home, i decided not to take them up on the offer of their riding lessons, they wouldhave given me a massive horse!

        After yesterdasy performance over the fences, we flew round, he had no worries about my weight or anything he was very happy to be jumping again, with a fairly confident mum

        Tuosta varmaan ymmärsittekin miten muualla maailmassa shettiksiin suhtaudutaan. Hyvin lihavat ihmiset ovat huolissaan pienistä poneistaan ja monet aikuiset ratsastelevat niillä.

        Sitten toinen kirjoitus ( näitä on satoja...)

        i am really worried, 2 months ago i purchased an under condition section D. i only put a deposit on him and am due to pay the balance in 2 weeks. he put on conditon quickly and i started riding him a month ago. he seems to carry me easily but i weigh 16.5 stones and measure 5ft9 (far to heavy i know). he is only 12.1hh, he was supposed to be 13hh at least but i measured him yesterday and he isn't !! i bought him as an allrounder for jumping, dressge showing etc but having read these posts i a now worried he can't carry me. i did lose 2 stone before i started riding again and hope to lose at leat another 2 stone by autumn. in my lessons i ride horses and ponies ranging from 13.1 to 16.3, the 12.1 is a similar type to waynee but its not the same riding once a week to riding every day. the lady i bought her off said she is 20 stone and she can ride waynee but i don't want to hurt her back etc, etc. can somebody let me know if am too heavy before i pay deposit, if i am i will not proceed with sale despite really liking the horse if it is not in his best interests


        __________________
        vickie

        Eli lyhyesti: 126 kg painava nainen möi poninsa 90 kg naiselle ja väitti että poni kantaa jopa hänen painoaan. Uusi omistaja on huolestunut nyt ponistaan foorumin kirjoitusten vuoksi ja kysyy onko hän liian painava.....

        Uskon nyt että noissa kirjoituksissa on kyse eläinrääkkäyksestä. 1 kivi ( stone )= 6,35 kg
        Lopetan kirjoittelun tästä aiheesta NYT!


      • Taina
        Pera kirjoitti:

        Uskon nyt että noissa kirjoituksissa on kyse eläinrääkkäyksestä. 1 kivi ( stone )= 6,35 kg
        Lopetan kirjoittelun tästä aiheesta NYT!

        Shettis kantaa todella hyvin aikuisia, ulkomailla hyvin usein juuri aikuiset ratsastelevat shettiksillä. En harrasta eläinrääkkäystä vaikka tyttärieni shettiksellä kesällä ratsastelenkin enkä ole pieni kooltani. En muuten käytä satulaa enkä erityisiä ratsastusvaatteita vaan mitä päälläni sattuu olemaan, shortsit tai hame. Ei ole ollut ongelmia.


      • marianna
        Pera kirjoitti:

        Mistä tuo painorajoitus on tullut?
        Olen kuullut että poni jaksaa kantaa aikuista ihmistä siinä missä isompikin hevonen. Ponit ovat harvinaisen sitkeitä. Kerron esimerkin:

        Erään kaverini vaimo osti kahdelle tytölleen ( tytöt silloin 13 ja 16 v) 6 vuotiaan shettisponi orin mutta myös sillä itse ratsastelee (taisi ostaakin itselleen). En tiedä naisen painoa mutta arvioisin että painaa vähintään 80 kg. Myös molemmat tyttäret ratsastelevat joskus kahdestaankin ja kaverini sanoi että ei ongelmia. Kerran ponilla ratsasti kaksi aikuistakin kun eräs nainen halusi ratsastaa mutta ei uskaltanut yksin ja kaverin vaimon piti sitten tulla myös selkään. Silloin poni käyttäytyi hieman levottomasti mutta totteli kuitenkin.

        Niin vielä siitä,että kyllä sellainen painorajoitus on ollut olemassa jo kauan.
        Kyllä shettis jaksaa kärryillä vetää aikuista ihmistä,mutta selkään en missään tapauksessa menisi.Selkävaivojahan vain siitä koituisi,ei mitään muuta.


      • ratsastin
        Pera kirjoitti:

        Luulen että ponisi EI VIITSINYT kävellä sillä olen itse nähnyt omin silmin kun yli 100 kg nainen ratsasti shettiksellä ja jaksoi kantaa häntä ihan hyvin. En vähättele eläinsuojeluviranomaisten työtä ja tiedän että heillä riittää sitä mutta mikä on sitten todellista eläinrääkkäystä..? Ei kukaan viranomainen puutu jos aikuinen ratsastaa shettiksellä jos mitään ei tapahdu ponille. Ei aikuiselle naiselle voi mennä sanomaan että olet liian lihava tai että tällä on ylipainoa. Tämä on naiselle arka asia! Kyllä sinun pitäisi tuo ymmärtää.

        Voin lähettää vaikka valokuvia sähköpostitse jos et usko sillä shettis varmasti kantaa kahta aikuista! Kaverini vaimolla on ollut poni yli 2 vuotta ja on vielä ihan terve vaikka sillä on ratsastellut painaviakin naisia.

        Miten vajaa? Fyysisesti olen hyvässä kunnossa, kouluissa olen menestynyt aina hyvin...olen koulutukseltani insinööri. Pyrin käyttämään aina maalaisjärkeä, siksi en oikein usko teitä. En ole koskaan ratsastanut eikä minulla ole omakohtaisia kokemuksia poneista tai hevosista.
        Perustelen asiaa seuraavasti:
        Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä että itse kannan hartioilla kevyesti 80 kg ja taatusti shettis on vahvempi kuin minä. Nostan penkissä 110 kg ja olen 100% varma että tuo 50 kg ei ole shettikselle mitään sillä 50 kg on todella kevyt paino. Varmaan kaksi aikuista on shettikselle liikaa mutta 80 kg ei voi ole. Voinko siis olla väärässä? Jos olen totaalisen väärässä, kerron kaverilleni mielipiteenne/tietonne.

        shetlannin ponilla vaikka painan varmaan noin 50kg....Kulki hyvin!


      • Hepohöperö
        Pera kirjoitti:

        Mistä tuo painorajoitus on tullut?
        Olen kuullut että poni jaksaa kantaa aikuista ihmistä siinä missä isompikin hevonen. Ponit ovat harvinaisen sitkeitä. Kerron esimerkin:

        Erään kaverini vaimo osti kahdelle tytölleen ( tytöt silloin 13 ja 16 v) 6 vuotiaan shettisponi orin mutta myös sillä itse ratsastelee (taisi ostaakin itselleen). En tiedä naisen painoa mutta arvioisin että painaa vähintään 80 kg. Myös molemmat tyttäret ratsastelevat joskus kahdestaankin ja kaverini sanoi että ei ongelmia. Kerran ponilla ratsasti kaksi aikuistakin kun eräs nainen halusi ratsastaa mutta ei uskaltanut yksin ja kaverin vaimon piti sitten tulla myös selkään. Silloin poni käyttäytyi hieman levottomasti mutta totteli kuitenkin.

        Kuule Petra:

        Onko järkevää istuttaa kahta aikuista ihmistä shettiksen selkään!? Vai oletko aivan varma ettet erehtynyt rodusta?
        Ja jos aikuinen ihminen ratsastaa shettiksellä useinkin se ei voi olla hväksi. Poni kärsii ja aikuisen jalat laahaa maata jos ratsastaa ilman satulaa. Jos aikoo ratsastaa satulalla, joutuu laittamaan luultavasti hevos-jalustimet. Jos ei laita, saa ratsastaa polvet suussa, mikä ei varmasti ole mukavaa, eikä muutenkaan järkevää. Entä miten Aikuinen ihminen edes saa takapuolensa shettissatulaan mukavasti?!

        Että ihmettelenpä vaan... Ja sääliksi käy tuollaisen käsittelyn kohteeksi joutuneita poneja...=(


      • jokuu22
        Nannanen kirjoitti:

        Meil on 100 cm shettis ja sen selkää meni 50 kg tyttö,ni se ei jaksanu edes kunnolla kävellä!
        Se on RÄÄKKÄYSTÄ jos yli 45 kg ihminen tulee 100 centtisen shettiksen selkään.Sen jälkeen kun näimme,millainen shettiksemme oli,emme ole suostuneét ottamaan yhtään yli 45 kg ihmistä.
        Ja Pera,ei se shettis voi kahden aikuisen painoa kestää!Luulisin,että shettiksen selkä parin-3 vuoden kuluttua on notko.Mut omapa on ongelmansa.
        Ja Pera,toi on aika törkeää,et miten sä aliarvioit eläinsuojeluviranomaisten työtä.
        Ne ottavat huostaansa eläimiä,jos on tilaa tai sitten ehdottavat eläintä toiseen turvapaikkaan,mutta ei pidä paikkaansa,etteivätkö ne hoida asioitaan.
        Taidat Pera olla aika vajaa tyyppi.

        OLEN KYLLÄ SAMAA MIELTÄ ETTÄ SHETTIS EI KESTÄ JOS AIKUINEN ON SELÄSSÄ SAATIKAAN SITTEN JOS NIITÄ AIKUISIA ON SILEEÄ 2!!!!!!!!!

        mutta toi poni mikä ei jaksanu ees liikkua ku oli 45kg painonen ihminen selässä, ni on kyllä ollu aiika huonossa kunnossa poni ja ei sit varmaan mtn lihaksiikaan ponilla ollu?? kyllä 100cm shettiksen pitäs jaksaa 45kg ihmistä viedä ees hetken...

        EI KYLL MILLÄÄN PAHALLA SI...^^ :)


      • -->
        Eläinten Puolustelia..!!!!!!!1 kirjoitti:

        Sori vaan,mutta ponin selkä kärsii jos sen selässä on joku yli 45kg...
        Se on totta puhuen eläinrääkkäystä ja luin kerrrna tosta hevosurheilusta että joku poni oli pitäny lopettaa kun sillä oli ratsastanu joku yli 45kg..painava...
        Ja suomenhevosilla jne on kestävämpi selkä ranka kuin tollaisella pikku settiksessällä...

        Jos ponin säkä on 112cm eli ylikorkea niin silloin voi huoletta ratsastaa 55kg ihminen riippuen poninrakenteesta jos poni on sutjakka ja kapeatjalat en itse sen painoisena selkään menisi kysykää omistajalta se tietää varmasti onko poni sopiva


      • nenuli:D
        Nette kirjoitti:

        Kuules,pera Shettikset ovat lastenratsuja EI 100kg painavien naisten!
        Siis tuo meidän ponimme säkä on metri ja sen painorajoitus on 45kg!Ponini entinen omistaja myi sen siksi että,oli itse liian painava ratsastamaan ponilla!Siis joku 100kg painava ihminen tarvitsee siis jonkun 170cm korkean pollen tai jotain sinne päin..Sä olet Pera kuule aika lapsellinen!!!Minkäs ikäinen muuten olet?
        9?10?..12?!
        Ja tiedox vaan että sä et tiädä Shettiksistä helvettiäkään..!..Voi luoja...

        nette äläpä rue toisille vittuilemaan jos ei vain tiedä jtn asiaa! siis kylhän niin suomenhevosten ja esim issikat vaikka onkin pienii niin niitte painoraja on 100kg et ei voi sanoo ett miten paljon shettis vois jaksaa koska poneja on erinlaisia.. eli pidähän..joojoo ne on lastenratsuja, mutta sellainen joka ei tiedä niin ei tiedä eli ÄLÄ RUE HAUKKUMAAN ja en kyl tiijä mitä lapsellista tuossa oli, mut sun kirjotukses oli lapsellissuutta kun haukuit... :/


      • :):)
        nette kirjoitti:

        No moro kannanottaja!
        Eikös ihmiset saa puhua miten haluaa?!
        Kuule se miten mä puhun tai kirjoitan ei kuulu teille!Joten pitäisittekö vain huolen omista asioistanne?
        Vai,onko liikaa pyydetty?!?
        Ja ensinnäkään mun ikäni ei ole lähelläkään 11 tai 10 koska,olen vanhempi..Ja se minkä ikäinen ma oon ei kuulu sulle!!!!
        Ja vielä Shettiksistä...
        Shettisten painorajoitus on 45kg.Uskokaa tai älkää mutta, joku 50-100kg jne..Painava äijä tai ämmä on Shettiksen selälle liikaa,eikä varmaan jalatkaan kauan sellaista rasitusta kestä.Mut,sehän on teidän ja muiden Shettisten omistajien oma asia ratsastaako joku 80kg painava henkilö niillä!
        Varmaan uskonki et sulla ois kokemusta Shettiksistä saatanan kannanottaja..Aika typerä nimi sullakin dorka..Kannanottaja..Hahahhahaaaa..

        niin turhia siinä oikeesti toiselle vittuilet! mietihän sitä ja tuota sinun LAPSELLISTA käyttäytymistä... -,- että mietihän NETTE sitä!


    • UnBôdreDiablô

      Omasta mielestäni hyvä painoraja on n.40kg.
      Riippuen toki hevosen koosta, iästä ja jalkojen kunnosta.
      Jos on hyväkuntoinen, nuori poni jolla säkää on yli 100cm niin kyllähän tuolla voi painavammatkin köpötellä mutta silti en suosittele että sillä mitään parin tunnin maastolenkkejä vedetään :)

      Itselläni on 100cm 22vuotias shettis tamma jolla en enää ole ratsastanut pariin vuoteen. oma pituus on 155cm ja painan n.48kg ja minusta olisi aivan turhaa lähteä ponin selkää rasittamaan.

      • Taina

        Olen lukenut kirjoituksianne. Olen hieman eri mieltä kanssanne noista painorajoituksista. Ostin tyttärilleni shettiksen pari vuotta sitten mutta myös minun teki mieleni nousta sen selkään ja ratsastaa - ja kesäisin nyt sitten ratsastelen ponilla. Ison hevosen selkään en uskaltaisikaan nousta sillä muuta ratsastuskokemusta minulle ei ole. En todellakaan ole mikään pienikokoinen nainen ja poni jaksaa kantaa minua ihan hyvin.


      • Sari
        Taina kirjoitti:

        Olen lukenut kirjoituksianne. Olen hieman eri mieltä kanssanne noista painorajoituksista. Ostin tyttärilleni shettiksen pari vuotta sitten mutta myös minun teki mieleni nousta sen selkään ja ratsastaa - ja kesäisin nyt sitten ratsastelen ponilla. Ison hevosen selkään en uskaltaisikaan nousta sillä muuta ratsastuskokemusta minulle ei ole. En todellakaan ole mikään pienikokoinen nainen ja poni jaksaa kantaa minua ihan hyvin.

        Jaksaa jaksaa, mutta onko se pitemmän päälle hyväksi?


      • Taina
        Sari kirjoitti:

        Jaksaa jaksaa, mutta onko se pitemmän päälle hyväksi?

        Ainakin tähän saakka poni on ollut ihan terve enkä ratsasta hänellä kovin pitkiä aikoja kerrallaan. Voitteko itse olla sitten ratsastamatta jos teillä on oma poni? Itsekin vain kokeilin aluksi ja ratsastaminen oli hauskaa, enkä lopeta jos poni jaksaa eikä vahingoitu.


      • PhiPhi
        Taina kirjoitti:

        Ainakin tähän saakka poni on ollut ihan terve enkä ratsasta hänellä kovin pitkiä aikoja kerrallaan. Voitteko itse olla sitten ratsastamatta jos teillä on oma poni? Itsekin vain kokeilin aluksi ja ratsastaminen oli hauskaa, enkä lopeta jos poni jaksaa eikä vahingoitu.

        Lapsellinen kotka.


    • miä vaa

      kyllä mie ratsastan shetulla vaikka painan 45kg...oon joskus kuullu et painoraja ois jotaa 50kg mut voihan pienet aikuisetki mennä shettiksellä...mut jokainen aikuin ite päättää et onko mukava ratsastaa kun jalat laahaa maata...??

      • Taina

        Ei minua haittaa että poni on pieni, päinvastoin! Voihan jalkoja aina koukistaa. Itse en uskaltaisikaan nousta ison hevosen selkään sillä pelkään putoavani. Pieni poni on turvallinen.


      • Ponihullu(shettis)
        Taina kirjoitti:

        Ei minua haittaa että poni on pieni, päinvastoin! Voihan jalkoja aina koukistaa. Itse en uskaltaisikaan nousta ison hevosen selkään sillä pelkään putoavani. Pieni poni on turvallinen.

        Shetlanninponia on käytetty vuoristoissa vetojuhtana ja hyvänä kantajana.. Shetlanninponi on pienestä koostaan huolimatta todella vahva ja sitkeä.. Voiko mielestänne n. 69kg painava ihminen ratsastaa ponilla pari kertaa viikossa?


      • -->

        sinä Miä vaan niin sanon sulle että se riippuu poninrakenteesta säkäkorkeudesta ja onks sen lonkat ja nivelsiteet hyväskunnossa ja miten se on tottunnu painoihin jos sanot et 104cm painoraja on 45kg jollain ponilla se voi olla jopa 50kg riippuu hirveesti eri asiista suurinpirteinhän aina voi sanoa mutta se on se oikea tietomääritys kun se omistaja sen painorajoituksen parhaaksi näkee...


      • Ponihullu(shettis) kirjoitti:

        Shetlanninponia on käytetty vuoristoissa vetojuhtana ja hyvänä kantajana.. Shetlanninponi on pienestä koostaan huolimatta todella vahva ja sitkeä.. Voiko mielestänne n. 69kg painava ihminen ratsastaa ponilla pari kertaa viikossa?

        voi helposti


    • Marianna

      Eikös se tuttu painorajoitus ole 45 kg.
      Painavempia en omien shettisteni selkään päästäisi.Olen aikuinen ihminen,enkä ole mennyt enkä mene shettisteni selkään,sillä on mulla painoa 55 kg,ja mielestäni liian painava.Se ei ole shettiksen selälle hyväksi.Kyllä varmasti shettis jaksaa,mutta selkä vaivoja tulisi varmasti.Yleensä jos jotkut haluavat tulla ratsastamaan,olen laittanut ikärajan.Eli 9 vuotiaat voivat vielä mennä shettiksen selkään,siitä vanhemmat eivät.Johtuen siitä,ettei kukaan ylipainoinen pahoittaisi mieltään.
      Tyttäreni,joka on 13 vuotias,ratsastaa kyllä shettiksillämme.Hän pitää ne jököpäät kurissa :)

    • Jotain .......=?

      Just joo: ´hei hetkinen ne painorajat tulee näin: 100 cm ja alle 40 kg ja yli 100 cm 45 kg on montessa ja muutenkin shetuilla olen mennyt montee ja rajat ovat samat....!!! marianne: muut alle 9 vuotiaat saa mennä??? ja 13 vuotias tyttärenne menee niillä???? sehän on outoo että tyttärenne on noin etuoikeutettu??? Ootteko tyhmiä kun laitatte/annatte aikuisten ratsastaa shettisksillä...

      • jenna677

        Shetlanninponi on pienestä koostaan huolimatta vahva poni, joka jaksaa kantaa melkein 50-kiloista ratsastajaa. Ratsastajan painoraja on noin 30–45 kg ja pituusraja noin 155 cm, mutta ponikohtaiset rajoitukset riippuvat sekä ponin iästä että koosta. Perussääntönä ratsastajan maksimipaino on 10–15 % ponin normaalipainosta, eli esimerkiksi 200-kiloisella ponilla voi ratsastaa korkeintaan 30-kiloinen ihminen; liian iso ratsastaja voi vahingoittaa ponin ristiselkää.

        Käyttötarkoitus: lastenratsu, ravuri, valjakkoajo.


      • jenna677
        jenna677 kirjoitti:

        Shetlanninponi on pienestä koostaan huolimatta vahva poni, joka jaksaa kantaa melkein 50-kiloista ratsastajaa. Ratsastajan painoraja on noin 30–45 kg ja pituusraja noin 155 cm, mutta ponikohtaiset rajoitukset riippuvat sekä ponin iästä että koosta. Perussääntönä ratsastajan maksimipaino on 10–15 % ponin normaalipainosta, eli esimerkiksi 200-kiloisella ponilla voi ratsastaa korkeintaan 30-kiloinen ihminen; liian iso ratsastaja voi vahingoittaa ponin ristiselkää.

        Käyttötarkoitus: lastenratsu, ravuri, valjakkoajo.

        Hei te, tytöt jokka väitätte että se on eläinrääkkäystä , jos joku 50kilonen nainen menee ponin selkään niin kyllä se sitä ihan hyvin kantaa elikkäs no problems, mut ei mitään 2h, ratsia joku 50 kilone akka pikkuponilla se voi vahingoittaa aika paljon pikkuponejen ristiselkään ja te aikuset, jokka väittävät että 2 aikusta voi kuulema rattastaa pikkuponila, luulis teidän päässä olevan edes vähän järkeä ku menette vahingoittaan pikkuponejen ristiselkää.

        mut eipä ole minun asiani, sanoinpahan vaan. sen vaan sanon että ponillanne saattaa mennä aikapahasti selkä.


      • jessij
        jenna677 kirjoitti:

        Hei te, tytöt jokka väitätte että se on eläinrääkkäystä , jos joku 50kilonen nainen menee ponin selkään niin kyllä se sitä ihan hyvin kantaa elikkäs no problems, mut ei mitään 2h, ratsia joku 50 kilone akka pikkuponilla se voi vahingoittaa aika paljon pikkuponejen ristiselkään ja te aikuset, jokka väittävät että 2 aikusta voi kuulema rattastaa pikkuponila, luulis teidän päässä olevan edes vähän järkeä ku menette vahingoittaan pikkuponejen ristiselkää.

        mut eipä ole minun asiani, sanoinpahan vaan. sen vaan sanon että ponillanne saattaa mennä aikapahasti selkä.

        Olen 148 senttinen tyttö painan 36kiloa ja hyppään 93senttisellä shettiksellä ilman satulaa. Olenko mielestänne liian painava/pitkä?


      • Himmee tyttö
        jessij kirjoitti:

        Olen 148 senttinen tyttö painan 36kiloa ja hyppään 93senttisellä shettiksellä ilman satulaa. Olenko mielestänne liian painava/pitkä?

        Jessij, olet vielä sopivan kokoinen mielestäni. Itse olen 156 cm ja 38 kg ja joskus isoilla shettiksillä ratsastan. Alle metrin korkuisilla en. Painon puolesta saisin pienemmilläkin mennä, mutta pituutta on liikaa.
        Shettis jaksaa kantaa aikuisen mutta se ei tee sille hyvää. Toistuvasti se saattaa vahingoittaa selkää & jalkoja. Saattaa vasta sitten shettiksen ollessa vanhempi ilmetä ne rasitusvammat.
        Tekisi mieli soittaa eläinsuojelijoille siitä kahden aikuisen ratsastamisesta, se on VÄÄRIN!


    • :))mie

      tää sentään on asiaallinen viesti. shettiksien painoraja max.55, jtn. ei grammaakaan enempää ja pituus merkitsee myös, 150 cm on maxim, jos haluaa hyvän tuloksen

    • joku vaan

      Moi!

      Olen 154,2 cm pitkä ja painan 41 kg niin voinko viellä ratsastaa shettiksellä?

    • entiiäkyl

      Mun vuokrashettis on 115cm korkee ja painan 72 kiloo.. oonko painava ?

      • moi12344444444444

        et ole


    • ponilikka

      n.100cm ja yli kantaa max 50kg ratsastajaa ja sitten yli korkea shettis about 55kg. Tämä on ihan ponin terveyden kannalta mm. etteivät jalat ja selkä ala oireilemaan ym.

    • Tietäjä

      Vitun idjootit. Shettis raja on 60kg ja 160-170 cm riippu tietenkin ponista mut ei se mikään 45 kg ole

    • Ponit :)

      Shetlanninponi on pienestä koostaan huolimatta vahva poni, joka jaksaa kantaa 50-kiloista ratsastajaa. Ratsastajan painoraja on noin 50 kg ja pituusraja noin 150–160 cm, mutta nämä rajat voivat vaihdella riippuen ponin iästä ja koosta. Perussääntönä ratsastajan maksimipaino on 10–15 % ponin normaalipainosta, eli esimerkiksi 200-kiloisella ponilla voi ratsastaa korkeintaan 30 - 35-kiloinen ihminen. Liian painava ratsastaja voi vahingoittaa ponin ristiselkää. Liian pitkä ratsastaja taas ei voi istua luontevasti pienen ponin selässä, ja jalat voivat käytännössä raahata maata.

      Noin luki ainakin Wikipediassa.. (:

    • ponit :)

      entiiäkyl : no voit kai sää sillä vielä jonku aikaa ainakin ratsastaa,mutta kohta alat olla liian iso (:mutta shetuilla voi tehdä paljon muutakin kuin ratsastaa...

    • voinko?

      voinko ratsastaa shettiksillä enää, kun painan jotain 39-40 kg ?

      • Anonyymi

        Kyllä tämä shettiksillä ratsastaminen käy hienosti itse painan 135 kiloa ja hyvin kantaa ratsastan n tunnin puolentoista reissuja metsäautotoiellä.
        Hyvin jaksaa ainakin tämä yksilö ei muuta kuin selkään vaan rauhallisesti liikkeelle selkä vain vahvistuu ajan kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tämä shettiksillä ratsastaminen käy hienosti itse painan 135 kiloa ja hyvin kantaa ratsastan n tunnin puolentoista reissuja metsäautotoiellä.
        Hyvin jaksaa ainakin tämä yksilö ei muuta kuin selkään vaan rauhallisesti liikkeelle selkä vain vahvistuu ajan kanssa.

        Jep, poni kyllä jaksaa ja on todella vahva kokoonsa nähden. Tallilla on muutama poni ja menty jopa kaks päällä muutamaan otteeseen


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe