Päivärytmi

tyttelipp

Moi!
Minkälainen päivärytmi mun kannattais tehdä mun tulevalle suomenhevoselle?
Ratsastan aina n. 16.00-18.00 aikaan, milloin mun kannattais ruokkia yms?:)

4

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

Päivärytmi oman makusi mukaan kunhan muistat että ruokit sen 3 - 6 kertaa päivässä. Anna kuitenkin pari tuntia aikaa ruoan sulatteluun ennenkuin ratsastat ja odota vähintään tunti, mieluummin kaksi ennenkuin annat ruokaa ratsastuksen jälkeen. Pidä mahdollisimman tasaiset ruokintavälit.

• Tanjaa_

Ei kyllä ihan oman maun mukaan kannata, lähes kaikilla talleilla on suurinpiirtein samat ajat. Esim. aamulla 8-9 aamuruoat, 12-13 päiväheinät, voit heittää pikkuisen heinää kun harjaat hevosta, pieni määrä ei ole pahitteeksi ennen ratsastusta. Ratsastuken jälkeen voi myös antaa heinää tai riippuu monelta tulet ratsastamasta. Iltaruoat 19-20.

• mörrinkäinen

No joo, jos ratsastus on ollut kevyttä köpöttelyä, sen voi kyllä ruokkia liikutuksen jälkeen, mutta vähänkään rankemman treenin jälkeen (ts, jos hevonen on hikinen) on hyvä odotella se tunti tai pari ennen ruokintaa niin kuin Kasiro sanoi. Jos hevoselle antaa kunnon aterian heti rankan ratsastuksen jälkeen, sille voi tulla vatsanväänteitä ihan niin kuin ihmisellekin. Siksi on turvallisempaa odotella.

Jos talli hoitaa aamu- ja päivähoidon, on päivärytmiä tosiaan hankala järjestellä siltä osin, mutta iltahoidon voi kyllä junailla sen mukaan mikä itselle sopii.

• Kasiro

Koska päivärytmiä kysyttiin niin oletin ilman muuta että hevonen on omassa tallissa. Kaikissa talleissa ei ole samat ajat, minun tallissa ruokitaan hevoset joka aamu klo 6 koska lähden sitten töihin. Isä hoitaa pari seuraavaa ruokintaa ja vie ne ulos ja minä töistä tullessani hoidan taas loput.
      Naapurissa taas hoidetaan poni aamulla klo 7 koska omistaja lähtee sitten kouluun. Päiväruoan antaa tytön äiti ja tyttö hoitaa loput koulusta tultuaan.
      Eli täysin eri rytmit.
      Ja olen edelleen sitä mieltä ettei heti liikutuksen jälkeen kannata antaa ruokaa, syyt Mörrinkäinen jo kertoikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      94
      2553
    2. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      195
      954
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      53
      733
    4. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      662
    5. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      49
      562
    6. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      14
      496
    7. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      52
      484
    8. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      48
      477
    9. Mitä nainen tekisit J-miehen kanssa?

Jos saisit juoksemalla kiinni?
      Ikävä
      55
      455
    10. Auto katolleen Huhtalantiellä

Iso poliisioperaatio Lapualla, 7 poliisipartiota ajoi rosvoja takaa,loppu tuli kun rosvot osuivat pihlajaan lentäen siit
      Lapua
      11
      450
    Aihe