Onko liian leveät?

525iA/E60

Ostin juuri E60:sen Bemarin ja siihen kesärenkaiksi 245/40-18" renkaat BMW:n 123-mallisille vanteille.
Koeajoin auton vakio 225/55 16" kesärenkailla ja auto luovutettiin minulle sopimuksen mukaan vakiokoon kitkoilla, joten ajokokemusta ei "läskeillä" ole (tyhmää kyllä).
Onko kellään kokemusta tällaisesta auto/vanne-rengaskoko yhdistelmästä?
Voittiko ulkonäköasiat ajettavuuden hinnalla?

9

1641

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wilburi

Vannekoko ja rengaskoko vaikuttavat ihan tyydyttäviltä. Toiset ovat erimieltä, mutta jos ajat vähänkin kovempaa ja haluat edes hieman näyttävyyttä, niin 18" tuon kokoluokan autossa on minimi tuumakoko. Itselläni oli 206:ssa 205/40/17".
      Ajettavuus oli huomattavasti parempi alkuperäisiin 15" nähden, puhumattakaan ulkonäöstä. Hyvillä renkailla edes rengasmelu ei juurikaan kasvanut(Goodyear Eagle F1). Toisten mielestä tosin 55-profiilikin on liian matala. :-D

• voi kasvaa

Minulla on E39 525iA:ssa 235/45-17 rengastus. Ero vakiorengastukseen ilmenee lähinnä uraherkkyyden lievänä lisääntymisenä ja karhean asvaltin aiheuttaman melun kasvamisena. Kumpikaan ei ole merkittävä haitta E39:ssä.

• Wilburi

Ainakaan Peugeotissa ei ollut leveillä renkailla uraherkkyyttä. Taitaa olla niiden puhetta joilla ei ole uskallusta panostaa ajettavuuteen ja näyttävyyteen. Enkä havainnut kyllä meluakaan.

• Ùrpelius

Mulla 225/45/17 e39:ssä. Ei ollenkaan ura herkät. Hienot - joo. Mutta, mutta... Kyllä niillä alkuperäisillä 60 profiilin renkailla oli mukavampi ajaa kaupungissa... Niin, ja alusta on noilla matalimmilla kovemmalla koetuksella. Mutta ei harmita, koko setti saksasta uuten 780€

• e46

Mulla kesäkäytössä Goodyear F1 Eagle DS-G3 kokoa 255/35R19 ja kulkee ku juna. Kitkat nyt vaihdettuna Nokian RSi:t kokoa 225/45R17 ja hakee joka hemmetin railon.

• 525iA/E60

Tämä E60 mallinen Bemari on nyt kokemuksen kartuttua aika herkkä rengastukselle.
        Nyt alla vakiokoon 225/55 16 Contin VinterWiking 3 kitkat ja auto ei näillä renkailla kyllä maailman suuntavakain ole. Saman koon kesärenkailla suuntavakaus oli mielestäni parempi.

• Run Flat?

Kokemusta on eri renkaista ko. autossa, itsellani on e60, tosin isommalla koneella. Autossani 235/45/17 Run Flat renkaat, jotka ilmeisesti sinullakin on, jos otit ne BMW-myyjan kautta. Ajoin tuhat km ja vaihdoin pois tavallisiin. Ovat nimittain aivan liian kovat ja epamukavat. Koeajoin Run Flat renkailla 245 edessa ja 275 takana ja oli todella paljon huonompi ajaa kuin vakiorengastuksella. Ainakin tuo 275 takana on aivan liian levea Suomen teille. Mutta jos takanakin on 245 ja normaalit kumit (ei Run Flat) asia on OK. Nyt omassakin on normaalit 245/40/18 ja on ihan OK.

• 525iA/E60

Siis nämä 245/40 18" renkaat ovat itse asiassa vielä Laakkosella. Maksettu ne kyllä ovat. En ole niillä metriäkään ajanut.
        Ja jos totta puhutaan, en edes tiedä mitkä renkaat 123-mallisilla vanteilla on.
        Mutta Bemarin omat vanteet ne on, eli todnäk runflatit.
        Sain auton vasta hiljan ja otin sen heti talvikumeilla (vakio 225/55 16 kitkat).
        Jopa näillä auto mielestäni vähän "seilaa", vanha E39:ni 225/60 15" suvikumeilla kulki kuin juna.
        PS. E60 omistajat: Muistakaa nollata rengasrikko tunnustin iDrivestä kun vaihdatte renkaat tai muutatte rengaspaineita!

• 530d/E60
        525iA/E60 kirjoitti:

Siis nämä 245/40 18" renkaat ovat itse asiassa vielä Laakkosella. Maksettu ne kyllä ovat. En ole niillä metriäkään ajanut.
        Ja jos totta puhutaan, en edes tiedä mitkä renkaat 123-mallisilla vanteilla on.
        Mutta Bemarin omat vanteet ne on, eli todnäk runflatit.
        Sain auton vasta hiljan ja otin sen heti talvikumeilla (vakio 225/55 16 kitkat).
        Jopa näillä auto mielestäni vähän "seilaa", vanha E39:ni 225/60 15" suvikumeilla kulki kuin juna.
        PS. E60 omistajat: Muistakaa nollata rengasrikko tunnustin iDrivestä kun vaihdatte renkaat tai muutatte rengaspaineita!

Tarkista rengaspaineet, mulla on 530d/E60. Kesällä on 225/50-17 oikein hyvät. Talvikitkat on orig.koko.. rengaspaineet pitää olla kitkoissa vähintään 2,7 - 3.0. Ja muista, että -10 astetta laskee paineita -0,1. Eli 10 asteen lämpötilassa tarkistetut paineet on jo 20 asteen pakkasessa -0,3 alemmat. Oikeilla paineilla auto on kohtuullisen suuntavakaa myös kitkoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe