740 mittaristo

nemo

huomenta.
pikkuisia ongelmia mittaristossa eli polttoaine ja lämpö mittarit ovat kovin levottomia ja nopeus mittari heiluu alle 80 nopeuksissa aika villisti. käytin mittariston irti polttimon vaihtoa varten ja huomasin että siellä oli jo jonkun verran johtoja kytketty lisäksi.
eli.. jokin tyypillinen ongelma? kannattaako edes miettiä korjausta vai antaa olla?
ja toinen johon kaipaisin apuja. en oikein usko nopeusmittariin koska tuntuma on eri kuin näyttämä. kierrosluku mittaria seuraten niin näytöt 2000rpm=75km/h ja 3000rpm=115km/h
onko välitys oikeasti noin harva vitosella?

10

5420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Volvo-autoilija

      Miten polttoaine- ja lämpömittarien levottomuus tulee ilmi? Heiluvatko ne koko ajan? Miten nopeusmittari heiluu? Minkä vuosimallin autosta on kyse?

      740:n mittariston jotkut ominaisuudet heikkenevät iän myötä. Nopeusmittarin neula liikkuu joskus tahmaisesti. Polttoainemittarin vaimennuksen hajoaminen saa neulan heilumaan polttoaineen loiskumisen tahdissa.

      Jos mittariston takana on ylimääräisiä johtoja, syynä ovat yleensä jotkut lisäkytkennät, esim. taksamittari.

      Yleensä ottaen mittaristoa ei kannata suuremmin korjata. Uudet mittarit ovat erittäin kalliita ja romuttamolta haetut voivat olla sopimattomia, elleivät jopa samalla tavalla rikki kuin alkuperäisetkin.

      Tahmaavasta nopeusmittarista saa tarkimman lukeman, kun läimäyttää (kevyesti) kädellä mittaristoa. Kierroslukumittari ei välttämättä ole mikään tarkkuusinstrumentti, mutta bensiinikäyttöisissä autoissa yleensä riittävän tarkka.

      Viitosvaihteen välitys näyttää normaalilta. Välitykset vaihtelevat hieman eri malleissa, omassani esim. 1900rpm = 80 km/h. Moottori on 2,3-litrainen.

      • nemo

        polttoaine mittari heiluu ajon mukaan. mutkissa yms eli ilmeisesti vaimennus hajonnut. tosin sen mukaan tankki riittää 300 km ajoon ennen kuin on lähes tyhjä.
        lämpö mittari nousee yhdellä hypähdyksellä puoleen väliin ja pysyy siinä.
        kierrosluku mittari toimii ok.
        nopeusmittari hakkaa nopeasti pienillä nopeuksilla. eli heiluu nopeasti siis. isommilla nopeuksilla toimii ok.


      • Volvo-autoilija
        nemo kirjoitti:

        polttoaine mittari heiluu ajon mukaan. mutkissa yms eli ilmeisesti vaimennus hajonnut. tosin sen mukaan tankki riittää 300 km ajoon ennen kuin on lähes tyhjä.
        lämpö mittari nousee yhdellä hypähdyksellä puoleen väliin ja pysyy siinä.
        kierrosluku mittari toimii ok.
        nopeusmittari hakkaa nopeasti pienillä nopeuksilla. eli heiluu nopeasti siis. isommilla nopeuksilla toimii ok.

        Polttoainemittarin ominaisuuksiin on paras tottua. Uusi mittari maksaa noin 150 €. Jos mittarin anturissa on vikaa, sen vaihtaminen maksaa suihkutusmoottorimalleihin jopa noin 400 €. Anturia voi tietenkin yrittää korjata, jos osaa. On muistettava, että se sijaitsee polttoainetankissa. Pelkästään anturiin käsiksi pääseminen on hyvin vaikeaa.

        Lämpömittarin neula on jumissa. Mittarin avaus ja puhdistus voi auttaa. Sekin monesti riittää, että napauttaa mittaristoa kevyesti, jolloin neula irtoaa lepoasennostaan. Kun neula on saatu liikkeelle, se yleensä näyttää oikein.

        Koeajoin kerran 740:ää, jossa nopeusmittari toimi kuvaamallasi tavalla. Valitettavasti en osaa kertoa tarkkaa syytä tuolle toiminnalle. Kyse voi olla muustakin kuin mittarin tai anturin viasta. Eräässä autossa (sähköisen) kattoluukun avaaminen sai nopeusmittarin neulan nousemaan 70 km/h lukemaan. Neula putosi takaisin, kun sormi otettiin pois kytkimeltä. Tätä pystyi toistamaan monta kertaa.

        Seuraavalla sivulla on tietoa nopeusmittarista (englanniksi): http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/ElectricalInstruments.htm#SpeedometerFluctuates


      • volvoilija
        Volvo-autoilija kirjoitti:

        Polttoainemittarin ominaisuuksiin on paras tottua. Uusi mittari maksaa noin 150 €. Jos mittarin anturissa on vikaa, sen vaihtaminen maksaa suihkutusmoottorimalleihin jopa noin 400 €. Anturia voi tietenkin yrittää korjata, jos osaa. On muistettava, että se sijaitsee polttoainetankissa. Pelkästään anturiin käsiksi pääseminen on hyvin vaikeaa.

        Lämpömittarin neula on jumissa. Mittarin avaus ja puhdistus voi auttaa. Sekin monesti riittää, että napauttaa mittaristoa kevyesti, jolloin neula irtoaa lepoasennostaan. Kun neula on saatu liikkeelle, se yleensä näyttää oikein.

        Koeajoin kerran 740:ää, jossa nopeusmittari toimi kuvaamallasi tavalla. Valitettavasti en osaa kertoa tarkkaa syytä tuolle toiminnalle. Kyse voi olla muustakin kuin mittarin tai anturin viasta. Eräässä autossa (sähköisen) kattoluukun avaaminen sai nopeusmittarin neulan nousemaan 70 km/h lukemaan. Neula putosi takaisin, kun sormi otettiin pois kytkimeltä. Tätä pystyi toistamaan monta kertaa.

        Seuraavalla sivulla on tietoa nopeusmittarista (englanniksi): http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/ElectricalInstruments.htm#SpeedometerFluctuates

        740:n mittaristo alkaa vanhetessaan sekoilemaan omiaan, mutta älä anna sen häiritä :)

        itse olen nähnyt mm. sitä, että bensamittari pysyttelee nollassa virtojen kytkemisen jälkeen ja pomppaa näyttämään oikeaa lukemaa vasta sitten, kun mittaristoa napauttaa sormella edestäpäin. jotkut merkkivalot (muistaakseni ajovalojen merkkivalo) päättävät välillä olla toimimatta ilman mitään järkevää syytä ja osa taustavalaistuksesta toimii samalla periaatteella.

        jos nyt olen ihan oikein käsittänyt, niin tuo volvon mittaristo toimii sähköpulsseilla, eli siellä ei vaijereilla pelailla ollenkaan. ehkä nuo sähköt menee sitten välillä solmuun? :)


      • volvoilija
        Volvo-autoilija kirjoitti:

        Polttoainemittarin ominaisuuksiin on paras tottua. Uusi mittari maksaa noin 150 €. Jos mittarin anturissa on vikaa, sen vaihtaminen maksaa suihkutusmoottorimalleihin jopa noin 400 €. Anturia voi tietenkin yrittää korjata, jos osaa. On muistettava, että se sijaitsee polttoainetankissa. Pelkästään anturiin käsiksi pääseminen on hyvin vaikeaa.

        Lämpömittarin neula on jumissa. Mittarin avaus ja puhdistus voi auttaa. Sekin monesti riittää, että napauttaa mittaristoa kevyesti, jolloin neula irtoaa lepoasennostaan. Kun neula on saatu liikkeelle, se yleensä näyttää oikein.

        Koeajoin kerran 740:ää, jossa nopeusmittari toimi kuvaamallasi tavalla. Valitettavasti en osaa kertoa tarkkaa syytä tuolle toiminnalle. Kyse voi olla muustakin kuin mittarin tai anturin viasta. Eräässä autossa (sähköisen) kattoluukun avaaminen sai nopeusmittarin neulan nousemaan 70 km/h lukemaan. Neula putosi takaisin, kun sormi otettiin pois kytkimeltä. Tätä pystyi toistamaan monta kertaa.

        Seuraavalla sivulla on tietoa nopeusmittarista (englanniksi): http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/ElectricalInstruments.htm#SpeedometerFluctuates

        740:n mittaristo alkaa vanhetessaan sekoilemaan omiaan, mutta älä anna sen häiritä :)

        itse olen nähnyt mm. sitä, että bensamittari pysyttelee nollassa virtojen kytkemisen jälkeen ja pomppaa näyttämään oikeaa lukemaa vasta sitten, kun mittaristoa napauttaa sormella edestäpäin. jotkut merkkivalot (muistaakseni ajovalojen merkkivalo) päättävät välillä olla toimimatta ilman mitään järkevää syytä ja osa taustavalaistuksesta toimii samalla periaatteella.

        jos nyt olen ihan oikein käsittänyt, niin tuo volvon mittaristo toimii sähköpulsseilla, eli siellä ei vaijereilla pelailla ollenkaan. ehkä nuo sähköt menee sitten välillä solmuun...? :)


    • volvo

      740:n mittaristo alkaa vanhetessaan sekoilemaan omiaan, mutta älä anna sen häiritä :)

      itse olen nähnyt mm. sitä, että bensamittari pysyttelee nollassa virtojen kytkemisen jälkeen ja pomppaa näyttämään oikeaa lukemaa vasta sitten, kun mittaristoa napauttaa sormella edestäpäin. jotkut merkkivalot (muistaakseni ajovalojen merkkivalo) päättävät välillä olla toimimatta ilman mitään järkevää syytä ja osa taustavalaistuksesta toimii samalla periaatteella.

      jos nyt olen ihan oikein käsittänyt, niin tuo volvon mittaristo toimii sähköpulsseilla, eli siellä ei vaijereilla pelailla ollenkaan. ehkä nuo sähköt menee sitten välillä solmuun? :)

    • volvoilija

      740:n mittaristo alkaa vanhetessaan sekoilemaan omiaan, mutta älä anna sen häiritä :)

      itse olen nähnyt mm. sitä, että bensamittari pysyttelee nollassa virtojen kytkemisen jälkeen ja pomppaa näyttämään oikeaa lukemaa vasta sitten, kun mittaristoa napauttaa sormella edestäpäin. jotkut merkkivalot (muistaakseni ajovalojen merkkivalo) päättävät välillä olla toimimatta ilman mitään järkevää syytä ja osa taustavalaistuksesta toimii samalla periaatteella.

      jos nyt olen ihan oikein käsittänyt, niin tuo volvon mittaristo toimii sähköpulsseilla, eli siellä ei vaijereilla pelailla ollenkaan. ehkä nuo sähköt menee sitten välillä solmuun? :)

    • Sähkömies

      Tuohon nopeusmittarin heilumiseen en juuri ota muuta kantaa, kuin että onhan vaijeri todellakin kunnolla kiinni myös vaihdelaatikon puolella siten että sokka menee kevyesti survomatta paikalleen?

      Omasta 400-sarjan Volvosta korjasin juuri tuon polttoaine- ja lämpömittariongelman.
      Ensin polttoaine- ja lämpömittari jonkin aikaa sekoilee ja jonkin ajan kuluttua molemmat mittarit pysyvät visusti nollassa.

      (Minulle kerrottiin oikein merkkiliikkeessä huollon yhteydessä että polttoaineanturi olisi sökö)

      Mutta asiaan: Huomattava seikka onkin se että molemmat mittarit sekoilevat yhtäaikaisesti. Tätä yhtäaikaisuutta voi olla vaikeaa huomata mittareiden hitaasta dynamiikasta johtuen.

      Kun tarkastellaan kytkentäkaaviota, havaitaan siellä olevan näille mittareille vain yksi yhteinen osa: jänniteregulaattori. Se on mittariston taipuisassa piirilevyssä kiinni krimppiliitoksilla ja mittariston rungossa jäähdytyspellissä kiinni yhdellä ruuvilla.
      Se jänniteregulaattori on semmoinen vajaa sentti kertaa sentti mötikkä josta lähtee kolme jalkaa krimppiliitoksiin. uusi rekkula maksaa komponenttikaupassa vain pari euroa, joten ei ole kallis osa. No tässä tapauksessa kun mittarit aina välillä saa jännitteen, voidaan olla täysin varmoja, että regulaattori toimii, ja samalla voidaan olla varmoja siitä, että kysymyksessä on kosketusvika krimppiliitoksen ja regulaattorin jalan välillä. Jokin niistä kolmesta.

      Korjaustoimenpide: Ota mittaristo irti, ja puhdista huolellisesti liitokset. voit surutta nypätä rekkulan irti siksi aikaa. jos krimppiliittimen puhdistus on hankalaa, ainahan voit pikkukolvilla juottaa liitoksen kiinni. Silloin täytyy vain terävällä veitsellä tms. avata krimppiliittimen metallipintaa hiukan, että tina tarttuu kunnolla.
      Tai sitten voit juottaa liitoksen kiinni.

      Ja tämä on sitten varma tieto eikä arvaus.

      • Volvo-autoilija

        Vaikka 700-sarjan mittaristossakin voi olla jännitteentasaaja, se ei ole omien kokemusteni mukaan ollut syynä alkuperäisen kirjoittajan kuvaamiin häiriöihin.

        Minulla on kokemusta viidestä 700-Volvon mittaristosta.

        Mittariston yleisongelma on huono tiiviys, minkä seurauksena mittaristoon kertyy pölyä ja likaa. Tämä aiheuttaa neulojen tahmaisen liikkumisen. Polttoaine- ja lämpömittarit jäävät joskus ala-asentoonsa ja nousevat sieltä napautettaessa mittaristoa. Mittareita voi yrittää puhdistaa ja voidella neulojen akseleita parilla tipalla ohutta öljyä. Yleensä tällainen vaivannäkö ei kuitenkaan ole mielekästä, koska mittareiden toiminta on muutenkin riittävää.

        700-sarjan nopeusmittarit ovat sähkökäyttöisiä (paitsi ehkä vuoden 1982 760:ssa). Anturi sijaitsee tasauspyörästössä.

        Polttoainemittarin anturit eivät 700-sarjassa ole ikuisia ja ne ovat varaosina kalliita. Joissakin autoissa on kaksi tankkia ja anturia.

        Olet varmasti oikeassa 400-sarjan mittaristojen suhteen. Jännitteentasaaja on ollut ongelmana muissakin Volvon malleissa, ehkä myös joissakin 700-autoissa. Minun tapauksissani se ei ole kuitenkaan ollut vikana, koska lämpömittarit ovat jumittamista huolimatta toimineet moitteettomasti.

        Olet oikeassa siinäkin, että merkkiliikkeessä ei osata tai haluta tehdä oikeaa analyysiä mittariston vioista. Sen sijaan tehdään analyysi, jonka seurauksena asiakkaalle myydään eniten osia.


    • Anonyymi

      Mikä on volvo 740 vikana kun mikään mittäri ei toimi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe