Laskurit:
http://www.kela.fi/laskurit
Omilla tiedoilla (yksin asuva, työtön) saan n. 45 euroa enemmän asumistukea kuin tänä vuonna.
Uusi asumistukilaskuri on tullut KELA sivulle
21
1494
Vastaukset
- vttuuntunut
Kivat sulle, yhden lapsen yksinhuoltajana saan 30e vähemmän kun tänä vuonna. Kyllä on taas uudistukset saatana kohillaan!!
- tämäkin vielä
Myös yhden lapsen yh täällä. Päätös tuli, tuki laski 45e/kk vaikka tulot ennallaan. :(
- &&&&
Minulla miinus 2 euroa vähemmän.
- plussaa kurkulle
Plussaa kurkulle 77 e/kk kuntaryhmässä II. Kyllä nyt kelpaa vanhassa murjussa yksinelävän asua. Neliöitä 45.
- paska homma
70 euroa laskee..
- hyvä näin
Reilut 60 nousee. Helsingissä asuessa tuntuu ihan mukavalta. Täällä kun ei asuminen ole todellakaan halpaa.
- Öky pummi
Minulla vuokra nousee 1.1-2015 45e/kk
Uuden laskurin mukaan kuitenkin asumistuki nousee sen verran että itse asiassa hyödyn vuoran korotuksesta 10e/kk
Joten lähetin tarkistuksen.
Näin Helsigissä yksi ihminen/ 32 neliön yksiössä.- yli 50 e/kk nousua
Kela tarkistaa asumistukeasi vain jos > asumismenot muuttuvat vähintään 50 e/kk edellisen päätöksen hyväksyttäviin asumismenoihin verrattuna <
Sulla ilmeisesti jää 5 e/kk uupumaan? Ellei muutkin asumismenoihin hyväksyttävät menot kasvais yli 5 e/kk?
- Tarkistusta anottava
Muistakaa ettei nää muutokset tule kun manulle illallinen automaattisesti, vaan pitää HAKEE erikseen takastusta.
Eli niiden joilla tuki laskisi, EI kannata hakea asumistuen tarkistusta, niin voitte saada korkeampaa jopa vuoden.
"Kela tarkistaa asumistuen vuoden välein, jos sitä ei ole syytä tarkistaa aikaisemmin"
Ne joiden tuki nousee, voivat hakea takistusta, tosin vain JOS edellytykset tarkistukselle täyttyvät.
Ensivuonna tarkistuksen edellytykset muuttuvat!
Kela tarkistaa asumistuen vuositarkistusten välillä, jos ruokakunnan olosuhteissa on tapahtunut jokin seuraavista muutoksista:
tulot nousevat vähintään 300 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna
tulot pienenevät vähintään 160 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna
asumismenot muuttuvat vähintään 50 e/kk edellisen päätöksen hyväksyttäviin asumismenoihin verrattuna
ruokakunnan jäsenmäärä muuttuu
jne..
Eli jos haluatte välitarkastuksen (jotta saisitte heti korkeampaa asumistukea) tulee teidän tulojen kasvaa 300 e/kk tai tulojen laskea 160 e/kk, tai vuokran nousta 50 e/kk tai jonkun pitää muuttaa pois.
Kaikki eivät siis tule vielä pitkään aikaan hyötymään asumistuen korotuksista. - joukhio
Tarkistuksen voi anoa sillä perusteella, että asumistukilaki on muuttunut 2015. Kysyin asiaa kelasta ja toivoivat ihmisten olevan aktiivisia ja pyytämään juuri tuolla perusteella tarkistusta.
- Öku pummi
juu hain heti vaikka vuokra nousee vain 45e/kk ruksasin kohdan tarkistuksen syy "vuokran muutos" ja tekstikentään kirjoitin että laskurin mukaan aumistukeni nousisi.
Saan nähä mitä päättävät - ei noussut
Ei noussut minulla.Oli juuri tarkistus ja koska menot oli niiden mielestä noussut vain 40€ ei tarkisteta.Laskurilla olisi tullut 69€ enemmän kuukaudessa.
Eli kyllä se laki menee niin jotta jos ei ole asumiskustannukset muuttuneet yli 50€/kk niin eivät tarkista.Tietenkin jos lopettaa asumistuen kuten eräs tuttu teki joulukuun alussa ja hakee sitä uudelleen tammikuussa joutuu ne käsittelemään sen kokonaan uuden lain mukaan ja takautuvasti lisäksi:=) Keinoja on. - 653
Odotan innolla, koska tämäkin palsta ja muut vastaavat täyttyvät niistä vinkumisviesteistä, kun asumistukipäätöksen saamisessa kestää ja kestää. Ruuhkaa on jo muutenkin ja sitten on vielä ne valopäät, jotka hakevat välitarkistusta ihan vaan koska voivat, vaikka mitään muutoksia omiin olosuhteisiin ei ole tullut.
- cecccie
Itsekin kysyin tuota ja tuo asumistukilain muutos riittää perusteeksi tarkistukseen. Kävin jättämässä tänään hakemuksen kun asumistuki nousee itsellä merkittävästi tuon lain ansiosta.
- 1+2
Kela joutuu takautuvasti maksamaan nuo tuet, jotka jäävät saamatta lakimuutoksen takia. Siksi kelan virkailijat suosittelevat ilmoittamaan tarkistuksen perusteeksi asumistukilainmuutoksen. Puhelimessa kysyin asiaa virkailijalta ja näin hän neuvoi. Toisekseen jos asumistuki vähenee uuden lain takia kela perii takaisin liikaa maksetut tuet. Eli kaikki tarkistusta menemään jos on muutosta tuissa olet saamassa enemmän tai saat vähemmän. Perusteeksi asumistukilainmuutos 2015.
- juuis
hahaa mä meen nälkälakkoon..mahtaa kataista vituttaa..
- Asumistuen tarkistus
Kelan puhelinpalvelusta kerrottiin, että lakimuutos ei ole peruste asumistuen tarkistukselle. Muutoksia voidaan tehdä siis vasta sitten kun asumiskustannuksissa tapahtuu muutoksia tai seuraavan vuositarkistuksen yhteydessä.
- 14568
Näin sanotaan myös erittäin selkeästi Kelan nettisivulla.
- kohta rikasko
Entä jos rikastuu vuoden alussa? Väheneekö asumistuki jos saa vakuutuksesta kolmenkymmenentuhannen euron korvauksen?
- ei muutu
Näkyy muutos koskevan vain Yleistäasumistukea.
Omavastuu 1200 €/kk tuloilla on 350 €/kk.- 193,2
Yhden hengen taloudessa omavastuuosuus noin suunnilleen on :
0,4*(1200-(615 102*1))=193,2
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279