Hei! Olen tehnyt ilp.sta projektityön. Miten toimii, maksaa ymym. Olen saanut näiltä palstoilta paljon tietoa ja vinkkejä. Työstäni puuttuu vielä käyttökokemuksia säästöjen suhteen. Paljonko on tullut säästöjä kuluissa verrattuna entiseen. Minkä kokoinen asunto ja mikä päälämmitys? Olisi kiva tietää vaikka vuoden/kahden ajalta. Ja jos joku on vielä merkinnyt talvien ajalta pakkaspäivät jolloin ei pumppua kannattanut käyttää niin se olisi jopa luksustietoa minulle. Kiitos!
Paljonko ilmalämpöpumppu säästää?
4
1434
Vastaukset
- ddd
riippuu niin talvesta.
Viime talvena lauha talvi.
n. 15 päivää oli huilia.
150 m2, 5 vuotta käytössä
Hyvin toimii, nollakeli menee vielä yksikseen.
Huippua, ei enää luxusta. - Osku
Öljylämmitteinen puurunkoinen tiilellä vuorattu omakotitalo, rak.v 1997 rak.ala 187 m2 tilavuus 550m3.
Lämpötila huoneissa 22 o, makuuhuoneessa 19 o, autotallissa noin 10 astetta.
Öljylämmikattilaan on asennettu 8.10-04 automaattinen patteriverkostoon menevää vettä säätelevä Ouman EH-80 ( suosittelen )!
Öljynkulutus on ollut riippuen talvesta 2600-2800 l/v.
Ilmalämpöpumppu as.21.1-03, öljyä meni viimeisen 15.8.2003-15.8.2004, välisenä aikana 2189 l/v, eli kulutus väheni noin 500 l/v.
Sähkönkulutus nousee tietysti ilmalämpöpumpun virrankulutuksen verran ja muutenkin koska on hankittu virtaa kuluttavia laitteita lisää !
Arviolasku ja todellinen kulutus on ollut noin 6000 kWh/v, nyt arviolaskutus on nostettu 7000 kWh/v.
Öljynkulutuksen säästö 0,460 c/l x 500 lt = 230 €
Sähkönkulutuksen lisä noin 1000 kWh/v 0,90 c/kWh = 90 €
Energiankulutuksen säästö noin 140 €.
Laskuni on syytä tarkistaa koska tämä on vanhan "Ojalan" laskuopin mukaan tehty noin arvio !
Mutta nyt tärkeinpään:
- lmalämpöpumpulla voi nostaa matkoilta tultaessa huoneiden lämpötilan erittäin nopeasti, ilman kierto puhdistaa myös ilmaa sekä tasoittaa lämpökerrostumia !
- eikä voi väheksyä kesäkuumalla jäähdytystoimintaa jota on tullut käytettyä ennen nukkumaanmenoa, onpa tullut makoisat unet, taju on kankaalla jo siinä vaiheessa kun kallistaa päätä tyynyä kohden ( tämä jäähdytys on tietysti koko ajan kulutusta mutta mukavuudella on hintansa )!
- pumppu on parhaimmillaan 15 o - 15 astetta, kylmemmällä ilmalla en ole pumppua käyttänyt ! Viime talvena ei kovia pakkaspäiviä ollut kovin montaa, olisiko ollut noin 10 pvää ?
Ps tämä tämä ylläoleva ei ole eksakti (täsmällisen tarkka), mutta suuntaa antava kuitenkin, mutta tutkielma ko. asiasta on varmaankin tärkeä muillekin kuin sinulle, toivottavasti saamme tällä palstalla joskus lukea yhteenvetoja tuloksista ! - Pansu
Pumppu on pyörinyt vuoden.
Ennen meni sähköä n. 18 000kW vuodessa, viimeisen tasauslaskun mukaan alle 14000kW. Rahassa säästö lähes 400 euroa.
Talo on 2 kerroksinen n.120 m3ja aika harva.
Puiden poltto ja ilmalämpöpumppu tuntuu hyvältä yhdistelmältä. - teknikko
tuleekos siusta inssi vai mikä? Mikä on projektityö? Ei siis lopputyö? Miten laaja työsi on? Tuleeko siihen teoriaa ja teknistä tietoa? Itse asennan, korjaan ja myynkin ko. vehkeitä. Kaikki tieto aiheesta kiinnostaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723