Miksi opiskelette merenkulkua jos kerran joudutte

evp-seilori

nykyään kortistoon? Kysyn vain...

17

430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • evp9

      EVP minäkin jo vuosia.

      Minusta ja vain minusta on väärin nujertaa ne nuoret, jotka suunnittelevat merimiesuraa.

      Suosittelemmeko heille suutarin vai mitä ammattia? Ei sekään huono ole.

      Merenkulku on välttämätöntä, ei siitä mihinkään pääse.

      Miehistöllä, välttämättömällä, on nyt vaikeuksia. Ehkä muutaman vuoden päästä ei ole??? Eritoten konemestareilla loppuun koulutettuina on kysyntää pilvin pimein, mutta myös perämiehillä ja kipparin tutkinnon suorittaneilla.

      Sattuu olemaan niin, että hyvistä työntekijöistä on "pulaa" maailmalla.

      Ehkä me koulutamme liikaa merenkulunkin ihmisiä? Sitäkään en pysty arvioimaan. Ainakin he taitavat olla hiukan fiksumpaa porukkaa kuin me aikanamme. Vaikka hyviä ja menestyviä mekin olimme. Pystyimme siihen, mihin moni ei pysty tänä päivänä.

      Kiva seurata keskustelua. Ainakin asiallisilta osin, joita oletan tulevan vanhojen merimiesten "kynistä".



      hhh

      • jkjli14

        Minustakin on väärin nujertaa ne nuoret, jotka suunnittelevat merimiesuraa. Se mitä kuitenkin heille pitäisi painottaa on realismi. Hyvät ja fiksut merimiehet kyllä työllistyvät jossain vaiheessa mutta ilman omaa panostusta se ei tule. Sen verran on ajat muuttuneet että ei sua enää ihan töihin ns revitä. Hyvistä ja HALVOISTA merimiehistä on huutava pula, se on sitten eri juttu kuinka monta varustamoa tarjoaa töitä merimiehelle joka haluaa säilyttää eurooppalaisen elintason. Niihin paikkoihin on muitakin jonossa hakemassa. Mutta kyllä maailmalla töitä löytyy ja kun kokemusta karttuu niin ovia alkaa aukemaan parempi liksaisiin paikkoihinkin.


    • Kysyn vaan

      Mistähän koulusta valmistuneelle on työpaikka huudettu?

      • Toivoa on

        Siinäkin näitä nykypäivän ongelmia. Mistä saada pätevää porukkaa, jos ei anneta mahdollisuutta oppia ammattiin, joka vaatii monien vuosien kokemuksen. Mikäli meillä vielä on pitkäjänteisesti asiaan paneutuvia redareita, he kouluttaisivat kehittyvää nuorisoa. Mahtaako olla?

        Jos ei ole "pikku perämiehiä", ei ole kohta seniori päällystöäkään!!

        Jos ei ole laivakokemuksen saaneita konemestareita, ei ole päteviä ylikonemestareitakaan!!

        Jos ei ole riittävästi miehistön jobeja, se on sinänsä puute ja sitä kautta kasvetaan myös päällystötehtäviin niin koneessa kuin täkilläkin.

        Nyt pitäisi saada vakavasti otettavia, pitkäjänteiseen varustamoelinkeinon harjoittamiseen suhtautuvia redareita. Toisilla pohjoismailla on moninkertainen kauppalaivasto Suomeen verrattuna. Kullakin erilaisin konstein.


        ?????????=


      • jee, jee

    • Entinen mariner

      evp9:n kanssa samaa mieltä. Jos unohdetaan kulttuuriantropologit jne, niin koulutus kannattaa aina!

      • Anonyymi

        Merikapteeni koulun käynyt tytsikin on puolimatruusina Finnlinessilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merikapteeni koulun käynyt tytsikin on puolimatruusina Finnlinessilla.

        Ei se koulu käytynä mitään vielä tarkoita. Mahtaako tytsillä olla vielä edes pikkuperämiehen pätevyyksiä? Kaikki aikanaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se koulu käytynä mitään vielä tarkoita. Mahtaako tytsillä olla vielä edes pikkuperämiehen pätevyyksiä? Kaikki aikanaan.

        Merimies lehdessä oli juttu hänestä 2/2020 numerossa. Oppii käytännön asioita ja siitä eteempäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se koulu käytynä mitään vielä tarkoita. Mahtaako tytsillä olla vielä edes pikkuperämiehen pätevyyksiä? Kaikki aikanaan.

        Sen jälkeen kun Laivanpäällystöliitto sorvasi nerokkaan ''perämieskadetti'' sopimuksen, on monia ''pikkukakkosia'' ottanut puolikkaan jobin, tienaa paremmin kuin kadetti;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen jälkeen kun Laivanpäällystöliitto sorvasi nerokkaan ''perämieskadetti'' sopimuksen, on monia ''pikkukakkosia'' ottanut puolikkaan jobin, tienaa paremmin kuin kadetti;)

        On tää ihmeellistä, ei edes töitä osata järjestää.


    • Anonyymi

      Yksi tapa opiskella merimiesammattia on opiskella energiainsinööriksi. Jos opiskelujen jälkeen kiinnostaa ja hyvällä onnella löytää paikan, niin voi sitten seilaten kerätä pätevyyksiä. Olisi hyvä saada jobi jostain Tannink-Silja-Viking-Eckerö-akselilta, niin olisi ehkä jatkuvuutta. Jos huomaa, ettei tuo merihomma ollutkaan se oikea, niin koulutuksella saa hyviä hommia maistakin.

    • Anonyymi

      Sitten kun on saanut kipparin- trai siiffin kirjan, niin hommia löytyy helpommin.

      • Anonyymi

        Niinhän se työ uran pitäisi mennä, ensin merenkulun perusteet, sitten laivastoon. Sen jälkeen töitä hakemaan. Jos täältä ei löydy niin vaikka Norjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se työ uran pitäisi mennä, ensin merenkulun perusteet, sitten laivastoon. Sen jälkeen töitä hakemaan. Jos täältä ei löydy niin vaikka Norjaan.

        Soittelin Kotkan merenkulkuun työ näkymistä. Korjaajille on töitä, näkymät muuten merenkulussa huonot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soittelin Kotkan merenkulkuun työ näkymistä. Korjaajille on töitä, näkymät muuten merenkulussa huonot.

        Minä jouduin jäämään sitten maihin, ei täällä ole minulle oikeestaan mitään. Kaipuu vaan jonnekkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      50
      2294
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      93
      2028
    3. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      91
      2000
    4. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      1767
    5. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1731
    6. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      494
      1567
    7. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      2
      1540
    8. Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?
      Lieksa
      49
      1370
    9. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      37
      1275
    10. Mistä juttelit viimeisen kerran

      Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      76
      1268
    Aihe