Ok talo on rakennettu v.1984,joten ikää on 30v.Suunniteltu lattiapäällysteiden uusimista.Aikanaan on lattiat päällystetty muovimatoilla.Muovimatto v.1983-85 laitettu.Onko jollakin remontoijalla tai rakentajalla tietoa onko tuolloin käytetty asbestia muovimaton valmistukseen?Jos rupee repimään vanhoja muovimattoja pois ,jos asbestia ,mahtaako olla terveydelle ja huoneilmaan asbestipölyjen riskit isot?Mahtaako joku teistä itse olla poistanut tuon aikaisia muovimattoja lattiapinnoilta.Entiset pitäs poistaa ,ett vois hioa tasaseks betonipinnat.Epätasaisuutta on betonilattoissa.Kiitos vastauksista etukäteen.
vanhoista muovimatto lattioista
10
221
Vastaukset
- itse työ
Tuohon aikaan on ollut vielä asbestia matoissa. Tosin ei kaikissa, uudempaa tekniikkaa oli joissakin matoissa vaahdotetun vinyylin muodossa. Ota matosta pieni pala ja tutki irtoaako sen rungosta harmahtavaa ainetta joka murenee koht.helposti. Se on tod.näk. asbestia. Myös tasoitteessa ja liimassa voi olla asbestia.
Riskin suuruutta on varmaan turha kenenkään ruveta sinulle arvuuttelemaan. Jotkut altistuu jo pienestä määrästä ja toiset on tehnyt aikoinaan työmailla asbestia sisältävien kamojen kanssa töitä vuositolkulla ilman ongelmia.
Itse otin joskus asbestia sisältävää mattoa irti. Pyrin kastelemaan pölyävää osaa sitä mukaan kuin se mureni, mutta kyllä meni suttaamiseksi. En suosittele. Tosin nykyään on hyviä hengityssuojaimia ja kun eristää remontoitavat tilat hyvin niin mikä ettei.
Ja onhan noita asbestipurkufirmoja.- työ itse
Kiitos asiallisesta kommentista.
- Miksi vastata?
Ei ole Asbestia .
"itse työ" Pitääkö vastata jos ei tiedä mistään mitään?- Itse työ taas
Menepäs nyt ihan nätisti takaisin muille palstoille provoileen.
- Miksi vastasit?
Kun itse on asentanut ja purkanut Latioita pian 30 vuotta niin kuvittelee tietävänsä edes jotain...
Mutta tätä palstaa kun lukee niin huomaa ettei tiedäkkään mistään mitään.
Kannattaisiko jättää vastaamatta jos ei ole varmaa tietoa asiasta?- itse työ
Samaa mieltä. "Miksi vastata?" on kirjoittanut kiveen että ei ole asbestia. Näkemättä tuotetta! Olisi kyllä kannattanut jättää vastaamatta kun ei kumminkaan omaa tästä kohteesta varmaa tietoa. Alkuperäinen kysyjä kun on aidosti huolissaan terveysriskeistä.
- Kiitos vastauksesta
Onneksi sinulla oli varma tieto ja olet tutustunut Kohteeseen.
Täällä sitä oppii Ammattilainenkin uutta.- Saat oppia
Luetun ymmärtäminen ei taida olla vahvin alueesi.
En ole missään vaiheessa esittänyt varmaa tietoa. Vastauksessani alkuperäiselle kysyjälle kerroin että tuohon aikaan on ollut myös asbestia sisältäviä mattoja. Ei ole siis täysin varmaa että hänen matossaan ei olisi asbestia. Toisinkin täällä "Miksi vastata?" on kertonut vastoin parempaa tietoa.
Mitähän uutta olet oppinut ? Jos kehtaa kutsua itseään ammattilaiseksi on tämä asia pitänyt olla tietoisuudessa jo kauan.
- Annappa oppia?
Minä annan varman tiedon.
Ei ole Asbestia.
Kerroppa kun tiedät yksikin Mattomalli jossa on käytetty Asbestia.
Odotan mielenkiinnolla.- Odotus palkitaan
Mitähän merkitystä nyt jollain kolmekymmentä vuotta vanhoilla merkeillä on? Luuletko että alkuperäisellä kysyjällä ( tai muilla ) on kuitit hallussa mitä on lattiaan tullut laitettua? Ymmärrä nyt että kysymys on siitä onko matoissa ylipäätään käytetty asbestia.
No. Yhtä kysyit; Amarant.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti8713786Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2322450Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori772026Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks141845- 991538
Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1821460Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos241426- 541186
Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_2231165- 311095