_Joopa joo, käytän teitä, maanteitä ja moottoriteitä ..."/> _Joopa joo, käytän teitä, maanteitä ja moottoriteitä ..."/>

Inhokkisananne

käytänmoottoriteitä

Mikä sana saa teidät ärsyyntymään?

Minua ärsyttää viime aikoina paljon viljelty sana "käytänteitä" >_<

Joopa joo, käytän teitä, maanteitä ja moottoriteitä esimerkiksi mutta paikassa jossa tuota on ruettu käyttämään niin minä sanon että "käytäntöjä"!

Mikä vika on sanassa "käytäntö" kun on pitänyt keksimällä keksiä noin teennäiseltä kuullostava sana kuin käytänne !?

51

616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juliantotuus

      Juurikin. Ennen se oli vain juuri.

    • jouluihminen

      Minua ärsyttää se, että: mennään joulua pakoon.
      Todella ällistyttävä sanonta ihmisiltä, joilla on perhettä, lapsia ja sukua. Itsekästä.
      Miksi perinteistä pitäisi luopua, mitä sitten enää jää jäljelle??

      • nii-i

        Some,yhteisöllisyys ja se että ollaan aktiivisesti klikkaamassa netissä tykkäyksiä esim. ei koulukiusaamiselle kun taas tosielämässä nauretaan köyhemmälle ja rumemmalle.


    • Viisas kieli.

      Afrikkalainen. Tai maahanmuuttaja. Ne on joko n--eekereitä tai vietnamilainen, arabi, ruotsalainen tai sakemanni. Venäläinen. Hintti.

      Mikään sana ei ole ruma vaan kuvaileva.

      Rumia sanoja on hurri, ryssä, nekru, liberaali, homoseksuaali, kokoomus.

      Lisäksi aivan perseestä on sana yhdistelmä: näkemykseni mukaan. Poliitikon sanomana. Vittu sanois mielipiteensä eikä mitään jos lausetta.

      • Kielinero78

        Käytät rumaa kieltä. Siisti suusi.


    • wdsekddbtid

      Monesti kuulee, kuinka sana "ketä" on korvannut sanan "kuka" väärässä yhteydessä. Esim. ketä söi tuon, ketä tuolla ajaa jne. Helvetin kielivammaiset. Eikö siellä äikäntunnilla paukutettu mitään sinne nuppiin?
      Oikeastaan tässä alkoi ärsyttämään kaikki.

      • 2:2

        Täysin samaa mieltä.


      • vituttaax

        ketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketä


      • Ketäkirjoittaa
        vituttaax kirjoitti:

        ketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketäketä

        "Ketä vituttaa" on oikein kirjoitettu.


      • TavallinenIhminenX

        Ne ketät ovat helsinkiläisiä idiootteja, joilla ei ole minkäänlaista kielikorvaa. Todella ärsyttävää puhetta. Ketät HÄVETKÄÄ!


    • Sekä että

      Ärsyttää tyhmyys, joka näkyy esim. sellaisessa lauseessa joka oikeasti menisi näin että "jos ja kun näin tapahtuu", mutta harhaoppiset sanoo että "kun ja jos näin tapahtuu".
      Tuollaista ei voi sanoa, ainakaan samassa merkityksessä. Voisi ehkä sanoa että "kun tai jos näin tapahtuu", mutta siinä merkitys on kumminkin eri.
      Joskus sanontoja on otettu käyttöön leikkisästi, tietäen vääryys ja tehden siitä tahallaan tyhmän kuuloista. Sellaista tarkoitusta ei kumminkaan kuulija siitä tajua paitsi joku tosi läheinen, joten hukkaan menee.

      Ärsyttää myös ns. sivistyssanojen ylenpalttinen käyttö. Olin kuuntelemassa puhetta jota tulkattiin suomeksi. Puhuja sanoi jotenkin että "will be frustration", jonka tulkki tulkkasi että "tulee frustraatio" vaikka olisi voinut sanoa suomeksi että "tulee turhautuminen". Tuskinpa tuollaista sivistyssanaa on olemassakaan kuin frustraatio... Mutta jotenkin näin ne kaikki on kai syntyneet. No, tulkkaaminen livetilanteessa on spontaania eikä ehdi ajattelemaan, mutta tämmöistä pitäisi välttää muualla.

      En ylipäätään pidä sivistyssanoista, tosin näen siinä sitä hyötyä että kielet kenties pikkuhiljaa sekoittuu ja meistä voi tulla kansainvälisempiä. Maailmassa voisi ainakin teoriassa olla joskus lopulta yksi yhteinen kieli. En ihan tajua että joitain ihan pieniä vähemmistökieliä koitetaan pitää elossa. Ne saisi hyvin karsia pois kun maailmassa on kuitenkin tosi paljon kieliä. Jos vaikka 5 kieltä jäisi maailmaan niin se voisi olla ihan passeli määrä.

      "Sekä että"-käytäntö suomen kielessä on myös vähän outo tapa. Miten joku "että" voi tarkoittaa samaa kuin "ja"?

    • Sekä että

      Jatkan avautumistani kieliopista. Koulussa opetettiin väkisin sellaisia sanoja kuin imperfekti, preesens, perfekti ja pluskvamperfekti. Sitten äidinkielen kokeessa kysyttiin että miksi tällaisia sanoja tarvitsee osata? Vastasin että ei minkään takia. Sain siitä sitten paheksuvaa katsetta opettajalta, vaikka totuus on että nyt 35-vuotiaana en ole yhden yhtäkään kertaa elämässäni tarvinnut tietää tuollaisia. Sain vastauksestani pisteen kumminkin kun ei siihen tavallaan ollut oikeaa vastausta, riitti kun jotakin vastasi. Mutta miksi minua paheksuttiin, vaikka olin oikeassa?

      Näitä sanoja kun tarkistin Wikipediasta, tuli vastaan tällainen sana kuin narratiivisuus, joka kuvaa sitä kun tapahtuma on toisen kertomaa eikä itse koettua. LOL! Vain narri käyttää tuollaisia sanoja. Miksi pitäisi sanoa että "narratiivinen tarina", kun voi sanoa että "toisen kertoma tarina". Siinä käy yleensä niin että kuulija ei ymmärrä vaan hänelle joutuu hienon sivistyssanansa lisäksi kertomaan asian myös suomeksi ja silloin koko sivistyssanan hyöty lauseen lyhentämistarkoituksessa on perinpohjaisesti vesitetty!

      • käytänmoottoriteitä

        Olen itse 40v ja ollut siinä käsityksessä että nuo preesens, imperfekti, ym. sekä adjektiivi, subjekti, jne. olisivat jotenkin "työkaluja" tai "mekanismeja" jonkin uuden kielen oppimisessa kun lauseet ja sanat voidaan jakaa tällaisiin määritelmiin.
        Ajatus on kylläkin erittäin teoreettinen enkä itsekään ole oppinut muita kieliä tällä tavalla, vaan eniten on opettanut netti ja sen keskustelufoorumit.


    • Kaikki muotisanat/lyhenteet.

      Esimerkiksi:
      Bae = Before anyone else
      So = Significant other
      Selca = Self-cam picture

      Joskus tosin käytän niitä itsekkin vain sen takia, että en pidä niistä.

      • Suomessa_suomea

        Kaikille noille on olemassa ihan selkeä suomenkielinenkin sana, miksei tässä maassa voi puhua Suomea?
        Bae = ennen muita
        So = tärkeä henkilö
        Selca tai selfie = omakuva


    • Litton

      Jos joku toistaa jotain sanaa puheessaan oikein paljo eikä osaa käyttää synonyymejä, alan aina auttamatta vihaamaan sitä sanaa.

      • atot

        Joo tota..tota


    • Joka_päivä

      Joka päivä

      Mainosmiesten käyttämä sanonta: Joka päivä, ärsyttää minua.

    • suomeksikiitos

      Uutisissa välillä kuultu tai luettu eskaloituminen. On muitakin... ei nyt tuu mieleen.

      • TunnekylmäPaska

        Käytännössä kaikki paskamedian toistuvasti käyttämät sanat, joilla kusetetaan lukijaa/katsojaa päivästä toiseen. Pahaa joulua noille kusipäille.


    • eiketuta

      Vatulointikori.Eipä taida Jukkaa,Timoa ja Alexia enää vatuttaa,kun hallitus on melkein kasassa jo.

    • eivatuta

      Vatulointikori!!

    • myprecious

      - Innovatiivinen. Kaiken pitäisi olla innovatiivista. Törmäsin kerran jopa roskalavan mainokseen, joka sisälsi sloganin “innovatiivista kierrätystä”. Mtv.
      - Protsku.
      - Joku mukamas “temppuilee”. Vihaan sitä sanaa kun se kohdistetaan ihmisiin.
      - Sanaa “vedos” käytetään järkyttävän väärin. Se kuuluu samaan kategoriaan kuin nauhoittaminen. Esim. “nauhoitan leffan tigiboksille” on aivan absurdi ilmaisu. Nykypäivänä kukaan ei enää nauhoita mitään, vaan tallentaa muistiin. Tekniikka kehittyy, mutta kieli ei pysy perässä.

      Lisäksi mie, sie, ku, tuu, oo, ny, sillee, tuota noin…

      Ylempänä joku valitti myös, että sivistyssanojen ylenpalttinen käyttö ärsyttää. Mielestäni sivistyssanoja ei käytetä tarpeeksi.

    • tarkkaporkka

      "Ketä" sanan "kuka" sijasta
      kuten myös sana "kinostaa"
      Korjaan heti, että kiInNostaa.

    • sjfklsjfklsjds

      Minua on ruennut ärsyttämään sana "retoriikka", miten helvetin ruma sana kaikkine ärrineen!
      Tähän rimmaava sana "erotiikka" on paljon kauniimpi...

    • Pasanenspede

      Spede

    • Kehitys kehittyy.. maahanmuutto on rikkaus..

    • hauta

      Joka päivä tv radio lehdet. Jos myöhästyy bussi ratikka juna JÄRKYTYS

    • AAaarrrkkkhhh

      Niinku! Niinku!
      Ja sit se ottaa ärsytykseen asti korvaan kun hoetaan vittua ihan tolkuttomasti.
      Vittu, tuleeksi sulle vittu Turkkari? Vittu, luiks sä sen vittun lehdestä. Vittu mut mäpä lähen Kanarialle.
      Vittu mut kahvi on vitun hyvää.

      • kiljushkin

        Ei saa sanoa vittu.Täytyy sanoa MV??!! ;)


      • Niinku, silleen niinku yms. änkyttämiset stana!


    • merkkinimiä

      Vähä hankala selittää mutta kun ainakin teinit kirjoittaa -ta loppuiset sanat ärsyttävästi, onko se jotakin slangi hömpötyksiä esim. seurata=seuraa runkata=runkkaa kuvata=kuvaa pelata=pelaa jne... "voitko seuraa muka" "vois runkkaa"

    • JTK-TAMPERE--

      Kestävä kehitys,kun seitsemän vuotta on taantunut! Yhteisöllisyys(joukossa tyhmyys tiivistyy). Netti,eikö kukaan tule enään ilman sitä toimeen?2008-vuonna jo ensimmäiset julisti,että talous kääntyy?Nyt on kaikki netissä ja lomautuksia tiedossa jo ensi vuodeksikin,vienti on laskenut,työttömiä on 200.000 enemmän,kukaan ei osaa tehdä mitään,jokainen vain töllöttää älypuhelinta,enään ei ole kellään rahaa ostaa mitään,eu:sta ja globalisaatiosta on tullut eurooppaankin 5 milj. työtöntä lisää. Työttömyys rikkaissa maissa ei poistu,kuin sotimalla,niin saadaan uudestaan rakentaa koko eurooppa ja niin hoidettiin ongelma hitlerin aikaankin. Yhteisöllisyys tarkoittaa sitä,että köyhä kansa lähtee sotiin puolustamaan rikkaiden omaisuutta,mutta rikas ei osallistu,vaan tekee mustan pörssin kauppaa ja rikastuu entisestään. Jos olet eri mieltä,niin sinut ammutaan tai laitetaan etummaiseksi hyökkäyslinjaan

    • Error___

      Inhoan kun käytetään sanaa KETÄ, jos oikea sana siinä kohtaa olisi KUKA. >,<

    • puurVCXDSA

      NYHTÖKAURA!!!

    • joulujuhlissa

      herranjestas.

    • GayMenAreSexy

      Imekää mun munaa:D

    • Musicplease

      Vi##u, kaljaa, viinaa, niinku. Näitä kuulee Helsingissä kadulla kulkiessa, jos ei pidä kuulokkeita korvilla ja kuuntele musiikkia.

    • itse.asiaaaassa

      itse asiassa, mitä minä sanoin, niinpä,

    • ElliAaltonen

      Ajjanviete, viihde ja kulttuuri sekä maailmanmenoa.

    • InhokkiSanat

      1. Miten meni noin niinku omasta mielestä >.<

      2. Tyyliin

      3. Ihquu

      4. Ketä se oli (Kuka)

    • Tuotantokausi!

    • p_kele

      Kiky
      Tulovero

    • terve-elo

      Yksittäistapaus, vuoropuhelu, yleistäminen, neutraali, kiky, nuoret miehet(usein tuntomerkittömät), leikkaus, komitea, harkittu päätös, heippalappu.

    • Eikäytämäenään

      Viddu,no älä ny, oot pimee, vetonaula, piisi, heitäx kehiin, manne.....jne

    • peruskoulussa1981-90

      Minua on ruennut ärsyttämään kun puhutaan aikuisten ihmisten kouluajoista niin sanotaan esim. että hänen ollessa alakoulussa tai yläkoulussa >_<!!
      Me ei käyty mitään ala- tai yläkoulua vaan peruskoulun ala-astetta tai yläastetta!!

      • Anonyymi

        Nykyisin on alkanut ärsyttämään yhä enemmän ja enemmän vastaan tuleva muistamattomien jonnejen sanonta "VHS soitin" >_<!!
        Prkl, se ei ole mikään soitin vaan VHS nauhuri! VHS videonauhuri kykenee toiston lisäksi myös nauhoittamaan, eli tallentamaan kuvaa ja ääntä kasetille, esim. tv-ohjelmaa tai videokameran kuvaa!!


    • Anonyymi

      Juuri tuo juurikin on yksi ällöimmistä. Toinen kauhistus on öbauttiarallaa. Kolmantena kirii podium, kun on aivan unohtunut toimittajilta sen suomenkielinen vastine.

    • Anonyymi

      Kun se tavallaan sanoi että tavallaan se pitäisi olla noin, joten tavallaan se on oikeassa. Tavallaan tää pitäis tehdä näin, mutta se kuitenkin on tavallaan väärin.
      Meidän pitäis tavallaan tehdä tämä toisin ja tavallaan ottaa opiksi näistä virheistä.

    • Anonyymi

      Oma valinta , vittu ,tyrsky , saa olla ihan just niin kuin haluaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe