Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Valintani hirvikaliperiksi on 375 Holland&Holland

Lohi-Harri

Miksi kaliberi 375 H&H on niin ylivoimainen hirviaseessa. Asiaan vaikuttaa useampikin seikka. Ensinnäkin ko. kaliberin aseella hirveä ammuttaessa se tapahtuu periaatteella laaki ja vainaa. Laakea lentorata takaa kaadot 0-350 metrin matkoille. Ja teho riittää pitkillekin matkoille onhan joulet 300 metrissä samalla tasolla kuin neitikaliberissa 308 piipunsuulla. Itse olen ampunut hirven pisimmillään 362 metriin ja laakista tippu sijoilleen. Aina kun olen ampunut on maalista kuulunut kops kops ja turpa on ollut tantereessa.

22

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammu tykillä

      Missäpäin suomea metästelet? Ammuitko kuinka korkeasta tornista? Ja tietysti pystyasennosta ilman tukea........ja avotähtäimellä.

    • Lohi-Harri

      Olen kairassa ampunut satoja hirviä ja koska ampumamatkat monesti pitkiä on tuo 375 ylivoimainen. Toki hirvi neitikalipereillakin kuolee ja niilläkin olen hirviä kaatanut ja juuri siksi tiedänkin omasta kokemuksesta 375 ylivertaisuuden. Ulkomaillakin olen metsästänyt ja aina kun olen ampunut on maalissa kuulunut kops kops ja riista on ollut turpa mättäässä. Toki kaliberi vaatii tosimiehen peräntaakse joten neitikaliperien rekyylipelkoiset älkööt vaivautuko.

    • ensimmäinen hirviase

      Jostain iltasanomista luin että suomalaisen miehen elimen keskipituus on 16,5 senttiä.
      Minulla se on vain 12 senttiä. Siksi tiedustelenkin teiltä kokeneemmilta hirvimiehiltä mikä olisi ensimmäisen hirviaseeni kaliperiksi sopiva. 308 on varmastikin liian vaatimaton. Mutta jos ostan 375 HH niin porukalla saunoessamme 308 miesten kanssa olemme tasa-arvoisia. mielipiteitä ?

      Jouni

    • Jäähai

      Lohi-Harri,

      Paljonko korotit 362 metrille?
      Entäpä millaisen ennakon otit?

    • HollandHolland

      308 ja 375HH on lähes sama lentorata, ei taida Lohi-Harri tietää mistä kirjoittaa.
      30-06 lentorata on laakeampi kuin 375HH

      Ihan pelkkä kaljuttujen kertoja.

      • kihj9pji952ouj

        Jos oikeen meneteltääs, tuollaaselta Lohi-Harrilta otettaas pyssy pois! Jotaki järkiä pitääs olla, ennenku alakaa hirviä roiskimahan! Kops,kops!


    • Ammu tykillä

      Jospa lohi harrilla meni jalat ja metrit sekaisin. Onhan ase käsityönä tehty Englannissa,tietysti.Se selittäisi kairojen ampumamatkat peitteisessä maastossa.Avotähtäimet kun on aseessa ja mitat jalkoina.
      Joo.Aloitus on provo.

    • Lohi-Harri

      Jäähaille: 200 metriin kun tarkkuutta niin satasessa käy ylimmillään n. 9 cm ja pysyy 9 cm putkessa pauttiarallaa 235 metriin asti. 360 metriin pudottaa n. 70 cm joten isolla hirvellä raamin yläreunaan tähtäyspiste tai hilippasen yli. Ennakkoa kysellessäsi osoitat olevasi huumorimies. Vaikka olen kokenut ja erinomainen ampuja sekä monet kisat voittanut en silti ammu yli 300 metriin liikkuvaa hirveä. Eli paikallaa toi hirvi seisoi mutta tehtyään tuttavuutta 300 gr Oryqin kanssa kuului kopskops ja hirven sielu pakeni taivaaseen ja tomumajansa jätti minulle.

    • Tykäri Tommi

      Minä ammuin kertausharjoituksissa Lohtajalla ilmatorjuntatykki sergeillä 600 metriin rannalla seisovasta hirvitokasta sarjalla neljä. Kolme karkasi. Eka sarja meni vasemmalta ohi mutta asettaja paikkasi nopeasti ja toinen sarja pudotti. Kahdesta meni yksi kranu ja yksi panssarin läpäisevä isolta keuhkolta ja kinkuilta läpi ja kolmannesta kolme panssarin läpäisevää ja yhteen osui kranu nuppiin. Tuntuu kyllä asia pyssyltä hirvi hommiin ja ehtii nopeampiinkin tilanteisiin.

      • tark'ampuja

        Matkana tuo 370metriä ei ole pitkä kunnon aseella ja tarpeeksi isoilla kiikarin suurennoksilla. Mutta hirven ei kärsi liikkua laukaisu hetkellä yhtään. Etäisyys tarkistettava mittarilla koska "silmä"saattaa pettää. Hirvikoe ammutaan silti 75metriltä.


      • TA kurssitettu
        tark'ampuja kirjoitti:

        Matkana tuo 370metriä ei ole pitkä kunnon aseella ja tarpeeksi isoilla kiikarin suurennoksilla. Mutta hirven ei kärsi liikkua laukaisu hetkellä yhtään. Etäisyys tarkistettava mittarilla koska "silmä"saattaa pettää. Hirvikoe ammutaan silti 75metriltä.

        Olen ampunut useita hirviä yli 300 metriin. Aseena on ollut 338 LM TA-kivääri.
        Ei tuo nyt niin vaikeaa ole mutta kaikilta ei kyllä onnistu koska muuttujia on jo melkoisesti. 308 en suosittele kokeilemaan ainakaan "ehjään" hirveen, haavakot tietty eri juttu.


    • Ammu tykillä

      Jouni jos elimesi on neljänneksen normia pienempi niin 308 porukoissa päästäksesi yhdenvertaiseen asemaan tuo 375 H@H tuskin riittää. Jatketta etsiessäsi kehoittaisin katselemaan vähintään väljyyttä 0.45 tai vieläkin tymäkämpää.
      pieni*unaisen elämä ei ole helppoa 308 porukoissa.

      Osanottoni ja jaksamista.

    • 9.5mm

      Hyvä valinta aloittajalla hirviaseena, itsekin samaa enimmäkseen käytän.Omatekoiset lyijyttömät patruunat luodin lähtönopeudella alle 800m/s käytössä.
      Jahtikäytännöt poikkeaa aloittajasta sikäli, että houkuttelen eläimet lähelle.
      Tällä kaudella kaadoin neljä, matkat 15-38m. Hirvet lysähtivät paikoilleen.
      Nopea heikkoluotinen neitipyssy tekee paljon enemmän mustikkasoppaa.

      • 10+10

        Hyvä vastailla itselleen palstalla:)) Opetelkaa edes kirjoittamaan eri tavalla niin ette jää kiinni omiin viesteihin vastaamisista.


    • 9.5mm

      10 10, eipä minulla ole aloittajan kanssa mitään yhteistä, vaan ihan iliman aekojaan totean .375 AutsAutsin erinomaisuudesta hirvien pyynnissä.

    • kepi kuhmosta

      Minulla on 308 mutta kalu on huomattavan iso. Joten tasapeli vai?

    • ruutijannu

      Montako hirveä olet sillä kalullasi kaatanut?

      • Peukalon reikä

        Monelle on tullu yllätyksenä miten siistiä jälkeä tekee nämä väljät hirvikaliberit. Onhan jo 8,2*53r jo huomattavasti parempi kuin 7,62 vastaava.


      • jhgiouhtu52opijk
        Peukalon reikä kirjoitti:

        Monelle on tullu yllätyksenä miten siistiä jälkeä tekee nämä väljät hirvikaliberit. Onhan jo 8,2*53r jo huomattavasti parempi kuin 7,62 vastaava.

        Kyllähän kuitenkin tärkeintä on että tietää mihin pitää ampua ja osaa ampua mihin pitää ampua! Notta näin se poijat vaan on!!


    • Ammu tykillä

      Tosi mies ampuu 20mm:n norsupyssyllä. Sitä ei rimpulat pusikoissa kantele.Ei tukkipuutkaan haittaa tulilinjalla kun panssarikärjellä posauttaa. Viisseiskalla on ammuttu suomessa elukoita pyystä karhuun kun on ollut ruuan tarve. Mutta ne onkin olleet vaatimattomat saamamiehet perän takana.Ei turhan uhoojat.

      • 1132mm

        On Afrikan Kuningatar.


    • ihmisravinto

      Saattaahan se vaatimaton saamamies vastailla täälläkin viesteihin. Hän kaataa hirvet lyijyttömillä luodeilla, jotka muutoskäsittelyjen jälkeen pudottavat hirvet paikalleen. Hän hyväntahtoisesti hymyilee jahtikavereille, jotka kertovat ettei Naturalis aukea taikka hirvi laukkaa 200m ampumisen jälkeen.
      Lahtivajalla äänettä vaivihkaa ihmetellään, kuinka 9.5mm jäljiltä ruhot voivat olla tosi siistejä, vastahan taasen pikkuniuhan jäljiltä vasan etuneljänneksestä saatiin talteen vain 4kg ihmisravinnoksi kelpaavaa lihaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe