Ssri ja unet

pigolertr

En tiedä onko muilla vastaavia kokemuksia ssri-lääkkeen käytön aikana fluoksetiini että unet on selvästi lisääntyneet ja ihan elokuvamaisia pitkiä tarinoita ja hyvin todentuntuisia. Kesän ajan käytin matalampaa annosta ja kun tässä syksyn aikana alkoi tulla enempi oireita jouduin nostamaan annosta. Alhaisemmalla annoksella huomasin että usein ennen nukahtamista koin jonkinlaisia säpsähdyksiä "harhanäkyjä" unen ja valveen rajalla saattoi tulla tunne että joku on pimeässä huoneessa tai nähdä jonkin hahmon leijuvan itseni yläpuolella tms.

6

1324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lammasaitta

      Mm. kaikki SSRI:t voivat aiheuttaa hallusinaatioita, unimuutoksia suuntaan jos toiseen. SSRI:t heikentävät tai kokonaan estävät REM-unta mikä saattaa näkyä jatkuvana väsyneisyytenä, mikä taas voi pahentaa psyykkistä jaksamista ja siten vointia. Lääkäreillä ei usein ole tästä ymmärrystä. Osittain siksi, että SSRI:llä on myös paradoksaalisesti käänteinenkin vaikutus eli väsyttävät. Vaikutus voi muuttua ajan kanssa. Joillekin jää pysyviä uniongelmia käytön lopettamisen jälkeenkin.

    • Artsi7

      Venlafaxista tuli hyvät positiiviset unet.

    • jjkhu

      En ees aatellut, olen siis aina nähnyt tosi paljon unia... mutta alotin lääkkeen kk sitten, ja nyt on melkeen joka yö unia.
      En pidä ollenkaan hullumpana, joissakin on tosiaan ihan juonenpätkiä, joita voi käyttää kirjoitustöissä.
      Toiset taas... ihan kivoja unia.

      Painajaiset on onneksi lähes poistuneet (ennen näin niitäkin usein... vaikkei mitään lääkitystä ja elin terveellisesti)

    • Somnus

      Minä aloin SSRI-lääkkeiden käytön aikana nähdä unia, jotka nimesin arkiuniksi: näin unta jossa nousin sängystä, keitin kahvia ja lähdin töihin. Kun heräsin, en ollut varma oliko välissä ollut jo yksi päivä vai oliko se ollut unta. Samoin aloin sekoittaa sen, olinko kertonut jostakin asiasta jollekulle oikeasti vai olinko nähnyt siitä vain unta. Se oli epämiellyttävä tunne, uni ja todellisuus jotenkin sekoittuivat.

      Lääkärit vain sanoivat tyypilliseen piittamattomaan ja holhoavaan tapaansa, että ihminen se näkee kaikenlaisia unia. Vasta myöhemmin kuulin muilta lääkkeitä käyttäneiltä, että heillä oli ollut vastaavanlaisia kokemuksia. Muistan itse miettineeni, että olen sekoamassa lopullisesti.

    • lammasaitta

      "Samoin aloin sekoittaa sen, olinko kertonut jostakin asiasta jollekulle oikeasti vai olinko nähnyt siitä vain unta. Se oli epämiellyttävä tunne, uni ja todellisuus jotenkin sekoittuivat."

      Tämä on tunnettu vaikutus SSRI:llä. Serotoniiniaineenvaihduntaa sotkemalla saadaan aiheutettua epätodellisen tuntuisia kokemuksia, jolloin voi olla vaikea erottaa jälkeenpäin onko nähnyt unta vai onko jokin tapahtunut oikeasti. Joskus asian tajuaa vasta viikkoja jälkeenpäin ja henkilöt joutuvat tarkastamaan läheisiltään tapahtuiko asia oikeasti vai oliko se vaan unta. Samoin herätessä unesta saattaa kestää tavallista pidempään erottaa onko oikeasti hereillä vai edelleen unimaailmassa. Lääkärikunta, kuten jo tapana psykiatriassa on, ovat pihalla näistä ilmiöstä ja vaikutuksista kuin lammaslaitumet. Laittomien design-huumeiden, joilla halutaan aiheuttaa epätodellisia kokemuksia eli derealisaatiota, vaikutus kohdistetaan niin ikään serotoniinijärjestelmään.

    • artsi7

      Venlafax antoi mulle todella hyvät unet.

      Ulkoilkaa, liikkukaa ja lukekaa ennen nukkumaan menoa niin nukutte paremmin. Ettekä näin tarvitse niin suurta masennuslääkeannostakaan. Olisi kiva kuulla paljonko harrastatte hikiliikuntaa viikossa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      276
      19130
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      85
      3539
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2245
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1946
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1850
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1600
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1352
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1278
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      148
      1158
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe