Yritystuet ja maataloustuet poistettava heti! Nyt se on tutkitt

Yritystuet ja maatal

Yritystuet ja maataloustuet poistettava heti!

Nyt se on tutkittu: yritystuista 70 prosenttia on turhaa!!!

Ensi viikolla kansantaloustieteen tohtoriksi Jyväskylässä väittelevä Anu Tokila osoittaa väitöskirjassaan, että valtaosa yritystuista on turhaa.

Yritysten menestystä ja yrittäjien tuloja yritystuilla voi parantaa, mutta tutkimuksen mukaan yli kaksi kolmannesta tuetuista hankkeista on sellaisia, että ne olisivat toteutuneet ilman julkista tukeakin.

Vuosina 2000-2004 investointi- ja kehittämishankkeille myönnetystä tukimäärästä tämä turhan tuen osuus oli jopa yli 70 prosenttia.

Tulos kertoo Tokilan mukaan tukijärjestelmän tehottomuudesta. Turhan tuen riski on suurempi pitkään toimineilla ja isommilla yrityksillä.

”Turhan yritystuen myöntämistä voitaisiin vähentää aluekohtaisilla ohjeistuksilla kansallisten myöntöohjeiden sijaan. Tämä tukee EU:n alueellista agendaa 2020, jonka korostaa politiikkatoimien paikkakohtaista räätälöintiä. Myös tuettavien yritysten tarkemmalla valikoimisella voitaisiin pienentää turhan yritystuen määrää. Tällöin esiin nousevat suuremman riskin hankkeet, joita ei voida toteuttaa ilman julkista tukea, Tokila suosittelee.

Tähän kun lisätään vielä maataloustukien tehottomuus, päästäänkin jo sellaiseen rahamäärään, jolla voisi maksaa velat pois ja palata jälleen hyvinvointimaaksi.

Kriittiseen tarkasteluun tulisi ottaa ainakin maatalous- ja yritystuet, sekä erilaiset avustukset ja verovähennykset koskien milloin mitäkin toimintaa.
Jotain tilanteesta kertoo se, että elinkeinoelämä itsekin vaatii valtion maksamien kahden miljardin euron yritystukien leikkaamista ja järkeistämistä. Yli sata tahoa myöntää yli tuhatta eri yritystukea, joiden parissa työskentelee jopa 5000 byrokraattia. Miten leikkauspyyntöön vastasi valtio? Ministeri Pekkarinen teetti selvityksen, jonka mukaan tukia ei oikeasti tarvitse leikata.

Väitös: Yritystukia valuu hukkaan

kelle yritykselle ei "ilmainen raha" kelpaisi, jos sitä kerran on tarjolla?

“Yritystuet ovat veronmaksajien rahojen tuhlaamista ja ne synnyttävät uusien työpaikkojen sijaan
ainoastaan lisää byrokratiaa ja hyväveliverkostoja. Ihmisten tulisi voida itse jakaa
yritystukea ostamalla niiden yritysten tuotteita ja palveluita mitä itse haluavat,
sen sijaan, että virkamies tekee tämän päätöksen heidän puolestaan.”

http://www.talouselama.fi/uutiset/ny...turhaa/a669458

http://www.tietokone.fi/uutiset/2007...s_tyollisyytta

5

162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrittäjä

Hyvin joutaa poistaa. Itse olen yrittäjänä ollut liki 20 vuotta ja senttiäkään en ole tukia saanut.

• kataonna

Nämä meneekin kavereille.

• Asiaaan

Mitenkä asia liittyy yrityksen perustamiseen. Ei mitenkään.

• laaja-alainen ajatus

Aloittaja on aiva oikeassa, että meidän tulee maataloustukia nostaa merkittävästä.
      Takaamme silloin nykyistä paremman huoltovarmuuden elintarvikeraaka-aineiden osalta. Onhan jotakin muutakin kun ylähuuli mitä leivän päälle laittaa, jos KARTANON herra päättää sulkea Itämeren liikenteen Kaligradista...
      tms.

• laaja-alainen a

Kaligradin varustelu aktivoituu...

vai aivan muutenko vaan sinne turisteja kuskaavat!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      126
      2668
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      56
      2137
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      24
      1721
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1528
    5. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1288
    6. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1283
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      71
      1210
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1055
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      979
    10. 128
      931
    Aihe