Pitäisikö oikea muoto olla Salhojankatu vai Salhoojankatu vaiko Salho-ojankatu, sitä ei tiedä kukaan enää. Mitä ylipäätään on tarkoittanut joku salho tai salhoominen, aivan hepreaa.
Salhojan- vai Salhoojan- vai mikä -katu?
14
2012
Vastaukset
- 8iuyh
Salhojankatu on oikea.
- kerro lisää
Mistäs tiedät jos onkin kartoissa väärä muoto. Harvoinkos nimet vääntyvät hulluun muotoon kun nimen taustalla olevan sanan oikea muoto ja alkuperä unohdetaan. Kerro siis mikä on salho kun kerran tiedät.
- fryutotyhyklpå
Paikannimien tms. syntyperä on monesti jossain muinaisuudessa, eikä niistä aina edes ole tietoa. Tampereella on paljon nimiä, joita voi ihmetellä vaikka maailman tappiin. Vaikkapa Tesoma, Tohloppi, Hyhky, Piettasenristi, Hampulankatu, Toosintie jne.
- tietoa on
Olen löytänyt selityksiä muutaman nimen alkuperään, etsimällä tietoa netistä ja kirjoista. Ehkä jotkut lausuvat venyttäen nimiä ilmeisesti.
- äöålöioplöäl
tietoa on kirjoitti:
Olen löytänyt selityksiä muutaman nimen alkuperään, etsimällä tietoa netistä ja kirjoista. Ehkä jotkut lausuvat venyttäen nimiä ilmeisesti.
Salhojakadun nimen alkuperään en netistä pienellä googlettamisella löytänyt slitystä. Ilmeisesti pohjana on kuitenkin oja, joka on toiminut kaupunginosan rajana tiettynä aikana.
- Vilhoja
tietoa on kirjoitti:
Salhoja näyttää olevan sukunimenä käytössä nykyäänkin. Voisiko olla vaan nimestä johdettu?
- kartturi Mööbius
Vilhoja kirjoitti:
Salhoja näyttää olevan sukunimenä käytössä nykyäänkin. Voisiko olla vaan nimestä johdettu?
Onko Tampereella vai missä tätä nimeä löytyy?
- Kiälimiäs
Tesoma enklantilaisittain = You pretty
kartturi Mööbius kirjoitti:
Onko Tampereella vai missä tätä nimeä löytyy?
itse olen salhoja ja meidän suku tätä nimeä tietääksen kantaa koko suomessa
Vilhoja kirjoitti:
mun sukunimeni :)
- kartturi Mööbius
Vanhojen karttojen kertomaa:
- vuoden 1887 kartassa tuolla kohtaa on Itäinen rajakatu eli Tammela päättyy siihen
- vuoden 1908 kartassa lukee jo Salhojankatu. Mutta sitten on eräs erikoisuus: Iidesjärven itäpäässä, lähellä rautatietä on vihreällä merkitty pläntti ja nimenä Salho-ojan tila.
Löytyy siis nimi Salho-oja kuten avaaja epäileekin. Itse ojaa ei kyllä kartoissa näy. Voihan olla, että oja onkin ollut Iidesjärven itäpäässä ja Salho-ojan tila on joskus omistanut maita eli ulkoniittyjä Tammelan alueella.- Salho-Oja it is
Kartturi Mööbius lienee oikeassa
http://www.geocaching.com/geocache/GC55VTD_salhojankatu
"Vuonna 1897 nimetty Salhojankatu perustuu Tammelan takana virranneeseen Salho-oja-nimiseen luonnonojaan, joka kuitenkin on rakentamisen yhteydessä hävinnyt. Vuoden 1759 isonjaon kartassa mainitaan Erkkilän tilojen niitty ”Salhåja”. Alueella on myös ollut Salho Oja Torp-niminen asumus, josta on maininta vuodelta 1826."
http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/1929/19290183
"Päätös ajasta, jolloin Messukylän pitäjään kuuluvat, mutta Tampereen kaupungin maiden sisällä sijaitsevat Salho-ojan tila R N:o 5:6 ja Viian tila R N:o 2:3 Messukylän kylässä sekä Lepolan tila R N:o 1:1 Härmälän kylässä ovat hallinnollisessa, oikeudellisessa ja kameraalisessa suhteessa siirrettävät Tampereen kaupunkiin" - kartturi Mööbius
Korjaan ja täydennän tekstiäni pikkasen. Tuo teksti ei ole vuoden 1908 kartassa vaan uudemmassa josta vitsikäs kartantekijä on jättänyt vuosiluvun pois. Samassa kartassa on toinenkin merkintä eli siitä kohtaa missä rautatie leikkaa Vuohenojan n. 400-500 m suoraan pohjoiseen on myös teksti Salho-ojan tila. Siinä näkyy todellakin sinisellä piirretty viiva joka menee jonnekin jäähallin tienoille asti.
Toinen vanha tieto siinä kartassa on kun rautatien ja Salho-ojan tilan välillä lukee Viian tila. Siitä lienee Viiala saanut nimensä vaikka ei ihan sillä kohtaa olekaan.
Katselin myös nimeä Otavalankatu. Kaikissa kolmessa kartassani, siis vuosilta 1887, 1908 ja tässä uudemmassa, nimi on muodossa Otavallankatu. Kyllä se lienee se alkuperäinen ja oikea. En käsitä miksi sitä ei voisi palauttaa takaisin. Kyllä ihmiset tuohon aikaan ovat tienneet mitä kadun nimellä ovat halunneet kertoa, eivät he tyhmiä olleet.
- Nottanotta
Notta mää olen sitä mielt et Pohojanmaalla sanoottaasiin Salahoojankatu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315776- 363791
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833323- 122758
- 292222
- 122167
- 1621906
- 181505
- 1051362
- 251233