Keuhkoahtauma vai mikä?

Mätäpää

Olen mies 32 v. Olen sairauspelkoinen. Nyt olen varma sitten että on kauhkoahtauma kyseessä...

Lapsena minulla todettiin " ehkä astma", en muista tarkkaan miksi, olikohan ne puhallusarvot jotenkin huonot. Allerginen olen vaikka mille. N 10 sitten päätin lopettaa pari vuotta jatkuneen satunnaisen tupakoinnin, menin lääkäriin. Puhallusarvot eivät olleet hääppöset, arvoja en muista. Sain lääkityksen ja olin 100 päivää polttamatta, treenasin jne. Arvot nousivat kohdilleen. 101 päivänä lankesin tupakkaan...

Sen jälkeen en ole ollut päivääkään tupakoimatta. Aski on mennyt jo vuosia. Ongelmanani on vuosia ja vuosia jatkunut räkäisyys. Aamuisin herään ihan tukkeessa koko mies. Yskin ja räin kuin pieni porsas, räkää valuu nenästä ja joka reiästä. Olen aina räkäinen. Keuhkoissa on aina tavaraa. En harrasta juuri liikuntaakaan enää, ja aina kun kävelen pitemmän matkan tms, räkä alkaa lentää keuhkoista paineella, sitä tulee ja tulee. Onneksi irtoaa tosin.

Googletin, tupakkayskä, räkäsyys = keuhkoahtauma! Minulla on ollut se jo ainakin 5-7 vuotta sitten, aika nuorena iskenyt. Tosin tila ei ole mennyt huonommaksi vuosien varrella, räkä vaan lentää ja henkeä ahistaa aamuisin. Kun saa pahimmat liikkeelle henki alkaa kulkea. Kurrkuakin vähän väliä kutittaa, yleensäkkin räkä tuntuu olevan kurkussa enempi kuin keuhkoissa.....en tiedä.

Ehkä pitäs lopettaa tupakointi

2

164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmaa, ilmaa

Joopa joo, aika samat kuviot täällä. Todennäköisestikeuhkoahtaumatauti. Ei vielä diagnoosia. Jatkuvaa tupakointia jo 40v, muutamaa lyhytaikaista tupakkalakkoa lukuunottamatta. Jatkuva yskä(astmaako, ei tutkittu), limaa, aikajoin vaikea hengittää, ihan kuin ilma loppuis. Kaikki olis helppoa mutta kun käyt lääkärissä, jatkuvaa motkotusta tupakanpolton vaaroista, pelottelua, syyllistämistä. Ihan kun minä en tietäis tota kaikkea ilman lääkärin saarnaa. Toki se kuuluu lääkärin työhön mutta eivät tupakoimattomat tule koskaan ymmärtämään kuinka vaikeaa lopettaminen on. Jos elämä olisi noin helppoa, ei olisi tupakoitsijoita, ei dokuja, ei liikalihavia, ei peliriippuvaisia, ei varmaan köyhiäkään, ei mielenterveysongelmaisia jne. Kaikki olisimme täysin samanlaisia. Hirveää sekin olis.

• Mätäpää

Joo, lähes kaikki mitä tuossa listasit on tullut käytyä läpi....alkoholi ja peliongelmatkin. Tulipahan koettua. Kantapään kautta kaikki näköjään. Nyt sitten vuorossa tupakointi, kaipa se jotenkin olis lopetettava. Se kun tuntuu olevan se vaikein. Viina ja pelit, lastenleikkiä tämän lopettamisen kanssa.

Itse huoleen, minulla on myös refluksitauti, ja sekin pirulainen kerää sitä räkää keuhkoihin ja kurkkuun. Muutama vuosi sitten katsottiin keuhkokuvat ja olivat ihan ok( ei liittynyt ahtauma huoleen). En tiedä, henki kulkee paremmin mitä enemmän fyysisesti tekee jotain....menee vaan röhiessä aikas pitkään enenkuin alkaa homma toimia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      137
      7689
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1925
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      920
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      839
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      783
    Aihe