Takapihallamme Nurmijärven Klaukkalassa asustelee lumikko - huomasimme äitini kanssa kyseisen vipeltäjän ensimmäistä kertaa tänä aamuna. Kurkisteli kallion raoista ja vilisteli sinne tänne lintujen ruokintapaikan lähellä.
Lueskelin tässä juuri fretin ruokavaliosta - fretti ja lumikko kun ovat kummatkin näätäeläimiä - ja raakaliha/raakakala kuulemma menee, viljanjyvien, marjojen ja etanoiden lisäksi. Laitoin juuri äsken kupin raikasta vettä kallionkolojen viereen, sekä toiseen kuppiin pieniä paloja keitettyä naudankieltä (suojaiselle paikalle etteivät harakanperkeleet käy niitä viemässä). Sopiikohan kyseinen ruoka lumikolle vai pitäisikö vaihtaa raakaan loheen?
Mitä voi syöttää lumikolle?
3
3279
Vastaukset
- uokalistaa
Ravinto: Lihansyöjä, erikoistunut jyrsijöihin ja pieniin lintuihin sekä linnunmuniin. Syö myös selkärangattomia. Lumikko pyydystää taitavasti pikkujyrsijöitä niiden käytävistä.
Jyviä ei kylläkään syö.Tuskin kalaakaan.Voi olla että et saa sitä syömään lainkaan keitoksiasi.Villieläimet on varovaisia eikä syö helposti tarjottua- portimo1
Jos nyt välttämättä halua tuota pientä petoa ruokkia niin liha varmaan on ok. Ja ei sitä tarvitse keittää tai paistaa. Varmaan käy broilerit ja possunsuikaleet ym.
Lumikolle läheistä sukua olevalle kärpälle ainakin kala tuntuu olevan herkkua. Sen olen itse nähnyt. Kerran jätin talvella lohen perkuujätteet pieneksi hetkeksi ulos viedäkseni ne sitten kompostiin. Samassa huomasinkin ikkunasta, että kärppä oli tullut ruokailemaan. Annoin sen aterioida ja tosi näppärästi se kalusi ne ruodot ja nahkan puhtaaksi.
- hhhhjjjjkkk
Eihän villinä elävää petoa kuulu ruokkia. Ja kun jokainen tietää, että se niin mielellään syö lintuja, linnunpoikasia ja munia, ja kysymys on sijoitettu juuri tänne enimmäkseen lintuja käsittelevälle palstalle, niin kysymyshän on ilmeinen provo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.865407- 1643612
- 533189
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2032116- 351931
- 331864
- 461823
- 571714
- 191673
- 191627