Punton lämpöongelmat

Hermot menee

Kyseessä siis Fiat Punto vm. 2000. Ajettu noin 126 000km.

Ongelmana on lämpövalo joka aika-ajoin syttyy palamaan, eli kone ylikuumenee(?)
Aluksi riitti valon syttyessä jäähdytysnesteen lisäys, jonka jälkeen ei valo enää palanut. Nestettä sai kuitenkin lisätä jatkuvalla syötöllä, ja kohta se oli taas kadonnut.
Ongelman poistamiseksi on tehty seuraavia toimenpiteitä: tulppien ja tulpanjohtojen vaihto, vesipumpun letkun vaihto, syylärin vaihto, jäähdytysnesteen lisääminen ja ilmaus.
Näiden jälkeen auto toimi muutaman päivän ajan niin kuin pitikin valo ei palanut kertaakaan. (noin 80km ajoa) Tässä välissä auto oli pari päivää ajamattomana pihassa. Sitten noin 30km ajon jälkeen valo syttyi jälleen palamaan, paloi vain hetken ja katosi itsestään. Loppu matkan (noin 10km) valo ei enää palanut, mutta auto ei enää puhaltanut sisätilaan lämmintä ilmaa.

Mikä siis vikana? Vesipumppu/kannentiiviste? Rupeaa hermot, rahat ja luottamus tuota autoa kohtaan katoamaan totaalisesti..

18

5603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hermot menee

      Se unohtui mainita että autoon on vaihdettu vesipumppu noin 50 000km sitten.

      • tutto bene

        Kannentiivisteen palamisen merkkivalo kertoo vian. Suurin syy puntojen kannentiivistevikoihin on viallinen termostaatti,joka pitäisi vaihtaa ainakin joka toinen vuosi. On ns. kuluva osa ja halpa.
        Täältä löytyy tietoa aiheesta:
        http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=30771


      • EX PUNTO
        tutto bene kirjoitti:

        Kannentiivisteen palamisen merkkivalo kertoo vian. Suurin syy puntojen kannentiivistevikoihin on viallinen termostaatti,joka pitäisi vaihtaa ainakin joka toinen vuosi. On ns. kuluva osa ja halpa.
        Täältä löytyy tietoa aiheesta:
        http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=30771

        Itsellä ainakin hajosi kaksikertaa puntosta kansipahvi, vaikkei lämmöt koskaan mittarin mukaan nousseet edes mittarin puoltaväliä korkeammalle eli olivat koko ajan normaalilla tasolla.

        Korjauksessa kansi oikaistiin, mutta aina se pahvi antoi periksi siitä ykköspytyn vierestä?

        Tuo ilmakupla järjestelmässä oli siitä kiva homma, kun sitä ei voinut esim. kesällä huomata mistään, kun jäähdytysvettä ei näyttänyt paisuntasäiliön mukaan kuluvan ollenkaan ja mottorin lämmöt olivat aivan normaalit, silti järjestelmästä puuttui vettä.
        Jäi itselle sellainen mielikuva, että järjestelmään syntyi painetta tuon pahvin rikkoontumisen vuoksi ja sen vuoksi sinne järjestelmään syntyi ilmakupla.

        Sen pystyi toteamaan kun käynnisti kylmän koneen ja sammutti sen muutaman sekunnin jälkeen ja aukaisi paisuntasäiliön korkin, niin johan lähti vesipinta nousemaan säiliössä. tässä vaiheessa veden lämpötila ei ollut noussut vielä ollenkaan.
        Tästä tiesi että pahvi oli rikki vaikkei lämmöt vielä varoittaneet ollenkaan.


      • hmmmm
        EX PUNTO kirjoitti:

        Itsellä ainakin hajosi kaksikertaa puntosta kansipahvi, vaikkei lämmöt koskaan mittarin mukaan nousseet edes mittarin puoltaväliä korkeammalle eli olivat koko ajan normaalilla tasolla.

        Korjauksessa kansi oikaistiin, mutta aina se pahvi antoi periksi siitä ykköspytyn vierestä?

        Tuo ilmakupla järjestelmässä oli siitä kiva homma, kun sitä ei voinut esim. kesällä huomata mistään, kun jäähdytysvettä ei näyttänyt paisuntasäiliön mukaan kuluvan ollenkaan ja mottorin lämmöt olivat aivan normaalit, silti järjestelmästä puuttui vettä.
        Jäi itselle sellainen mielikuva, että järjestelmään syntyi painetta tuon pahvin rikkoontumisen vuoksi ja sen vuoksi sinne järjestelmään syntyi ilmakupla.

        Sen pystyi toteamaan kun käynnisti kylmän koneen ja sammutti sen muutaman sekunnin jälkeen ja aukaisi paisuntasäiliön korkin, niin johan lähti vesipinta nousemaan säiliössä. tässä vaiheessa veden lämpötila ei ollut noussut vielä ollenkaan.
        Tästä tiesi että pahvi oli rikki vaikkei lämmöt vielä varoittaneet ollenkaan.

        Oliko kansipahvi alkuperäinen vai tarvikeosa? Tarvikeosana kansipahvit eivät yleisesti kestä niin hyvin. Ovat jopa surkeita.

        Se teettää vaan lisätöitä, ei siinä muuta.


      • EX PUNTO
        hmmmm kirjoitti:

        Oliko kansipahvi alkuperäinen vai tarvikeosa? Tarvikeosana kansipahvit eivät yleisesti kestä niin hyvin. Ovat jopa surkeita.

        Se teettää vaan lisätöitä, ei siinä muuta.

        Kaikki osat eli pahvi, vesipumppu, termari, jakopäänhihna ym. tarvikkeet olivat alkuperäisiä.
        Kaikki korjaustoimenpiteet tehtiin merkkiliikkeessä.
        Tuttu asentaja kertoi myös, ettei tuo vian alkuperä johdu pahvin palamisesta vaan tiivistyksen pettämisestä.


      • hmmmmm
        EX PUNTO kirjoitti:

        Kaikki osat eli pahvi, vesipumppu, termari, jakopäänhihna ym. tarvikkeet olivat alkuperäisiä.
        Kaikki korjaustoimenpiteet tehtiin merkkiliikkeessä.
        Tuttu asentaja kertoi myös, ettei tuo vian alkuperä johdu pahvin palamisesta vaan tiivistyksen pettämisestä.

        Niin todellakin. Jos kantta ei hiota samalla, niin se tiivisteenvaihto voi olla lyhytikäinen korjaus. Ei tule tarpeeksi tiivis ja kohta se vuotaa uudestaan.


      • EXPUNTO
        hmmmmm kirjoitti:

        Niin todellakin. Jos kantta ei hiota samalla, niin se tiivisteenvaihto voi olla lyhytikäinen korjaus. Ei tule tarpeeksi tiivis ja kohta se vuotaa uudestaan.

        Ainakin itsellä tuo kannen suoristaminen ei tuonut parannusta kestävyyteen.
        Kyllä tuo vika taitaa johtua rakenteellisesta heikkoudesta kannessa.


      • hmmmmmm1
        EXPUNTO kirjoitti:

        Ainakin itsellä tuo kannen suoristaminen ei tuonut parannusta kestävyyteen.
        Kyllä tuo vika taitaa johtua rakenteellisesta heikkoudesta kannessa.

        Voihan se täysin mahdollista olla, että joissakin vuosimalleissa on noita heikkouksia enemmän. Jopa yksilöissä voi olla eroja, monelle taas kyseinen auto on ollut paras mitä on omistanut. Se on huonompi homma, jos kohdalle sattuu se tyyppivikainen yksilö.

        Tottakai pikkuautoissa yleisesti se kansitiiviste menee vaihtoon jossain vaiheessa ja aikaisemmin kuin luokkaansa isommissa autoissa.

        Lueskelin aiheesta, niin Punton kansitiivisteen voi asentaa vain yhdellä tavalla oikein päin. Jopa merkkihuollot ovat asentaneet niitä väärin, tukkien jonkin käytävän, joka sitten on johtanut uuteen kannentiivisteen vaihtoon parin tuhannen kilometrin päästä. Myös korroosio on todennäköistä, jos jäähdytysnestettä ei ole vaihdettu säännöllisin väliajoin. Esim. jakopäähihnan vaihdon yhteydessä.

        Jopa merkkihuolloissa on valitettavia eroja miten säntillisesti työnsä tekevät.


      • Punto-o4
        tutto bene kirjoitti:

        Kannentiivisteen palamisen merkkivalo kertoo vian. Suurin syy puntojen kannentiivistevikoihin on viallinen termostaatti,joka pitäisi vaihtaa ainakin joka toinen vuosi. On ns. kuluva osa ja halpa.
        Täältä löytyy tietoa aiheesta:
        http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=30771

        Millä hiton ilveellä voi rekisteröityä tonne FiatForumille????
        Ei kyllä onnistu millään !!!!
        Onkos siinä joku ihme jutska????


    • hohjoijakkaa

      Luottamus korjaustaitoihisi on kadonnut totaalisesti.
      Ei ole auton vika että olet vääriä osia vaihtanut.

      Mitä mietit kun lämpöongelmien takia tulppia vaihdoit... Tai vesiletkua...

    • GPsporty

      Melko tyypillistä... ajetaan ilman huoltoja ja ihmetellään, kun on huonoa laatua nämä Fiatit. Suomalaisen logiikkaa: ostetaan 1500eur maksava auto, säästetään vuodessa 150eur kun jätetään huoltamatta ja kahden vuoden käytön jälkeen viedään auto romuttamolle. Kulut, 750eur per vuosi.

      WinCapita -kansan mielestä tämä on järkevämpää, kuin auton säännöllinen huollattaminen. Se myös näkyy käytetyissä Fiateissa, jotka ovat Saksassa ja Ruotsissa kalliimpia kuin tässä päähänpinttymien luvatussa maassa.

    • hmmmmm

      Uskon, että hermot menee, jos vaihtaa satojen eurojen arvosta osia, kun ei oikeesti tajua autoista hönkäsen pöläystäkään.

      Ei jäähdytysneste saa tuolla tavoin kadota ja olet aiheuttanut todennäkösesti moottorivaurion tuolla menettelylläsi. Kun vaihdoit syylärit ja muut niin ilmasitko kunnolla? Jos et, niin sinne on jäänyt moottorin vesitilaan ilmakupla ja siitä se kaikki kiva alkaa. Se menee lämppärin kennolle ja joo, ihmettelet miksei tuu lämpöö ku on järjestelmässä ilmaa. :-) Ja ei oo nestettäkään... :-)

      Autossa on aina isompi tai pienempi homma tiedossa jos havaitsee jäähdytysnesteen pinnan laskevan. Sen pitäisi olla ihan selvä huutomerkki, että ajot jäävät nyt tekemättä ennenku auto korjautetaan asiantuntevassa paikassa kuntoon.

      Sinne on päässy ilmaa ehkä osaamattomien huoltotoimien vuoksi tai termostaatti ollut viallinen, mutta eihän se vesi siellä kierrä jos siellä on ilmaa. Kannentiivisteviat ovat yleisiä, mutta korjattavissa. Eli hopi hopi korjaamoon.

      Pennin korjauksilla osaamaton saa aikaan vain enemmän vaurioita.

    • saxcoafisac0sa

      Jos nestettä menee, mutta sitä ei vuoda ulospäin eikä tipu maahan, kun auto seisoo, niin ilman muuta se on kannentiiviste mennyt. Puntossa tyyppi"vika" tai ominaisuus ja yleensä noin 150 tkm kieppeillä.

      • Paska kinneri

        Ei Fiiateissa muuta olekkaan kun tyyppivikoja ! paskaa puskurista puskuriin vain idiootit ostaa Fiatteja ilmankos myynti on olematonta!!!!!!!!!!!!!!!!


      • pertti ex
        Paska kinneri kirjoitti:

        Ei Fiiateissa muuta olekkaan kun tyyppivikoja ! paskaa puskurista puskuriin vain idiootit ostaa Fiatteja ilmankos myynti on olematonta!!!!!!!!!!!!!!!!

        helpottiko...pyydä äitisi pyyhkimään.


    • milanon mafiat

      Onnetonta euro tekniikka taas tarjolla kehu kehu!

    • minä vain

      Mikäli kannentiiviste on mennyt, on öljy yleensä harmaata (näkee mittatikusta). Jonnekkin ne vedet silti katoaa ja syy kannattaa etsiä ennen moottorin kiinnileikkaamista.

      • 75SX

        Puntossa ei mene yleensä vedet ja öljyt sekaisin kannentiivisteen hajottua.
        Varmin keino havaita vuoto on käyttää kylmää moottoria muutama sekuntti ja sammuttaa kone ja sen jälkeen aukaista paisuntasäiliön korkki.
        Jos nesteenpinta nousee on kannentiiviste rikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      136
      4704
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      175
      3867
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      115
      3576
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      43
      2891
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      136
      1826
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      40
      1648
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      26
      1279
    8. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      50
      1257
    9. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      21
      1251
    10. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      23
      1193
    Aihe