Avoliitto ja asumistuen määrä?

Kysyjä

Olen muuttamassa ensimmäistä kertaa avoliittoon, ja olisi hieman kysyttävää asumistuista.

Eli mies on opiskelija, tulisi saamaan n.200e opintotuen asumislisää, opintorahaa n.250e ja tuloja bruttona tuohon päälle 300e/kk, tulot siis 750e/kk.

Minä olen opiskelija mutten ole oikeutettu opintotukeen, ja töistä saan noin 750e/kk bruttona.

Vuokra tulee olemaan 730/kk.

Kysyvä ei tieltä eksy, joten; missä muodossa kannattaisi hakea asumistukea? Yhteinen yleinen asumistuki vai miehelle opintotuen asumislisä ja itselle yleinen asumistuki? Mikä olisi paras vaihtoehto? Paljonko saisimme tukea, osaatteko sanoa?

Olen laskenut sekä käsin (uuden yleisen asumistuen määräytymisen perusteella) että laskurilla, ja summat ovat olleet käsittämättömiä - käsittämättömän pieniä! Ei meinaa mennä jakeluun, nykyisestä kalliimmasta vuokrasta saan 360e//kk asumistukea mutta uudesta, minun osaltani halvemmasta vuokrasta saisin vain n.40e/kk.

3

226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aefsdg

No mies nyt ei voi edes saada yleistä asumistukea, koska kuuluu asumislisän piiriin. Ongelma ratkaistu.

Sinua siis yllättää, että saa vähemmän tukea, jos vuokra on pienempi?

• tuutaluullaa

Kumpikin hakee asumislisää, asumismenot jaetaan puoliksi. Luonnollisesti halvemmasta asunnosta saa vähemmän asumistukea ellei sitten enimmäisasumismenot ylity kummassakin tapauksessa.

• Kysyjä

Vastaajalle: tuli ajatteluvirhe kirjoitettaessa, enkä oikeastaan pääse enää kiinni siihen ajatukseen, mitä viimeisessä kappaleessa yritin tuoda ilmi. Missäköhän mielentilassa olen edes kirjoitellut, kun en edes omia kirjoitusmaneereitakaan aloitusviestissä näe.

Tarkoitin ihmetelleeni sitä, että laskurin mukaan saisin vain muutaman kympin asumistukea jos asumme yhdessä kun taas yksin asuessa sain/saan sitä kolmisensataa, jokin ei täsmännyt laskelmissa (juurikin tuo, että emme kuulu samaan asumistukiruokakuntaan, mies saa opintotuen asumislisää ja minä yleistä asumistukea).

Ongelma ratkaistu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      246
      4071
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      128
      2343
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2006
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1491
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      968
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      129
      958
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      949
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      334
      881
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      867
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      790
    Aihe