Olen muuttamassa ensimmäistä kertaa avoliittoon, ja olisi hieman kysyttävää asumistuista.
Eli mies on opiskelija, tulisi saamaan n.200e opintotuen asumislisää, opintorahaa n.250e ja tuloja bruttona tuohon päälle 300e/kk, tulot siis 750e/kk.
Minä olen opiskelija mutten ole oikeutettu opintotukeen, ja töistä saan noin 750e/kk bruttona.
Vuokra tulee olemaan 730/kk.
Kysyvä ei tieltä eksy, joten; missä muodossa kannattaisi hakea asumistukea? Yhteinen yleinen asumistuki vai miehelle opintotuen asumislisä ja itselle yleinen asumistuki? Mikä olisi paras vaihtoehto? Paljonko saisimme tukea, osaatteko sanoa?
Olen laskenut sekä käsin (uuden yleisen asumistuen määräytymisen perusteella) että laskurilla, ja summat ovat olleet käsittämättömiä - käsittämättömän pieniä! Ei meinaa mennä jakeluun, nykyisestä kalliimmasta vuokrasta saan 360e//kk asumistukea mutta uudesta, minun osaltani halvemmasta vuokrasta saisin vain n.40e/kk.
Avoliitto ja asumistuen määrä?
3
162
Vastaukset
- aefsdg
No mies nyt ei voi edes saada yleistä asumistukea, koska kuuluu asumislisän piiriin. Ongelma ratkaistu.
Sinua siis yllättää, että saa vähemmän tukea, jos vuokra on pienempi? - tuutaluullaa
Kumpikin hakee asumislisää, asumismenot jaetaan puoliksi. Luonnollisesti halvemmasta asunnosta saa vähemmän asumistukea ellei sitten enimmäisasumismenot ylity kummassakin tapauksessa.
- Kysyjä
Vastaajalle: tuli ajatteluvirhe kirjoitettaessa, enkä oikeastaan pääse enää kiinni siihen ajatukseen, mitä viimeisessä kappaleessa yritin tuoda ilmi. Missäköhän mielentilassa olen edes kirjoitellut, kun en edes omia kirjoitusmaneereitakaan aloitusviestissä näe.
Tarkoitin ihmetelleeni sitä, että laskurin mukaan saisin vain muutaman kympin asumistukea jos asumme yhdessä kun taas yksin asuessa sain/saan sitä kolmisensataa, jokin ei täsmännyt laskelmissa (juurikin tuo, että emme kuulu samaan asumistukiruokakuntaan, mies saa opintotuen asumislisää ja minä yleistä asumistukea).
Ongelma ratkaistu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024427Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743821168- 1861042
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091022Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna83893Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47891- 64881
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk10837- 64836
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64816