Avoliitto ja asumistuen määrä?

Kysyjä

Olen muuttamassa ensimmäistä kertaa avoliittoon, ja olisi hieman kysyttävää asumistuista.

Eli mies on opiskelija, tulisi saamaan n.200e opintotuen asumislisää, opintorahaa n.250e ja tuloja bruttona tuohon päälle 300e/kk, tulot siis 750e/kk.

Minä olen opiskelija mutten ole oikeutettu opintotukeen, ja töistä saan noin 750e/kk bruttona.

Vuokra tulee olemaan 730/kk.

Kysyvä ei tieltä eksy, joten; missä muodossa kannattaisi hakea asumistukea? Yhteinen yleinen asumistuki vai miehelle opintotuen asumislisä ja itselle yleinen asumistuki? Mikä olisi paras vaihtoehto? Paljonko saisimme tukea, osaatteko sanoa?

Olen laskenut sekä käsin (uuden yleisen asumistuen määräytymisen perusteella) että laskurilla, ja summat ovat olleet käsittämättömiä - käsittämättömän pieniä! Ei meinaa mennä jakeluun, nykyisestä kalliimmasta vuokrasta saan 360e//kk asumistukea mutta uudesta, minun osaltani halvemmasta vuokrasta saisin vain n.40e/kk.

3

221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aefsdg

No mies nyt ei voi edes saada yleistä asumistukea, koska kuuluu asumislisän piiriin. Ongelma ratkaistu.

Sinua siis yllättää, että saa vähemmän tukea, jos vuokra on pienempi?

• tuutaluullaa

Kumpikin hakee asumislisää, asumismenot jaetaan puoliksi. Luonnollisesti halvemmasta asunnosta saa vähemmän asumistukea ellei sitten enimmäisasumismenot ylity kummassakin tapauksessa.

• Kysyjä

Vastaajalle: tuli ajatteluvirhe kirjoitettaessa, enkä oikeastaan pääse enää kiinni siihen ajatukseen, mitä viimeisessä kappaleessa yritin tuoda ilmi. Missäköhän mielentilassa olen edes kirjoitellut, kun en edes omia kirjoitusmaneereitakaan aloitusviestissä näe.

Tarkoitin ihmetelleeni sitä, että laskurin mukaan saisin vain muutaman kympin asumistukea jos asumme yhdessä kun taas yksin asuessa sain/saan sitä kolmisensataa, jokin ei täsmännyt laskelmissa (juurikin tuo, että emme kuulu samaan asumistukiruokakuntaan, mies saa opintotuen asumislisää ja minä yleistä asumistukea).

Ongelma ratkaistu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      147
      8120
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      423
      7151
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      69
      3663
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      142
      3311
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      109
      2824
    6. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      44
      2358
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      126
      1936
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      23
      1793
    9. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      26
      1576
    10. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      1457
    Aihe