Jos saa työmarkkinatukea 530e nettona.Asuu yksin.Saako täyden omavastuuttoman asumistuen
Asumistuki uusi
12
232
Vastaukset
- saakotäydentuen
Vastatkaa joku jos tietoa köytyy miten menee
- tsekkaa myöhemmin
Tuo varmaan selviää kelan laskurista 13.12. -alkaen.... nyt vielä siellä ei toimi ensvuoden laskukaavat.
- nimimerkki123
Vuonna 2015 omavastuuosuus lähtee noin 32,80*21,5 = 705,2 eurosta. Siis tuo on bruttotuloa.
- 323,20 e/kk tuki
Joo pelkällä työmarkkinatuella olevalla EI ole lainkaan omavastuuta
eli saa 80% asumistukea hyväksytyistä asumiskuluista.
Esim: jos Kelan hyväksymä enimmäsvuokra on 404e/kk Tampereella yksinäiselle, eikä sillä ole muita tuloja kuin työmarkkinatuki, niin
0,4 * ( 726 e(työmarkkinatuki) - (726e)) = 0,4 * 0 eli omavastuuta ei ole.
Joten asumistuki on 80% hyväksytystä vuokrasta 404 eurosta eli n. 323,20 euroa?- just to know
"jos Kelan hyväksymä enimmäsvuokra on 404e/kk Tampereella yksinäiselle,"
Kun Kela asumistuen yhteydessä puhuu enimmäisvuokrasta, niin tuo on juuri se 80% vuokrasta. Eli oikea vuokran määrä onkin 404/0,8= 505 - ei oo 100prossaa
miten niin jäähän siitä 80euroo maksettavaa itse.
- asumistuki5
Entä omavastuu jos vanhemmista toinen kotihoidontuella ja toinen työmarkkinatuella?
13.12 alkaen voit laskea sen Kelan laskurilla. Silloin laskuri huomioi 2015 alussa tapahtuvat muutokset. Linkissä lisää tietoa.
http://www.kela.fi/asumistuki-uudistuu-1.1.2015#1. Asumistuen muutokset 1.1.2015- Jotenkinniin
traveller111 kirjoitti:
13.12 alkaen voit laskea sen Kelan laskurilla. Silloin laskuri huomioi 2015 alussa tapahtuvat muutokset. Linkissä lisää tietoa.
http://www.kela.fi/asumistuki-uudistuu-1.1.2015#1. Asumistuen muutokset 1.1.2015Aloittajalle tiedoksi: hae tukea vasta ensi vuoden puolella. Ensi vuodesta alkaen pienituloisilla ei ole ollenkaan omavastuuta
- Vanha mutta ISO
Nollatuloiset - työmarkkinatuella yksin elävillä ei ole omavastuuta.
Mutta toisaalta nimenomaan yksin elävien asumistuki PUTOAA ensivuonna.
Vain lapsiperheillä nousee.
Toisaalta ensivuonna on kannattavampaa ottaa vanha (halpa) kämppä mutta ISO koska kämpän koolla EI ole enää mitään merkitystä.- vuokran määrä
Kannattaa tarkistaa ne enimmäisasumismenot ensi vuodelle. Helsingissä esim. kun ne neliömäärät ja rakennusvuosi ym. seikat jäävät pois merkitsee tuo vuokran määrä paljon. Hesassa kaikkien yksiöidenkin hinnat ovat melkoiset ja tuo 508 e/kk vuokrainen asunto on todella vaikeaa löytää sinkulle.
Jossain aiemmassa viestiketjussa jo totesin, että kimppa-asuminen tulee yleistymään koska nyt on edullisempaa hankkia iso edullisempi asunto kimpassa, jolloin sen vuokran saa lohkottua pienemmäksi per henkilö. Enimmäisasumismenot on 1.1.2015 alkaen;
Ruokakunnan koko henkeä I-kuntaryhmä II-kuntaryhmä III-kuntaryhmä IV-kuntaryhmä
1 508 492 411 362
2 735 706 600 527
3 937 890 761 675
4 1095 1038 901 804
Jos ruokakuntaan kuuluu enemmän kuin neljä henkilöä, 4 hengen enimmäisasumismenoja korotettaisiin I kuntaryhmässä 132 euroa, II kuntaryhmässä 125 euroa, III kuntaryhmässä 119 euroa ja IV kuntaryhmissä 113 euroa jokaista neljä henkilöä ylittävää ruokakunnan jäsentä kohden."
Eniten näyttävät hyötyvän siis isot perheet eli vähintään 5 henkiset perheet.
- ETTE SAA MIES
ETTE SAA!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269