Katsastus

Mies

Omistan 5m moottoriveneen ja haluaisin katsastaa sen, koska siitä saa vakuutuksesta alennusta.

Onko tosiaan niin, että venettä ei voi katsastaa kuin vain kuulumalla johonkin vene- tai pursiseuraan?

Pienimmätkin liitymismaksut veneseuroille ovat noin 500 Euroa ja lisäksi vuosimaksu.

En halua kuulua vene- enkä pursiseuraan, vaan haluan katsastaa veneeni.

Onko mahdollista ilman jäsenyyttä?

28

11409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yamarin

      Itse olen katsastanut avoveneeni ja paperi kelpaa vakuutusyhtiölle.Periaatteessa katsastus kuuluu seuroihin kuuluville,mutta katsastajissa on useita,jotaka katsastavat muitakin veneitä pientä (veneen koosta riippuvaa) korvausta vastaan.Etsi katsastajia laituriltasi ja kysy kunnes tärppää.

      • Mies

        Olisiko kellään katsastajan nimeä Turun seudulta?


      • Juha

        Toki niitä katsastajia on jotka rikkoo sääntöjä, mutta...

        Katsastus on veneily- ja purjehdusliiton ja venekerhojen järjestämä jäsenpalvelu. Eli kerhoon kuuluvat ja makut maksaneet saavat vastikkeeksi katsatuksen ja alennuksen.

        Kaikista veneistä jotka on katsastettu, menee tiedot oman kerhon venerekisteriin ja sieltä jompaan kumpaan liittoon. Jos kuuluu useampaan kerhoon, niin vene merkitään sen kerhon rekisteriin jonka lippua käytät tai laiturissa venettä pidät. Ellet kuulu kerhoon paperisi menevät katsastajan roskakoriin, koska ei niitä voi minkän kerhon rekisteriin merkitä.

        Jos veneelle sattuu jokin haveri jonka vakuutusyhtiö joutuu korvaamaan, ne yleensä pyytää kerhon katsastusvastaavalta tositteen että vene on katsastettu kuten omistaja on ilmoittanut. Jos omistaja on saannut vakuutusmaksusta kats. alennuksen 20%, eikä venettä ole katsastettu kuten omistaja väittää, niin vakuutus yhtiö voi vähetää korvaussummasta 20%, vähänkään isommassa haverissa summa on suurempi kuin kats. alennus.

        Sinun veneesi kun on n.5m niin sen takia ei kannata pohtia moista, koska se todennäköisesti kuuluisi kuitenkin katsastusluokkaan 4 ja siitä kaikki vakuutusyhtiöt ei anna kats. alennusta. Kats. alennus annetaan yleensä luokista 1-3.

        Tämä on ikuinen keskustelun aihe näillä palstoilla, minusta asia on harvinaisen selvä. Liittoihin ja kerhoin kuuluvat saavat heille tarkoitetun hyödyn. Eihän ammattiliittoihin kuulumattomatkaan saa liiton korvauksia vaikka kuinka portilla itkisivät.

        Jos ainoa murhe on se menetetty vakuutus alennus niin mene vakuutusyhtiöön ja selitä asia heille ja ole vaikka siirtävinäsi vakuutukset toiseen yhtiöön ellet muuten saa maksusta alennusta, mutta älä väitä että venettäsi on katsastettu joku kassatyttö voi viellä mennä siihen halpaan kun ei tunne koko asiaa, mutta vahinkotarkastajat eivät selityksiä kumartele vaan ne tulkitsee sääntöjä.


      • vanity
        Juha kirjoitti:

        Toki niitä katsastajia on jotka rikkoo sääntöjä, mutta...

        Katsastus on veneily- ja purjehdusliiton ja venekerhojen järjestämä jäsenpalvelu. Eli kerhoon kuuluvat ja makut maksaneet saavat vastikkeeksi katsatuksen ja alennuksen.

        Kaikista veneistä jotka on katsastettu, menee tiedot oman kerhon venerekisteriin ja sieltä jompaan kumpaan liittoon. Jos kuuluu useampaan kerhoon, niin vene merkitään sen kerhon rekisteriin jonka lippua käytät tai laiturissa venettä pidät. Ellet kuulu kerhoon paperisi menevät katsastajan roskakoriin, koska ei niitä voi minkän kerhon rekisteriin merkitä.

        Jos veneelle sattuu jokin haveri jonka vakuutusyhtiö joutuu korvaamaan, ne yleensä pyytää kerhon katsastusvastaavalta tositteen että vene on katsastettu kuten omistaja on ilmoittanut. Jos omistaja on saannut vakuutusmaksusta kats. alennuksen 20%, eikä venettä ole katsastettu kuten omistaja väittää, niin vakuutus yhtiö voi vähetää korvaussummasta 20%, vähänkään isommassa haverissa summa on suurempi kuin kats. alennus.

        Sinun veneesi kun on n.5m niin sen takia ei kannata pohtia moista, koska se todennäköisesti kuuluisi kuitenkin katsastusluokkaan 4 ja siitä kaikki vakuutusyhtiöt ei anna kats. alennusta. Kats. alennus annetaan yleensä luokista 1-3.

        Tämä on ikuinen keskustelun aihe näillä palstoilla, minusta asia on harvinaisen selvä. Liittoihin ja kerhoin kuuluvat saavat heille tarkoitetun hyödyn. Eihän ammattiliittoihin kuulumattomatkaan saa liiton korvauksia vaikka kuinka portilla itkisivät.

        Jos ainoa murhe on se menetetty vakuutus alennus niin mene vakuutusyhtiöön ja selitä asia heille ja ole vaikka siirtävinäsi vakuutukset toiseen yhtiöön ellet muuten saa maksusta alennusta, mutta älä väitä että venettäsi on katsastettu joku kassatyttö voi viellä mennä siihen halpaan kun ei tunne koko asiaa, mutta vahinkotarkastajat eivät selityksiä kumartele vaan ne tulkitsee sääntöjä.

        Ammttiliittoon ei ole pakko kuulua saadakseen ansiosidonnaista päivärahaa,ja yleiskorotukset jotka liitot sopivat,koskevat myös liittoihin kuulumattomia= samoin veneseuroihin kuulumattoman veneen voi katsastaa,ja hän saa paperin (sen katsastuksen pöytäkirjan) siitä todisteeksi,jolloin edut on samat kuin kellä vain katsastetun veneen omistavalla.Katsastustarraa ei sinällään varmaan voi käyttää,koska se kuuluu veneilyliiton juttuihin.
        Mutta onko katsastus järkevää,kun alennuksen voi saada muutenkin? Ei sen takia siis kannata liittyä veneilyseuraankaan eli jos ei muuta kaipaa kuin katsastusalennuksen,voi mielstäni pysyä poissa veneseuroista.


      • TIMO
        vanity kirjoitti:

        Ammttiliittoon ei ole pakko kuulua saadakseen ansiosidonnaista päivärahaa,ja yleiskorotukset jotka liitot sopivat,koskevat myös liittoihin kuulumattomia= samoin veneseuroihin kuulumattoman veneen voi katsastaa,ja hän saa paperin (sen katsastuksen pöytäkirjan) siitä todisteeksi,jolloin edut on samat kuin kellä vain katsastetun veneen omistavalla.Katsastustarraa ei sinällään varmaan voi käyttää,koska se kuuluu veneilyliiton juttuihin.
        Mutta onko katsastus järkevää,kun alennuksen voi saada muutenkin? Ei sen takia siis kannata liittyä veneilyseuraankaan eli jos ei muuta kaipaa kuin katsastusalennuksen,voi mielstäni pysyä poissa veneseuroista.

        Oletko ihan varma ?

        Nyt on jo moneen kertaan tullut selville että joku katsastaja voi kipposi katsastaa ja joku asiasta tietämätön vakuutusvirkailija jopa paerit hyväksyäkin, mutta miten on korvausten laita vahingon sattuessa.

        Kyseessä on pääasiassa mökki ja kalaveneet joiden vakuutusmaksut on muutenkin lähes olemattomia.

        Aikansa kaikki menee aivan varmasti niin kuin täällä kaikki tietävät herrat kertovat, mutta sitten kun se oma Yamarin on kivella tai pöllitty ja tarkastaja hoitaa homaa niin sitten maristaan kun korvaussummia vähennetään kun kats. alennukset on saatu väärin perustein.

        Hyvin harva veneilijöistä liittyy kerhoon kats. alennuksen takia, jos on varaa sijoitaa veneeseen ja sen normaaliin käyttökuluihin, niin eiköhän se vakuutusmaksukin tule hoidettua. Jos liittyy kerhoon niin saa veneensä katsastettua ja voi esimerkiksi anoa laituripaikkaa kerhon lukitusta laiturista ja maksu on yleensä vain kolmannes kunnan tai marinoiden laitureihin verrattuna. Lisäksi katsastetussa voi käyttää kerhon lippua jos haluaa lisäski on muita rahanarvoisia etuja joita KERHOIHIN KUULUMATTOMAT MARISIJAT EIVÄT SAA !!!


      • Osku
        TIMO kirjoitti:

        Oletko ihan varma ?

        Nyt on jo moneen kertaan tullut selville että joku katsastaja voi kipposi katsastaa ja joku asiasta tietämätön vakuutusvirkailija jopa paerit hyväksyäkin, mutta miten on korvausten laita vahingon sattuessa.

        Kyseessä on pääasiassa mökki ja kalaveneet joiden vakuutusmaksut on muutenkin lähes olemattomia.

        Aikansa kaikki menee aivan varmasti niin kuin täällä kaikki tietävät herrat kertovat, mutta sitten kun se oma Yamarin on kivella tai pöllitty ja tarkastaja hoitaa homaa niin sitten maristaan kun korvaussummia vähennetään kun kats. alennukset on saatu väärin perustein.

        Hyvin harva veneilijöistä liittyy kerhoon kats. alennuksen takia, jos on varaa sijoitaa veneeseen ja sen normaaliin käyttökuluihin, niin eiköhän se vakuutusmaksukin tule hoidettua. Jos liittyy kerhoon niin saa veneensä katsastettua ja voi esimerkiksi anoa laituripaikkaa kerhon lukitusta laiturista ja maksu on yleensä vain kolmannes kunnan tai marinoiden laitureihin verrattuna. Lisäksi katsastetussa voi käyttää kerhon lippua jos haluaa lisäski on muita rahanarvoisia etuja joita KERHOIHIN KUULUMATTOMAT MARISIJAT EIVÄT SAA !!!

        "Kyseessä on pääasiassa mökki ja kalaveneet joiden vakuutusmaksut on muutenkin lähes olemattomia."

        Mitä tällä tarkoitat. Laskin kokeeksi oman runsaan viismetrisen mökkiveneeni vakuutusmaksun erään yhtiön sivulla ja sain tulokseksi yli 600 €.


      • abc
        Osku kirjoitti:

        "Kyseessä on pääasiassa mökki ja kalaveneet joiden vakuutusmaksut on muutenkin lähes olemattomia."

        Mitä tällä tarkoitat. Laskin kokeeksi oman runsaan viismetrisen mökkiveneeni vakuutusmaksun erään yhtiön sivulla ja sain tulokseksi yli 600 €.

        Suosittelen kyllä tässä vaiheessa tarkistamaan vakuutusyhtiötä. Itselläni 10 m ja 5 t maksaa alle 200 eur / vuosi...


      • Osku
        abc kirjoitti:

        Suosittelen kyllä tässä vaiheessa tarkistamaan vakuutusyhtiötä. Itselläni 10 m ja 5 t maksaa alle 200 eur / vuosi...

        Tein siis koelaskennan erään suuren vakuutusyhtiön nettisivulla. Asia ydin on siinä, että pienen mökki- ja kalaveneen, jossa tyypillisesti on iso perämoottori, vakuutusmaksu ei ole lähes olematon, kuten edellinen kirjoittaja väitti. Samalla rahalla saa vakuutettua paljon suuremman purjeveneen tai pienimoottorisen uppoumaveneen.


      • abc
        Osku kirjoitti:

        Tein siis koelaskennan erään suuren vakuutusyhtiön nettisivulla. Asia ydin on siinä, että pienen mökki- ja kalaveneen, jossa tyypillisesti on iso perämoottori, vakuutusmaksu ei ole lähes olematon, kuten edellinen kirjoittaja väitti. Samalla rahalla saa vakuutettua paljon suuremman purjeveneen tai pienimoottorisen uppoumaveneen.

        No kyllä 600 eurolla sitten varmaan kelpaa.

        En ole vakuutuksen asiantuntija enkä tiedä millaista kombinaatiota selvittelit, mutta kyllä 600 euroa tuntuu TODELLA suurelta summalta.

        Siihen on täytynyt tulla kaikki mahdolliset lisät ja korotukset (150 hv kone 4 metriseen terhiin :-)

        En nyt tiedä uppoamarunkoisesta, enkä pienkoneisesta mutta liukuva 5 t vene on 200 eur luokkaa - tätä pidän jo aika edukkaana, mutta että kalaveneestä 20 hv puksulla 600 euroa - niin ryöstön puolelle menee :-(


    • Juha58

      hankkia katsastusvarusteet veneeseesi ja ottaa vakuutuksen sopivasta yhtiöstä josta sen saat vielä halvemmalla kuin katsastusalenuksen kera muista "kalliista" yhtiöstä, näin minä ainakin tein muutama vuosi kun vaihdoin yhtiötä.
      Kyseleppäs hintoja.

      • Bulver

        Entinen katsastettu HT veneeni oli aikoinaan jäännyt isäukon nimiin vakuutusteknillisistä syistä kun ei saatu kahta nimeä vakuutukseen ja ukolla täydet bonukset katsastusalennus ja kerhon jäsenyys.Itse en ole venekerhoon koskaan kuulunut.Nyt syksyllä vaihdoin uuteen paattiin ja otin sen omiin nimiin kun olen kohta keski-ikäinen ukko per..le! Kyselin 3 eri vakuutusyhtiöiltä bonustarjouksia ja siirtoja.Oma yhtiöni ei hyvistä yrityksistä huolimatta onnistunut toivomuksisani.Ukon yhtiö siirsi kaikki bonukset mukisematta minulle ja samantien siirsin kaikki vakuutukseni uuteen yhtiöön.Katsastusalennus tuli mukaan kun käytiin läpi veneen varustusta.Viikonlopun yli mietittyäni soitin yhtiölle ja ilmoitin että en katsasta uutta venettäni kun vaihdoin pienempään avopaattiin.Kas kummaa...katsastusbonukset säilyivät kuitenkin!! Ja minä kun yritin olla rehellinen edes tämän kerran!!!
        Joopa joo.. Kyllä vakuutusyhtiöiden maailma on ihmeellinen ja näköjään taistelu asiakkaista kiven kova.


    • Viki

      Heh, viisisataa liittymismaksua? Älä liity mihinkään eliittiseuraan vaan valitse edullinen vaihtoehto. Tässä esimerkiksi Toijalan Moottorivenekerhon hinnastoa:

      Jäsen- ja muut maksut 2004

      Kevätkokouksessa 23.03.2004 on päätetty seuraavat maksut;

      Jäseneksi liittyminen 20 €

      Jäsenmaksu 20 €

      Katsastus 10 €

    • Niksu11

      Itselläni on myös pieni avovene ja tavallaan "painin" saman asian kanssa.
      Olen miettinyt liittymistä seuraan, MUTTA mitä
      seurat tarjoaa pienen avoveneen omistajalle...

      Toiminta on yleensä hyvin purjehdusvoittoista tai matkaveneilyä ja seurat ovat unohtaneet täysin Suomen yleisimmän venetyypin: pienen avoveneen.

      Lueskelin pks-alueen seurojen sivuja ja muistaakseni jossain jopa sanottiin että moottorivenejaosto toimii purjehduskilpailun apuveneinä, juuri muuta toimintaa ei heillä ollutkaan...

      Laituripaikasta saat maksaa kyllä saman(koko.huom.) ja jäsenmaksukin kyllä kelpaa.

      Lupaan heti liittyä seuraan pks-alueella joka järjestää myös pienveneille suunnattua toimintaa.

      • Juha

        Mitä ihmeen toimintaa soutu-, tuulilasi- ja pulpettiveneiden omistajille voisi järjestää.
        Se porukka ei kuitenkaan osallistu esim. talkoisiin, koska mun vene on niin pieni enkä mä käytä mitään kerhon paljeluja ja kerhon saarikin on niin kaukana ym...

        Itse en keksi muuta kuin tutustumiskäyntejä VENEISIIN.


      • Niksu11
        Juha kirjoitti:

        Mitä ihmeen toimintaa soutu-, tuulilasi- ja pulpettiveneiden omistajille voisi järjestää.
        Se porukka ei kuitenkaan osallistu esim. talkoisiin, koska mun vene on niin pieni enkä mä käytä mitään kerhon paljeluja ja kerhon saarikin on niin kaukana ym...

        Itse en keksi muuta kuin tutustumiskäyntejä VENEISIIN.

        Just just... itse melkein vastasitkin kysymykseen.

        Tässä olis muutama ehdotus:
        * se saaritukikohta vähän lähemmäksi ja helpommin saavutettavaksi muutenkin kuin peilityynellä ja olosuhteet/tilat että vois yöpyä teltassa tai sisällä.
        *Järjestettyjä "purjehduksia" avoveneille.
        *huomioidaan ko.veneet koulutuksessa.

        Hauaisin tietää mitä tarkoitat VENEILLÄ???

        Jos tarkoitat että pienveneitä ei voi kutsua veneiksi, on luomien takana jotain vikaa..

        Kerrompa esimerkin: naapurillani oli vuosia Busteri jolla he kiersivät ahvenanmaan, saimaalla, etc.
        Kun veneily vieläkin kiinnosti vaihtoivat he isompaan ja nyt heillä on 12m Princess moottorivene. Rauhallisena miehenä hän on monesti sanonut, että kaikkien pitäisi opetella veneilyn alkeet pienveneellä.

        Ja jos itseäni ajattelen on minulle avo paras vaihtoehto.
        Siinä on sama fiilis kuin moottoripyörässä ja avoautossa.

        Mutta jään odottamaan jos joku pks-alueen seuroista heräisi... tai sit perustan sen itse.


    • Merikaru

      Muista myös että katsastusalennuksen ehtona on katsastus luokkaan 3 tai korkeampi. 4-luokkaan katsastus ei anna oikeutta katsastusalennukseen

      • veneilijä

        Kuten palstalla on aikaisemmin todettu vaaditaan katsastusalennuksen saamiseksi että vene on katasatettu luokkaan 3. Luokkaan 3 katsastettavan moottoriveneen on oltava rakenteeltaan saaristokäyttöön soveltuva kajuutallinen tai HT vene jossa on yöpymismahdollisuus ym.. Lisäksi vaaditaan melkoinen määrä varusteita. Mainitsen muutamia varusteita, työkalyt ja varaosat, heittoliina, laitasuojat, perälippu, kulkuvalot, äänimerkinantolaite, kompassi, kiikari ja merikortit, yleisradiovastaanotin, kelluntaliivit, pelastusrengas, hätäraketit, kiinteä käsipumppu, ym. ym.. Kun kyseessä on n. 5 m avovene, katsastuluokka 3 ei voi tulla kysymykseen. Pelkästään varusteiden sijoittaminen veneeseen taitaa olla ylivoimainen tehtävä. Itselläni on 5.35 m "asuttava" HT vene, hyvälläkään tahdolla tähän ei saa mahtumaan katsastusluokan 3 varusteita. Vene on katsastettu luokkaan 4 joka ei oikeuta vakutusmaksu alennukseen. Saan kuitenkin käyttää seuran lippua.
        Mutta pulpettivene...


    • ..jäsen..

      ..itselläni katsastettu vene..ja olen seuran jäsen..veneeni myös vakuutettu..ja olen oikeutettu alennukseen vakuutuksessani..mutta..mutta..veneeni on pieni ja vakuutuksen hinta määräytyy veneen arvon perusteella..ja tietty vakuutuksessa on olemassa aina minimimaksu..joka jää minunkin maksettavaksi..riippumatta alennuksista..itsellä menee tuo 20pinnaa "hukkaan" kun minimaksun raja tulee kuitenkin vastaan..
      mutta seuran jäsennyys antaa paljon enemmän kuin pelkän alennuksen..

    • eikka

      muistathan että lippu ei ole pelkästään oikeus vaan katsastusvaruste,eli joudut tarpeelisten tarvikkeiden lisäksi hankkimaan seurasi lipun.suomen lippu on liian halpa laite kommodoooriporukassa.:)

    • h-t

      Suomessa on jotenkin vääristynyt koko katsastustoiminta. Suuri osa veneistä pidetään joko omalla mökillä tai kuntien omistamilla venepaikoilla ja veneseuraa ei ole lähimain. Luulisi olevan liittojen edun mukaista että myös veneet jotka ei kuulu mihinkään seuraan voidaan katsastaa , näin menettelemällä varustetaso nousisi ja onnettomuuden sattuessa esin heittoliina ja pelastusrengas löytyisi veneistä jotka tulevat apuun. Seurat puolustavat nykyistä tapaa sillä että pystyvät tarjoamaan muutakin kun laituripaikan, sinänsä totta mutta esim minulla ei ole tarvetta osallistua rapukekkereihin tai käydä jossain saaristopisteessä missä kuhisee muita ihmisiä , minulle veneily on harrastus joka antaa mahdollisuuden vetäytyä itsekseni tai läheisteni kanssa rauhaan. Katsastusalennus perustuu veneiden varusteluun , tällä varustuksella voidaan monessa tapauksessa vahinkoja pienentää, ja myös siihen että veneen rakenne on turvallinen , oikein suoritetussa runkokatsastuksessa voi löytää piileviä vikoja veneestä. Nykyinen toimintamalli jossa katsastetaan pelkästään seuroihin kuuluvia veneitä ei ainakaan edesauta turvallisuutta vesillä.

      • Mies

        Kiitos tosi hyvästä vastauksestasi, mutta asian peruskysymykseen en ole saanut vieläkään vastausta. Kiitos muille myös kommenteista. Kuitenkin tämä hintataso ym. ovat todellisuutta Turun seudulla.

        Tapauksessani minulla on oma laituripaikka ja vene vain 5m mittainen ht-vene. Ei tarvetta lippuun, laituripaikkaan eikä muihin palveluihin.

        Lisäksi näkisin tämän veneen katsastuksen olevan korkeintaan 3 minuutin työ, eli katsoa varustukset, läpiviennit ja kiinitykset. Tästä palvelusta 500 Euroa jäsenmaksua on mielestäni turhan paljon.

        Palaankin aluksi esittämääni kysymykseen. Onko mahdollista saada vakuutusyhtiön vaatima katsastus ja siten katsastusalennus, vaikka ei kuulu vene- tai pursiseuraan?


      • Antsu
        Mies kirjoitti:

        Kiitos tosi hyvästä vastauksestasi, mutta asian peruskysymykseen en ole saanut vieläkään vastausta. Kiitos muille myös kommenteista. Kuitenkin tämä hintataso ym. ovat todellisuutta Turun seudulla.

        Tapauksessani minulla on oma laituripaikka ja vene vain 5m mittainen ht-vene. Ei tarvetta lippuun, laituripaikkaan eikä muihin palveluihin.

        Lisäksi näkisin tämän veneen katsastuksen olevan korkeintaan 3 minuutin työ, eli katsoa varustukset, läpiviennit ja kiinitykset. Tästä palvelusta 500 Euroa jäsenmaksua on mielestäni turhan paljon.

        Palaankin aluksi esittämääni kysymykseen. Onko mahdollista saada vakuutusyhtiön vaatima katsastus ja siten katsastusalennus, vaikka ei kuulu vene- tai pursiseuraan?

        3 minuutissa ei täytetä edes katsastuspapereita. Ja jos kyse olisi sellaisesta huitaisusta, mitä arvoa koko toimituksella olisi. Ei nyt peruskatsastukseenkaan tarvitse kolmea tuntia varata, mutta toimituksen tarkoitus on paljolti olla konsultoiva. Veneen omistajalta voidaan edellyttää sisälukutaitoa varustelistan osalta, mutta sen jälkeen jää joukko teknisempiä kysymyksiä, joista katsastusmiehen kanssa voi keskustella. Häneltä kun edellytetään syvällisempää tietämystä liittyen varusteiden laatuun, asennuksiin ym.

        Ja palattaessa siihen alkuperäiseen kysymykseen, vastaus on: ei. Katsopa sen sijaan tarkemmin lähiympäristön seurojen tarjontaa, tiedän, että sieltäkin löytyy seuroja, joiden maksut ovat hyvin kohtuulliset, suhteessa palvelujen tarjontaan. Seuran jäsenenä voit kuitenkin mennä lähimmän löytämäsi katsastusmiehen luo ja saada pätevät paperit, joiden kanssa et ole pulassa siinäkään tapauksessa, että joudut keskustelemaan vakuutusyhtiön kanssa korvauksista.


      • 2118
        Mies kirjoitti:

        Kiitos tosi hyvästä vastauksestasi, mutta asian peruskysymykseen en ole saanut vieläkään vastausta. Kiitos muille myös kommenteista. Kuitenkin tämä hintataso ym. ovat todellisuutta Turun seudulla.

        Tapauksessani minulla on oma laituripaikka ja vene vain 5m mittainen ht-vene. Ei tarvetta lippuun, laituripaikkaan eikä muihin palveluihin.

        Lisäksi näkisin tämän veneen katsastuksen olevan korkeintaan 3 minuutin työ, eli katsoa varustukset, läpiviennit ja kiinitykset. Tästä palvelusta 500 Euroa jäsenmaksua on mielestäni turhan paljon.

        Palaankin aluksi esittämääni kysymykseen. Onko mahdollista saada vakuutusyhtiön vaatima katsastus ja siten katsastusalennus, vaikka ei kuulu vene- tai pursiseuraan?

        Myös Merenkulkulaitoksern virkamieskatsastajat suorittavat katsastuksia. Hinta tosin on 130EUR/h matkakorvaukset.
        Kannattaa kysellä MKL:n alueellisista tarkastusyksiköistä.


    • *asentaja*

      Onkohan nyt niin, että on tosiaankin porukoilla menny "pullat ja vellit" sekaisin?

      Ensinnäkin, jos seuraoilla on keksitty turvallisuutta parantavia juttuja, kuten nyt esim. tämä katsastus. sen ei pitäisi kuulua muille ollenkaan, sehän on kunkin seuran omaa toimintaa.

      Toiseksi jos joku vakuutusyhtiö antaa alennusta maksuissa seuran jäsenille syystä tai toisesta, senkään ei pitäisi kuulua muille.

      Tämähän on täysin vakuutusyhtiöiden keksimä alennus jonka he myöntävät jollekkin asiakasryhmälle.
      Kiukutelkaa vakuutusyhtiöitä, älkääkä moittiko seuratoimintaa, antakaa meidän pitää seuramme ja systeemimme ihan ominamme.

    • JRxxx

      Tuntuu, että tässäkin aiheessa ihmiset puhuvat vähän toistensa ohi. Katsastusta ilman seurajäsenyyttä haluavat unohtavat, että kyseessä ei ole mikään viranomaisjuttu vaan vapaaehtoisen järjestötoiminnan puitteissa toteutettu asia, heidän kimppuunsa käyvät taas unohtavat tyynesti sen, että ihmisten tarpeet ja odotukset järjestöiltä yms. ovat erilaiset. Vaikka itse pidänkin venettäni seuran satamassa ja telakalla, käytän paljon saaritukikohtaa ja saan usein apua muilta seuran jäseniltä erilaisissa asioissa mm. telakoinnin yhteydessä (ja vastavuoroisesti autan muita paikallaollessani), niin ymmärrän hyvin sen, että monelle veneilijälle seurajäsenyydestä ei todellakaan olisi mitään muuta hyötyä kuin katsastukseen ja vakuutusmaksuihin liittyvät. Heille voi todella käydä aika helpostikin niin, että seurajäsenyys ei ole taloudellisesti järkevää. Lyhyellä tähtäimellä tietysti osavastauksen tarjoavat ne muutamat seurat, joilla ei esim. ole omia satamia ja joiden maksutkin ovat siten alhaisemmat. Asiaa voisi kuitenkin tarkastella laajemminkin: olisi epäilemättä veneilyturvallisuuden kannalta hyödyksi, jos mahdollisimman moni vene, myös niistä pienistä avopaateista, katsastettaisiin. Tämä hyöty ei todellakaan tulisi pelkästään veneiden kunnon ja varusteiden toteamisesta vaan myös tiedonjakamisesta. Kysymys kuuluukin, miten tämä olisi käytännössä toteutettavissa? Pakollinen seurajäsenyys ei ole oikeudellisestikaan mahdollinen ajatus, kokonaan uuden järjestelmän luominen taas olisi kallista eikä maksajaa olisi helppo löytää. Voisiko ratkaisuna olla jonkinlainen kolmas tie, esim. Merenkulkulaitos ottaisi nykyisen seurojen katsastusjärjestelmän valvontaansa, kontrolloisi koulutusta ja vahvistaisi katsastajien luvat?

      • vielä

        lisää eli mistä mahtaisi löytyä viralliset katsastus lomakkeet ja varusteet jotka vaaditaan tohon 3 luokkaan, jotta voi aloittaa projektin.


    • Anonyymi

      On ota yhteys johonkin veneseuraan. Heillä on katsastajia.

    • Anonyymi

      Ei meillä kyllä mitään liittymismaksua ollut ja vuosimaksu on 34e, mistä on nyt tullut tietenkin 10 vuodessa sievoinen summa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7755
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1955
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1009
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      899
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe