740 mittaristo

nemo

huomenta.
pikkuisia ongelmia mittaristossa eli polttoaine ja lämpö mittarit ovat kovin levottomia ja nopeus mittari heiluu alle 80 nopeuksissa aika villisti. käytin mittariston irti polttimon vaihtoa varten ja huomasin että siellä oli jo jonkun verran johtoja kytketty lisäksi.
eli.. jokin tyypillinen ongelma? kannattaako edes miettiä korjausta vai antaa olla?
ja toinen johon kaipaisin apuja. en oikein usko nopeusmittariin koska tuntuma on eri kuin näyttämä. kierrosluku mittaria seuraten niin näytöt 2000rpm=75km/h ja 3000rpm=115km/h
onko välitys oikeasti noin harva vitosella?

10

5137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Volvo-autoilija

      Miten polttoaine- ja lämpömittarien levottomuus tulee ilmi? Heiluvatko ne koko ajan? Miten nopeusmittari heiluu? Minkä vuosimallin autosta on kyse?

      740:n mittariston jotkut ominaisuudet heikkenevät iän myötä. Nopeusmittarin neula liikkuu joskus tahmaisesti. Polttoainemittarin vaimennuksen hajoaminen saa neulan heilumaan polttoaineen loiskumisen tahdissa.

      Jos mittariston takana on ylimääräisiä johtoja, syynä ovat yleensä jotkut lisäkytkennät, esim. taksamittari.

      Yleensä ottaen mittaristoa ei kannata suuremmin korjata. Uudet mittarit ovat erittäin kalliita ja romuttamolta haetut voivat olla sopimattomia, elleivät jopa samalla tavalla rikki kuin alkuperäisetkin.

      Tahmaavasta nopeusmittarista saa tarkimman lukeman, kun läimäyttää (kevyesti) kädellä mittaristoa. Kierroslukumittari ei välttämättä ole mikään tarkkuusinstrumentti, mutta bensiinikäyttöisissä autoissa yleensä riittävän tarkka.

      Viitosvaihteen välitys näyttää normaalilta. Välitykset vaihtelevat hieman eri malleissa, omassani esim. 1900rpm = 80 km/h. Moottori on 2,3-litrainen.

      • nemo

        polttoaine mittari heiluu ajon mukaan. mutkissa yms eli ilmeisesti vaimennus hajonnut. tosin sen mukaan tankki riittää 300 km ajoon ennen kuin on lähes tyhjä.
        lämpö mittari nousee yhdellä hypähdyksellä puoleen väliin ja pysyy siinä.
        kierrosluku mittari toimii ok.
        nopeusmittari hakkaa nopeasti pienillä nopeuksilla. eli heiluu nopeasti siis. isommilla nopeuksilla toimii ok.


      • Volvo-autoilija
        nemo kirjoitti:

        polttoaine mittari heiluu ajon mukaan. mutkissa yms eli ilmeisesti vaimennus hajonnut. tosin sen mukaan tankki riittää 300 km ajoon ennen kuin on lähes tyhjä.
        lämpö mittari nousee yhdellä hypähdyksellä puoleen väliin ja pysyy siinä.
        kierrosluku mittari toimii ok.
        nopeusmittari hakkaa nopeasti pienillä nopeuksilla. eli heiluu nopeasti siis. isommilla nopeuksilla toimii ok.

        Polttoainemittarin ominaisuuksiin on paras tottua. Uusi mittari maksaa noin 150 €. Jos mittarin anturissa on vikaa, sen vaihtaminen maksaa suihkutusmoottorimalleihin jopa noin 400 €. Anturia voi tietenkin yrittää korjata, jos osaa. On muistettava, että se sijaitsee polttoainetankissa. Pelkästään anturiin käsiksi pääseminen on hyvin vaikeaa.

        Lämpömittarin neula on jumissa. Mittarin avaus ja puhdistus voi auttaa. Sekin monesti riittää, että napauttaa mittaristoa kevyesti, jolloin neula irtoaa lepoasennostaan. Kun neula on saatu liikkeelle, se yleensä näyttää oikein.

        Koeajoin kerran 740:ää, jossa nopeusmittari toimi kuvaamallasi tavalla. Valitettavasti en osaa kertoa tarkkaa syytä tuolle toiminnalle. Kyse voi olla muustakin kuin mittarin tai anturin viasta. Eräässä autossa (sähköisen) kattoluukun avaaminen sai nopeusmittarin neulan nousemaan 70 km/h lukemaan. Neula putosi takaisin, kun sormi otettiin pois kytkimeltä. Tätä pystyi toistamaan monta kertaa.

        Seuraavalla sivulla on tietoa nopeusmittarista (englanniksi): http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/ElectricalInstruments.htm#SpeedometerFluctuates


      • volvoilija
        Volvo-autoilija kirjoitti:

        Polttoainemittarin ominaisuuksiin on paras tottua. Uusi mittari maksaa noin 150 €. Jos mittarin anturissa on vikaa, sen vaihtaminen maksaa suihkutusmoottorimalleihin jopa noin 400 €. Anturia voi tietenkin yrittää korjata, jos osaa. On muistettava, että se sijaitsee polttoainetankissa. Pelkästään anturiin käsiksi pääseminen on hyvin vaikeaa.

        Lämpömittarin neula on jumissa. Mittarin avaus ja puhdistus voi auttaa. Sekin monesti riittää, että napauttaa mittaristoa kevyesti, jolloin neula irtoaa lepoasennostaan. Kun neula on saatu liikkeelle, se yleensä näyttää oikein.

        Koeajoin kerran 740:ää, jossa nopeusmittari toimi kuvaamallasi tavalla. Valitettavasti en osaa kertoa tarkkaa syytä tuolle toiminnalle. Kyse voi olla muustakin kuin mittarin tai anturin viasta. Eräässä autossa (sähköisen) kattoluukun avaaminen sai nopeusmittarin neulan nousemaan 70 km/h lukemaan. Neula putosi takaisin, kun sormi otettiin pois kytkimeltä. Tätä pystyi toistamaan monta kertaa.

        Seuraavalla sivulla on tietoa nopeusmittarista (englanniksi): http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/ElectricalInstruments.htm#SpeedometerFluctuates

        740:n mittaristo alkaa vanhetessaan sekoilemaan omiaan, mutta älä anna sen häiritä :)

        itse olen nähnyt mm. sitä, että bensamittari pysyttelee nollassa virtojen kytkemisen jälkeen ja pomppaa näyttämään oikeaa lukemaa vasta sitten, kun mittaristoa napauttaa sormella edestäpäin. jotkut merkkivalot (muistaakseni ajovalojen merkkivalo) päättävät välillä olla toimimatta ilman mitään järkevää syytä ja osa taustavalaistuksesta toimii samalla periaatteella.

        jos nyt olen ihan oikein käsittänyt, niin tuo volvon mittaristo toimii sähköpulsseilla, eli siellä ei vaijereilla pelailla ollenkaan. ehkä nuo sähköt menee sitten välillä solmuun? :)


      • volvoilija
        Volvo-autoilija kirjoitti:

        Polttoainemittarin ominaisuuksiin on paras tottua. Uusi mittari maksaa noin 150 €. Jos mittarin anturissa on vikaa, sen vaihtaminen maksaa suihkutusmoottorimalleihin jopa noin 400 €. Anturia voi tietenkin yrittää korjata, jos osaa. On muistettava, että se sijaitsee polttoainetankissa. Pelkästään anturiin käsiksi pääseminen on hyvin vaikeaa.

        Lämpömittarin neula on jumissa. Mittarin avaus ja puhdistus voi auttaa. Sekin monesti riittää, että napauttaa mittaristoa kevyesti, jolloin neula irtoaa lepoasennostaan. Kun neula on saatu liikkeelle, se yleensä näyttää oikein.

        Koeajoin kerran 740:ää, jossa nopeusmittari toimi kuvaamallasi tavalla. Valitettavasti en osaa kertoa tarkkaa syytä tuolle toiminnalle. Kyse voi olla muustakin kuin mittarin tai anturin viasta. Eräässä autossa (sähköisen) kattoluukun avaaminen sai nopeusmittarin neulan nousemaan 70 km/h lukemaan. Neula putosi takaisin, kun sormi otettiin pois kytkimeltä. Tätä pystyi toistamaan monta kertaa.

        Seuraavalla sivulla on tietoa nopeusmittarista (englanniksi): http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/ElectricalInstruments.htm#SpeedometerFluctuates

        740:n mittaristo alkaa vanhetessaan sekoilemaan omiaan, mutta älä anna sen häiritä :)

        itse olen nähnyt mm. sitä, että bensamittari pysyttelee nollassa virtojen kytkemisen jälkeen ja pomppaa näyttämään oikeaa lukemaa vasta sitten, kun mittaristoa napauttaa sormella edestäpäin. jotkut merkkivalot (muistaakseni ajovalojen merkkivalo) päättävät välillä olla toimimatta ilman mitään järkevää syytä ja osa taustavalaistuksesta toimii samalla periaatteella.

        jos nyt olen ihan oikein käsittänyt, niin tuo volvon mittaristo toimii sähköpulsseilla, eli siellä ei vaijereilla pelailla ollenkaan. ehkä nuo sähköt menee sitten välillä solmuun...? :)


    • volvo

      740:n mittaristo alkaa vanhetessaan sekoilemaan omiaan, mutta älä anna sen häiritä :)

      itse olen nähnyt mm. sitä, että bensamittari pysyttelee nollassa virtojen kytkemisen jälkeen ja pomppaa näyttämään oikeaa lukemaa vasta sitten, kun mittaristoa napauttaa sormella edestäpäin. jotkut merkkivalot (muistaakseni ajovalojen merkkivalo) päättävät välillä olla toimimatta ilman mitään järkevää syytä ja osa taustavalaistuksesta toimii samalla periaatteella.

      jos nyt olen ihan oikein käsittänyt, niin tuo volvon mittaristo toimii sähköpulsseilla, eli siellä ei vaijereilla pelailla ollenkaan. ehkä nuo sähköt menee sitten välillä solmuun? :)

    • volvoilija

      740:n mittaristo alkaa vanhetessaan sekoilemaan omiaan, mutta älä anna sen häiritä :)

      itse olen nähnyt mm. sitä, että bensamittari pysyttelee nollassa virtojen kytkemisen jälkeen ja pomppaa näyttämään oikeaa lukemaa vasta sitten, kun mittaristoa napauttaa sormella edestäpäin. jotkut merkkivalot (muistaakseni ajovalojen merkkivalo) päättävät välillä olla toimimatta ilman mitään järkevää syytä ja osa taustavalaistuksesta toimii samalla periaatteella.

      jos nyt olen ihan oikein käsittänyt, niin tuo volvon mittaristo toimii sähköpulsseilla, eli siellä ei vaijereilla pelailla ollenkaan. ehkä nuo sähköt menee sitten välillä solmuun? :)

    • Sähkömies

      Tuohon nopeusmittarin heilumiseen en juuri ota muuta kantaa, kuin että onhan vaijeri todellakin kunnolla kiinni myös vaihdelaatikon puolella siten että sokka menee kevyesti survomatta paikalleen?

      Omasta 400-sarjan Volvosta korjasin juuri tuon polttoaine- ja lämpömittariongelman.
      Ensin polttoaine- ja lämpömittari jonkin aikaa sekoilee ja jonkin ajan kuluttua molemmat mittarit pysyvät visusti nollassa.

      (Minulle kerrottiin oikein merkkiliikkeessä huollon yhteydessä että polttoaineanturi olisi sökö)

      Mutta asiaan: Huomattava seikka onkin se että molemmat mittarit sekoilevat yhtäaikaisesti. Tätä yhtäaikaisuutta voi olla vaikeaa huomata mittareiden hitaasta dynamiikasta johtuen.

      Kun tarkastellaan kytkentäkaaviota, havaitaan siellä olevan näille mittareille vain yksi yhteinen osa: jänniteregulaattori. Se on mittariston taipuisassa piirilevyssä kiinni krimppiliitoksilla ja mittariston rungossa jäähdytyspellissä kiinni yhdellä ruuvilla.
      Se jänniteregulaattori on semmoinen vajaa sentti kertaa sentti mötikkä josta lähtee kolme jalkaa krimppiliitoksiin. uusi rekkula maksaa komponenttikaupassa vain pari euroa, joten ei ole kallis osa. No tässä tapauksessa kun mittarit aina välillä saa jännitteen, voidaan olla täysin varmoja, että regulaattori toimii, ja samalla voidaan olla varmoja siitä, että kysymyksessä on kosketusvika krimppiliitoksen ja regulaattorin jalan välillä. Jokin niistä kolmesta.

      Korjaustoimenpide: Ota mittaristo irti, ja puhdista huolellisesti liitokset. voit surutta nypätä rekkulan irti siksi aikaa. jos krimppiliittimen puhdistus on hankalaa, ainahan voit pikkukolvilla juottaa liitoksen kiinni. Silloin täytyy vain terävällä veitsellä tms. avata krimppiliittimen metallipintaa hiukan, että tina tarttuu kunnolla.
      Tai sitten voit juottaa liitoksen kiinni.

      Ja tämä on sitten varma tieto eikä arvaus.

      • Volvo-autoilija

        Vaikka 700-sarjan mittaristossakin voi olla jännitteentasaaja, se ei ole omien kokemusteni mukaan ollut syynä alkuperäisen kirjoittajan kuvaamiin häiriöihin.

        Minulla on kokemusta viidestä 700-Volvon mittaristosta.

        Mittariston yleisongelma on huono tiiviys, minkä seurauksena mittaristoon kertyy pölyä ja likaa. Tämä aiheuttaa neulojen tahmaisen liikkumisen. Polttoaine- ja lämpömittarit jäävät joskus ala-asentoonsa ja nousevat sieltä napautettaessa mittaristoa. Mittareita voi yrittää puhdistaa ja voidella neulojen akseleita parilla tipalla ohutta öljyä. Yleensä tällainen vaivannäkö ei kuitenkaan ole mielekästä, koska mittareiden toiminta on muutenkin riittävää.

        700-sarjan nopeusmittarit ovat sähkökäyttöisiä (paitsi ehkä vuoden 1982 760:ssa). Anturi sijaitsee tasauspyörästössä.

        Polttoainemittarin anturit eivät 700-sarjassa ole ikuisia ja ne ovat varaosina kalliita. Joissakin autoissa on kaksi tankkia ja anturia.

        Olet varmasti oikeassa 400-sarjan mittaristojen suhteen. Jännitteentasaaja on ollut ongelmana muissakin Volvon malleissa, ehkä myös joissakin 700-autoissa. Minun tapauksissani se ei ole kuitenkaan ollut vikana, koska lämpömittarit ovat jumittamista huolimatta toimineet moitteettomasti.

        Olet oikeassa siinäkin, että merkkiliikkeessä ei osata tai haluta tehdä oikeaa analyysiä mittariston vioista. Sen sijaan tehdään analyysi, jonka seurauksena asiakkaalle myydään eniten osia.


    • Anonyymi

      Mikä on volvo 740 vikana kun mikään mittäri ei toimi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe