Päivärytmi

tyttelipp

Moi!
Minkälainen päivärytmi mun kannattais tehdä mun tulevalle suomenhevoselle?
Ratsastan aina n. 16.00-18.00 aikaan, milloin mun kannattais ruokkia yms?:)

4

148

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

Päivärytmi oman makusi mukaan kunhan muistat että ruokit sen 3 - 6 kertaa päivässä. Anna kuitenkin pari tuntia aikaa ruoan sulatteluun ennenkuin ratsastat ja odota vähintään tunti, mieluummin kaksi ennenkuin annat ruokaa ratsastuksen jälkeen. Pidä mahdollisimman tasaiset ruokintavälit.

• Tanjaa_

Ei kyllä ihan oman maun mukaan kannata, lähes kaikilla talleilla on suurinpiirtein samat ajat. Esim. aamulla 8-9 aamuruoat, 12-13 päiväheinät, voit heittää pikkuisen heinää kun harjaat hevosta, pieni määrä ei ole pahitteeksi ennen ratsastusta. Ratsastuken jälkeen voi myös antaa heinää tai riippuu monelta tulet ratsastamasta. Iltaruoat 19-20.

• mörrinkäinen

No joo, jos ratsastus on ollut kevyttä köpöttelyä, sen voi kyllä ruokkia liikutuksen jälkeen, mutta vähänkään rankemman treenin jälkeen (ts, jos hevonen on hikinen) on hyvä odotella se tunti tai pari ennen ruokintaa niin kuin Kasiro sanoi. Jos hevoselle antaa kunnon aterian heti rankan ratsastuksen jälkeen, sille voi tulla vatsanväänteitä ihan niin kuin ihmisellekin. Siksi on turvallisempaa odotella.

Jos talli hoitaa aamu- ja päivähoidon, on päivärytmiä tosiaan hankala järjestellä siltä osin, mutta iltahoidon voi kyllä junailla sen mukaan mikä itselle sopii.

• Kasiro

Koska päivärytmiä kysyttiin niin oletin ilman muuta että hevonen on omassa tallissa. Kaikissa talleissa ei ole samat ajat, minun tallissa ruokitaan hevoset joka aamu klo 6 koska lähden sitten töihin. Isä hoitaa pari seuraavaa ruokintaa ja vie ne ulos ja minä töistä tullessani hoidan taas loput.
      Naapurissa taas hoidetaan poni aamulla klo 7 koska omistaja lähtee sitten kouluun. Päiväruoan antaa tytön äiti ja tyttö hoitaa loput koulusta tultuaan.
      Eli täysin eri rytmit.
      Ja olen edelleen sitä mieltä ettei heti liikutuksen jälkeen kannata antaa ruokaa, syyt Mörrinkäinen jo kertoikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?

Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.
      Maailman menoa
      168
      1323
    2. Mikä on sun ja kaivattusi nimen viimeinen kirjain?

Välillä näin päin...
      Ikävä
      88
      1204
    3. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      1100
    4. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      68
      932
    5. Mikä on kaivattusi

Nimi väärinpäin🤔🙃
      Ikävä
      58
      704
    6. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      52
      573
    7. Mikä kaivatussasi

on niin erityistä?
      Ikävä
      32
      568
    8. Muiden vaikutus

Oletko antanut muiden vaikuttaa mielipiteisiisi, tunteisiini tai valintoihisi suhteessa kaivattuusi?
      Ikävä
      80
      526
    9. No tavallaan seuraava kohtaaminen on käänteentekevä

Koska sanon sulle että rakastan sua. On aika. Pösilö.
      Ikävä
      29
      494
    10. Miten J sitten tehdään se?

Varaanko kumin?
      Ikävä
      45
      487
    Aihe