Jakoketju

C180

Olikos C180:n jakoketjulle ( kiristäjä) jokin huolto-ohjelmassa määrätty vaihtoaika (km-määrä) ? Jotkut ovat sitä mieltä, että olis hyvä vaihtaa 200 - 250 tkm kieppeillä ja toiset sanovat, että sitten kun alkaa rallattaa. Ja sitten on taas tietoa, ettei ala rallattaa lainkaan. Onko todellisia asiantuntijoita ?

75

54692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elinikä

      on sama kuin moottorin elinikä. Sille ei ole annettu vaihtosuositusta,

      • Valopää

        Jakoketjulle on aina olemassa vaihtosuositus.
        Koska ketjunkiristys on toispuoleinen,aiheuttaa venynyt ketjut kammenkulmasta laskettuja venttiiliajoituksen muutoksen.Tästä seurraa taas moottorin toimintapistenn muutos.Jos ajoitus poikkeaa 3-4 astetta kammenkulmasta,niin ketju tulee vaihtaa.Vastaava muutos kammenkulmassa vastaa n. 280 000 km matkaa.Samoin polttoaineen ruiskutuksen ajoitus muuttuu.Ketjun katkeaminen kuiten on harvinaista malleissa,jossa on ns. tuplaketju.


      • meze
        Valopää kirjoitti:

        Jakoketjulle on aina olemassa vaihtosuositus.
        Koska ketjunkiristys on toispuoleinen,aiheuttaa venynyt ketjut kammenkulmasta laskettuja venttiiliajoituksen muutoksen.Tästä seurraa taas moottorin toimintapistenn muutos.Jos ajoitus poikkeaa 3-4 astetta kammenkulmasta,niin ketju tulee vaihtaa.Vastaava muutos kammenkulmassa vastaa n. 280 000 km matkaa.Samoin polttoaineen ruiskutuksen ajoitus muuttuu.Ketjun katkeaminen kuiten on harvinaista malleissa,jossa on ns. tuplaketju.

        ..onko muuten mb:n dieselit kaikki ketjukoneita?
        Nimim.Tuonti mb haaveena.
        PS.mikä olis paras vaihtoehto :200/220 cdi tahi 290/300 td mielestäsi.(vm 97-2000).


      • ......
        meze kirjoitti:

        ..onko muuten mb:n dieselit kaikki ketjukoneita?
        Nimim.Tuonti mb haaveena.
        PS.mikä olis paras vaihtoehto :200/220 cdi tahi 290/300 td mielestäsi.(vm 97-2000).

        Kaikki MB:n bensa- sekä dieselkoneiden jakopää on ketjulla.


      • huolto-ohjelmassa

        ei ole vaatimusta ketjun vaihtoon.

        Se paljonko venyy tai on venymättä, on eriasia.


      • Kallonkutistaja
        meze kirjoitti:

        ..onko muuten mb:n dieselit kaikki ketjukoneita?
        Nimim.Tuonti mb haaveena.
        PS.mikä olis paras vaihtoehto :200/220 cdi tahi 290/300 td mielestäsi.(vm 97-2000).

        Tässä oma mielipiteeni, kun sitä kysyt: Oma valinta kohdistui 300tdt:hen, eli se viimeinen perinteistä diesel-tekniikkaa edustava malli. Tärkeimpinä syinä pidin rivikuutosmoottoria ja rivipumppua. "Huippuunsa" kehitettynä siinä on kaksi nokka-akselia, neliventtiilirakenne ja välijäähdytys. CDI:t ovat noissa vuosimalleissa suht tuoretta (kokemuksetonta) tekniikkaa, ja nelosten (tyhjä)käyntiääni on kuin traktorissa, ja 290:ssä on jakajapumppu. Huonona puolena tuossa on piheimpiä suurempi kulutus.


      • Anonyymi
        ...... kirjoitti:

        Kaikki MB:n bensa- sekä dieselkoneiden jakopää on ketjulla.

        ..juu ja 1.8 bensa -kompurassa sellainen, luokkaa polkupyörän ketjun vahvuinen jakoketju, joka max.100000km vaihdettava(ainaki vm.2005).. terv. nim. pettynyt


      • Anonyymi
        ...... kirjoitti:

        Kaikki MB:n bensa- sekä dieselkoneiden jakopää on ketjulla.

        Ei ole, on ketkulla, vaihto 60000km välein.


    • Tollasia

      SuretPistä koko suku ajelee silllä niin se pysyy kondiksessa seon sentään Mersu!!!!

    • Kingi -81

      Vuoteen 1988 saakka oli käytössä heikompi jakopään ketju. Ketju voi olla venynyt ja se voi pitää ääntä. Tällöin on ketjun vaihto edessä.

      • Minun tiedot

        Eikös C180-200 bensiinimallien heikkous ole juuri ketjulla varustettu jakopää, jopa 2008 asti.


      • Minun tiedot kirjoitti:

        Eikös C180-200 bensiinimallien heikkous ole juuri ketjulla varustettu jakopää, jopa 2008 asti.

        Mersun koneissa ei ole ollut kovin suuria murheita. Tosiaan noissa vanhoissa vuoteen 1989 asti oli yksirivinen ketju ja se tahtoi venyä. Tämän havaittuaan tehdas vaihtoi ketjun kaksiriviseen eikä murheita ole enää kuulunut. Yleensä jakoketju vaihdetaan kansiremontin yhteydessä, koska on koko kone auki muutenkin. Ketju kiristin ei maksa paljon ja se on kannattavaa vaihtaa kalliin remontin yhteydessä. Toiset ajaa kyllä samalla ketjulla yli puoli miljoonaa kilometriä.


      • Olisikohan näin??
        mersumies_ kirjoitti:

        Mersun koneissa ei ole ollut kovin suuria murheita. Tosiaan noissa vanhoissa vuoteen 1989 asti oli yksirivinen ketju ja se tahtoi venyä. Tämän havaittuaan tehdas vaihtoi ketjun kaksiriviseen eikä murheita ole enää kuulunut. Yleensä jakoketju vaihdetaan kansiremontin yhteydessä, koska on koko kone auki muutenkin. Ketju kiristin ei maksa paljon ja se on kannattavaa vaihtaa kalliin remontin yhteydessä. Toiset ajaa kyllä samalla ketjulla yli puoli miljoonaa kilometriä.

        Minulla tieto että C180 bensiinimallissa olisi yksirivinen ketju ainakin 2008 asti. Olen jo yli 50v enkä elämässäni vielä koskaan ole ollut väärässä, enkä voi uskoa että nyt olisin.


      • joko tai
        Olisikohan näin?? kirjoitti:

        Minulla tieto että C180 bensiinimallissa olisi yksirivinen ketju ainakin 2008 asti. Olen jo yli 50v enkä elämässäni vielä koskaan ole ollut väärässä, enkä voi uskoa että nyt olisin.

        Minulla olis toisenlainen mielipide mutta en viitsi sanoa ettei sun 50v putki katkea


      • 7+4
        mersumies_ kirjoitti:

        Mersun koneissa ei ole ollut kovin suuria murheita. Tosiaan noissa vanhoissa vuoteen 1989 asti oli yksirivinen ketju ja se tahtoi venyä. Tämän havaittuaan tehdas vaihtoi ketjun kaksiriviseen eikä murheita ole enää kuulunut. Yleensä jakoketju vaihdetaan kansiremontin yhteydessä, koska on koko kone auki muutenkin. Ketju kiristin ei maksa paljon ja se on kannattavaa vaihtaa kalliin remontin yhteydessä. Toiset ajaa kyllä samalla ketjulla yli puoli miljoonaa kilometriä.

        Ainakin -88 200D:ssä on kaksirivinen ketju.
        Hämärä muistikuva on että bensakoneissa olisi ollut myöhempään yksirivistä, vuosiluvuista en mene sanomaan


      • Kokemusta ei MB:stä
        joko tai kirjoitti:

        Minulla olis toisenlainen mielipide mutta en viitsi sanoa ettei sun 50v putki katkea

        Olen kuitenkin kaljotellut MB miesten kanssa ja kuunnellut heidän huolijaan, jotka purkaantuvat tietyssä mielentilassa syvältä sydämmestä. Kyllä niissä vuodatuksissa on tullut pinnalle C180 bensiinimoottorin jakopään murheet. Nämä sankarit eivät ajele millään siimevuosikymmenen lintoilla vaan suhteellisen uusilla peleillä. Siihen perustan väitteeni. Vanha totuushan on että lasten ja humalaisten suusta kuulee totuuden.


      • kysehän oli
        7+4 kirjoitti:

        Ainakin -88 200D:ssä on kaksirivinen ketju.
        Hämärä muistikuva on että bensakoneissa olisi ollut myöhempään yksirivistä, vuosiluvuista en mene sanomaan

        Mercedes C 180 Kompressor moottorista eikä dieselkoneista


      • Totta turiset
        Kokemusta ei MB:stä kirjoitti:

        Olen kuitenkin kaljotellut MB miesten kanssa ja kuunnellut heidän huolijaan, jotka purkaantuvat tietyssä mielentilassa syvältä sydämmestä. Kyllä niissä vuodatuksissa on tullut pinnalle C180 bensiinimoottorin jakopään murheet. Nämä sankarit eivät ajele millään siimevuosikymmenen lintoilla vaan suhteellisen uusilla peleillä. Siihen perustan väitteeni. Vanha totuushan on että lasten ja humalaisten suusta kuulee totuuden.

        Samaa mieltä olen, ei vannoutunut mersumies puhu ongelmista, ja vioista kuin humalassa, ja silloinkin melkein sammumistilassa.


      • 14+8
        kysehän oli kirjoitti:

        Mercedes C 180 Kompressor moottorista eikä dieselkoneista

        Mistä tuon kompurakoneen keksit? Siitä ei myöskään ollut kyse vaan C180 bensiinimoottorista


      • Selvensin
        14+8 kirjoitti:

        Mistä tuon kompurakoneen keksit? Siitä ei myöskään ollut kyse vaan C180 bensiinimoottorista

        Koska C180 koneet 2000v vuoden alkupuolelta 2007 asti nimenomaan olivat kompurakoneita. 2008 alkaen C180 koneet ovat taas perinteisellä turbolla. Niinen jakopäästä en tiedä.


      • Kyllä näin on
        Totta turiset kirjoitti:

        Samaa mieltä olen, ei vannoutunut mersumies puhu ongelmista, ja vioista kuin humalassa, ja silloinkin melkein sammumistilassa.

        Kyseisessä automallissa on yksirivinen jakopäänketju, joten olit jälleen oikeassa, jatkoa seuraavalle viidellekymmenelle vuodelle.


      • Anonyymi
        mersumies_ kirjoitti:

        Mersun koneissa ei ole ollut kovin suuria murheita. Tosiaan noissa vanhoissa vuoteen 1989 asti oli yksirivinen ketju ja se tahtoi venyä. Tämän havaittuaan tehdas vaihtoi ketjun kaksiriviseen eikä murheita ole enää kuulunut. Yleensä jakoketju vaihdetaan kansiremontin yhteydessä, koska on koko kone auki muutenkin. Ketju kiristin ei maksa paljon ja se on kannattavaa vaihtaa kalliin remontin yhteydessä. Toiset ajaa kyllä samalla ketjulla yli puoli miljoonaa kilometriä.

        Ostin kolmevuotta sitten 200c 180 Kompressor 2005vm.Autolla piti olla ajettu 132000km,itse olen ajanut 20000. Nyt ketju rives taisi vääntää venttiilit, nokkaakseleiden ajoitusmerkit oli pois kohiltaan.Olen pettynyt.


      • Anonyymi
        Kyllä näin on kirjoitti:

        Kyseisessä automallissa on yksirivinen jakopäänketju, joten olit jälleen oikeassa, jatkoa seuraavalle viidellekymmenelle vuodelle.

        mersu meni juuri huoltoon ei käynyt kunnolla pienillä kierroksilla jakopää auki sieltä vika löyty kettingit löysällä


      • Anonyymi
        7+4 kirjoitti:

        Ainakin -88 200D:ssä on kaksirivinen ketju.
        Hämärä muistikuva on että bensakoneissa olisi ollut myöhempään yksirivistä, vuosiluvuista en mene sanomaan

        200 bensakoneessa yksirivinen,katkeaa noin 150000km tai aikaisemmin,myös 180 sama ketju.Kallis vaihtaa merkkiliikkeessä noin 3000€


      • Anonyymi
        joko tai kirjoitti:

        Minulla olis toisenlainen mielipide mutta en viitsi sanoa ettei sun 50v putki katkea

        Pensa Mersuissa 180 -c on kaikissa 2012 asti yksirivinen ketju , sen sijaan kaikissa diiseleissä on kaksipuolinen ketju jolla voi ajaa 400tuhatta km ihan huolettomasti Pensa Mersuissa suositellaan vähän yli 100 tuhatta vaihtoväliksi,koska ketju venyy ja venyessään se voi hypätä rattaiden yli ja lyö venttiilit vääräksi,jolloin edessä on vähä kalliimpi remontti,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostin kolmevuotta sitten 200c 180 Kompressor 2005vm.Autolla piti olla ajettu 132000km,itse olen ajanut 20000. Nyt ketju rives taisi vääntää venttiilit, nokkaakseleiden ajoitusmerkit oli pois kohiltaan.Olen pettynyt.

        Vaihto menny pahasti yli kilometrirajan se on 60000km ketjun vaihto, joka toisella kerralla rattaat ja ketju


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        200 bensakoneessa yksirivinen,katkeaa noin 150000km tai aikaisemmin,myös 180 sama ketju.Kallis vaihtaa merkkiliikkeessä noin 3000€

        Voi katketa, tai olla katkeamatta, riippuu huolloista miten tehty, jos pärnäsellä niin silloin voi katketa


    • Kompura.

      03 c 180 ketju muistuttaa lähinnä polkupyörän ketjua,syytä vaihtaa alle kahdesadantuhannen,6-7 tunnin työ osat, että sillain,mutta onhan merusumiehillä rahaa ?

      • mb320cdi1

        Mersumiehillä on aina rahaa, totta turiset.


      • Anonyymi

        Yleisohje näissä jakopääketjun vaihtoasioissa on, että ketju kannattaa vaihtaa, ennekö se
        katkeaa. Kannattaa siis katsoa auton matkamittarin ajettua kilometrimäärää ja tarpeen
        mukaan vaihtaa ketju uuteen. Joskus se kuitenkin on vaihdettava.


    • Ketjukone

      Ongelmakone on tyyppimerkiltään M271 E18 (C 180-200 2001-). Omassa -04 C180 farkussa ketju meni vaihtono alle 140tkm. Ei sentänä päässyt katkeamaan mutta 5 astetta oli ajoitus pielessä joka ilmeni muun muassa huonona tyhjäkäyntinä ja ajoittaisena nykimisenä. Loppuaikona syttyi myös vikakoodin valo. Kustannukset työlle täällä Kuopiossa noin 500e, osat hankin itse netistä etukäteen.

      Tuolla juttua aiheesta:

      http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=140020
      http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=43026&sid=16372d70b80d4053cc2a17ca60be3796

      • miihcars

        muistatko minkä antoi vikakoodiksi??


      • tuoppi61

        nokka-akselin asento epämääräinen.Tuli iso remontti 4250 e.eli heti ketju vaihtoon jos ääntä pitää


      • tuoppi61
        tuoppi61 kirjoitti:

        nokka-akselin asento epämääräinen.Tuli iso remontti 4250 e.eli heti ketju vaihtoon jos ääntä pitää

        autolla ajettu 140 t


      • Dieselman

        Bensalla pestään pensselit dieselillä tehdään voimaa!


    • ari6

      Moikka hei mulla on vanha mb 124 250 5sylinterinen kone ja 390000 km ajettu koskakohan sen jakoketjun vaihto olis suotavaa t Ari

    • Älä osta mersua.

      124 koriseen tuon verran ajettu niin kiirettä ei ole,uskoisin tuossa 600000-700000km tienoilla olevan vaihto tai 500000-600000kohdalla kansipahvi,muutahan suurempaa tuohon ei tule.

      Joten luutavasti siististi ajettuna ajat 700000km asti mitään tekemättä.Muista jälkikäyttö ja älä poleta kylmänä anna käydä tyhjä käyntiä pakkasella.

      • Älä osta mersua.

        Ei enää ikinä mersua


    • niko58

      Ostin 60000 aj -09.c-180 1.6 koneella.Milloinko tossa pitää ketju vaihtaa?Mistä koneen tyyppikilpi löytyy?

    • Tein sen itse

      Vaihdoin juuri 103000km ajettuun M271 koneeseen jakoketjun. Auto seisoo talven lämpöisessä tallissa ja piti tehdä jotain. Päätin vaihtaa ketjun.
      Jako pielessä n. 3°. Ketju venynyt 2.7mm. Ketjun rullissa selvää kulumaa. Ketju tuntui aika tiukalta. Hammaspyörissä ei kulumajälkiä.
      Tilasin jakoketjun vaihtoon tarkoitetun työkalusarjan 180€, Uusi ketju 110€ ja uusi venttiilikopan tiivistesarja 24€.
      Töihin meni jonkin aikaa koska en ollut tehnyt vastaavaa työtä koskaan aikaisemmin.
      Nyt ketju vaihdettu ja toimii hienosti. Uskoisin että seuraavalla kerrallalla aikaa menisi puolet vähemmän. Hintaa remontille tuli nyt 314€. Seuraava vaihto olisi jo huomattavasti halvempi. Yksi vaihtoehto olisi että myyn työkalusarjan, jolloin hinta jäisi alle noin 150€.

      • Lillukkamb73

        Tervehdys! Hankin itelleni sellaisen 320-cdi...n. Aattelin utella tyyppivikoja ja jakoketjun vaihtoa. 324 tonttua mittarissa oisko kiristimen vaihdon paikka??? Kiitän ja kumarran ja moikataan kun kun törmäillään!👍😀👍😀


      • Kfkkfkok

        Tarkastitko kaikki hammaspyörät.? Jos et ja siellä on kuluneet paikallaan niin onnea matkaan. Voi olla ettet pitkälle pääse...


    • Tähtitaivas

      Valitetavasti ei ole tallia,niin kuin suurimalla osalla Suomalaisista auton omistajista,tallit maksaa monesti yksiön verran Suomessa !

    • mursutäti

      Itellä 200E bensamersu, vm. 2003, kilsoja kohta 140 000, pitäskö se nokkaketju kohta jo vaihtaa kun huollossa jotain siihen suuntaan uhkasivat, ite en siis autoa osaa huoltaa vaan "ammattilaisilla" sen teen...? Mitä ootte mieltä?

      • ÄkkiäVaihtoon

        Mikä moottorimalli? M271 jos kyseessä niin äkkiä vaihtoon.


      • mursutäti

        Koko auto vaiko pelkkä hihna...? ;o) Mistä sen moottorimalli näkisi... kyselee tietämätön?


      • ÄkkiäVaihtoon

        M111 on kaksirivisellä jakoketjulla missä on punainen muovilätkä kannen päällä, kun avaa konepellin ja M271 on yksirivisellä jakoketjulla joka kannattaa vaihtaa 100tkm välein sekä kiristin myös vaihtoon.

        Automaattilaatikkoon öljynvaihto myös 60tkm välein niin voihan tuo M271 myös kestää, kuten M111 joka kestää paremmin.

        Valmistenumerolla näkee mikä moottori ja saattaa saada selville kun laittaa auton rekisterinumeron www.biltema.fi ja sieltä klikkaa AUTOILU-MP.

        Itse en omista kyseisellä moottorilla olevaa autoa niin muut jatkaa neuvomista :)


      • Mursutäti

        Kiitos paljon avusta, tuo M271 se oli kun asian tarkastin, eli sitten se ketju saa kyllä mennä vaihtoon. Mahtaako tulla kallis urakka, onko kokemuksia? Olen tässä pohtinut, että jännä juttu kun silloin kun ostin tuon nykyisen mersuni, niin kysyin juurikin nokkahihnasta kauppiaalta (merkkiliike, muttei kuitenkaan MB) ja autokauppa vastasi että mersuissa se on ketju jossa kiristäjä, ei siis tarvi KOSKAAN vaihtaa. Samoin talouteen hankittiin tämän vuoden alussa toinen MB vm. 2004, 180C bensa ja siinä samoin autokaupan edustaja sanoi että on jakoketju jota ei tarvi koskaan vaihtaa kun on se automaattikiristys. Miksi nämä autokauppiaat sanoo näin vai ovatko olleet vain oikeesti tietämättömiä??? Kummassakin tapauksessa kuitenkin suurempi merkkiliike, vaikkei olekaan mersuliike.


      • ÄkkiäVaihtoon

        Ei nuo automyyjät yleensä tiedä yhtään mitään myymistään autoista.
        Kannattaa selata merkkikohtaisia auto foorumeita, missä tavalliset autoilijat keskustelee autoista.

        Tarkista myös onko ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin vaihdettu !!!


      • Anonyymi
        Mursutäti kirjoitti:

        Kiitos paljon avusta, tuo M271 se oli kun asian tarkastin, eli sitten se ketju saa kyllä mennä vaihtoon. Mahtaako tulla kallis urakka, onko kokemuksia? Olen tässä pohtinut, että jännä juttu kun silloin kun ostin tuon nykyisen mersuni, niin kysyin juurikin nokkahihnasta kauppiaalta (merkkiliike, muttei kuitenkaan MB) ja autokauppa vastasi että mersuissa se on ketju jossa kiristäjä, ei siis tarvi KOSKAAN vaihtaa. Samoin talouteen hankittiin tämän vuoden alussa toinen MB vm. 2004, 180C bensa ja siinä samoin autokaupan edustaja sanoi että on jakoketju jota ei tarvi koskaan vaihtaa kun on se automaattikiristys. Miksi nämä autokauppiaat sanoo näin vai ovatko olleet vain oikeesti tietämättömiä??? Kummassakin tapauksessa kuitenkin suurempi merkkiliike, vaikkei olekaan mersuliike.

        Tottakai ne noin sanoo. 150 000 on ketjun vaihtovälisuositus. saavat jatkossa asiakkaan ostamaan moottoriin osia, myös Startti kuulemma kestää kun on lujempi näissä start top autoissa, minä en siihen uskonut vaan otan start topin pois aina, jos valoissa odotan kauemmin laitan kaksoiskytkinvaihteiston vapaalle,
        siis G7 CDT.n. Aina siellä joku kuluu kun pyörii.


    • JussiTheOne

      Olen harkinnut käytetyn MB 140 mallin ostoa. Kanattasiko? - on pelkkää kesä ajoa pääasiassa. Olisi kiva katsoa sekä kokea miten ihmiset suhtautuvat mersumieheen (=;

      Asia: Juttelin puheliaan myyjän kanssa pitkään kun oli aikaa. Hän selitti asiallisesti, että jakoketjuautoa ei kannattaisi käyttää paikallaan pitkään. Kiristys systeemi toimii jotensakin öljyn paineella joka kiristää ketjua, ja tyhjäkäynnillä öljynpaine laskee, ketju löystyy ja ketju sekä hammaspyörät eivät tuosta tykkää.

      • KaikkeaSitäKuulee

        Jos on öljypumppu rikki niin pitää paikkansa ja kone leikkaa vaikka olis kierrokset tapis.


    • onkonäinVW

      Joku väittää että VW vaihtaa ilmaiseksi VW autojen jakopäät?

      • pakkosaadabmw

        Merkkihuollosta kyselin m271:een ketjunvaihtoa ja sanoivat ettei tarvitse vaihtaa, eikä ole olemassa mitään vaihtosuositusta, kyselin myös toisesta MB-huollosta ketjusta ja sanoivat ettei tarvitse vaihtaa, mutta jos moottorin vikavalo palaa niin ketju pitää tarkistaa. n. 200 000 mittarissa ja kylmänä pieni ropina muutaman sekunnin, jos lämppärissä niin ääntä ei kuulu.
        Öljyn määrä ja laatu vaikuttaa myös koneen äänimaailmaan ainakin omalla kohdalla eli 5W-30 (taitaa olla suositus) toimii.


      • VittuTeitäHulluja

        Sun merkkihuollos on tyypeillä saatanan pahasti vikaa päässä? Taisit kuitenkin kysellä asiasta hullujen huoneelta etkä merkkihuollosta.


      • rapina
        pakkosaadabmw kirjoitti:

        Merkkihuollosta kyselin m271:een ketjunvaihtoa ja sanoivat ettei tarvitse vaihtaa, eikä ole olemassa mitään vaihtosuositusta, kyselin myös toisesta MB-huollosta ketjusta ja sanoivat ettei tarvitse vaihtaa, mutta jos moottorin vikavalo palaa niin ketju pitää tarkistaa. n. 200 000 mittarissa ja kylmänä pieni ropina muutaman sekunnin, jos lämppärissä niin ääntä ei kuulu.
        Öljyn määrä ja laatu vaikuttaa myös koneen äänimaailmaan ainakin omalla kohdalla eli 5W-30 (taitaa olla suositus) toimii.

        hydrauliset venttiilien nostajat sitä ääntä pitävät kylmänä.
        Ei huolta.


    • Mutzibur

      Eihän niihin tarvitse tehdä mitään remonttia.Milj km menee heittäen.Uskoo ken tahtoo.

      • m271tyyppivika

        Kyllä on persiistä tuo m271 ketjusysteemi. Tänään tuli 180 kompura jakopään huollosta. 230t ajettu, oli hampailla ajotus pielessä ja tuuri kävi ettei ollu särkeny koko moottoria. 680e töineen ja osineen kustansi. Moottorin särkyessä varmaan ois menny 5t eeroo. Suosittelen huoltamaan sen ketjun ajoissa.


      • Vanhoistakin_Mersuista
        m271tyyppivika kirjoitti:

        Kyllä on persiistä tuo m271 ketjusysteemi. Tänään tuli 180 kompura jakopään huollosta. 230t ajettu, oli hampailla ajotus pielessä ja tuuri kävi ettei ollu särkeny koko moottoria. 680e töineen ja osineen kustansi. Moottorin särkyessä varmaan ois menny 5t eeroo. Suosittelen huoltamaan sen ketjun ajoissa.

        ketju kannattaa vaihtaa oikeaan aikaan. Itselläni alkoi ääntämään 230 tkm kohdalla käynnistettäessä. Kone 380 V8 -82 ja ohjurihan siellä oli poikki sekä ajoitus sen verran jo sekaisin että koneen tunsi ajaessakin vähän voimattomaksi. Ketju ja ohjurit vaihtamalla kone muuttui aivan toisen oloiseksi, äänettömämmäksi ja puhtaasti vetäväksi. Kulutuskin putosi muutaman litran. Ei ihan helppo homma tuo ohjurien vaihto niiden tappikiinnityksestä johtuen mutta tulipahan tehtyä.


    • HoppasIkis

      Mersu 1998 Elegante 220D. Onko OM604.912:n nokkaketju yksi vai kaksirivinen? Muuta tietoa yleisistä vioista?

    • eno

      no, ..ttu alvariinko näihin meseihin pitää jakoketjua vaihtaa, ajattelin tollasta c koppasta 3 litraista farkkua laittaa 2007 mallia, ajettu jotain 100000 ja huolettu, itellä 525 bmw -99 ollu uudesta ja 200000 menty ja kukaan ei merkkihuollossakaan oo puhunu ketjun venymisestä tai vaihtamisesta??????

    • waude

      MB C180 kompressor vm-08 yhdellä ketjulla on. Ajettu 190 000 km ja paukahti poikki. Hammasrattaat täysin kuluneet. Venttiilit solmus. Ilman mitään varoitusta, remontti 6000 €

      • dsfgdfgdfgdfg4344

        Ei kai tuo auto edes ole enää tuossa iässä kuin tuon 6000€ arvoinen..


      • Tietäjättietää

        Höpö höpö, selaappa vaikka nettiautoa. Et saa tuon ikäistä mersua noilla kilsoilla 6000euroon edes tinkaamalla. Ja tämä on FAKTA.


      • Anonyymi

        Vitsihän se on tämäkin,
        ootko koskaan omistanut mercedes bens autoa?
        mulla ajettu 560234km, ei äännä yhtään ketju.


    • Anonyymi

      olen joskus omistanut mersun ja nytkin olen katsellut niitä, mutta taitaa olla niin paljon vikoja ja kalliita korjata,
      että taidan pitää kaks 406 3.0 automaatti pösöä, hihnan vaihto suositus 4v tai 120000 km,
      olen aina ajellut 5-6 v j a jopa pitkään yli 120000, eipä ole hihna katkennut,
      eräs merkkiliikkeen asentaja sanoi, ettei noissa oleva leveä hihna katkea helposti,
      viimeksi kun vaihdettiin, niin hihna oli kuin uusi päältä päin,
      eikä ole muitakaan suurempia vikoja ollu, niinkuin näkyy mersuissa olevan,
      että taidan vaan ajella pösölllä, parempi on kyytikin

    • Anonyymi

      Itsellä w203 m271 ajettu 185000, mutta toistaiseksi ketju on toiminut moitteettomasti. Toki öljytkin vaihdettu säntillisesti.

    • Anonyymi

      Jatkan tähän samaan ketjuun vähän galluptyyliin, että minkälaisia kilometrimääriä olette ajaneet M271-moottorin ketjunvaihtoväleillä. Pikaisella selailulla näyttäisi olevan suosituksia 80 tkm:n ja 230 tkm:n välillä. Mutta kertokaa te, joilla on tiedossa se ajomäärä yhdellä ja samalla jakoketjulla? Ja vaihdoitteko "liian aikaisin" vai oireiden ilmettyä?

      • Anonyymi

        Alkuperäinen ketju ja rattaat kesti uudesta 15 vuotta ja
        130 000km todella lyhyttä ja paljon startteja sisältävää pätkäajoa. Halpahan oli uusia. Nyt suhisee kompura mesen kone.

        Kone on hyvä ja varma, ei syö öljyä, lämpenee, mukava voimalinja oikean mb automaatin kanssa, tehoa riittävästi käyttöautoon.

        Startista pitempiä ajoja kerralla pysyy varmaan pidempään.


      • Anonyymi

        Kaksi kertaa on vaihdettu ketju ja rattaat. Ensimmäinen kerta meni n 140 tkm ja toinen siitä n. 110 tkm. Ensimmäisellä kerralla moottorivikavalo paloi pari päivää, eikä lähtenyt sitten enää käyntiin. Toisella kerralla moottorivikavalo syttyi, mutta ajamalla meni ketjunvaihtoon.

        Toisella kerralla, vaikka käyntiinlähtö olikin normaalia hieman pidemmän startin jälkeen, niin käynnissä ollessaan ei oireillut mitenkään. Ja rattaiden hampaissa ei nopeasti katsottuna ollut mitään vikaa.


    • Anonyymi

      Miten kestää ketju GLA 200 moottorissa vm 2016?(156,943) MOOTTORIKOODI: M270.910
      vaihteisto DCT 7

      • Anonyymi

        Riippuu käytöstä / starttauksien määrästä, onko ajettu huolto-ohjelman öljynvaihtoväleillä vai vaihdettu ajoissa kun ei likaiset.

        Kun jakoketju ja rattaat on kulumattomia ja oikealla kireydellä niin moottorista ei kuulu mitään erikoista, ei sivuääniä. Yleensä pätee kaikkiin.


        200,000km on niin iso tuntimäärä ja ketju pyörii ympäri että harva ketjujakopää pysyy kunnossa.

        Mersulla on 2000 luvulla tehtyjä koneita joissa 100tkm aika tarkkaan vaihtoväli uutena mb llä laitetulle jakopäiden osille.


    • Anonyymi

      Ei näihin tarvitse mitään ketjuja vaihtaa.Itse ajanut 3 milj/km eikä mitään vikaa.Kyllä on sitten hyvä.

    • Anonyymi

      Jakoketjun vaihtoväli mersuun on lyhyempi kuin jakohihnan vaihto muihin autoihin,
      Mersuun ketju vaihdettava 100000km välein tai 5v. Rattaat ja kiristimet ja laahaimet vaihdettava, ja öljypumpun ketju joka toisessa vaihdossa, Takseissa sen jo näkee, Ovat alkaneet vähentymään.

    • Anonyymi

      Mercedes-Benz М274 -moottori otettiin ensimmäisen kerran tuotantoon vuonna 2012. M270: n pohjalta rakennetut suunnittelijat kuitenkin muokkasivat mallia ottaen huomioon aikaisemmat puutteet ja ajan vaatimukset. M274 on sama nelisylinterinen suoraruiskutusmoottori, vain se asennetaan pituussuunnassa. Muita eroja edeltävään malliin ovat seuraavat:
      1. Ajoituskäyttöön on asennettu kestävä ketju, joka on suunniteltu 100 tuhannen kilometrin ajoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      347
      8709
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2561
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2338
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1945
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1532
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1381
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1337
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      179
      1307
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1300
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1217
    Aihe