Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kuuman hevosen ruokinta

hellurei

Kaipaisin kommentteja vireän,13v suomenhevostamman ruokintaan kauran pois jättämisen suhteen.Kauran korvikkeeksi täysrehu.Hevonen kevyellä käytöllä;tunti käyntiä ja ravailua kentällä tai maastossa noin joka toinen päivä.Heinää saa 8-10 kg/vrk.Pyrkimyksenä saada hevonen "laiskemmaksi",jos se suinkin on kauran pois jättämisellä mahdollista.Ulkoilee aamu seitsemästä iltakahdeksaan.

24

11396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lady66

      Lv. ruuna, entinen ravuri.. Kysymykseni ensin olisikin, miksi liikutat kevyesti? Onko sillä jokin vika vai muu syy?? Minä aikoinaan annoin Prix:ä pelkästään kolmasti päivässä yhteensä n. 2 l eli se kolmeen osaan.. Se ei auttanut.. Nyt se saa kolmasti päivässä kauraa 0,5l ja prixi:ä n.1l iltaisin. Minusta hevonen kuitenkin tarvitsee kauraa .. Joten kovaa mennään edelleen, mutta ainoastaan säännöllinen liikunta on se joka auttaa pitämään pollen tolallaan! Eli huomaan heti ja tunnen sen tuta, jos liikunta jää vähäisemmäksi. Siksi jos sinulla on sama juttu eli heposi on vain kerta kaikkiaan "kuumeneva" luonne, niin suosittelisin kauran vähentämistä, en kuitenkaan lopettamista ja jos et itse pysty ratsastamaan, niin hommaa vuokralainen joka silloin kun et itse pysty ratsastaa heposi!

      • Twi

        jeps minä olen sitä mieltä että ei sitä kauraa sais käytösongelmien takia kokonaan pois jättää. Tuon ikäinen hevonen kyllä tarvitsee sekä kauraa että säännöllistä liikuntaa. Miksi ihmeessä menet sillä noin kauhean kevyitä lenkkejä? Kuumeneminen saattaa nimittäin olla turhautumistakin. Ja "laiskaksi" ei kuumaa enää saa, ei edes lihottamalla tai pitkällä levolla, nimim. Kokemusta on. Joten kunnon reippailu lenkkejä, Jos et maastossa uskalla, kenties maneesilla kunnon venytysvääntöä ja esteitä? Kauraa voi toki vähentää jos siltä tuntuu mutta tuon ikäisellä hevosella mielestäni sitä ei saisi lakata antamasta.


      • 2xsh
        Twi kirjoitti:

        jeps minä olen sitä mieltä että ei sitä kauraa sais käytösongelmien takia kokonaan pois jättää. Tuon ikäinen hevonen kyllä tarvitsee sekä kauraa että säännöllistä liikuntaa. Miksi ihmeessä menet sillä noin kauhean kevyitä lenkkejä? Kuumeneminen saattaa nimittäin olla turhautumistakin. Ja "laiskaksi" ei kuumaa enää saa, ei edes lihottamalla tai pitkällä levolla, nimim. Kokemusta on. Joten kunnon reippailu lenkkejä, Jos et maastossa uskalla, kenties maneesilla kunnon venytysvääntöä ja esteitä? Kauraa voi toki vähentää jos siltä tuntuu mutta tuon ikäisellä hevosella mielestäni sitä ei saisi lakata antamasta.

        kerro mulle mitä hevonen kaurasta saa??
        vai ootko samanlainen kun meitin naapurin mummo joka mätti olo ponille kilon kauraa ja kiljas että siinon sulle vitamiinejä...
        seurauksena krooninen kaviokuume...

        valkuaista saa myös rehusta ilman kauran haittavaikutuksia

        mun hevoset on kunnossa... toinen starttas viime viikolla hyvällä menestyksellä ja kauraa ei oo ikänänsä syöny...


      • hellurei
        2xsh kirjoitti:

        kerro mulle mitä hevonen kaurasta saa??
        vai ootko samanlainen kun meitin naapurin mummo joka mätti olo ponille kilon kauraa ja kiljas että siinon sulle vitamiinejä...
        seurauksena krooninen kaviokuume...

        valkuaista saa myös rehusta ilman kauran haittavaikutuksia

        mun hevoset on kunnossa... toinen starttas viime viikolla hyvällä menestyksellä ja kauraa ei oo ikänänsä syöny...

        Tilapäisesti on nyt näin kevyellä käytöllä.Tullaan ajelemaan ja ratsastamaan. Kaikki niin alussa vielä.Kyllähän kaura on hevosen ruokaa,se totta.Päädyin nyt kuitenkin täysrehuun,jota ennenkin käyttänyt kauran kanssa,ja "hyppyselliseen" kauraa.Varmasti on monta oikeaa tapaa hoitaa hevosta oikein.Aika kinkkisiä nämä ruokinta asiat.Jotkut syöttävät pelkkää heinää! Ja hyvin menee.


      • tinttu
        Twi kirjoitti:

        jeps minä olen sitä mieltä että ei sitä kauraa sais käytösongelmien takia kokonaan pois jättää. Tuon ikäinen hevonen kyllä tarvitsee sekä kauraa että säännöllistä liikuntaa. Miksi ihmeessä menet sillä noin kauhean kevyitä lenkkejä? Kuumeneminen saattaa nimittäin olla turhautumistakin. Ja "laiskaksi" ei kuumaa enää saa, ei edes lihottamalla tai pitkällä levolla, nimim. Kokemusta on. Joten kunnon reippailu lenkkejä, Jos et maastossa uskalla, kenties maneesilla kunnon venytysvääntöä ja esteitä? Kauraa voi toki vähentää jos siltä tuntuu mutta tuon ikäisellä hevosella mielestäni sitä ei saisi lakata antamasta.

        mä itse katoin parhaimmaksi jättää kaurat pois, lopetin sellaisten täysrehujenkin käytön jotka sisältää kauraa sillä kaura tai esim. racing prix jossa jotain 40% kauraa, kuumensi mun hevosta liikaa, jätin kummaltakin hevoselta kaurat pois ja siirryin käyttään racing progressia ja myös joskus käytän hepoilla pasture mixiä jotka kummatkin ovat kaurattomia, progress 30 kg maksaa suurinpiirtein 15 e, pasture 20 kg n. 23 e

        silloin joskus kyselin asiantuntijoilta ja totesivat että mun hevosen kohdalla se kauran jättäminen oli hyväksi, se meinaan sai aivan liikaa energiaa jo pienestäkin määrästä kauraa.

        että jos kaura kuumentaa hevosta liikaa, kannattaa vaihtaa kaurattomaan ruokavalioon, vitamiini ja kivennäiset on hepalle tärkeitä mutta käsittääkseni kauran antamisen lopettaminen ei hevosta tapa, omat hevoseni ainakin on selvinneet vaikkei kohta 3 vuoteen ole kauroja enää saaneet.


      • *Thinker*

        Kauroja voi vähentää. Meillä on 19 vuotias suokki joka nääntyisi nälkään ilman kauroja. Ja ei kannata vaihtaa millekkään täyrehulle. Siitä hän ne vasta sitä energiaa saakin. Voithan myös kokeilla juoksuttaa hevosta tarhassa.


      • ninni

        Ohra tuo lisää energiaa ja massaa ja jos sitä välttämättä haluaa syöttää niin max.kourallinen päivässä, ettei tuu ähkyä!!!Ja kyllä mun mielestä on parempi syöttää ihan aitoa kauraa ja sen lisäks vitamiineja, yms. Koska kaikenmaailman rehut(esim.prixit)sisältävät lisäaineita eikä niiden ravintosisältö aina ole mitään huippuluokkaa...


    • raply

      mun ruuna on tosi kuumenevaa tyyppiä sen ruokintaa muutettiin ja hevonen myös muuttui. nykyään saa 6l kauraa, litran poweria, 0,5 litraa lesettä, litran pellava limaa, mitallisen pro2000 elektrolyyttiä (kuumalle hevoselle) plus kaikki suolat ym lisät. aiemmin sai 6l kauraa ja pari litraa prixiä ja kävi tosi kuumana. nyt rauhoittunut huomattavasti. 8 kilometrin lenkkejä teen päivittäin ajaen reipasta hölkkää tai ratsain kävellen ja hölkäten. kahdesta kolmeen vapaata viikossa. mutta ei peräkkäin muuten kyyti on taas kylmää.. täs nyt yks esimerkki.. ruuna on kilpaileva ravuri..

    • Banzku

      Anna vaikkapa apetta. Se ainakin autto mun hoitsulla.

    • nasu

      nii ett sitä kauraa voi jättää vähemmälle ja kokeileppa ett laitat magnesiumia sekaan.. meillä tämä auttoi. ;)

    • yks vaan

      Mulla on hoitsuna 12-vuotias suokkiruuna joka on ex-ravuri. Kun se tuli niin sillä oli tosi huono kunto ja muutenkin sellanen vähän laiskahko, mutta oikealla ruokinnalla ja liikunnalla ollaan saatu siitä kiva heppa. Välillä se saattaa kuumeta maastossa olessaa tai kentällä ja joskus juoksuttaessa. Sille annetaan aika paljon heinää, 4litraa kauraa päivässä aamulla ja illalla 2litraa sit se saa litran lesettä, litran mellasii, ja kaikennäkösii hiveaineita ja vitamiinejä. mm. valkosipulijauhoa, racing mineraali, kalanmaksan öljyy, ruokaöljyy ja on tosi hyvässä kunnossa ja karva kiiltää ja kuumuus on vähän hävinnyt. Mut jos on monta vapaa päivää peräkkäin niin on aika kuuma.
      Liikutus meillä on aika raskasta, laukataan kunnolla maastossa, kentällä ja välillä kunnon ajolenkit.

    • hippo

      Kaura sisältää aika paljon energiaa.. Esim ohra täyttää mahaa, mut siitä ei saa energiaa.. Kokeile vähentää kauramäärää ja antaa myös ohraa..
      Ja liikutella pollea ehkä enemmän..

      • pallero-paavon emäntä

        jos haluat vaihtaa kauran väkirehuun, niin suosittelen prixiä tai progressia. Prixissä on kauraa seassa, progressissa ei. mitä muuta syötät pollellesi?
        Hevosten myslejäkin on kaiken näköisiä, jotka on tosi hyviä. esim. Cool mix, Pasture mix, Build up, classic mix jne...
        lisä liikuntakin auttaa!


    • huihi

      Jätät kauran pois ja syötät litistettyä ohraa sen tilalle. Heinää hevonen tarvii n.6-7kg/päivä jos se on kerran kevyellä käytöllä.Muista kuitenkin antaa kivennäisiä.Mitään muita lisärehuja kuten lesettä,pellavaa,melassia, täysrehua se ei tarvitse.Meillä ravitallilla syötetään kilpaileville hevosille n.4-5l kauraa,lesettä n.2l ja pellavaa 1l racing progressia 1-2l päivässä ja tietenkin sitte merisuolaa,erilaisia kivennäisaineita ja joillekki öljyä.

      • Ohra

        Samaa mieltä, kaura pois ja ohraa tilalle! Hevonen ei todellakaan kuole ilman kauraa!


      • raijareino

        DORKA!! ohraa käytetään pieninä määrinä kilpahevosen ruokinnassa ! se on huomattavasti enrgiapitoisempaa kuin kaura, lisäksi se sulaa paremmin, joten siinä mentäisiin ojasta allikkoon

        ja väkirehun muodolla ei ole merkistystä, sillä samat valkuaisaineet ja rasvahapot ne niissä on. ruokintakerrat vaikuttavat, sillä jos väkirehua annetaan paljon kerralla, tärkkelystä vapautuu paljon kerralla, jolloin se kihahtaa päähän.

        ja heinämäärää ei voi kukaan sanoa tietämättä hevosen painoa, sillä kuiva-ainetta tarvitaan VÄHINTÄÄN 1,2 kg / 100 kg. Eli 500 kg hevoselle se olisi VÄHINTÄÄN 8 kg kuivaaheinää.

        teettäkää analyysit ja LASKEKAA SE RUOKINTA!


    • :o)

      Itse en lähtisi ruokintaa säännöstelemään terveeltä hevoselta, jota voi liikuttaa normaalisti. Itselläni on tavoitteena iloinen ja elämäniloa täynnä oleva hevonen. Eri asia on tietysti jos hevonen käyttää energiaasi sinua vastaan, esim. ratsastettaessa, mutta silloin ei tilannetta pitäisi mennä korjaamaan muuttamalla ruokaa vähemmän energiapitoiseksi vaan miettiä miten voisit muuttaa ratsastustasi että hevonen olisi tyytyväisempi.

      Lisäksi en syöttäisi täysrehua ja kauraa sekaisin, koska täysrehu on aina tarkoitettu niin, että sitä syötetään pelkästään, eikä korvata osaa kauramäärästä sillä. On erittäin vaikea tällöin arvioida kuinka paljon hevonen tarvitsee vielä lisää mm. kivennäisiä.

      Jos hevonen on levossa, on tietysti tärkeää vähentää väkirehun määrää, ettei turhaan hajota paikkojansa liiallisen innokkuuden takia, mutta niinkuin aiemmin mainitsin, minusta terveen hevosen tulee saada riittävän energiapitoista ruokaa jotta se voi selvityä hyvin siltä vaadituista tehtävistä ja kasvattaa lisää fysiikkaansa ja ongelmat "kuumuudesta" yleensä johtuvat satulan päältä...

    • ravityttö... :-)

      Minusta hevonen tarvitsee kauroja vaikka vaan koprallisen päivässä,
      ja mullakin on hieman virkeä hepo..
      Jos hevosella ei ole vaivoja niin miks et liikuttele sitä enemmän...
      Mun hepoo kai auttaa se kun sitä liikuttaa joka toinen päivä ja juoksuttaa tarhassa..
      Meillä on kantava tamma ja se saa vaan koprallisen kauroja ja siihen hiven aineet ja jne....
      Tää on mun mieli pide....!!!
      Toivottavasti jokin keino läytyy...!!

      • Täh?!?

        Kerroppa miks hevonen muka tarvii kauraa? Tosi vanhanaikasta syöttää hevoselle(varsinkin) pelkkää kauraa! Ostakaa kunnon pellettejä, ei mitään kauraa! Jos se kaura on teille nyt nii tärkeetä, nii ostakaa pellettejä joissa on kauraa.


      • Täh?!? kirjoitti:

        Kerroppa miks hevonen muka tarvii kauraa? Tosi vanhanaikasta syöttää hevoselle(varsinkin) pelkkää kauraa! Ostakaa kunnon pellettejä, ei mitään kauraa! Jos se kaura on teille nyt nii tärkeetä, nii ostakaa pellettejä joissa on kauraa.

        Ainakin sellainen hevonen tarvitsee Kauraa jota Treenataan Säännöllisesti..!
        Tietenkin hevosillemme annetaan kivennäiset,kalanpaksa öljyä ja Melassia....


      • hinta
        Täh?!? kirjoitti:

        Kerroppa miks hevonen muka tarvii kauraa? Tosi vanhanaikasta syöttää hevoselle(varsinkin) pelkkää kauraa! Ostakaa kunnon pellettejä, ei mitään kauraa! Jos se kaura on teille nyt nii tärkeetä, nii ostakaa pellettejä joissa on kauraa.

        Ni kyllähän se niin on,että jokainen "itse maksava" laskee tarkoin mikä on hyvä ja edullinen kukkarolle(tässä tapauksessa) ruokintavaihtoehto omalle/omille hevosille.Kaikilla ei välttämättä ole rahkeita ostaa kalliita täysrehuja,kun kumminkin kauraa vielä toistaiseksi saa aika edullisesti:)


      • ei muoti vaan maalaisjärki
        Täh?!? kirjoitti:

        Kerroppa miks hevonen muka tarvii kauraa? Tosi vanhanaikasta syöttää hevoselle(varsinkin) pelkkää kauraa! Ostakaa kunnon pellettejä, ei mitään kauraa! Jos se kaura on teille nyt nii tärkeetä, nii ostakaa pellettejä joissa on kauraa.

        kaura on erittäin terveellinen ja paras vaihtoehto. suurin osa tolloista hevosihmisistä kun tuskin edes tietää mitä polle tarvii. kaura ei hevosta kuumenna kaikki riipuu hevosen käsittelystä!!!!!!!!! vai oletko vauhkompi kun syöt perunan sijasta makaroonia???


    • Ei oo todellista

      Mulla on hevonen joka kuumenee jo kourallisesta kauraa, niin paljon et näyttää et se olis kännis, joten se ei saa kauraa, ja toimii ihan hyvin, mut on hevosia joita treenataan vaikka kilpailuihin jotka tarvitsee kauraa. Se riippuu aika paljon hevosesta. Ja kyllä luulisnet vastuullinen omistaja huomaa että voiko omalle hevoselleen syöttää kauraa, jos se on kuuma! Kaura ei siis ole pakollinen mutta sitä on hyvä syöttää suurimmalle osalle hevosista. Ei hevonen kuole jos se ei saa kauraa....

    • kaurat veks ;)

      mulla on kovassa kisakäytössä poni joka EI syö kauraa, koska siitä se menee niin sekasi et hyppii seinille. ja hyvin kisahepatki pärjää ilman sitä kuuluisaa kauraa.... poni syö progressii ja suosittelen sitä kaikille hevosen omistajille, joiden hepat kuumuu kaurasta tai ei vaan syö kauraa syystä tai toisesta. tosi hyvin rauhottunu kuukaudessa, siitä millanen oli kauraa syödessään. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2338
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1738
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1547
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1475
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1439
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      75
      1258
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe