Termostaattiko...

seat cordoba

...hajalla kun autossa nousee normaalisti lämmöt 90 asteeseen ja yht äkkiä mittari tippuukin 60 asteeseen...ja taas vähän ajan päästä taas 90 asteeseen.soitin seat huoltoon jossa ne sanoivat että termari tod.näköisesti hajalla.vaihto ja osat 150 € aika tyyristä vai mitä

10

3350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ukkluM

      maksa termostaatin vaihdosta 150 euroa. Tarvikeliikkeessä termostaatti maksaa 5-40 euroa ja vaihto kestää ammattimiehellä max puolituntia.

      • yrittää itsekin

        Jos mittari nousee 90 asteeseen ja sitten putoaa 60:een, ei minusta vaikuta oikein termostaattivialta. Pikemmin lämpömittariongelmalta. Kannattaa kokeilla sormilla letkuja, varsinkin tunnustella niiden metalliosia. Jos ei kärsi ylävesiletkun osia sekuntia sormilla painaa niin on sitten lähempänä 90C kuin 60C!

        Ei varmaan ole iso homma itsekään termostaattia vaihtaa, lainaa vaikka kirjastosta korjausopas. Jos ei suoraan löydy niin Volkkareista voi löytyä sama moottori.
        Hankalimmalta voi tuntua nesteiden vähentäminen. Vaihdoin juuri Octaviaan moottorilämmittimen, valmistaja oli huomaavaisesti laittanut peräti tyhjennyshanan jäähdyttimen alaosaan. Ties vaikka Seatissa olisi samanlainen. Tosin ei taida pajallakaan tosiaan maksaa maltaita tuo termostaatin vaihto. Lisäksi saattaa tarvita vähän uutta pakkasnestettä, 1.5 litran puteli "ikuista" G12-nestettä maksoi Motonetissa alle 8 euroa. Nesteen on oltava moottorityypille tarkoitettua, niissä ei sallita sekoilua!


      • seat cordoba
        yrittää itsekin kirjoitti:

        Jos mittari nousee 90 asteeseen ja sitten putoaa 60:een, ei minusta vaikuta oikein termostaattivialta. Pikemmin lämpömittariongelmalta. Kannattaa kokeilla sormilla letkuja, varsinkin tunnustella niiden metalliosia. Jos ei kärsi ylävesiletkun osia sekuntia sormilla painaa niin on sitten lähempänä 90C kuin 60C!

        Ei varmaan ole iso homma itsekään termostaattia vaihtaa, lainaa vaikka kirjastosta korjausopas. Jos ei suoraan löydy niin Volkkareista voi löytyä sama moottori.
        Hankalimmalta voi tuntua nesteiden vähentäminen. Vaihdoin juuri Octaviaan moottorilämmittimen, valmistaja oli huomaavaisesti laittanut peräti tyhjennyshanan jäähdyttimen alaosaan. Ties vaikka Seatissa olisi samanlainen. Tosin ei taida pajallakaan tosiaan maksaa maltaita tuo termostaatin vaihto. Lisäksi saattaa tarvita vähän uutta pakkasnestettä, 1.5 litran puteli "ikuista" G12-nestettä maksoi Motonetissa alle 8 euroa. Nesteen on oltava moottorityypille tarkoitettua, niissä ei sallita sekoilua!

        ...homma helppo ja termari motonetissa 16.90 ja koppa siihen 9.90 oli muuten termari pääosin muovia oisko se syynä heikkoon kestoon..noh samapa tuo nyt on vaihdettu se osa ja aikaa kului 30 minsaa..ilmoittelen auttoiko ongelmaan termarin vaihto


      • seat cordoba
        seat cordoba kirjoitti:

        ...homma helppo ja termari motonetissa 16.90 ja koppa siihen 9.90 oli muuten termari pääosin muovia oisko se syynä heikkoon kestoon..noh samapa tuo nyt on vaihdettu se osa ja aikaa kului 30 minsaa..ilmoittelen auttoiko ongelmaan termarin vaihto

        ..kumminkin nyt nousee kyl lämmöt 90 asteeseen mut kun lähtee ajamaan niin noin 2 minuutissa tippuu lämmöt 60 asteeseen eikä nouse millään vaikka esim ajaa 30 km lenkin...vinkejä otetaan mielellään vastaan=)


      • Onko lämmöt oikeita?
        seat cordoba kirjoitti:

        ..kumminkin nyt nousee kyl lämmöt 90 asteeseen mut kun lähtee ajamaan niin noin 2 minuutissa tippuu lämmöt 60 asteeseen eikä nouse millään vaikka esim ajaa 30 km lenkin...vinkejä otetaan mielellään vastaan=)

        Niin onko nuo lämpötilat nyt ihan mitattuja vai auton mittarin näyttämiä? Anturihan voi olla rikki. Tuleeko lämppäristä kuumaa vai haaleata ilmaa? Jos vesi on 60 astetta niin kyllä aika haaleata pitäisi tulla. Pyöriikö jäähdyttäjän puhallin jatkuvasti - tosin ei kai tuo riitä lämpöjä pudottamaan kun termostaatti silloin menee kiinni? Jos pyörii koko ajan niin tuon puhaltimen termostaattikytkin on hajonnut.

        Jos termostaatti toimii eikä sen ohi ole virtausta eikä lämmityslaitteen kennoston kautta puhalleta täysillä -30C ilmaa ja vielä kaikki moottorin pytyt toimii normaalisti niin eihän tuo jäähtyminen voi olla mahdollistakaan!

        Jos sinne jäähdytysjärjestelmään on jäänyt ilmatasku niin kai senkin pitäisi mieluummin nostaa kuin laskea lämpöjä, jos mittarin anturi kumminkin on vedessä.


      • seat cordoba
        Onko lämmöt oikeita? kirjoitti:

        Niin onko nuo lämpötilat nyt ihan mitattuja vai auton mittarin näyttämiä? Anturihan voi olla rikki. Tuleeko lämppäristä kuumaa vai haaleata ilmaa? Jos vesi on 60 astetta niin kyllä aika haaleata pitäisi tulla. Pyöriikö jäähdyttäjän puhallin jatkuvasti - tosin ei kai tuo riitä lämpöjä pudottamaan kun termostaatti silloin menee kiinni? Jos pyörii koko ajan niin tuon puhaltimen termostaattikytkin on hajonnut.

        Jos termostaatti toimii eikä sen ohi ole virtausta eikä lämmityslaitteen kennoston kautta puhalleta täysillä -30C ilmaa ja vielä kaikki moottorin pytyt toimii normaalisti niin eihän tuo jäähtyminen voi olla mahdollistakaan!

        Jos sinne jäähdytysjärjestelmään on jäänyt ilmatasku niin kai senkin pitäisi mieluummin nostaa kuin laskea lämpöjä, jos mittarin anturi kumminkin on vedessä.

        ..lämpötilat mitattuja vaan autonlämpötilan mittarin mukaan.nyt kun oikein ajattelee niin ei se termari pitäis noin vaikuttaa vaikka hajalla on vaan silloinhan lämmöt pitäis olla ylhäällä vai mitä.eli siitä on hajalla se vedenlämpötilan anturi niin ainaskin itse päättelin..noh huomenna kun pääsee töihin niin mittaa sen toimivuuden heti ja siitä sitten päättele..ja puhallin puhaltaa kylmää silloin ku se on kylmällä ja sama toiste päin että se puoli pelaa eihän sitä opi jos ei yritä vai mitä? ja ai niin puhallin ei kertaakaan pörähtänyt käyntiin mut tosin mittarin mukaan lämmötkään ei noussut yli ton 90 asteen..


      • seat cordoba
        yrittää itsekin kirjoitti:

        Jos mittari nousee 90 asteeseen ja sitten putoaa 60:een, ei minusta vaikuta oikein termostaattivialta. Pikemmin lämpömittariongelmalta. Kannattaa kokeilla sormilla letkuja, varsinkin tunnustella niiden metalliosia. Jos ei kärsi ylävesiletkun osia sekuntia sormilla painaa niin on sitten lähempänä 90C kuin 60C!

        Ei varmaan ole iso homma itsekään termostaattia vaihtaa, lainaa vaikka kirjastosta korjausopas. Jos ei suoraan löydy niin Volkkareista voi löytyä sama moottori.
        Hankalimmalta voi tuntua nesteiden vähentäminen. Vaihdoin juuri Octaviaan moottorilämmittimen, valmistaja oli huomaavaisesti laittanut peräti tyhjennyshanan jäähdyttimen alaosaan. Ties vaikka Seatissa olisi samanlainen. Tosin ei taida pajallakaan tosiaan maksaa maltaita tuo termostaatin vaihto. Lisäksi saattaa tarvita vähän uutta pakkasnestettä, 1.5 litran puteli "ikuista" G12-nestettä maksoi Motonetissa alle 8 euroa. Nesteen on oltava moottorityypille tarkoitettua, niissä ei sallita sekoilua!

        ja lämpötila anturi ja vika psyy vieläkin...että maanataina auto pajalle kait sitten oon viisaampi ja köyhempi asian suhteen...


      • Anonyymi
        seat cordoba kirjoitti:

        ...homma helppo ja termari motonetissa 16.90 ja koppa siihen 9.90 oli muuten termari pääosin muovia oisko se syynä heikkoon kestoon..noh samapa tuo nyt on vaihdettu se osa ja aikaa kului 30 minsaa..ilmoittelen auttoiko ongelmaan termarin vaihto

        Muovisia termostaattia ei voi olla.se on totta että puolessa tunnissa sen vaihtaa kun on käypään työkalut.


    • nakkisormi 65

      Justa vaihtamassa termaria Seat Corbodaan. Pääsi nakkisormista putoamaan temari ja tiiviste pois pesästä ennekuin oikein huomasi kummin päin pesässä olivat. Onko tiiviste termostaatin sisäpuolella (moottorin puolella) vai letkun puolella ???

    • Anonyymi

      Sama oli vika.termari maksoi Kuopion Fikxsuksella 12.80€ puoli tuntia meni vaihtaessa ja pelaa hyvin. Korjaamo olisi ottanut vaihdosta 156 € . Yksi helpoimmista termarin vaihdoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      19
      3335
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      9
      2744
    3. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2364
    4. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      41
      1659
    5. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

      Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1374
    6. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      41
      1281
    7. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      8
      1255
    8. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      52
      1203
    9. Missikohu edustaa nykyajan monimuotoisuutta

      Puolesta vai vastaan, saako esittää pilkkaavasti jonkun toisen ihmisen syntyperäisiä ominaisuuksia? Kadulla vastaan tule
      Sinkut
      258
      1080
    10. Apua pyydän

      Olen tyhmä, kun odotan, että mies lähettäisi viestin. Olemme kuitenkin väleissä ja viestejä on lähetelty. Minun aloitte
      Ikävä
      33
      1056
    Aihe