ylensyöminen _ on addiktio

fasfrdasderf

laihduttaminen on syy ylensyömisestä, seuraus pikemminkin. Lihavuus, ja ylensyöminen on riippuvuus tila (addiktio) jossa ihminen tuntee jatkuvaa tarvetta syömiselle. Siinä ihminen saa mielihyvää ja tätä oloa hän hakee syömällä erilaisia herkkuja, joilla massu täytetään. Addiktio tila on psyykkeessä, eli aivoissa. Sama alkoholismissa ja huumeriippvuudessa. Aivoissa, on kohta jossa se stimuloi kun on addiktiossa.

Lihavuuden hoitoon ei ole muuta ulos pääsyä kuin päästä eroon ylensyömisestä ja tätä tehostaa monipuolisella liikunnalla. Ruoka-annoksia pienentämällä jne. Juomalla paljon nesteitä, syömällä vähemmän hiilareita ja rasvaista lihaa..

3

205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen addikti

      Siksi tämä psyykepuoli pitäisikin aina hoitaa siinä samassa yhteydessä kuin tarttua lihavuuteenkin. Useimmiten jo nuoruudessa oireet ja suunta ovat nähtävissä. Tartutaanhan anorektikoihinkin heti nuoruudessa, niin miksi ei ylipainoon?
      Lihavuuteen perehtynyt lääkäri Kirsi Pietiläinen onkin todennut tämän jo jokunen vuosi sitten, että lihavuuden hoito on lapsen kengissä Suomessa.

      • ruokadouppaaja

        Jep, jatkuva dieetillä nälkiinnyttäminen ja itsensä ruoalla palkitseminen johtaa siihen, että aivoissa alkaa syntyä addiktiota syömisestä aiheutuvaan mielihyvään. Ja kuten muutkin addiktiot, ruoka-addiktio toimii niin, että pitää ajan kuluessa saada enemmän ja parempaa. Yritykset poistaa ongelmaa diettaamalla ovat tuhoon tuomittuja samalla tavoin kuin ovat yritykset alkoholistilla lopettaa juominen pitämällä tipaton tammikuu tai "sata päivää juomatta". Addiktio vaan pahenee.

        Todellakin lihominen johtuu omasta päästä, ja vaikka "ruokariippuvuus" on kiistelty asia, kaikki varmasti myöntävät, että ruokaan kehittyy ainakin psyykkisesti ja fyysisesti hyvin paljon addiktion kaltainen suhde, johon liittyy paljon muillekin addiktioille ominaisia vieroitusoireita (ärsyyntymistä, huonovointisuutta, pakkomielteisyyttä ko. asiaa kohtaan, hyvän- ja pahanolon tunteen säätely sidoksissa riippuvaisuutta aiheuttavaan asiaan jne). Joidenkin mukaan tämä ei ole oikea addiktio koska ruoan kanssa oppii elämään, toisin kuin muiden riippuvaisuutta aiheuttavien asioiden kanssa ei ikinä opi elämään. Niin tai näin, kaava on sama. Lohdullista että asiasta ainakin pääsee eroon!

        Itseäni on helpottanut paljon tämän riippuvaisuussuhteen hyväksyminen! Olen käynyt psylologilla mutta suurimman työn olen tehnyt itse omassa päässä. Ei auta enää syyllistää itseään, keksiä tekosyitä ja syytellä ympäristöä tai lapsuuden traumoja. Niitä on kaikilla. Aivan kuten alkoholisti tai päihderiippuvainenkin parantuu vain ottamalla itse vastuun elämästään ja tekemällä töitä asian eteen, samoin parannun minä omasta riippuvuudestani.

        Mutta ilman apua ja tukea mahdollisuudet onnistua ovat todella pienet. Kyllä on pakko olla vertaistukea, ammattiauttajaa, ravitsemusasiantuntijaa, tukiverkostoa, ja ylipäätään joku asia, mistä lähteä liikkeelle kun tätä asiaa alkaa selvittää. Ei sitä itsestään pysty eikä se itsestään tapahdu.


      • ruokadouppaaja
        ruokadouppaaja kirjoitti:

        Jep, jatkuva dieetillä nälkiinnyttäminen ja itsensä ruoalla palkitseminen johtaa siihen, että aivoissa alkaa syntyä addiktiota syömisestä aiheutuvaan mielihyvään. Ja kuten muutkin addiktiot, ruoka-addiktio toimii niin, että pitää ajan kuluessa saada enemmän ja parempaa. Yritykset poistaa ongelmaa diettaamalla ovat tuhoon tuomittuja samalla tavoin kuin ovat yritykset alkoholistilla lopettaa juominen pitämällä tipaton tammikuu tai "sata päivää juomatta". Addiktio vaan pahenee.

        Todellakin lihominen johtuu omasta päästä, ja vaikka "ruokariippuvuus" on kiistelty asia, kaikki varmasti myöntävät, että ruokaan kehittyy ainakin psyykkisesti ja fyysisesti hyvin paljon addiktion kaltainen suhde, johon liittyy paljon muillekin addiktioille ominaisia vieroitusoireita (ärsyyntymistä, huonovointisuutta, pakkomielteisyyttä ko. asiaa kohtaan, hyvän- ja pahanolon tunteen säätely sidoksissa riippuvaisuutta aiheuttavaan asiaan jne). Joidenkin mukaan tämä ei ole oikea addiktio koska ruoan kanssa oppii elämään, toisin kuin muiden riippuvaisuutta aiheuttavien asioiden kanssa ei ikinä opi elämään. Niin tai näin, kaava on sama. Lohdullista että asiasta ainakin pääsee eroon!

        Itseäni on helpottanut paljon tämän riippuvaisuussuhteen hyväksyminen! Olen käynyt psylologilla mutta suurimman työn olen tehnyt itse omassa päässä. Ei auta enää syyllistää itseään, keksiä tekosyitä ja syytellä ympäristöä tai lapsuuden traumoja. Niitä on kaikilla. Aivan kuten alkoholisti tai päihderiippuvainenkin parantuu vain ottamalla itse vastuun elämästään ja tekemällä töitä asian eteen, samoin parannun minä omasta riippuvuudestani.

        Mutta ilman apua ja tukea mahdollisuudet onnistua ovat todella pienet. Kyllä on pakko olla vertaistukea, ammattiauttajaa, ravitsemusasiantuntijaa, tukiverkostoa, ja ylipäätään joku asia, mistä lähteä liikkeelle kun tätä asiaa alkaa selvittää. Ei sitä itsestään pysty eikä se itsestään tapahdu.

        Ja vielä: Mielestäni ruokariippuvaisten kohdalla ei tule hoitaa liikalihavuutta vaan ensisijaisesti suhde ruokaan pitää saada kuntoon.

        Kaikki ruokariippuvaiset eivät ole lihavia, kaikki lihavat eivät ole ruokariippuvaisia.

        Ei tule mitään kestävää ratkaisua siitä, että yrittää samaan aikaan oikaista vääristynyttä suhdetta syömiseen ja ylläpitää vääristynyttä suhdetta syömiseen, kaikkihan sen ymmärtävät.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      86
      4559
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3978
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2531
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1555
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1253
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe