Järkyttävä oksennuspelko/fobia

urjoliisa

Olisko täällä yhtään kohtalotoveria. Eli pelkään/ inhoan toisten OKSENNUSTA/ OKSENTAMISTA aivan ylimaallisen paljon, olen pelännyt jo lapsesta asti. Oma oksennus tai oksentaminen itsessään ei ole niin kamalaa, päin vastoin, se helpottaa esim. migreenin oireita ja on näin ollen jopa suotavaa.

Saan lähes paniikkikohtauksen tasoisen hepulin jos kuulen, näen tai haistan, että joku muu oksentaa samassa tilassa. Myös vanhat yrjöt esim. kadulla aiheuttavat vellovan tunteen omaan vatsanpohjaan. Lisäksi tihrustan todella tarkasti esimerkiksi bussin penkit, ja jokainen läntti penkissä tarkoittaa, että siihen on oksennettu joskus, enkä istu penkille, jos vain on vaihtoehtoja.

Fobia rajoittaa ihan äärettömästi elämääni, sillä välttelenkin parhaani mukaan mm. julkisilla liikennevälineillä matkustamista. Bussi ja lentokone ovat pahimmat mahdolliset julkiset liikennevälineet, koska jos joku alkaa oksentaa niissä, olen lukittuna samaan tilaan, enkä voi vaihtaa paikkaa niin kuin esimerkiksi junassa tai laivassa. Jos joudun matkustamaan bussilla, tarkkailen kanssamatkustajiani ihan vauhkona, ja vähäisimmätkin merkit jonkun pahoinvoinnista saavat orastavan paniikin nousemaan pintaan. Karseaa on esimerkiksi jo pussin rapina, sillä tulkitsen sen heti niin, että joku kaivaa oksennuspussia esille. Myös ripeätahtinen kävely kohti bussin vessaa tarkoittaa sitä, että henkilö voi todennäköisesti pahoin. En myöskään pysty ilman järkyttävää psyykkausta ja kuolettavaa vessahätää käyttämään bussin tai lentokoneen vessaa, koska todennäköisesti joku on saman matkan aikana oksentanut niihin, eikä niitä ole sen jälkeen desinfioitu.

Välttelen myös suuria ja tiiviitä ihmismassoja. Pahimpia ovat paikat, jossa on runsaasti koolla humalaisia ihmisiä, jotka voivat oksentaa yhtäkkiä ilman ennakkovaroitusta. Myös lapset ja raskaana olevat naiset ovat "arvaamattomuudessaan" pelottavia. Leffa- ja telkkarioksentelemiset ovat myös täysin nounou, en voi katsoa niitä.

Vaikka ällöän oksennusta ja kaikkea oksennukseen liittyvää, suurin pelkoni kuitenkin on, että joku oksentaa mun päälleni! Mikään muu erite ei olisi niin paha saada syliin, oikeasti! Näen oksennuksesta säännöllisesti elämäni pahimpia painajaisia (mm. että joku ajaa mua takaa vain saadakseen oksentaa mun päälle. Tai että olen syömässä ruokaa, joka muuttuukin yhtäkkiä oksennukseksi.) En järjellä ajatellen tiedä, mikä oksennuksessa on niin kauheaa. Ehkä se haju, ääni ja tuotoksen ulkonäkö kaikki yhdessä. Tai ehkä se, että ajattelen oksennuksen olevan jotenkin epähygieenisintä mahdollista, mitä on olemassa. (Vaikka järjellä tiedän, että näin ei ole.) Ja vaikka tiedän, että on hyvin epätodennäköistä joutua tilanteeseen, jossa joku oksentaa päälle, välttelen sitä kuitenkin kuin ruttoa ikään mm. välttämällä julkisia liikennevälineitä, huvipuistoja, sekä paikkoja, jossa on humalaisia ihmisiä, ammatteja, joissa voisi joutua tekemisiin oksennuksen kanssa, etc. Tää vaikeuttaa mun elämää jo aika tavalla.. Onko kellään kokemuksia oksennuskammon lieventämisestä?

7

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urjoliisa

      Tää kuulostaa varmasti aika sairaalta, mutta täällä palstalla liikkuvien ihmisten luulisi tietävän, miltä paniikki ja ahdistus tuntuvat. Jo pussin rapina bussissa saa sykkeen kiihtymään, orastavan paniikin nousemaan ja melkein itkun silmään. Lasken vain tunteja tai minuutteja matkan päättymiseen. Myös laajat ihmisjoukot aheuttavat pelkoa. Huvipuistoissa en ole käynyt enää vuosiin. Haluaisin myös matkustella enemmän, mutta kun aina siellä lennolla joku oksentaa.. Haluaisin vain olla ihan normaali.

      Ap.

    • Minulla oli nuorena täsmälleen samanlainen ongelma, tosin pelkäsin hysteerisenä omaakin oksentamista. Siedätystä tarvitaan tähänkin ongelmaan, että vaiva hiljalleen poistuu. Itse pääsin siitä, kun sain lapsia, ei oksentelevia lapsia yksin voinut jättää. Tuli pakko siedätystä.

    • Pelkovex

      Meillä on vaikka mitä ihme pelkoja, mutta niistä voi kyllä päästä eroon jos ymmärtää mitä ne ovat ja missä ne ovat. Olen pääsyt eroon kaikista aiemminsta peloistani tutustuttuani sellaiseen kuin Alkuajatukseen, se todella toimii joten sitä voin suositella muillekin ja muutenkin, se ei ole pelkästään pelkojen ymmärtämiseen. Kokeilkaa.

      • Tuosta en ole kuullutkaan. Mistä sellaiseen pääsee käsiksi?


    • urjoliisa

      Äh. Omia lapsia en viitsisi odottaa "siedättäjiksi". Nuorena kun tekisi mieli matkustella, rajoittaa tämä sitä toimintaa aika paljon. Ja kaikenlainen ajatuskin "siedätyshoidosta" ahdistaa tällä hetkellä melko paljon! Kuulostaa mielenkiintoiselta ajatukselta kyllä, mutta mikähän se tarkemmin ottaen on?
      Ap

      • Kirjastosta voit lainata Edmund J. Bourne: Vapaaksi ahdistuksesta kirjan. Siinä on selkeät ohjeet siedätykselle eli altistamiselle. Altistamisella pikkuhiljaa ahdistus vähenee ja lopulta loppuu kokonaan. Mukavaa se ei tule olemaan, mutta ei tuosta fobiasta taida muuten päästä..


    • Tervetuloa! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe