sodium laureth sulfate

täti

Pitkästä aikaa katsoin taas kuluttajaviraston tutkimusta "Shampoiden koostumus ja turvallisuus". Siellä sanotaan näin (anteeksi, tästä tulee pitkä ja vaikea postaus):

"Shampoissa käytetään pesevänä ainesosana lähes aina natrium lauryyli eetteri sulfaattia (sodium laureth sulfate tuoteselosteessa). Useimmiten se on toisena tuoteselosteessa veden jälkeen, mikä merkitsee sitä, että sen pitoisuus on veden jälkeen suurin.

Natrium lauryyli eetteri sulfaatista on tuskin lainkaan toksikologisia tietoja saatavilla. Samantyyppisen kemiallisen rakenteen omaava on myös pesevänä ainesosana käytetty natrium lauryyli sulfaatti. Siitä on toksikologisia tietoja saatavilla. Se on hiuspohjaa voimakkaasti ärsyttävä aine. Tosin valmistajat väittävät ettei natrium lauryyli eetteri sulfaatti olisi yhtä ärsyttävä kuin natrium lauryyli sulfaatti. Kuitenkin mitä enemmän ainetta laitetaaan iholle sitä voimakkaampi ärsytys syntyy oli sitten kysymys kummasta aineesta tahansa.

Natrium lauryyli sulfaatti vaikuttaa ihon rasvoihin ja sitoutuu myös ihon keratiiniin ja denaturoi (=tekee kelvottomiksi) proteiineja. Tämä aiheuttaa ihon turpoamista ja siten ärsytystä. Kuluttajat altistuvat shampoissa olevalle natrium lauryyli eetteri sulfaatille toistuvasti hiuksia pestessään. Pesu voi olla jopa päivittäistä. Enimmillään shampoo voi sisältää 40% natrium lauryyli eetteri sulfaattia.

Suorittamamme riskinarvioinnin mukaan se ei aiheuta yleensä haittoja. Koska natrium lauryyli eetteri sulfaatti kuitenkin ärsyttää eri ihmisten ihoa eri tavalla voivat herkkäihoiset saada siitä voimakkaamman reaktion kuin muut. Aineen määrää ei tuoteselosteessa ilmoiteta, joten kuluttajan ei ole mahdollista valita tässä mielessä mietoa shampoota. Kuitenkin rasvaisille hiuksille tarkoitetut shampoot voivat sisältää enemmän peseviä aineita. Toinen mahdollisuus välttää hiuspohjan ärsyyntyminen on laimentaa shampoo aina varmuuden vuoksi."

Hammastahnoissa on tämä sama pesevä aine ja niissä se aiheuttaa monille ienten turpoamista, ientulehduksia ja rakkuloita (aftoja) suuhun. Tämä aine on myös luomushampoissa joten se lienee luonnontuote? Joissain shampoissa se on korvattu alkoholilla, jota minun hiuspohjani ei siedä senkään vertaa. En tiedä aiheuttaako tämä aine hiustenlähtöä mutta voi se lisätä hiuspohjan pahoinvointia.

6

9541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti

      Vähän lyhentelin tutkimuksen tekstiä ja nyt huomasin, että siinä lopussa saattaa tulla väärinkäsitys. Kuluttajaviraston mielestä siis kuluttajan keinot välttää tämän aineen haittoja ovat siinä, että välttää rasvaisen tukan shampoita ja laimentaa shampoon. Rasvaisen tukan shampoissa on eroja ja on varmasti niitäkin, jotka ei tässä suhteessa ole sen huonompia kuin muutkaan shampoot. Joskus niissä voi olla rasvaiselle tukalle parempi ph. Ja ainakaan kuivan tukan öljyshampoot ei pitkän päälle sovi rasvaiselle tukalle oman kokemukseni mukaan. Toivon parempia shampoita!

      • luomutyttö

        Käytän Elokuun ja Ole Hyvä sarjan shampoita, jotka ovat ekologisia. Nekin siis sisältävät sodium laureth sulfaattia, koska se on se aine, joka puhdistaa. Sille ei juurikaan ole korvaavaa ainesosaa olemassa. Jos ei halua pestä hiuksia tuotteella, joka sisältää sls:ssää niin on pestävä hiuksensa vedellä. Itse en ainakaan ole kuullut luonnosta saatavasta "saippuasta" ja saippuahan erottaa shampoot pelkästä vedestä. Itse en ainakaan olisi valmis ostamaan shampoota/pesuainetta, joka sisältää ainoastaan merisuolaa, vettä, alkoholia ja erilaisia öljyjä, jonka puhdistusteho on vedenluokkaa kun sellaisia litkuja voi jokainen keitellä itse. Ja minun hiukset ei ainakaan puhdistu pelkällä vedellä.

        En myöskään yritä väittää, että sodium laureth sulfate olisi täysin vaaraton aine. Enkä tiedä kuinka paljon sitä on tutkittu, mutta luonnonmukaisten pesuaineiden kehittelijätkin joutuvat elämään niitten tutkimusten kanssa, joita on saatavilla.

        Mietinkin, että onko tämä jonkin sorttinen "hysteria" saanut alkunsa kuluttajaviraston julkaisusta (en muuten itse löytänyt kuluttajaviraston sivuilta kyseisestä aineesta mitään). Haluaisinkin kuulla tietääkö kukaan shampoota, joka ei sisällä sls:ssää ja jota saa suomesta ja puhdistaako se hiukset.

        Olen käyttänyt koko ikäni tavallisia shampoita ja nykyään ekologisia shampoita ei minulla ole tullut mitään iho-ongelmia tai syöpääkään eikä hiuksia ole lähtenyt. Päin vastoin hiukseni voivat paremmin aloitettuani käyttää ekologisia shampoita. Se hammastahnoissa oleva sodium lauryl sulfatehan on eri asia kuin shampoissa oleva aine. Siis ainakin jollain tavalla.


      • ekoset
        luomutyttö kirjoitti:

        Käytän Elokuun ja Ole Hyvä sarjan shampoita, jotka ovat ekologisia. Nekin siis sisältävät sodium laureth sulfaattia, koska se on se aine, joka puhdistaa. Sille ei juurikaan ole korvaavaa ainesosaa olemassa. Jos ei halua pestä hiuksia tuotteella, joka sisältää sls:ssää niin on pestävä hiuksensa vedellä. Itse en ainakaan ole kuullut luonnosta saatavasta "saippuasta" ja saippuahan erottaa shampoot pelkästä vedestä. Itse en ainakaan olisi valmis ostamaan shampoota/pesuainetta, joka sisältää ainoastaan merisuolaa, vettä, alkoholia ja erilaisia öljyjä, jonka puhdistusteho on vedenluokkaa kun sellaisia litkuja voi jokainen keitellä itse. Ja minun hiukset ei ainakaan puhdistu pelkällä vedellä.

        En myöskään yritä väittää, että sodium laureth sulfate olisi täysin vaaraton aine. Enkä tiedä kuinka paljon sitä on tutkittu, mutta luonnonmukaisten pesuaineiden kehittelijätkin joutuvat elämään niitten tutkimusten kanssa, joita on saatavilla.

        Mietinkin, että onko tämä jonkin sorttinen "hysteria" saanut alkunsa kuluttajaviraston julkaisusta (en muuten itse löytänyt kuluttajaviraston sivuilta kyseisestä aineesta mitään). Haluaisinkin kuulla tietääkö kukaan shampoota, joka ei sisällä sls:ssää ja jota saa suomesta ja puhdistaako se hiukset.

        Olen käyttänyt koko ikäni tavallisia shampoita ja nykyään ekologisia shampoita ei minulla ole tullut mitään iho-ongelmia tai syöpääkään eikä hiuksia ole lähtenyt. Päin vastoin hiukseni voivat paremmin aloitettuani käyttää ekologisia shampoita. Se hammastahnoissa oleva sodium lauryl sulfatehan on eri asia kuin shampoissa oleva aine. Siis ainakin jollain tavalla.

        Kaksi vuotta myöhässä, mutta tässä kuitenkin!

        Kyllä löytyy SLS vapaata hiuspuhdistusaineita, mm:

        Jessicurl Hair Cleansing Cream
        "A Mild and Moisturizing Alternative to Shampoo"

        Sisältää:
        Water, Detyl polyglucose, Cocamidolpropyl Betaine, Vegetable glycerin, Cetyl Alchohol, Avocado Oil, C12-15 Alkyl Benzoate, Guar Hydroxylpropyltrimonium Chloride, Hydrolyzed Oat Flour, Diazalidinyl Urea, Iodopropynyl, Butylcarbonate, Fragrance

        Tuotteet löytyy www.mariposa-import.com

        Täältä löytyy aivan huippu ihania tuotteita, mutta pääsääntöisesti afrohiuksisille. Suomalainen ystäväni käyttää tätä puhdistusainetta ja hiukset voivat todella hyvin, eivät rasvoitu niin nopeasti ja ovat pehmeät.

        Eli SLS ei ole mikään välttämättömyys shampoissa.


      • ChK
        ekoset kirjoitti:

        Kaksi vuotta myöhässä, mutta tässä kuitenkin!

        Kyllä löytyy SLS vapaata hiuspuhdistusaineita, mm:

        Jessicurl Hair Cleansing Cream
        "A Mild and Moisturizing Alternative to Shampoo"

        Sisältää:
        Water, Detyl polyglucose, Cocamidolpropyl Betaine, Vegetable glycerin, Cetyl Alchohol, Avocado Oil, C12-15 Alkyl Benzoate, Guar Hydroxylpropyltrimonium Chloride, Hydrolyzed Oat Flour, Diazalidinyl Urea, Iodopropynyl, Butylcarbonate, Fragrance

        Tuotteet löytyy www.mariposa-import.com

        Täältä löytyy aivan huippu ihania tuotteita, mutta pääsääntöisesti afrohiuksisille. Suomalainen ystäväni käyttää tätä puhdistusainetta ja hiukset voivat todella hyvin, eivät rasvoitu niin nopeasti ja ovat pehmeät.

        Eli SLS ei ole mikään välttämättömyys shampoissa.

        Kyseinen aine on varmastikin alla oleva sokeritensiidi. Kopioin Crearomen sivuilta alla olevan tekstin. Sieltä löytyy muutenkin paljon luonnonkosmetiikkaan liittyvää tietoa.

        Vaihtoehtoja siis löytyy vahvoille pesuaineille. Ja mikäli sinulla on rasvainen hiuspohja niin vahva sampoo aivan varmasti lisää rasvan eritystä! Minulle itse tekemäni sokeritensiidisampoo vaikuttaa todella hyvin rasvaisiin suomalaisiin ohuisiin hiuksiin. Lisäksi tuote on biologisesti 100% hajoava.

        Sockertensid
        INCI-namn: Decyl Glucoside and Cocoamidopropyl Betaine

        Sockertensid framställs av glukos från majs (glukosdelen) och kokosfett (polyakryldelen) som omvandlas till en fettalkohol med hjälp av kemikalier. Kemisk sammansättning: 85% alkylpolyglukosider och 15% cocoamidopropylbetain. Betain är tillsatt därför att produkten inte skall kristalliseras vid lägre temperaturer.

        Sockertensid hör hemma bland en grupp nya tensider som kallas just sockertensider. Dessa är nonjoniska hjälptensider, som används för att ge ett fint och stabilt skum. Sockertensid är en effektiv rengörare, men trots detta förbättrar den hudvänligheten och ger mildhet till produkter. Mängd tvättaktiva ämnen är ca 40%.


    • Marjakki

      SLS hammastahnoissa aiheuttaa vaahtoamista, eli ei ole lainkaan välttämätön aine. Hammastahnoja löytyy kyllä valikoimista ilman SLS-aineosaakin. Tuohan ei itsessään tee aftoja suuhun, mutta niillä joilla aftoja on, ei ole hyväksi käyttää tahnaa, joka sisältää SLS:a, koska ainesosa ärsyttää limakalvoja.

    • SLSkiistellään

      Revivogen-shampoo on sulfaattivapaa, ollut jo kauan. Ja minä käytän sitä, minulle se on ollut tajuttoman hyvä shampoo. Ihan vaan kommenttina kun luin tämän sodium laureth sulfaatti väittelyn. Huomasin että aikaa on jo kulunut vuosia. Tulin juuri USA:sta ja siellä näin useita juttuja esim. tämän sulfaatin kiistellyistä yhteyksistä syöpään. Jenkeissä on muotia pesuaineet joissa ei ole sulfaattia enää. Suomessa ei asiasta vielä puhuta niin paljoa. Käyttäkää nyt hyvät ihmiset vain sulfaattivapaita shampoita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9084
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2668
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      134
      2433
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1285
    Aihe