Kyllä oli ala-arvoista opastoimintaa viime viikolla Tenriffalla, Americasissa. Oppaat kiukkuisia kuin sitruunan nielleet. Pari retkeä varattiin ja molempiin opas kirjoitti väärät päivät lippuihin. Myöhemmin niitä sitten joutui itse soittelemaan ja kyselemään palvelupuhelimesta että mitäs nyt kun opas laittanut väärät päivät. No toista retkeä ei me kuulemma edes oltu varattu vaikka maksettiin niistä yhteensä melkein 100 €. Pitkien puheluiden jälkeen asiat kuitenkin selvisivät, mutta mehän maksamme ne kalliit puhelutkin.
Retkiä myytiin toisessa hotellissa, jonne tuli jonkin verran kävelymatkaa ja siellä odoteltiin reilu tunti että saatiin retket varattua. Opas todella töykeä. Ja retkillekin sitten lähdettiin ihan muualta kuin omalta hotellilta ja taas käveltiin kartan kanssa ja etsittiin risteyksiä mistä bussi ehkä hakee.
Lentokentällä oppaat ihan hukassa, eivät osanneet yksinkertaisimpiakaan asioita neuvoa. No ymmärrän kyllä että olivat suunnilleen 18-vuotiaita, mutta kyllä sitä silti pitäis hommansa hoitaa eikä vaan pyöriä paikalla näön vuoksi.
En tiedä onko siellä aina noin huonot oppaat? Vai sattuiko meille vain huono tuuri, mutta seuraavalla kerralla kyllä eri matkatoimisto :D
Tjäreborg Teneriffa
37
2500
Vastaukset
- EkuKU
Huonoa tuuria. Meillä oli vuosi sitten samassa kohteessa samalta matkatoimistolta todella hyvä opas Maiju, jonka kanssa käytiin kahdella retkellä: Saarikierros ja La Gomeran saari. Kaikki hoitui hyvin ja aika harvoin retket lähtevät juuri omalta hotlalta riippumatta matkatoimistosta eivät lähteneet meidänkään. Teidellä tuli kanssa käytyä nuoremman naisoppaan kanssa ja sekin onnistui ihan ok, vaikka hän ei ihan Maijun tasoon päässytkään (Maiju kertoikin hänellä olevan Teneltä todella pitkä useiden vuosien kokemus).
- Karoska
Joo Maiju oli meilläki retkioppaana ja hyvin meni se retki ja hyvin veti sen. Mut ilmeisesti Maiju ei olekaan tjäreborgin opas vaan tekee vain retkiopastuksia muillekin?
- vanhenenva
Tjären sekä Finnmatkojen oppaat ovat olleet jo kauan alle arvosteluasteikon ja valitettavasti myös ennen niin tietävät ja ammattitaitoiset Aurinkomatkojen oppaat. Lomamatkoilla osataan onneksi vielä palvella ja saattaa matkustajat lentokenttäkuljetuksesta hotellin vastaanottoon muusta palvelusta puhumattakaan. Meistä monet kuitenkin vielä oppaan ja matkatoimiston palveluja tarvitsevat kun ei tietotaito tai omat voimat riitä ihan kaikkea omatoimisesti tekemään.
- loma15
No itsehän ootte valineet tienne : miksette hommaa matkat omatoimisesti pääsette parempiin kohteiseen ja säästätte noin 50% jos hommaatte esim jonkun matkalubin jäsenyyden
- Vanhuuus
Kun ei ole kielitaitoa tarpeeksi tai sitten arka puhumaan niin ne oppaan palvelut ovat tälläiselle vanhalle ihmiselle kullanarvoisia. Sehän on hyvä, että kaikille löytyy oikeanlaisia matkavaihtoehtoja.
- Kokemusta on
Myös valittajiin tulee suhtautua varauksellisesti. Joillakin on vaan tapana aina valittaa kaikesta. Minulla ei ole koskaan ollut kymmenien reissujen aikana valittamista oppaista ja olen aina ihaillut niitten kärsivällisyyttä kun on nähnyt useita joutavia valittajia. Itsellä ei olisi hermot kestäneet. Tulee kyllä oltua myös omatoimilomilla.
- Spies
Paljon olen minäkin matkustanut vuodesta 74 lähtien. Surkeimman palvelun olen aina saannut Finnmatkoilta jos sitä nyt sitten voi palveluksi sanoa. Yhden kerran jouduin vaihtamaan hotellia kun olivat myynneet kuulema liikaa matkoja minun varaamaani hotelliin ja mitä sain tilalle todella ala-arvoisen hotellihuoneen. Tein reklamaation suomessa joka ei johtanut mihinkään olin kuulemma saannut saman tasoisen hotellin mutta se ei pitänyt paikkaansa ja eihän siellä käynnyt edes siivooja koko viikon aikana vaikka kerroin oppaalle asiasta mitään ei tapahtunut. Toinen kerta oli kun oli kotiinlähdön aika meidät asiakkaat unohdettiin hakea hotellilta. soitto oppaalle ja pyyntö josko joku hakisi meidät 12 kpl matkaajia kentälle. Viimeisen kerran Finnmatkoilla minulle väitettiin etten ollut varannut aamupalaa matkaani ja jouduin maksamaan sen toistamiseen tosin rahat palautettiin sitten suomessa. Neljättä kertaa en halua edes kokea enää. Aurinkomatkoilla olen nykisin matkustanut paljon ja ihan ok mutta vahanalle kunnon Spiesille ei vedä mikään näistä nykyisistä matkatoimistoista vertaan.
- 5-6
Kuten tästä ketjusta käy ilmi, Finnmatkojen oppaat eivät ole hukassa lentokentällä ainakaan paluumatkalla, koska heitä ei lainkaan näy.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12928842#comment-0
"Pitkien puheluiden jälkeen asiat kuitenkin selvisivät, mutta mehän maksamme ne kalliit puhelutkin."
Tämä on aivan normaalia myös Finnmatkoilla. Tietysti asiakas itse maksaa puhelut, jos palvelee matkatoimistoa.- ei näy
Ei mekään nähty paluumatkalla opasta lainkaan, seurattiin muuta joukkoa, jotta tiedettiin mihin mennään. Mutta oli siellä muutama "eksynyt". Tulomatkalla sen verran, että opas kertoi bussin numeron. Matkan aikana sen verran, että toi liput Loro Parkiin eikä silläkään reissulla nähty yhtään opasta. Vaihdettaessa hotellia Los Gigantesista Playa de las Americasiin sitten tulikin hieman ongelmia, kun minibussin kuljettaja ei meinannut ottakaan kyytiin. Ei auttanut kuin soittaa Finnmatkoille, ja opas kehotti kuskia ottamaan meidät autoon.
Tultiin siihen tulokseen reissussa, että mihin matkatoimistoa oikein tarvitsee enää.
- höpö höpö
Mihin tarvitsee joku opasta....jos ei ole sokea?
- Höpöttäjälle
Odota vaan kun ikää tulee lisää ja elämä saattaa hieman runnoa matkanvarrella huomaat tarvitsevasi opasta ja paljon muutakin matkasi varrella. Elämä ei ole pelkästään on/off asentoa mutta jos on sokea tai kulkee laput silmillä niin eihän sitä toden totta huomaa/ymmärrä mihin opasta voisi tarvita.
- seuraaja2
"Väärät päivät lippuihin"
Ei sitten tullut mieleen tarkistaa heti ne käteen saadessasi? :p- Karoska
No luulisi nyt oppaan osaavan laittaa lippuihin oikeat päivämäärät, pitääkö sekin turistin tehdä, sen verran nyt luotin oppaisiin. Mutta ilmeisesti täällä kaikki täysin oppaiden puolella... Itse ollut oppaana aiemmin yhteensä 9 kautta nuorempana, Meksikossa, Turkissa, Egyptissä ja Tunisiassa. Ja kyllä meilläkin virheitä sattui mutta niistä opas kyllä pahoitteli ja ei virheiden oikominen mennyt asiakkaan piikkiin. Toki tuolloin olin aurinkomatkoilla töissä (paitsi Tunisiassa), ja sinne oli silloin ikärajakin oppaaksi.
Ja todellakin olen yleensä tehnyt omatoimimatkoja ympäri maan, mutta jos ostan matkapaketin, niin kyllä silloin maksan myös opaspalvelusta. Ja eniten häiritsi se kuinka oppaat tiuskivat vanhemmille turisteille ja olivat niin näsäviisaita. Eräskin nainen kysyi, että saako apteekista tietynmerkkisiä särkylääkkeitä, niin opas tokaisi, että kyllä jos teillä on resepti mukana. Siinä vaiheessa eräs rouva oikaisi asian että ei Suomessakaan tarvitse kyseiseen lääkkeeseen reseptiä. Edelleen opas jänkkäsi että ei saa täältä ilman reseptiä. Ja kyllähn kyseinen rouva sai lääkkeen ilman reseptiä :)
Mutta ikävää jos nyt vaan meille sattui huono kokemus. Ja kiva että muilla toiminut opaspalvelut. :)
- alku aina hankala
Monesti syksyllä ovat uudet oppaat juuri tulleet. Voi olla, että ovat ensi kertaa Kanarialla. Tjärellä ei ole ollu tmitään toimistoa ainakaan Americasissa, vaan eri hotelleissa tapaamisia. Puhelinnumero on annettu ja opas on soitellut hotelliin ja kyselly kuulumisia.
Palvelu on pelannut ja viime reisulla saimme uuden patjan huonon tilalle ja leivänpaahdin vaihdettiin entisen kärvennyttyä. - --oo
"Tultiin siihen tulokseen reissussa, että mihin matkatoimistoa oikein tarvitsee enää"
Sinähän itse kerrot, mihin matkatoimistoa tarvitaan. Jos ei olisi matkatoimistoa, ei turisteillakaan olisi oppaita palveltavana. :o) - Ooli
Ei Aurinkomatkojen opas vienyt bussilta hotelliin viime enää Puerto de la Cruzissa.Osatiin kyllä itsekin.
- hyvin toimittu
Hieno juttu, että osasitte. Toivottavasti muutkin osasivat ja näin ollen viimeisenkin hotellin asukkaat pääsivät kohtuullisessa ajassa perille. Varsinkin Puerto Cruziin on jo muutenkin bussimatkaa, jolloin se on hyvä asia, ettei jouduta pysähtymään pitkäksi aikaa jokaisen hotellin pihaan.
- älämölö...
Te olette hulluja kaikki...
- mölöälää
Olen kanssasi samaa mieltä ihme hattuillua, vinoilua ja suunsoittoa vain ja ainosastaan oma mielipide se ainoa ja oikea. Missä on suvaitsevaisuus ja keskustelutaito siis se asiallinen. Hulluja ne ovat :)
- Onhan nuo
Onhan nuo opaspalvelut muuttuneet 30v aikana mitä me olemme reissanneet.Nykyään muuta kun ovat lentokentällä vastassa toivottamassa tervetulleeksi ja opastavat sitten sen ja sen numeroiseen bussiin, tyyliin;menette sinne oikeelle vaan kyllä se bussi sieltä jne.Kun on useampia busseja käyvät sitten, jos kerkeävät jakamassa bussissa ns. lomapaketin ja ennen poistumista toiseen bussiin, kehoittavat naittimaan lomasta ja osallistumaan heidän järjästämilleen retkille.Niin ja että tulkaa huomen aamulla siihen ja siihen hotelliin saatte mehua ja tutustutaan...................Ei muuten näihin partyihin oon enää vuosiin osallistuttu.No, kilpailu on kovaa oppaita vähennetään ja turistille on jäänyt maksajan osa!
- pesue..
En ihan ymmärrä... Olemme olleet, aina vuorollaan, lasten ja lastenlasten kanssa, arviolta 20-30 kertaa kanarian matkoilla. Matkanjärjestäjinä on ollut Fritidistä Aurinkoon. Hyvää tuuria vai mitä?! Ei ole koskaan ollut moitteen sijaa palveluissa. Retket ovat onnistuneet, ja aina meidät buukattu jonkun toisen matkanjärjestäjän retkelle, jos ei oma porukka ole täyttynyt. Nykyinen omatoimisuus on tätä päivää.. Oppaat ovat muutenkin aikamoisessa "helteessä". Se, mitä on valituksina sivusta kuultu: huoneen verhoista ja liian kirpeistä appelsiineistä... Että, huh. Nautitaan matkoistamme!
- aadalmiina
en enään moneen vuoteen ole käyttänyt matkatoimistoja itse kun varaa lennot asunnon puolet halvempaa
- aadalmiinalle
Tee sinä niin, minä käytän edelleen matkatoimistoa on sen verran huoletonta hommaa ja se sopii minulle. Hyvää matkaa aadalmiinalle :)
- ilrondo
Mikä se summa on ,silloin kun se on puolet halvempaa.
- aadalmiina
aadalmiinalle kirjoitti:
Tee sinä niin, minä käytän edelleen matkatoimistoa on sen verran huoletonta hommaa ja se sopii minulle. Hyvää matkaa aadalmiinalle :)
kiitos syyskuussa las palmasiin lähdössä pariksi kuukaudeksi lennot norveigilta 600euroa kahdelta asunto 500euroa kokoajalta 30metriä canterasin rannasta pidän edullisena
- aadalmiina
aadalmiinalle kirjoitti:
olemme jo usean vuoden itse varanneet lennot ja asunnon ja aina las palmasiin siinä on kaikki palvelut lähellä ja upea ranta
- ilrondo
aadalmiina kirjoitti:
kiitos syyskuussa las palmasiin lähdössä pariksi kuukaudeksi lennot norveigilta 600euroa kahdelta asunto 500euroa kokoajalta 30metriä canterasin rannasta pidän edullisena
Jäi pois matkatavaroiden kuljetuksen hinta ,lentokenttäkuljetukset ,ateriat lennolla,mahdollisesti valitut istumapaikat,lisäpaino,jos tarvitsee (pitkä oleskelu)?
- aadalmiina
ilrondo kirjoitti:
Jäi pois matkatavaroiden kuljetuksen hinta ,lentokenttäkuljetukset ,ateriat lennolla,mahdollisesti valitut istumapaikat,lisäpaino,jos tarvitsee (pitkä oleskelu)?
paikkaliput sisältyvät 600 euroon taxi maksaa kentältä noin 35euroa yksi laukku mukana koneessa menee ehkä 20euroa on iltalento tulee melkein nukuttua koko matka
- ilrondo
aadalmiina kirjoitti:
paikkaliput sisältyvät 600 euroon taxi maksaa kentältä noin 35euroa yksi laukku mukana koneessa menee ehkä 20euroa on iltalento tulee melkein nukuttua koko matka
Paluumatkalla sama tilanne??Siis kokonaan toinen hinta KOKO matkalle,eikö?
- Kiinnostuin
aadalmiina kirjoitti:
Millaisen asunnon sait kahdeksi kuukaudeksi 500 eurolla Las Palmasista ja Canterasin rannalta ?
- aadalmiina
yksiö alkoovella parveke aurinkoinen ja siisti meille ihan hyvän kokoinen espanjalainen rouva vuokraa olimme viime vuonna ekan kerran siinä
- aulianneli
Ola syyskuussa taas menossa Las Palmasiin 2kk. Lennot Norweigin koneella,alle 300euroa,istuinpaikat samassa. Lento suora Helsingistä .
- Manuel_Huerta
Kannattaako mennä Americasiin? Kyllä Puerto de la Cruz:ssa ainakin on oppaat olleet todella hyviä ja Tjäreborg:n matkat ovat muutenkin onnistuneet siellä (n. 15 kertaa kohteessa).
- roooperttiii
hei. tämä Puerto de la Cruzin palsta on mukava,täällä saa tietoa Teneriffan tärkeistä asioista. on se hyvä kun muiden saarien asiat ovat tuolla yleistä Espanjan palstalla,kun ei tänne kaikki mahdu. on se hyvä kun nuo muutamat ovat huomanneet tämän epäkohdan. pysykööt kaikki omalla palstallaan.VIVA PUERTO DE LA CRUZ
- Matkamartat
Tjäreborgin matka Puerto Ricoon.Erittäin palveluhenkistä ja ystävällistä henkilökuntaa toimistolla. Ei ole koskaan ollut valittamista muidenkaan firmojen oppaista.
Jos jotain haluaisivat parantaa,niin oppaan olisi hyvä olla bussissa matkalla hotelliin.
Etenkin yöllä saavuttaessa on bussissa ollut hämminkiä,kun bussi pysähtyy pimeässä hotellin eteen. Kuski saattaa lausua hotellin nimen erikoisesti,eikä siitä saa selvää.
Joskus ei sano mitään.
Ensikertalaisille ja iäkkäille varmaan ikävää ja aihettaa pientä paniikkia. - eroaon
Yleisesti ottaen parhaat kanariansaarten oppaat olleet Aurinkomatkoilla.
Ja tämä käsitys vahvistui maaliskuun alun reissulla jälleen.
Apollomatkoilla CD- levy koneeseen lentoasemalta lähtiessä ja kun ei opasta mukana bussissa,ehti puheet tulla osin kolmatta kertaa. - Täsä.Eläkepappa.on
Eivät kuulu Teneriffan jutut tälle minun ja Antiguen Gran Canarian palstalle. Tulkaa apinat Annan palstalle heti. Sinne kuuluvat muiden saarten jutut!
Tulkaa apinat sinne, heti!
Antigue joutuu jo vastailemaan omiin kirjoituksiinsa LomaEetu nimimerkillään kun meillä ei ole kirjoittajia siellä!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645592Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204207Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1522170
- 171906
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1241728- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978