Osaatteko neuvoa, jos eläkkeellä olevana perustan yrityksen, toiminimi tai OY.
Kuinka käy eläkkeeni ja miten minua verottetaan?
Minulla (ehkä) olisin asiakkaita ja markkinoita, mutta en oikein voi myydä palvelujani työsuhteisena palvena.
Jatkossa on kuitenkin todennäköistä, että myyn yrityksen, koska jälkikasvuni ei ole alani amattilaisia eikä jatkaaja lähipiiristä löydy.
Asiallisia vastauksia odotan.
Eläkkellä olevan yrityksen perustaminen ja toiminta
6
222
Vastaukset
- Riippuu
Vähän siitä minkälaisella eläkkeellä olet, mutta pääsääntöisesti eläkeläinen voi olla sivutoiminen yrittäjä. Jos olet vanhuuseläkkeellä, saat tienata niin paljon kuin haluat yritykselläsi.
- Toiminimellä
yritystulosi lasketaan yhteen eläketulosi kanssa ja progressio on sen mukainen, eli paljon tuloja = paljon veroja.
- Vielä on potkua
Olen nyt normaalilla vanhuuseläkkeellä kun olen jo täyttänyt 63 vuotta.
- tässä jotain
Vielä on potkua kirjoitti:
Olen nyt normaalilla vanhuuseläkkeellä kun olen jo täyttänyt 63 vuotta.
- 20+6
Vanhuuseläkkeellä voi yrittää niin paljon kuin jaksaa - mutta toiminimeä ei kannata perustaa, koska yritystulo ja elälke lasketaan verotuksessa yhteen. Perusta oy ja ota sieltä ulos rahaa osinkoina - jos pysyt kohtuudessa, niin pääset suht.koht kevellä verotuksella (osa verovapaa, osasta pääomatulon vero) eikä se vaikuta eläkkeesi verotukseen. Ja muista tietysti ottaa kaikki muut yrityksen "hyödyt" täysimittaisesti eduksesi !
- laaja-alainen
20 6
Onhan asia noinkin.
Mutta ei siinä suuria eroja ole, Tmi-nimi tai Oy. Tässä on kyse puuhastelusta.
Lisäksi palkasta ketääntyy lisää eläkettä. On kyse kuitenkin n. 28 t € eläkkeestä/vuosi. Ja tekisin vain asiantujapalveluja n. 10 000 € arvosta ja siihen kuluisi 30-40 päivää. Eli enenemmän puuhastelua kuin oikeaa ja jatkuvaa työtä. Eihän tuo OY:n perustaminen mikään suuri investointi olisi. Pitää harkita. Kiitos neuvosta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2603259Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell201809Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.231473Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu1381332- 811314
- 1041278
Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta1531082Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka581055- 1371018
Upotuskaste on raamatullisin kaste
Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.717977