tutkija lääkäri

hanna

Aion pyrkiä lääkikseen ja haluaisin nimenomaa tutkija lääkäriksi. Mihin yliopistoon minun kannattaa pyrkiä? hki, tre, tku, oulu vai kuopio?

Ja sitten sellainen tärkeä kyssä, että onko tutkijalääkäriksi kauhean vaikea päästä?onko paljon halukkaita ja pitääkö saada kaikista vitonen?

11

6992

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -meritursas-

Aloita oppiminen vaikka suomen kielen kieliopista, ja siellä kohdasta yhdyssanojen oikeinkirjoitus.

• Hanna

Kyllä minä osaan kirjoittaa, jos tarvitaan. Laitoin ihan mielenkiinnosta tutkija lääkärin erikseen, et nään alkaako joku lääkisläinen heti vittuileen. Ja niinhän siinä kävi=) En kyllä tiedä onko kielipoliisi meritursas lääkiksessä, tuskinpa vaan.
        Kun lääkärit on usein tosi ahneita ja ylimielisiä. Minä en olisi sellainen.. Mulle raha ei ole tärkeintä. Ja kukaan lääkäri ei voi valittaa huonosta palkasta, ei edes tutkijalääkäri! Lääkärin pitäisi olla kutsumusammatti ja raha ei saa olla se mikä kutsuu!

• JBA
        Hanna kirjoitti:

Kyllä minä osaan kirjoittaa, jos tarvitaan. Laitoin ihan mielenkiinnosta tutkija lääkärin erikseen, et nään alkaako joku lääkisläinen heti vittuileen. Ja niinhän siinä kävi=) En kyllä tiedä onko kielipoliisi meritursas lääkiksessä, tuskinpa vaan.
        Kun lääkärit on usein tosi ahneita ja ylimielisiä. Minä en olisi sellainen.. Mulle raha ei ole tärkeintä. Ja kukaan lääkäri ei voi valittaa huonosta palkasta, ei edes tutkijalääkäri! Lääkärin pitäisi olla kutsumusammatti ja raha ei saa olla se mikä kutsuu!

Juupajaapa, diibadaaba. Taashan sieltä tuli kaikki perinteiset kliseet. Ollaan sitten ahneita ja ylimielisiä, jos ei muuta, niin ihan sinun riemuksesi sitten.

Muutamia elämän tosiasioita kuitenkin:

1) Suhtautumisesi rahaan muuttuu kummasti, jos satut pääsemään lääkikseen. Viimeistään valmistumisen häämöttäessä alkavat oma toimeentulo ja elintaso kummasti kiinnostaa.

2) Tutkijoiden palkat Suomessa ovat aivan naurettavat. Jos tutkija sattuu olemaan lääkäri, se ei sitä surkeaa assistentin A20-palkkaa paranna yhtään. Suomessa lääkärin ei todellakaan kannata suuntautua tutkijaksi, mikä kyllä näkyykin yliopistomaailmassa. Joitakin virkoja on lähes mahdotonta saada täytetyksi.

3) Lääkäri ei ole kutsumusammatti, vaan aivan tavallinen ammatti muiden joukossa. Ymmärrät sitten joskus, jos ymmärrät.

Muilta osin en näe aiheelliseksi ottaa tähän henkiseen oksennukseesi millään tavalla kantaa, koska olet keskenkasvuinen kakara, jolla on keskenkasvuisen kakaran idealistinen ja etenkin naiivi arvomaailma.

• jesse_
        Hanna kirjoitti:

Niin, tavallaan olet oikeassa tuon kutsumusammatin suhteen...minun kutsumusalani oli tekniikka, ja olen siitä kiinnostunut. Valmistuin juuri DI:ksi, ja juuri tämä ala on juuri sitä mitä olen haaveillut.

Mutta: Töitä ei löydy...niitä ei ole, eikä parannusta tilanteeseen näy. Teollisuus vetää huonosti, ja hiukan on myöhäistä valita toisin...ei sillä että haluaisin. Olen nyt koululla tutkijana. Palkka on huono.

Pistää miettimään: kutsumusammatti tai ala josta on kiinnostunut; tottakai, mutta tässä vaiheessa kun näyttää _todella_ epävarmalta, että tällä eläisi, tulee väistämättä mieleen että olisikohan ollut syytä valita toisin...no, karrikoin hieman, mutta on myös syytä ajatella sitä, millä tulee toimeen ja voi elää...on epärealistista tuijottaa vain siihen mikä kiinnosta...ei sillä elä, että on jostakin kiinnostunut tai tekee juuri sitä mitä haluaa.

Palkasta: ei se saisi olla kriteeri, olet oikeassa, mutta valtion palkoissa ollaan jo sellaisissa lukemissa, että yksin eläminen (asuminen) on miltei mahdotonta...siksipä monet siinä vaiheessa kun tulee ero avopuolisosta, ovat pakon edessä ja vaihtavat työpaikkaa, kun ei ole varaa olla töissä ;) -Ööö...olettaen että saa teollisuudesta/yksityiseltä paikan.

Summa summarum: hienoa että löytyy kutsumusammatti, mutta tässä on toinenkin puoli.

• jesse_
        JBA kirjoitti:

Juupajaapa, diibadaaba. Taashan sieltä tuli kaikki perinteiset kliseet. Ollaan sitten ahneita ja ylimielisiä, jos ei muuta, niin ihan sinun riemuksesi sitten.

Muutamia elämän tosiasioita kuitenkin:

1) Suhtautumisesi rahaan muuttuu kummasti, jos satut pääsemään lääkikseen. Viimeistään valmistumisen häämöttäessä alkavat oma toimeentulo ja elintaso kummasti kiinnostaa.

2) Tutkijoiden palkat Suomessa ovat aivan naurettavat. Jos tutkija sattuu olemaan lääkäri, se ei sitä surkeaa assistentin A20-palkkaa paranna yhtään. Suomessa lääkärin ei todellakaan kannata suuntautua tutkijaksi, mikä kyllä näkyykin yliopistomaailmassa. Joitakin virkoja on lähes mahdotonta saada täytetyksi.

3) Lääkäri ei ole kutsumusammatti, vaan aivan tavallinen ammatti muiden joukossa. Ymmärrät sitten joskus, jos ymmärrät.

Muilta osin en näe aiheelliseksi ottaa tähän henkiseen oksennukseesi millään tavalla kantaa, koska olet keskenkasvuinen kakara, jolla on keskenkasvuisen kakaran idealistinen ja etenkin naiivi arvomaailma.

JBA:lla oli tosiasioita, aivan oikeita faktoja.

1. Kun on tultu tutkinnon loppuvaiheeseen, sitä kummasti katsoo taaksepäin tehtyä raskasta työtä, ja todellakin, tuntee ansainneensa parempaa elintasoa. Tutkijana sitä ei ole eikä tule.

2. Tutkijoiden palkat ovat todellakin naurettavat. Kuten alla sanon, eläminen on miltei mahdotonta, ja elintasosta ei voida puhua. Perheen elättäminen yhdellä palkalla mahdotonta...pitää olla hyvin tienaava puoliso.

3. Hmm...kutsumusammatti/muu ammatti...niin, aiankin täällä TKK:lla kaikki asiat tuntuvat mielenkiintoisilta, mutta sitten kun aletaan vääntämään fourier-muunnoksia kompleksitasossa, niin huomataan, ettei sitä kutsumusta ollutkaan niin paljon ;)

4. Alkuperäinen kirjoittaja todennäköisesti provoili vahvasti...

• itsekin lääkäri

Ei kai tutkijalääkäriksi ole sen vaikeampi päätä kuin tavalliseksi lääkäriksi. Kannattaa ottaa huomioon, että tutkijoiden palkat ovat todella huonot Suomessa, joten täytyy olla kai vähän hullu, että siihen touhuun rupeaa.

• lääkiksessä

tai ihan varmasti riippuu siitä mihin lääkikseen päädyt, ehkei kuitenkaan kannata sitä ihan vielä loppuun asti miettiä:) ehdit sitten kun pääset sisään vaihtaa suunnitelmia monesti. Kuvittelisin että hki:ssa olisi kovemman työn takana päästä linjalle johon kaikki eivät pääse, itse en siellä opiskele.
      Vielä siitä minkälaisia ihmisiä täällä opiskelee niin taitaa olla JBA aika oikeassa, ei moni ole täällä koska haluaisivat parantaa köyhiä sairaita. Lääkärin ammattia kunnioitetaan ja työstä maksetaan hyvin. Paljon on mukana hyvin ylimielisiä ihmisiä.

• Rautasormi

Pari kommenttia. Olen juuri valmistunut lääkäri Helsingistä. Tällä hetkellä työskentelen tutkijana. Palkkani on 1600 e/kk. Vertailun vuoksi, esim. DI:n suositusten mukainen aloituspalkka on 2900 e/kk.

Lääkiksen ekana vuonna kaikki aikoo isona kehitysmaihin auttamaan. Vikana vuonna vain yksi on käynyt ja sekin oli peräti kuukauden vain näyttääkseen kuuinka helvetin hyvä ihminen oikeesti onkaan. ja muut on vittuuntuneita ku joutuu maksaa niin perkeleesti veroja. Kuudessa vuodessa ja kaikenlaisia ihmisiä kohdatessa oppii realistiksi.

Lääkärin peruspalkka on huono, toki parempi kuin tutkijan. Mutta lääkäri voi rikastua päivystämällä. Se on tietysti rankkaa.

Itse saan elintasoni päivystämällä tutkimuksen ohessa. Ei huono vaihtoehto, koska pian olen väitellyt ja olen etusijalla erikoistumispaikkaa haettaessa ei-väitelleisiin nähden. Väitelleen lääkärin peruspalkka on myös parempi kuin ei-väitelleen.

Hyvä Hanna, sinun kannattaa laittaa saamasi viestit talteen ja lukea niitä uudelleen parin vuoden päästä. Silloin ehkä jo opiskelet lääkiksessä ja ymmärrät täällä eistettyjä näkökantoja paremmin.

Ei ole juuri väliä mihin lääkikseen haet (Hesa tietty on perinteisesti arvostetuin ja myös vaikein päästä -> katso aiempien vuosien pääsykoepisteitä, jotka ovat vertailukelpoisia). Kaikissa tdk:sa voit tehdä tutkimustyötä joko hakeutumalla itse labraan tai hakeutumalla lääkiksen sisäiselle tutkijalinjalle, jollainen on ainakin Hesassa, Kuopiossa ja Turussa, varmaan muuallakin. Tutustu tiedekuntien www-sivuille ja lue valintakriteereistä niin tiedekuntaan kuin tutkijalinjallekin.

• jesse_

Niin, vielä tähän lisäksi Hannalle kommentoin.

Puhuin tuossa ylempänä huonosta palkasta, ja sam tuli tännekin...

Olen DI, ja työskentelen tutkijana. Palkka 1700 e/kk, vaikka tosiaan, suositus olisi 2900 e/kk. Erona minulal lääkäriin se, että minulla ei ole mahdollisuuksia nostaa palkkaani lisätuloilla, niinkuin vaikka tutkijalääkärin päivystämisellä.

Ja tosiaan, laita Hanna muistiin kaikki tämä täällä käyty keskustelu ja lue uudestaan kun olet valmistumassa.

• Biotutkija

Työskentelen biolääketieteen alan tutkijana julkisella sektorilla, ja palkka on 4300 e/kk. Eikä ole edes mitenkään poikkeuksellista. Vaan pätevyydestähän maksetaan, oli koulutus sitten mikä hyvänsä. Sanovat sitä markkinataloudeksi.

• JBA

...emme tällaisista palkoista pääse osille, kun emme ole dosentteja, joilla on virkana erikoistutkija tai jopa ma. professuuri. Siitä assarin A20-palkasta on vielä reippaasti matkaa professorin A28:een...

Rohkenen epäillä, että tuollaisen palkan saisi julkisella sektorilla itselleen neuvoteltua. Ainakin meillä mennään aika tiukasti taulukoiden mukaan - kuten varmaan useimmissa paikoissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6484
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3260
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1774
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1023
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe