Avoliitto ja asumistuen määrä?

Kysyjä

Olen muuttamassa ensimmäistä kertaa avoliittoon, ja olisi hieman kysyttävää asumistuista.

Eli mies on opiskelija, tulisi saamaan n.200e opintotuen asumislisää, opintorahaa n.250e ja tuloja bruttona tuohon päälle 300e/kk, tulot siis 750e/kk.

Minä olen opiskelija mutten ole oikeutettu opintotukeen, ja töistä saan noin 750e/kk bruttona.

Vuokra tulee olemaan 730/kk.

Kysyvä ei tieltä eksy, joten; missä muodossa kannattaisi hakea asumistukea? Yhteinen yleinen asumistuki vai miehelle opintotuen asumislisä ja itselle yleinen asumistuki? Mikä olisi paras vaihtoehto? Paljonko saisimme tukea, osaatteko sanoa?

Olen laskenut sekä käsin (uuden yleisen asumistuen määräytymisen perusteella) että laskurilla, ja summat ovat olleet käsittämättömiä - käsittämättömän pieniä! Ei meinaa mennä jakeluun, nykyisestä kalliimmasta vuokrasta saan 360e//kk asumistukea mutta uudesta, minun osaltani halvemmasta vuokrasta saisin vain n.40e/kk.

3

243

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aefsdg

No mies nyt ei voi edes saada yleistä asumistukea, koska kuuluu asumislisän piiriin. Ongelma ratkaistu.

Sinua siis yllättää, että saa vähemmän tukea, jos vuokra on pienempi?

• tuutaluullaa

Kumpikin hakee asumislisää, asumismenot jaetaan puoliksi. Luonnollisesti halvemmasta asunnosta saa vähemmän asumistukea ellei sitten enimmäisasumismenot ylity kummassakin tapauksessa.

• Kysyjä

Vastaajalle: tuli ajatteluvirhe kirjoitettaessa, enkä oikeastaan pääse enää kiinni siihen ajatukseen, mitä viimeisessä kappaleessa yritin tuoda ilmi. Missäköhän mielentilassa olen edes kirjoitellut, kun en edes omia kirjoitusmaneereitakaan aloitusviestissä näe.

Tarkoitin ihmetelleeni sitä, että laskurin mukaan saisin vain muutaman kympin asumistukea jos asumme yhdessä kun taas yksin asuessa sain/saan sitä kolmisensataa, jokin ei täsmännyt laskelmissa (juurikin tuo, että emme kuulu samaan asumistukiruokakuntaan, mies saa opintotuen asumislisää ja minä yleistä asumistukea).

Ongelma ratkaistu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 124
      1365
    2. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      141
      1239
    3. Costa Rica on tympeän makuinen kahvi

Ostin kahvin hinnan romahduksen kunniaksi Costa Rican "Premium Blendiä". Piti olla sataprosenttista arabialaista. No ain
      Maailman menoa
      78
      1228
    4. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      240
      1144
    5. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      57
      1026
    6. 63
      911
    7. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      83
      871
    8. Vieläkään ei voi opiskella kursseja korkeakoulussa?

Vaikka lakiin tehty muutos hän ei saanut opiskella työttömyystuella. https://yle.fi/a/74-20244925
      Työttömyys
      13
      747
    9. Onkin niin, että olet hulluna minuun

mutta et uskalla sitä tuoda ilmi. Salaa haaveilet kiihkeästä suhteesta, vaan siihen se jää, ja syyksi esteet ja muut. S
      Ikävä
      42
      700
    10. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      65
      687
    11. Nyt ei enää ole

Mitään mikä pitäisi mut hiljaa, kaikesta. Tämä on muutamalle henkilölle täällä.
      Ikävä
      39
      575
    12. Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"

Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      560
    13. Taidan luopua

Sinusta.
      Ikävä
      33
      544
    14. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      32
      539
    15. Jälleen näin nainen unta sinusta

Aika usein tulet uniini, enkä tiedä, mitä se tahtoo minulle sanoa. Tällä kertaa en ollut kotonasi, vaan ulkona jossain t
      Ikävä
      28
      529
    16. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      65
      508
    17. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      39
      485
    18. Et siis halua

Kansssani mitään
      Ikävä
      29
      479
    19. Onko kipuraja

Jo ylitetty?
      Ikävä
      51