Olen tilanteessa, että velkaa on ja paljon (n. 50 000 euroa) ja ajautumassa hiljalleen tilanteeseen, etteivät tulot kata menoja.
Minulla on kuitenkin kova tahto selvitä näistä veloistani ja mielelläni tekisin jo itse peliliikkeitä näiden asioiden ratkaisemiseksi, ennen kuin edes ensimmäiset maksumuikkarit tulevat postin mukana.
Voinko hakeutua tuohon "vapaaehtoiseen velkajärjestelyyn" vaikka en siis ole vielä ensimmäistäkään maksumuistutusta tai perintäkirjettä saanut??
Vapaaehtoinen velkäjärjestely - mitä käytännössä tarkoittaa?
3
137
Vastaukset
- 6+7
Myös vapaaehtoinen velkajärjestely tarkoittaa sitä, että jätät osan veloistasi maksamatta. Tätäkö haluat? Velkojat eivät välttämättä suostu siihen.
Ehdottaisin velkaneuvontaan menoa. Siellä selvitetään mitä olisi tilanteessani mahdollista tehdä. Hyvä että olet ajoissa hereillä. Useimmiten yritetään vääntää väkisin viimeiseen asti, tosiasia vaan on ettei noilla summilla itse tulla peliä voittamaan. Millaisia velkoja kyseessä ja onko erillisiä maksusuorituksia paljonkin kuukautta kohden? Jos varmuudella tiedät ajautuvasi ulosottoon niin voit jo nyt tehdä paljonkin ennakkoon. Eli maksat velkoja pienimmästä päästä pois. Isoimmat jätät hoitamatta tai hoidat viimeisenä. Näin säästät tuhansia euroja loppupeleissä. Kuitenkin asumiskustannukset kannattaa maksaa aina ja säntillisesti ensin. Kannattaa myös lopettaa lisävelkaantuminen jo nyt. Toki sitten alkaa varmaankin jo nuo muikkarit ilmaantua. Ehkä joidenkin velkojen kohdalla voisi ajatella uutta maksujärjestelyä alkup velkojan kanssa tai sitten viimeistään perintätoimiston kanssa kun sinne asti menee. Kulutus minimiin, kaikki ylimääräinen pois kuten aikakauslehdet, kalliit kuntosalit jne. Puhelin ja dataliittymät prepaidiksi. Toki jos on edullinen liittymäpaketti niin ei kannata sopparia lopettaa. Et saa uutta kun luotot menee punaiselle. Samoin vakuutukset vois nyt laittaa kondikseen kuten kotivakuutus ja auton kaskot (jos siis noita ei vielä ole). Luottokortit menetät kun eka merkintä tulee eli olisi hyvä jo nyt alkaa laittaa rahaa sivuun tulevan varalle.
Sitten on opittava elämään sillä rahalla joka tilillä on.
Itse toimin aikoinani tähän tapaan ja saadut merkinnät luottotiedoissa ei ainakaan tähän mennessä ole haitanneet elämää. Nyt jo kaksi ja puoli vuotta eletty ilman minkäänlaista velkaantumista. Jos on tullut yllättävä rahantarve olen turvautunut hätävarasäästöihini.- Velkaneuvojalle vain
Kannattaa mennä velkaneuvojan luokse. Saat maksettua velkasi pois kaikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412518Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101878Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse761843Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki821318- 651248
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171198TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161078Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901060Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42914- 71913