Varjossa viihtyvä sinivuokko on kiitollinen pensaiden aluskasvi. Aikaisin keväällä sinivuokko kukkii - ennen lehtien puhkeamista pensaisiin - näyttävästi pensaiden alla. Myöhemmin kesällä sinivuokko saa pensaiden lehvästöstä hyvää suojaa suoraa auringonvaloa vastaan. Kevyt lannoittaminen ja karkea kalkkimurska antaa sopivasti emäsreaktiota sinivuokolle ja rehevöittää kasvua.
Sinivuokkoa pensaiden alle
4
111
Vastaukset
- Muokkausvaroen
Sinivuokko on kiitollinen pensaiden aluskasvi koska se on helppo havaita ja helppo suojata silloin kun pensaiden alustaa mullataan. Aivan pienet sinivuokot voivat kuitenkin jäädä huomaamatta ja ovat vaarassa tuhoutua pensaiden alustoja mullattaessa
- RunkojenSuojassa
Runkojen väliin kun kasvattaa, niin sinivuokko on siellä hyvässä suojassa ja myös kasvaa rehevästi ja viihtyy hyvin.
- KukoistaaAllaPensaan
Metsäsinivuokot ovat kasvaneet isoiksi tuppaiksi, kun olen niitä siirtänyt pensaiden alle. Metsässä kasvavat vaatimattomasti. Yksilössä saattaa olla vain muutama lehti ja vain muutama kukka, mutta sireenien ja muiden isojen pensaiden siirretyissä kukkia saatta olla useita kymmeniä. Ja myös uusia taimia kehittyy pensaiden alla kasvavien tuppaiden alle runsaasti muualle siirrettäväksi.
- KalkkiaSinivuokolle
Hapanreaktioinen metsämää ei ole sinivuokolle paras kasvupaikka, vaikka sinivuokko happamassakin maassa kituen kasvaa. Siksi monelle tuleekin yllätyksenä kun kukkapenkkiin istutettu sinivuokko kasvaakin suorastaan jättikokoiseksi tuppaaksi verrattuna metsäluonnossa kasvavaan muutaman kukan ja muutaman lehden kasvattaneeseen yksilöön. Parhaiten sinivuokko kasvaa ja kukkii puutarhan kalkkipitoisessa ja lievästi lannoitetussa maassa ja sopivassa varjossa. Puutarhan sinivuokkojen runsaan siementuotannon voi hyödyntää ja tulisikin hyödyntää kylvämällä siemeniä sopiviin paikkoihin ja siirtämällä sirkkataimet muualle kasvamaan. Sinivuokon taimien voi antaa kasvaa kaksivuotisiksi, mutta silloin kannattaa pehkon ulointa osaa harventaa niin että taimet saavat hiukan valoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1113617
- 663257
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342724- 832543
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422154- 972113
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501792Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121716