Köyhän lahjat

leipomaan

Olen ollut kauan työttömänä ja moneen otteeseen. Ensimmäisenä työttömyys jouluna mirtin mitä aantaisin lahjaksi kun ei ole rahaa, enkä osaa tehdä käsitöitä, aikaa olisi tehdä jotain. Opettelin tekemään karjalanpiirakoita, niitä teen lahjaksi joka joulu, tarvikkeet eivät paljon maksa tekemisen vaiva vaan, hyvin ovat kelvanneet, ovat jo odotettu lahja.

26

1052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herkkusuu =D´´

      Kastatko oikeen maitoon ja kaikki? joo älä meekkää töihin on pakko olla pirun hyviä! =) =) =)

      • Oliko toi niinkun vi*tuilua vai ei?


    • KallionorppaN

      ite oon osatanu siskoille, veljille ja muille perheen jäsenille 1 e arvan jokavuosi kun siinä pää voitto on 1000e ni se ei silleen harmita, jos se jollekkin osuu. Sit kukin saa ostaa voittorahoilla mieluisen lahjan.

      t. tylleröinen

    • herkkuja

      Kaiken mitä voi syödä, on aina hyvä lahja. Saada sekä antaa. Esim. muheva joulukakku ns. kuivakakku, joka ei ole tietenkään kuiva vaan hedelmäinen.

      Piirakat, loistava lahja!
      Eräs henkilö leipoi tutuilleen aina joululeivän. Se oli jo etukäteen odotettu lahja. Selaile reseptejä ja tee löytöjä.

      Monella työssäkävijällä on kiire ja leipomukset ovat varmasti tervetulleita joka huusholliin.

      Itse en anna lainkaan joululahjoja, en ole antanut vuosiin. Kaikilla on kaapit täynnä kippoja ja kappoja ja kaikenlaista tavaraa. Kirjoja en raaski ostaa, käytän itsekin ahkerasti kirjastoa.

      Ei tule väkinäistä tunnelmaa, kun ei tarvitse kiitellä lahjasta, jota ei tarvitse eikä halua. Siis syötävää ja iloinen mieli!

    • Ei maksa vaivaa.

      Joulu? Muutaman tunnin hekuma ja sille ihmiset uhraa melkein mielenterveytensä.
      Turhuutta.
      Joulu oli joulu ehkä ennen. Rauhan ja hiljentymisen juhla. Nykyään kaukana siitä.

      Kukin voi jouluilla omissa oloissaan ilman lahjuksia ja krumelluksia. Laittaa joulun itselleen jos on laittaakseen. Kuuntelee joululauluja ja nauttii kiireettömyydestä. Ilman alkoholia.
      Joulun voi aloittaa joulusaunomisella.
      Niin teen itselleni miehen joulun. Suosittelen.

    • Jouluihminen

      Hieno idea tehdä itse karjalanpiirakoita lahjaksi. Kaupan piirakat ovat niin huonoja paksuine puuromössöineen!

    • karamellejä

      Sanon pojalleni, että ostaa pussin englantilaisia karamellejä. Muuta en halua, koska en tarvitse oikeastaan mitään ja jos tarvitsen voin ostaa.

    • Minä täällä

      Minulle ei lahjojen kalleus ja runsaus ole tärkeintä,vaan jos joku poikeaa vaikka käymään..Ettei tarvi yksin olla.Tai auttaa siivouksessa,kun itse en jaksa.
      Rahaa ei ole käyttää,kun sairastelut vieneet suuren osan työkyvyttömyyseläkkeestäni.
      Käsityöt ja leivonnaiset itse annan läheisilleni.Toivon,että ovat tyytyväisiä tämän maailman runsauden keskellä.
      Kierrätän myös.Tuunaan.

    • Laskee,

      Itse ajattelen siten, että en tarvitse lahjoja. Niistä on vaivaa hankkijalle, ja kuitenkin itse hankin sen mitä todella tarvitsen, ja tällöin tulee mieleinen.

      Jos haluat antaa jotain jossa on henkilökohtaista panosta, niin pienet oman käden tuotteet ovat sopivia. Opettele vaikka tekemään sinappia, ei maksaa paljon ja purkki sopii joulupöytään.

    • saisinpa minäkin

      Karjalanpiirakat on ihana idea!

    • miumaumou2

      Omatekemä piirustus ja siihen runo. Ihana muisto läheiselle. Omatekmä joulukortti, myös ihana. Se että muitaa läheistä muulla kuin viestillä on aina ihanaa. Joulukortti on jo kiva. Itse inhoan viestinä laitettuja jouluntoivotuksia.

    • Liike vaan pystyyn..

      Siinähän on sinulle työmaa kun teet niitä karjalanpiirakoita ja myyt niitä . Jos teet hyviä piirakoita niin varmasti menee kaupaksi .

      • leipomaan

        Kyllä ne kaupaksi menee, olen tehnyt niitä tyttären pojan koulun myyjäisiin, kertaakaan ei ole jääneet myymättä.


    • Valpuri .

      Karjalanpiirakat on hyvä idea. Itse leivotut ja koristellut piparkakut sopii myös jouluun. Myös perunarieskat on hyviä eikä tarpeet maksa paljoa. Minulle ainakin kelpaisi ihanat kotona tehdyt leivonnaiset.

    • terveisiä vaan arkad

      suomessa olisi aika monta työtöntä vähemmän, jos kotonavalmistettuja elintarvikkeita saisi myydä. Mutta kun ei saa. Jos teet karjalanpiirakoita, se katsotaan leipomoksi, ja tila pitää hyväksyttää elintarviketilaksi. Eikä se voi olla asunto.

      Mitään järkeähän ei noissa pykälissä ole, mutta niin se vaan on. Kun riittäiskin yritykselle oma jääkaappi, ja pakkanen yritystoiminnan aloituskustannuksiksi. Näillä pykälillähän halutaan varmistaa, ettei ihmiset pysty helposti itseään työllistämään.

      Hyviä karjalanpiirakoita, menisi taatusti jouluna kaupaksi, niin paljon kuin ehtisi ja jaksaisi kotiuunissa paistaa. Samoin kakkuja ja nisuja.

    • Lisbeth33

      Mä niin toivoisin että joku tekis mulle kunnon Perunapiirakoita...noita ku ei meinaa enään mistään saada !

    • hapatan kasviksia

      Mulla on jo monta vuotta ollut tapana antaa joululahjaksi itse hapattamiani kasviksia. Hapattaminen on halpaa: välineiksi riittää vain hapatusruukku tai muu sopiva purkki ja esim. terävä veitsi kasvisten paloitteluun. Pääraaka-aineena käytän yleensä kaalia, porkkanoita tai punajuuria, jotka saa kivasti makua muista kasviksista ja/tai mausteista. Valmiit kasvikset laitan kaupan kurkkupurkkeihin, joita olen säästänyt vuoden mittaan sitä varten. Koristelen purkit milloin mitenkin, jolloin niistä tulee persoonallinen lahja. Ja kun mausteet on joka vuosi erilaiset, jokainen lahjani on odotettu yllätys. :)

    • Kaikki herkut on

      ihania antaa. Itse teen sinappia, leivon kaurakeksejä, kuiva kakkuja ja ihan vaan pipareita. Varsinkin kaurakeksini ovat suosiossa. Tosin hieman menee aineisiin, mutta ovat tykättyjä. Laitan sellofaaniin ja kauniin kortin mukaan. Kaikki teen itse. No, kortteja sai aikanaan paljonkin Tiimarista ja varsinkin heti joulualea käytin jo hyväksi seuraavaan tulevaan jouluun. Tunnen rakkaani ja tiedän kuka tykkää mistäkin. Siihen yritän kuitenkin pyrkiä, että hyvistä aineista teen sinapit sekä leivonnaiset. Voita, sokeria, kermaa jne. Eikä niitä tarvitse niin hirveitä määriä tehdä, pääasia, että muistaa. Voit, sokerit ja monet säilyvät voi ostaa silloin kun halvemmalla saa. Myös kyttään kaikkia tarjouksia jo pitkin vuotta, mitä vaan pystyn ja voin hyödyntää. Kerrankin kun pakastusaikaan oli eräässä kaupassa tosi edullisesti sokeria, niin hain fillarilla ja kävellen kolmena eri päivänä sen sallitun määrän. Sokerit ovat siis jo valmiina. Huomenna haen voita toisen satsin. Pari euroa 500 g. Maukasta Joulua kaikille!

    • Tavis....

      Miksi on pakko antaa mitään lahjoja. Minä olen sanonut sukulaisille etten osta kellekkään mitään, eikä mulle tarvi mitään ostaa. Näin on menty vuosia ja hyvä niin. Miksi pitää yllä väkisin jotain tyhmää perinnettä jos ei kerta varat riitä. Omalle lapselle ostin silloin kun hän oli sen ikäinen, mutta nyt en osta hänellekkään kun on jo lähes aikuinen. Olen aina muutenkin inhonnut tätä lahjojen jakelua en harrasta sitä edes merkkipäivinä, jään yleensä pois kekkereistä. Joulu on ihan hyvä joulu ilman lahjojakin, kun on koristeltu koti ja ruokaa se riittää mulle. No jokainen tehköön tavallaan, minä omallani.

    • leipomaan

      Leipoessani piirakoita tulee itselle joulumieli, voisi olla että jos en piirakoita ystäville ja perheelle tekisi ei tulisikaan joulutunnelmaa. Saakoon kuka mistäkin hyvänmielen, tämä on minun tapani.

    • JOT SILVIISII

      PIRJALAN KAARAKAT ON KELEPO EVVÄETÄ YMPÄRJ VUEN, ETENNIIJ JOS KUORET RAPPEETA RUISTA OVAT JA SISUKSET OHRARYYNEJÄ. RIISSI ON ARVOTOENTA, KELEVOTOENTA ULUKOMUAN HÖTÖMUONOO.
      YLLÄTÄ YSTÄVIJÄS USSEEMMI, VAEKKA VAPPUNA YNNÄ APRILLIPÄEVÄNÄKKII SEKÄ HEINÄKUUV VIIJJENTENÄ!

      ITE OON JLUN JA LAHJUKSET VUOSKYMMENET SITTE OMALT KOHALTAENJ LOPETTANNA. OLO JA ELO OM MALLIKELEPOSEN LEVOLLISTA, RENTOO.
      9.12.2014 suosittaen ikiraitis vappaa kansalaenen kiiom mikko tammerforssin nuapurist

    • Purluiskis

      Joululahjat ovat ihan tyhmä juttu. Itse en ole sitä ikinä harrastanut. Otan kyllä vastaan, jos joku antaa, ihan kohteliaisuussyistä. Vaan eipä niitä juuri kukaan annakaan, onneksi. Joskus muulloin saatan kyllä jotain lahjoittaakin enkä silloin odota vastalahjaa.

      • Emme ole vuosikausiin ostaneet joululahjoja perhepiirissämme. Olen antanut lahjani vähävaraisen perheen lapselle, yleensä tytölle. Tänäkin vuonna 50 £ lahjakortti H&M:een 12-vuotiaalle tytölle. Myös joulupatoihin löytyy aina jotain.


    • joulupataan myös

      Syötävät lahjat ovat ihania. Yleensä olisi kuitenkin hyvä, että sen ruoan voi pakastaa tai että se säilyy muuten, jos pöydässä on muutenkin paljon syötävää.

      Itse olen tehnyt esim. kotitekoista sinappia, kotijuustoa, korvapuusteja ja salaatinkastiketta. Salaatinkastiketta varten säästän ja kerään sellaisia pikkuisia lasipulloja, joita on esim. lentokoneessa ne muutaman desin pikkuiset viinipullot. Ne voi käyttää monen vuoden ajan uudelleen.

      Itse olen joskus kirjoittanut kaverin lempilaulun sanat paperille ja koristellut sen ja antanut sen ikäänkuin joulukorttina.

      Olen myös antanut itsetehtyjä lahjakortteja, joilla lupaan esim. lumenluontia, hierontaa, jalkahoitoa tai vaikka lupaan lähteä 5 kertaa kävelylenkille.

      Jos sinulla on mahdollisuus saada havuja, niin pajunoksista, havuista ja rautalangasta voi tehdä havukransseja, joita voi ripustaa ulko-oveen. Vaatii vähän harjoittelua, mutta niistä tulee kauniita.

      Jos tavaraa haluaa, niin kirppiksillä on myös paljon käytettyä tai jopa käyttämätöntä tavaraa. Olen ostanut esim. nipun Aku Ankkoja parilla eurolla ja toiselle taas hänen haluamia Harlekiini-pokkareita parilla eurolla. Tämmöisiä lahjoja voi lukea ja sitten pistää taas itse puolestaan kiertoon.

      Kynttilöitä voi myös tehdä itse kuten saippuaakin, mutta ne tosin vaativat valmistelua ja aikaa. Eivät ole ihan edullisia lahjoja.

      Älkää unohtako myöskään itsetehtyjä karkkeja! Toffeeta/kinuskia, suklaariisimuropallot, keksit. Kivoja annettavia tuliaisina ja lahjoina.

    • Lahjatonttuilija

      Karjalanpiirakat ovat harvinaista herkkua itsetehtynä, en yhtään ihmettele, että ovat odotettuja lahjoja :) toinen vähän samantyylinen voisi olla itsetehty näkkileipä, ohjeita löytynee netistä, eikä tekeminen ole vaikeaa, kun kerta osaat karjalanpiirakan kuoritaikinankin tehdä.
      jos olet käsistäsi kätevä, niin kokeile ihmeessä piparkakkutalojen tekemistäkin, esim. alkuun pieniä mökkejä, ja taidon karttuessa voi siirtyä isompiin taloihin ja muihin rakenteisiin :) piparkakkuainekset eivät maksa paljoa, ja niihinkin voi koristetarpeita keräillä jo hyvissä ajoin pikkuhiljaa, niin ei kertaostokset maksa sitten liikaa.

      Erilaiset joulumakeiset ovat taas suosiossa, esim. kolakarkit/tikkarit, riisimurokookoskakkuset, kauralastut ja marmeladit, eli sellaisiakin voi opetella tekemään, ja niihin ei usein tarvita kuin muutamaa raaka-ainetta.

      kirppareita ja kierrätyskeskuksia kolutessa kannattaa olla kaukokatseinen, ja etsiä kauniita peltirasioita tai muita purkkeja, tai vaikka isoja mukeja tmv, mihin voi itsetehdyt makeiset, näkkärit, piparit jne "paketoida" hieman silkkipaperia tai voipaperia vuoraukseksi ja loppusilaus sellofaanilla tai edullisemmin paistopussilla ja kauniilla nauhalla.

      Jos tavaralahjalla haluaa muistaa, niin kannattaa suosia alennusmyyntejä, ja nettikauppojen postikuluttomia päiviä, esim. jo kesällä ja syksyllä, kukaan ei pakota ostamaan joululahjoja kalleimmalla hetkellä ihan joulun alla.

    • suasittelen

      mäki leivon vaimoo turpaan ja sit välil karjapiirakkaa,, niist tulee hyvii ku ei pese vessakäynni jälkee käsii (antaa alkuperäst makuu ajalt enne hykieenipassi keksimist)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe