Antakaa kokeneemmat neuvoa nuorelle suuren valinnan edessä!

kutsumus vs. palkka?

Minun pitäisi päättää ammatti. Valinta on todella todella vaikea, olen pohtinut sitä jo kohta viisi vuotta lähes päivittäin ja alan tulla hulluksi! Perustietona minusta olen melko älykäs ja kova tekemään työtä. Haluan työltä hyvän palkan ja lisäksi haluaisin että voisin työssä jotenkin toteuttaa intohimoani, mikä on muiden auttaminen, erityisesti psykologisen tuen antaminen / KOKONAISVALTAINEN terveyden edistäminen. Vaihtoehtona minulla on:
-psykologian tohtori psykoterapeutti
-hammaslääkäri ( psykoterapeutti)
-lääkäri psykoterapeutti

Psykologi olisi varmaan lähinnä kutsumustani, mutta siinä olisi myös näistä huonoin palkka. Hammaslääkäri pääsisi taas helposti rahoihin, mutta se taas ajautunee melko kauas psykologiasta... Pyydän, antakaa minulle fiksuja neuvoja tämän vaikean ongelman ratkaisemiseksi! Kiitos jo etukäteen!

5

277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opox

Mikä on nykyinen koulutustasosi, ikäsi? Työkokemuksesi?

• medisiinari

Miten sä hammaslääkärinä aattelit erikoistua psykoterapeutiksi?

• Lääkäri antaa varmaan monipuolisimmat mahdollisuudet työnkuvaan, mutta toki perusvastaanotto ei aina ole hohdokasta, kun työ on usein rutiininomaista (näin päivääkään tekemättä kyseistä hommaa).

Psykologia varmasti vastaa parhaiten tuota kuvailemaasi tilannetta. En tiedä, mitä palkat esim. yksityisellä puolella ovat, mutta jos yksi pääkriteeri on ihmisten auttaminen, ei palkan luulisi olevan se tärkein kriteeri.

Hammaslääkäri sitten onkin taas jotain ihan muuta.

Tietenkin pitäisi miettiä myös niitä tosiasioita eli ovatko nuo kaikki vaihtoehdot oikeasti saavutettavissa ja millä aikataululla? Sanot miettineesi jo 5 vuotta asiaa. Oletko hakenut noille aloille sinä aikana? Esim. lääkikseen täytyy tehdä töitä päästäkseen sisälle ja sen jälkeen perustutkinnon suorittamiseen menee 6 vuotta ja psykologiksi erikoistumiseen 5-6 vuotta lisää se terapeutin pätevyys (jonka ei pitäisi tosin olla kovin pitkä). Eli aikakin kannattaa pitää mielessä.

• Ja tietenkin tarkoitin psykiatriksi erikoistumista....

• Eskox

Voit aina erikoistua hammaspsykiatriksi. Hampaille on kiva jutella mukavia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      133
      10609
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5100
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      43
      2301
    4. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      106
      2103
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      28
      2006
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1631
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1452
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      29
      1134
    9. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      33
      1081
    10. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      997
    Aihe