Haen nyt joulukuussa as.tukea alkavaksi 1.1.2015 uuteen asuntoon. Lasketaankohan tuki uuden kaavan mukaan?
as.tuki
13
182
Vastaukset
- venttashol
Ei vielä Laita anomus vasta 15.12 niin sitten taitaa jo onnistua.
- öÖöÖöÖ
Niin meinaatko että kelassa käytetään perj 12.12. vanhaa laskukaavaa ja ma 15.12. lasketaan nyk. laskukaavan mukaan ...outoo...mut kelassahan on KAIKKI mahdollista huoh...
- kunhan vaan
Ainakin ennen asumistukilomakkeissa oli mahdollisuus rastittaa halutaanko asumistuki maksettavaksi takautuvasti. Parempi on laskettaa asumistuki vasta sitten kun tuki varmasti lasketaan vuoden 2015 säännöillä. Siis asumistuen takautuvuus kuukaudet tuossa hiukan häiritsevät, että ei kait noiden kuukausien perusteella lasketa vuoden 2015 asumistukea.
- hyjlkdjbu
Mistään en löydä aloitetaanko uudella kaavalla laskeminen vasta 1.1. 2015 alkaen! Eli jos nyt joulukuussa laskevat vanhan kaavan mukaan(siis vuoden loppuun asti), asumistuen tarkistus uudella kaavalla olisi vasta v 2015 marras-joulukuussa ellei tulot muutu ym mitkä vaikuttavat asumistuen tarkistukseen.
- kannattaako riski
No luultavaa on, että laskenta perustuu siihen laskentahetkellä voimassaolevaan lakiin. Jos päätös tehdään tämän vuoden puolella menee vanhalla ja ensi vuoden puolella uudella systeemillä.
- pah vielä kerran
Joo aika jännää Kelan yleisen asumistuen laskentasääntöjen muuttuminen on, kun eivät "tarkista" vuoden alusta kaikkien suomalaisten kohdalla asumistukea, vaikka laki muuttui. Ei vaan jokaisen kansalaisen tulee odottaa vuositarkastuksen ajankohtaa taikka muutoin laissa määrittävää kohtaa. Siis toki tietenkään lain muuttuminen ei velvoita Kelaa määrittämään vähävraisten, asumistukea uudestaan heti lain muuttumisen ajankohdan jälkeen, mikä usein tulisi olemaan jopa kymmeniä euroja kuukaudessa.
Pah sanon minä noille virkamiehille Kelassa jotka istuvat usein oman lompakkonsa päällä. - 13.12. uus laskuri
Niin siis sen uuden laskurin pitäis ilmestyä nettiin 13.12.2014 eli sen jälkeen pystyy vertailemaan kumpi olisi ollut itselle edullisempi.
Tosin silloin voi olla jo liian myöhäistä valita tää vanhan lain mukainen tuki? - antzakamu
Joo uusi laskuri ilmestyy 13.12. nettiin, mutta koskakohan kela sitä alkaa käyttämään?!? Asumistuen ohjeissa lukee; ilmoita asumistukeen vaikuttavista muutoksista välittömästi(muutto,tulot nousee/laskee ym ym.
- vipuli3
Kerropa nimimerkki mietinmietin asuinkuntasi, bruttotulo/kk, asutko yksin, vesimaksun suuruus, asuntolainasi korko/kk, vuokra/vastike, niin kerron paljonko tulet saamaan v 2015 tukea.
Ei siihen laskuria tarvita, uusi lakihan on jo vahvistettu ja kaikkien luettavissa.
Voit sitten verrata laskuria 2014 apuna käyttäen, kannattaako hakea tukea nyt vai ensi vuonna.
- mieeeeeeeetiiiiiiin
Olen sen uuden laskukaavan nähnyt joo ja tiedän miten lasketaan :)MUTTA kysymykseni kuuluikin laskeeko kela jo nyt uuden kaavan mukaan koska haen tukea alkavaksi 1.1.2015 uuteen asuntoon.Sekin vielä että muistaakseni asumistuen käsittelyaika on 3 vkoa!
- vipuli3
Kaiken järjen mukaan kun uusi laki alkaa 2015 ja haet tukea aloitettavaksi 2015 käytetään uutta kaavaa.
- pertti777
Jos on hakenut asumistukea esim. syksyllä niin eikö asumistuki jokatapauksessa aina tarkisteta vuoden alussa uusilla tiedoilla (indeksikorotus jne.) elikkäs kaikilla as. tuen saajilla käytetään tätä uusinta laskutapaa asumistuen määrittämiseen vuoden 2015 alusta?
- emina88
Mun mielestä ei kaikilla heti vuoden alussa.vasta kun on vuositarkastuksen aika tai jos tulot muuttuu tms asumistukeen liittyvää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269