Kuinka toimii? Pitääkö ensin olla psykiatrin hoidettavana 3 kk että saa lähetteen ja jotta kela korvaa?
Haenko itse kelasta jotkut lappuset vai saanko psykiatrilta ne?
kuntoutuspsykoterapia?
7
106
Vastaukset
- En siis ole alalla
Kelan nettisivuilta löydät tietoa. Kohta "kuntoutus" ja sieltä kohta "kuntoutuspsykoterapia".
Tarvitset psykiatrilta diagnoosin, jonka perusteella kuntoutuspsykoterapiaa haetaan. Diagnoosi voi olla myös vanha, mikäli on hoitosuhde joskus vaikka mtt:ssä ollut. Diagnoosin asettamisen jälkeen pitää olla kolme kuukautta hoitoa, joka on oireisiin ja diagnoosiin sopivaa. Se voi olla harvaseltan käyntejä terveyskeskusken masennushoitajalla, psykiatrilla tai jo sen psykoterapeutin vastaanotolla, jonka kanssa haluaa ruveta käymään kuntoutuspsykoterapiaa (sitten kun saa myönteisen päätöksen). Käyntien tiheyttä tai hoitavaa henkilöä Kela ei vaadi tietynlaiseksi (tietysti siis hoitoalan ammattilainen pitää olla)..sen vain pitää olla diagnoosiin nähden asianmukaista. Tämä hoito voi olla myös vaikka mtt:ssä käytyä hoitoa jopa vuoden takaa. Ei siis aina tarvitse olla juuri käytyä ja "tuoretta" hoitoa.
Ellei jo ole tiedossa kenellä psykoterapeutilla kävisi kuntoutuspsykoterpiassa, niin tässä kohtaa täytyy alkaa etsiä ja käydä tapaamassa. Näitä käyntejä Kela ei korvaa, vaan ne pitää maksaa itse.
Komen kuulkauden jälkeen psykiatri kirjoittaa kuntoutuspsykoterapiaa puoltavan lausunnon (hakemusken) ja asiakas täyttää oman hakemuksensa (niitä lomakkeita saa Kelasta ellei Kelan nettisivulta löydy). Nämä toimitetaan Kelaan ja odotusta ehkä kuukausi tai kaksi. Sitten päätös tulee kirjallisena kotiin ja jos se on myönteinen, suunniteltu psykoterapeuttikin sen saa ja vastaanottoaikoja voi alkaa sopia.
Psykiatrit ja psykoterapeutit tuntevat kyllä tämän käytännön ja heiltä saa neuvoja. Toivottavasti tämä vastaus auttoi edes vähän.- sandon.
Kiitos! Onko sen pakko olla psykiatrin tekemä diagnoosi? Mulle on tehty diagnoosi mielenterveystoimistossa mutta ei psykiatri.
- En siis ole alalla
sandon. kirjoitti:
Kiitos! Onko sen pakko olla psykiatrin tekemä diagnoosi? Mulle on tehty diagnoosi mielenterveystoimistossa mutta ei psykiatri.
Juu kyllä sen pitää olla psykiatri.
Jos sinulle on asetettu dignoosi mielenterveystoimistossa, niin onko se joku muu lääkäri kuin psykiatri (joskushan siellä työskentelee yleislääkäreitä, jos psykiatreja ei ole ollut palkata)?
Eli kyllä pitää olla psykiatri. Kela tahtoo, että arviointi on alan asiantuntijan tekemä ja siksi tämä ehto on asetettu. - sandon.
En siis ole alalla kirjoitti:
Juu kyllä sen pitää olla psykiatri.
Jos sinulle on asetettu dignoosi mielenterveystoimistossa, niin onko se joku muu lääkäri kuin psykiatri (joskushan siellä työskentelee yleislääkäreitä, jos psykiatreja ei ole ollut palkata)?
Eli kyllä pitää olla psykiatri. Kela tahtoo, että arviointi on alan asiantuntijan tekemä ja siksi tämä ehto on asetettu.Lääkäri ja hoitaja teki diagnoosin. Eli siis psykiatrille.
- Terapiatapaus
Ei tarvitse olla psykiatrin tekemä diagnoosi se ensimmäinen.
Sensijaan kuntoutuspsykoterapiahakemuksessa pitää olla psykiatrin lausunto.
"Diagnoosin asettamisen jälkeen pitää olla kolme kuukautta hoitoa, joka on oireisiin ja diagnoosiin sopivaa."
Tämä valitettavasti tarkoittaa yhä useammin sitä, että pitää syödä lääkkeitä. Kela on ainakin jossakin päin Suomea asettanut lääkepakon masentuneille. Siihen on MTKL:nkin puuttunut.
Minä olen saanut kuntoutuspsykoterapiatuen ilman lääkitystä, mutta kävin psykoterapiassa harvakselataan.- En siis ole alalla
Hyvä "terapiatapaus"; kiitos tiedosta!
Tuota en tiennytkään. Tärkeä tieto ihmiselle, joka on saanut diagnoosin ja siitä lähdetään laskemaan sitä 3kk:tta. Se on tärkeää ajan käytön kannalta JA myös monelle rahakysymys.
Lääkityspakkoa ei saisi olla ja siitä, jos jaksaa vääntää kättä ja tehdä vaikka valituksen, niin pitäisi mennä läpi. Jostakin luin, että Kelalla ei ole oikeutta kävellä hoitavien ihmisten yli tässä asiassa, jos kerran on hoitotahon yhdessä sovittu, että yritetään ilamn lääkitystä. Mitä vähemmillä lääkkeillä pärjää, niin usein se on parasta.
- taiteilijaelämääää
Itselläni b-lausunnossa että kahden vuoden ajan terapiaa, mutta voiko se loppua aikaisemminkin. Ainakin nyt tuntuu siltä, että kaksi vuotta on suht pitkä aika rampata istunnoissa ja muistella mennyttä. Toisaalta kuntoutustuki niin vaatii, että juostaan nyt vaikka terapioissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849