Minua askarruttaa seuraava:
Asunnossamme on suorasähkölämmitys ts. tavalliset 1980-luvulla asennetut patterit, joissa ei ole mitään öljyä sisällä tms.
Voivatko nämä patterit kuumeta niin kuumiksi, että esim verhot syttyvät tuleen. Olen mietiskellyt sitä riskiä, kun välillä ne tuntuvat pirun kuumilta...
Onko kokemuksia, tietoa jne.
Sähkölämmitys/turvallisuus
13
5575
Vastaukset
- jussi
Niitähän ei saa peittää, joten pitkät lattiaan ulottuvat verhot ovat ikäänkuin kiellettyjä tai ainakin niiden veto patterin eteen. Jos pattereiden ja tekstiilin välissä on esim. 20 cm rako, niin en usko että on mitään ongelmia. Avasin muuten aikoinaan omat patterini ja imuroin ne puhtaaksi pölystä, jota olikin kertynyt aika määrä. Se olisi hyvä varmaan tehdä joskus. Tosin minulla oli jokin varoitus, että lämmitys saattaa jäädä jännitteiseksi, vaikka irrotan sulakkeen. En tiedä onko tälläistä vaara todella olemassa.
- -L-
Luultavasti tuossa varoituksessa tarkoitetaan sitä että jokin patteri saattaa olla kytketty ns. orja patteriksi. Tällöin siinä ei ole omaa termostaatia, vaan se saa ohjauksen samassa huoneessa olevan isäntä patterin termostaatilta.
Isäntä- ja orja patterit saattavat saada sähkönsyöttönsä eri sulakkeilta, jolloin orjapatterin sulakkeen ollessa irti, ohjausjännite tulee edelleen isäntäpatterilta.
En tiedä olisiko vielä muita mahdollisia syitä, jolloin jännite saattaa jäädä laitteeseen sulakkeen irroituksen jälkeenkin. - ketjun aloittaja
Miten ihmeessä verhot voi ripustaa niin, että patterin ja verhon väliin jää 20 senttiä? Käytännössähän siihen jää sentti tai pari ja yleensä verhot ovat osittain päin patteria.
Kaipaisin vielä vastausta, joltakin joka tietää asiasta. Tuo 20 senttiä lienee utopiaa, jos haluaa käyttää verhoja, mutta onko olemassa jotain apuvälineitä, joilla verhon saa pysymään irti patterista. Jos patterit siis voivat lämmetä niin kuumiksi, että syttymistiski on olemassa?
- Pena
Moiset rimpulavehkeet on kesämökillä ihan ok, mutta omakotitaloon en kyllä asentaisi kirveelläkään...
- Sähkölämmittäjä
Ei ne nykyaikaiset (=tällähetkellä asennettavat)lämpöpatterit tollasia olekaan, no ehkä jotkut halpisversiot korkeintaan. Lämpöpatterit varustettu elektonisella termostaatilla jonka ohjaamina nuo näyttävät pysyvän pinnaltaan todellakin kosketeltavissa (jos nyt ei ikkuna unohdu auki). Elektroninen termostaatti pätkii lämmitystä normaalioloissa todella tiuhaan, jopa muutaman kymmenen sekunnin välein. Tällöin patteri on jatkuvasti lämmin muttei tule siten kuumaksi kuin jos termostaatti lämmmityksen katkaisisi vasta kun huoneen lämpötila noussut. Eivät ole paahtimia nykyaikaiset lämmittimet.
- ketjun aloittaja
Niin alkuperäisessä viestissähän sanottiin, että talo on rakennettu 1980-luvulla, mutta kiitos kuitenkin tärkeästä mielipiteestäsi.
Ja kerrottakoon vielä, että kyseessä on työsuhdeasunto, jottei joku toinen viisastelija kiirehdi kehottamaan heittämään kyseisiä pattereita romukuormaan. - Sähkölämmittäjä
ketjun aloittaja kirjoitti:
Niin alkuperäisessä viestissähän sanottiin, että talo on rakennettu 1980-luvulla, mutta kiitos kuitenkin tärkeästä mielipiteestäsi.
Ja kerrottakoon vielä, että kyseessä on työsuhdeasunto, jottei joku toinen viisastelija kiirehdi kehottamaan heittämään kyseisiä pattereita romukuormaan.Kommenttini oli vain Penalle. Tarkoitus ei ollut haukkua pattereitasi vaan kertoa nyt lämpöpattereita hankkivalle että myös näissä laitteissa kehitystä tapahtunut. Penan teksti nyt oli sitätasoa että vaati "oikaisua"
- Mietaas
ketjun aloittaja kirjoitti:
Ja kerrottakoon vielä, että kyseessä on työsuhdeasunto, jottei joku toinen viisastelija kiirehdi kehottamaan heittämään kyseisiä pattereita romukuormaan.Pena on maalämmittäjä.
Hänellä on vahva usko, esitteitä maalämmöstä ja enempi rahaa kuin järkeä, eikä hän osaa laskea. - Mietaas
Kannattaa yrittää ruuvimeisselillä.
Kirves on huono työkalu tuollaiseen työhön.
- eee
Erään valmistajan lämpöpattereista sanotaan seuraavaa: "Pintalämpötila on vain 35 °C tehon ollessa
50%." Kyseessä on nykyaikainen, eikä 80-luvun lämpöpatteri. Tuolla pintalämmöllä ei kuitenkaan aiheuteta tulipaloa.- 75 kwh mies
Mitkä patterit olis hinta-laatu suhteeltaan hyvät jos innostus ostamaan. Vanhat on karmeet käryttimet. Osa rikki ja ehjät napsuu ja paukkuu.
- Nimetön
75 kwh mies kirjoitti:
Mitkä patterit olis hinta-laatu suhteeltaan hyvät jos innostus ostamaan. Vanhat on karmeet käryttimet. Osa rikki ja ehjät napsuu ja paukkuu.
Nobö on aika luotettava ja hyvä norjalainen lämmitinvalmistaja. ittelläni on ja hyvin pelaa ja maksoi sopivasti.
- Sami_
Pattereissa on yleensä varoitus "Ei saa peittää". Eikä sitä ihan huvikseen ole patteriin laitettu. Jossain tilanteessa verhon alla oleva patteri voi kuumeta jopa niin paljon, että tulipalovaara on olemassa.
Kuvitellaan vaikka tilanne että patterissa on toisessa päässä termostaatti ja toinen pää on verhon alla ja huoneessa on ikkuna auki. Patteri posottaa täysillä ja yrittää nostaa huoneen lämpöä, jolloin paksun verhon alla on taatusti lämmintä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833278
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli342615- 612248
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.702209Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512161Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102143Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191917- 611884
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv191763- 861622