1950 ja 60-luvulla merimiehet hankkivat kaukomailla farkkuja jotka oli haluttuja maakrapujen keskuudessa.
Mitkä tai mikä oli merimiesten suosikki merkki!
Lewis 501, Lee, Wrangler vai joku muu?
Dongarit aikanaan
6
1702
Vastaukset
- leevi2
Seilasin täkillä muutamanvuoden 70 luvun alussa silloin ostin itse Lee rotsin ahterissa sijainneessa päivähuoneessa kauppaa pitävältä rouvalta, samoin Seiko5 rannekellon kun otettiin kanarialla punkkeria matkalla alas Araguayalla. Samoin myöhemmin dongarit . Työhanskoja sanottiin kanssa leehanskoiks ja leenpuolelta mentiin ruoriin.
- Khaki
Dungarees lienee näille dongareille alkuperäinen lähtösana. Yleensä timpan housuiksi tyypilliset. Joko henkseleillä tai vaikkapa ilman, mutta farkkukangasta kuitenkin.
Jo 50-luvulla taisi olla niin, että suomalaiset merimiehet alkoivat nimittää kaikkia farkkuja (jeans) dongareiksi tai jopa tongareiksi. Mitäpä väliä sillä oikeastaan on.
Lee dungarees oli minun mielimerkkini. Ohutta, mutta kestävää materiaalia eli myös miellyttävät jalassa. Jeans puolellakin kävin nuoruuteni päivinä ja samoin Lee oli merkkini. Kaipa niitä 70 luvulla oli Wrangler ja Lewis housuja, joiden mallista en erityisesti pitänyt. Olin ehkä enemmän khaki vaatteiden pitäjä. Jenkkien khaki kamppeet olivat ihan kivoja vapaa-ajan varusteita käydessäni sataman ilot.. iloissa. Äidinmaassani Norjassa ja isänmaassani Suomessa niillä taisi erottua suuresta massasta. No, olin ylpeä merimiehisyydestäni.
Mistähän saisi kunnon khaki vaatteita nykyään?
Itsenäisyyspäivän odottelua merimiehillekin.
xyx - Anonyymi
Khaki kirjoitti:
Dungarees lienee näille dongareille alkuperäinen lähtösana. Yleensä timpan housuiksi tyypilliset. Joko henkseleillä tai vaikkapa ilman, mutta farkkukangasta kuitenkin.
Jo 50-luvulla taisi olla niin, että suomalaiset merimiehet alkoivat nimittää kaikkia farkkuja (jeans) dongareiksi tai jopa tongareiksi. Mitäpä väliä sillä oikeastaan on.
Lee dungarees oli minun mielimerkkini. Ohutta, mutta kestävää materiaalia eli myös miellyttävät jalassa. Jeans puolellakin kävin nuoruuteni päivinä ja samoin Lee oli merkkini. Kaipa niitä 70 luvulla oli Wrangler ja Lewis housuja, joiden mallista en erityisesti pitänyt. Olin ehkä enemmän khaki vaatteiden pitäjä. Jenkkien khaki kamppeet olivat ihan kivoja vapaa-ajan varusteita käydessäni sataman ilot.. iloissa. Äidinmaassani Norjassa ja isänmaassani Suomessa niillä taisi erottua suuresta massasta. No, olin ylpeä merimiehisyydestäni.
Mistähän saisi kunnon khaki vaatteita nykyään?
Itsenäisyyspäivän odottelua merimiehillekin.
xyxEikös ne olleetkaan lappuhaalareita??
- Utantvivel
Netistä löytää helposti, muttei välttämäti klassisia Indiana Jones juttuja!
http://www.amazon.com/Dockers-Signature-Khaki-Classic-Pleated/dp/B0030DF96O - Itämeri
Ei tarvinnut mennä kaukomaille. Esim Antverpenin satamassa oli pieniä putiikkeja, joissa myytiin kaikkea mahdollista. Ostin niistä Leen dongareita jotka oli tosi hyviä. Täytyi vaan pistää ensiks pesuun että suurin värimäärä lähti.
- Anonyymi
Elektroniikkaa myös tuli tänne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT3734332Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1473756KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti992687Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku92431Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei152249Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!
Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit1521920Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja181848- 1201826
Typeryyttä
Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik1241409Martina mukana erikoisjoukossa
Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j1551105