Punton lämpöongelmat

Hermot menee

Kyseessä siis Fiat Punto vm. 2000. Ajettu noin 126 000km.

Ongelmana on lämpövalo joka aika-ajoin syttyy palamaan, eli kone ylikuumenee(?)
Aluksi riitti valon syttyessä jäähdytysnesteen lisäys, jonka jälkeen ei valo enää palanut. Nestettä sai kuitenkin lisätä jatkuvalla syötöllä, ja kohta se oli taas kadonnut.
Ongelman poistamiseksi on tehty seuraavia toimenpiteitä: tulppien ja tulpanjohtojen vaihto, vesipumpun letkun vaihto, syylärin vaihto, jäähdytysnesteen lisääminen ja ilmaus.
Näiden jälkeen auto toimi muutaman päivän ajan niin kuin pitikin valo ei palanut kertaakaan. (noin 80km ajoa) Tässä välissä auto oli pari päivää ajamattomana pihassa. Sitten noin 30km ajon jälkeen valo syttyi jälleen palamaan, paloi vain hetken ja katosi itsestään. Loppu matkan (noin 10km) valo ei enää palanut, mutta auto ei enää puhaltanut sisätilaan lämmintä ilmaa.

Mikä siis vikana? Vesipumppu/kannentiiviste? Rupeaa hermot, rahat ja luottamus tuota autoa kohtaan katoamaan totaalisesti..

18

4725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hermot menee

      Se unohtui mainita että autoon on vaihdettu vesipumppu noin 50 000km sitten.

      • tutto bene

        Kannentiivisteen palamisen merkkivalo kertoo vian. Suurin syy puntojen kannentiivistevikoihin on viallinen termostaatti,joka pitäisi vaihtaa ainakin joka toinen vuosi. On ns. kuluva osa ja halpa.
        Täältä löytyy tietoa aiheesta:
        http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=30771


      • EX PUNTO
        tutto bene kirjoitti:

        Kannentiivisteen palamisen merkkivalo kertoo vian. Suurin syy puntojen kannentiivistevikoihin on viallinen termostaatti,joka pitäisi vaihtaa ainakin joka toinen vuosi. On ns. kuluva osa ja halpa.
        Täältä löytyy tietoa aiheesta:
        http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=30771

        Itsellä ainakin hajosi kaksikertaa puntosta kansipahvi, vaikkei lämmöt koskaan mittarin mukaan nousseet edes mittarin puoltaväliä korkeammalle eli olivat koko ajan normaalilla tasolla.

        Korjauksessa kansi oikaistiin, mutta aina se pahvi antoi periksi siitä ykköspytyn vierestä?

        Tuo ilmakupla järjestelmässä oli siitä kiva homma, kun sitä ei voinut esim. kesällä huomata mistään, kun jäähdytysvettä ei näyttänyt paisuntasäiliön mukaan kuluvan ollenkaan ja mottorin lämmöt olivat aivan normaalit, silti järjestelmästä puuttui vettä.
        Jäi itselle sellainen mielikuva, että järjestelmään syntyi painetta tuon pahvin rikkoontumisen vuoksi ja sen vuoksi sinne järjestelmään syntyi ilmakupla.

        Sen pystyi toteamaan kun käynnisti kylmän koneen ja sammutti sen muutaman sekunnin jälkeen ja aukaisi paisuntasäiliön korkin, niin johan lähti vesipinta nousemaan säiliössä. tässä vaiheessa veden lämpötila ei ollut noussut vielä ollenkaan.
        Tästä tiesi että pahvi oli rikki vaikkei lämmöt vielä varoittaneet ollenkaan.


      • hmmmm
        EX PUNTO kirjoitti:

        Itsellä ainakin hajosi kaksikertaa puntosta kansipahvi, vaikkei lämmöt koskaan mittarin mukaan nousseet edes mittarin puoltaväliä korkeammalle eli olivat koko ajan normaalilla tasolla.

        Korjauksessa kansi oikaistiin, mutta aina se pahvi antoi periksi siitä ykköspytyn vierestä?

        Tuo ilmakupla järjestelmässä oli siitä kiva homma, kun sitä ei voinut esim. kesällä huomata mistään, kun jäähdytysvettä ei näyttänyt paisuntasäiliön mukaan kuluvan ollenkaan ja mottorin lämmöt olivat aivan normaalit, silti järjestelmästä puuttui vettä.
        Jäi itselle sellainen mielikuva, että järjestelmään syntyi painetta tuon pahvin rikkoontumisen vuoksi ja sen vuoksi sinne järjestelmään syntyi ilmakupla.

        Sen pystyi toteamaan kun käynnisti kylmän koneen ja sammutti sen muutaman sekunnin jälkeen ja aukaisi paisuntasäiliön korkin, niin johan lähti vesipinta nousemaan säiliössä. tässä vaiheessa veden lämpötila ei ollut noussut vielä ollenkaan.
        Tästä tiesi että pahvi oli rikki vaikkei lämmöt vielä varoittaneet ollenkaan.

        Oliko kansipahvi alkuperäinen vai tarvikeosa? Tarvikeosana kansipahvit eivät yleisesti kestä niin hyvin. Ovat jopa surkeita.

        Se teettää vaan lisätöitä, ei siinä muuta.


      • EX PUNTO
        hmmmm kirjoitti:

        Oliko kansipahvi alkuperäinen vai tarvikeosa? Tarvikeosana kansipahvit eivät yleisesti kestä niin hyvin. Ovat jopa surkeita.

        Se teettää vaan lisätöitä, ei siinä muuta.

        Kaikki osat eli pahvi, vesipumppu, termari, jakopäänhihna ym. tarvikkeet olivat alkuperäisiä.
        Kaikki korjaustoimenpiteet tehtiin merkkiliikkeessä.
        Tuttu asentaja kertoi myös, ettei tuo vian alkuperä johdu pahvin palamisesta vaan tiivistyksen pettämisestä.


      • hmmmmm
        EX PUNTO kirjoitti:

        Kaikki osat eli pahvi, vesipumppu, termari, jakopäänhihna ym. tarvikkeet olivat alkuperäisiä.
        Kaikki korjaustoimenpiteet tehtiin merkkiliikkeessä.
        Tuttu asentaja kertoi myös, ettei tuo vian alkuperä johdu pahvin palamisesta vaan tiivistyksen pettämisestä.

        Niin todellakin. Jos kantta ei hiota samalla, niin se tiivisteenvaihto voi olla lyhytikäinen korjaus. Ei tule tarpeeksi tiivis ja kohta se vuotaa uudestaan.


      • EXPUNTO
        hmmmmm kirjoitti:

        Niin todellakin. Jos kantta ei hiota samalla, niin se tiivisteenvaihto voi olla lyhytikäinen korjaus. Ei tule tarpeeksi tiivis ja kohta se vuotaa uudestaan.

        Ainakin itsellä tuo kannen suoristaminen ei tuonut parannusta kestävyyteen.
        Kyllä tuo vika taitaa johtua rakenteellisesta heikkoudesta kannessa.


      • hmmmmmm1
        EXPUNTO kirjoitti:

        Ainakin itsellä tuo kannen suoristaminen ei tuonut parannusta kestävyyteen.
        Kyllä tuo vika taitaa johtua rakenteellisesta heikkoudesta kannessa.

        Voihan se täysin mahdollista olla, että joissakin vuosimalleissa on noita heikkouksia enemmän. Jopa yksilöissä voi olla eroja, monelle taas kyseinen auto on ollut paras mitä on omistanut. Se on huonompi homma, jos kohdalle sattuu se tyyppivikainen yksilö.

        Tottakai pikkuautoissa yleisesti se kansitiiviste menee vaihtoon jossain vaiheessa ja aikaisemmin kuin luokkaansa isommissa autoissa.

        Lueskelin aiheesta, niin Punton kansitiivisteen voi asentaa vain yhdellä tavalla oikein päin. Jopa merkkihuollot ovat asentaneet niitä väärin, tukkien jonkin käytävän, joka sitten on johtanut uuteen kannentiivisteen vaihtoon parin tuhannen kilometrin päästä. Myös korroosio on todennäköistä, jos jäähdytysnestettä ei ole vaihdettu säännöllisin väliajoin. Esim. jakopäähihnan vaihdon yhteydessä.

        Jopa merkkihuolloissa on valitettavia eroja miten säntillisesti työnsä tekevät.


      • Punto-o4
        tutto bene kirjoitti:

        Kannentiivisteen palamisen merkkivalo kertoo vian. Suurin syy puntojen kannentiivistevikoihin on viallinen termostaatti,joka pitäisi vaihtaa ainakin joka toinen vuosi. On ns. kuluva osa ja halpa.
        Täältä löytyy tietoa aiheesta:
        http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=30771

        Millä hiton ilveellä voi rekisteröityä tonne FiatForumille????
        Ei kyllä onnistu millään !!!!
        Onkos siinä joku ihme jutska????


    • hohjoijakkaa

      Luottamus korjaustaitoihisi on kadonnut totaalisesti.
      Ei ole auton vika että olet vääriä osia vaihtanut.

      Mitä mietit kun lämpöongelmien takia tulppia vaihdoit... Tai vesiletkua...

    • GPsporty

      Melko tyypillistä... ajetaan ilman huoltoja ja ihmetellään, kun on huonoa laatua nämä Fiatit. Suomalaisen logiikkaa: ostetaan 1500eur maksava auto, säästetään vuodessa 150eur kun jätetään huoltamatta ja kahden vuoden käytön jälkeen viedään auto romuttamolle. Kulut, 750eur per vuosi.

      WinCapita -kansan mielestä tämä on järkevämpää, kuin auton säännöllinen huollattaminen. Se myös näkyy käytetyissä Fiateissa, jotka ovat Saksassa ja Ruotsissa kalliimpia kuin tässä päähänpinttymien luvatussa maassa.

    • hmmmmm

      Uskon, että hermot menee, jos vaihtaa satojen eurojen arvosta osia, kun ei oikeesti tajua autoista hönkäsen pöläystäkään.

      Ei jäähdytysneste saa tuolla tavoin kadota ja olet aiheuttanut todennäkösesti moottorivaurion tuolla menettelylläsi. Kun vaihdoit syylärit ja muut niin ilmasitko kunnolla? Jos et, niin sinne on jäänyt moottorin vesitilaan ilmakupla ja siitä se kaikki kiva alkaa. Se menee lämppärin kennolle ja joo, ihmettelet miksei tuu lämpöö ku on järjestelmässä ilmaa. :-) Ja ei oo nestettäkään... :-)

      Autossa on aina isompi tai pienempi homma tiedossa jos havaitsee jäähdytysnesteen pinnan laskevan. Sen pitäisi olla ihan selvä huutomerkki, että ajot jäävät nyt tekemättä ennenku auto korjautetaan asiantuntevassa paikassa kuntoon.

      Sinne on päässy ilmaa ehkä osaamattomien huoltotoimien vuoksi tai termostaatti ollut viallinen, mutta eihän se vesi siellä kierrä jos siellä on ilmaa. Kannentiivisteviat ovat yleisiä, mutta korjattavissa. Eli hopi hopi korjaamoon.

      Pennin korjauksilla osaamaton saa aikaan vain enemmän vaurioita.

    • saxcoafisac0sa

      Jos nestettä menee, mutta sitä ei vuoda ulospäin eikä tipu maahan, kun auto seisoo, niin ilman muuta se on kannentiiviste mennyt. Puntossa tyyppi"vika" tai ominaisuus ja yleensä noin 150 tkm kieppeillä.

      • Paska kinneri

        Ei Fiiateissa muuta olekkaan kun tyyppivikoja ! paskaa puskurista puskuriin vain idiootit ostaa Fiatteja ilmankos myynti on olematonta!!!!!!!!!!!!!!!!


      • pertti ex
        Paska kinneri kirjoitti:

        Ei Fiiateissa muuta olekkaan kun tyyppivikoja ! paskaa puskurista puskuriin vain idiootit ostaa Fiatteja ilmankos myynti on olematonta!!!!!!!!!!!!!!!!

        helpottiko...pyydä äitisi pyyhkimään.


    • milanon mafiat

      Onnetonta euro tekniikka taas tarjolla kehu kehu!

    • minä vain

      Mikäli kannentiiviste on mennyt, on öljy yleensä harmaata (näkee mittatikusta). Jonnekkin ne vedet silti katoaa ja syy kannattaa etsiä ennen moottorin kiinnileikkaamista.

      • 75SX

        Puntossa ei mene yleensä vedet ja öljyt sekaisin kannentiivisteen hajottua.
        Varmin keino havaita vuoto on käyttää kylmää moottoria muutama sekuntti ja sammuttaa kone ja sen jälkeen aukaista paisuntasäiliön korkki.
        Jos nesteenpinta nousee on kannentiiviste rikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1593
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      938
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe