Noniin. Halpaa ja hyvää ei tietenkään ole. Tarvitsisin jonkinlaiset varusteet: takin ja housut joilla pärjää kuivana vaikka sataisi vaakasuoraan vettä niinkuin yliperällä viime kesänä.
Toki voisi olla repussa sadehousut ja sitten viitta. Ne vain on hieman painavia ja sateella hiostavia (eipä se matkanteko sateella niin joutua ole kuitenkaan). Vai onko joku nähnyt kevyitä tuommoisia jotka kestävät?
Sitten mietin jos jotkut edulliset kalvolliset kamat löytäisi joita voisi pitää koko reissun päällä. Miten se Haltin Drymax? Olisi tarkoitus löytää semmoinen joka pitää sen kuivuuden kuitenkin useamman reissun ja pesun ajan.
Kulutuskestävyys on tärkeä pointti kanssa, oksia sun muita kun metsässä on.
Nykyinen vaelluspuku kestää tihkusateen mutta jatkuvassa kovassa sateessa tulee läpi.
Kertokaa.
Hyvät säänkestävät vaatteet halvalla
17
4696
Vastaukset
- eräopas
Kaikissa varusteissa on omat ongelmansa. Muoviset ovat halpoja ja epämukavia. Kalvovaatteet ovat kalliita, mutta toimivat paremmin. Pitkän altistuksen jälkeen kastuvat myös kalvovaatteet. Itse olen käyttänyt Drymaxx vaatteita muutaman vuoden ja en voi valittaa. Hakkaavat muoviset kyllä kirkkaasti. Sadekamppeissa on se juttu, että etenkin pitkillä reissuilla pitää kalvovaatteetkin saada välillä kuiviksi, jolloin ne toimivat paremmin. Pesuohjeita kannattaa noudattaa tarkoin!
- virpinella
Itse ollut myös käytössä Drymax asusteet, ensin ajattelin että ei tuollainen kevyt voi olla kovinkaan lämmin, mutta kyllä vaan. Kerrospukeutuminen on ainakin itsellä paras keino vaelluksella. Ekat Drymax housut pilasin juuri väärällä pesulla jolloin vuori kutistui mutta päälikerros ei, jolloin jäi ikävät löysät lahkeisiin. Kyllä harmitti!! Pesuohjeita olisi pitänyt noudattaa vähän tarkemmin. Kantapään kautta ei kannata aina oppia kun kuitenkin nuokin maksoi jonkinverran vaikka ei hirmuisia summia...
- öklj
Itsellänikin on Haltin DryMax -vermeet eikä ongelmia ole ollut. Hinnaltaan ne oli huomattavasti halvemmat kuin kunnon merkkituotteet Gorella.
Tosin asu on sen verran uusi, että kulutus- tai pesunkestävyydestä en oikein uskalla sanoa mitään..- Eräopas
Se tahtoo olla noiden kalvokuteiden kanssa silleen, että hoidat ja käytät niitä miten tahansa, niin joka tapauksessa jossain vaiheessa niillä vaan tulee kilometrit täyteen. Kolme vuotta vanha kuoritakki (n.250€) esim. rupesi vuotamaan kuin seula, mutta se oli kyllä kovassa käytössä ja tienasi hintansa moneen kertaan. Mitä paremmin huoltaa sen enemmän ne tietysti kestää, etenkin kengät. Mikäli vaatteita joutuu jatkuvasti pesemään, kuluvat materiaalit tästäkin. Toisaalta taas lika, kuten hienojakoinen noki, kuluttavat vaatteita aikas lailla. Hinta kertoo laadusta jotain, mutta ei välttämättä takaa ihmeitä.
- samigirl
Eräopas kirjoitti:
Se tahtoo olla noiden kalvokuteiden kanssa silleen, että hoidat ja käytät niitä miten tahansa, niin joka tapauksessa jossain vaiheessa niillä vaan tulee kilometrit täyteen. Kolme vuotta vanha kuoritakki (n.250€) esim. rupesi vuotamaan kuin seula, mutta se oli kyllä kovassa käytössä ja tienasi hintansa moneen kertaan. Mitä paremmin huoltaa sen enemmän ne tietysti kestää, etenkin kengät. Mikäli vaatteita joutuu jatkuvasti pesemään, kuluvat materiaalit tästäkin. Toisaalta taas lika, kuten hienojakoinen noki, kuluttavat vaatteita aikas lailla. Hinta kertoo laadusta jotain, mutta ei välttämättä takaa ihmeitä.
Kuinka näitä kalvovaatteita pitää pestä? Miulla on Haglöfsin Proof-takki, pesuohjeessa sanotaan että pestään 40 asteessa, mutta olen kuullut että ei saisi laittaa huuhteluainetta ollenkaan. Pitääkö paikkansa? Jos ette tiedä miten pestään niin tiedättekö esim. jotain nettisivua miltä löytyisi luotettavaa tietoa? Kiitos :)
- Eräopas
samigirl kirjoitti:
Kuinka näitä kalvovaatteita pitää pestä? Miulla on Haglöfsin Proof-takki, pesuohjeessa sanotaan että pestään 40 asteessa, mutta olen kuullut että ei saisi laittaa huuhteluainetta ollenkaan. Pitääkö paikkansa? Jos ette tiedä miten pestään niin tiedättekö esim. jotain nettisivua miltä löytyisi luotettavaa tietoa? Kiitos :)
Tekstiileissä olevia pesuohjeita on syytä tarkoin noudattaa, mukaan lukien lämpötila-arvot. Huuhteluaineiden käytössä on riski, että ainejäämät tukkivat ajanoloon kalvon pienet aukot, jonka jälkeen kalvo ei enää hengitä. Esim. Halti ei suosittele käyttämään huuhteluainetta, koska kaikkien huuhteluaineiden koostumusta ei voi tuntea. Tiedot tulevat myös seuraavaan retkikirjaani, jota kirjoittelen tässä aina kun kerkiän. Lisätietoja aiheesta löytyy mm. edellisestä kirjastani "Ammattina eräopas."
- retkimuija
Joopa..itselläni on Haltin Drymaxit ja kovalla sateella Haltin sadeasu.On ollut sama takki(Drymax) jo 4 vuotta..nyt vasta alkaa olla lopussa.Pesut nestemäisellä pesuaineella miedossa lämpötilassa ilman huuhteluainetta,ilmava kuivaus.Drymax kestää sadetta kyllä,mutta jos oikein kovassa sateessa on kauan, niin kyllä kunnon ilmastoitu sadeasu on paras.Haltin puku on hyvin ilmava eikä hiosta.Hyviä varusteita mutta niihin kandee satsata.
- Vaeltaja
Ihmettelen noissa vastauksissa tuota hiostamispuolta. Nimittäin jokainen tiiviimpi sadeasu hiostaa kun kävellään rinkan kanssa, ja sen alla kastuu joskus enemmän kuin tuhnusateessa.
Tieteellisemmin: Kalvojen höyrynläpäisyä kuvaa lukuarvot 8000 - 14000 ja kunnon ulkoiluvaatteella arvot ovat yli 40000.
Kalvot eivät läpäise vettä kuin höyrynä (olen ollut todistamassa tällaista testiä omin silmin) ja kovan paineen alla. Joten jos hikoilet niin syntynyt vesihöyry kyllä pääsee kalvon läpi ulos .. osittain. Ja sade ei tule sisään paitsi jos vettä tulee vaakasuoraan ja pisarat iskeytyvät kovalla voimalla puvun pintaan. Vesi tulee myös siälle pehvasta (jos pehvassa vain pelkkä kalvo) kun istut märälle kivelle: Vedenpane on liikaa kalvon pitävyydelle.
Kalvovaatteessa vuoret sun muut härpäkkeet ovat vain hankaloittamassa sen käyttöä. Kunnon kalvopuku ilman vuorta, vahvikkeita oikeissa paikoissa (olkapäät ja pehva) ja kunnon ventilointivetoketjut ainakin kainaloissa. Lisäksi ne tulee voida pakata pieneen tilaan ja ovat kevyitä.
Ja käyttö vain kun sataa.
Minulla on marmotin kalvohousut ja Alpinen kalvotakki. Niissä ei ole vahvikkeita ja niinpä housuissa onkin jo reikä persuksilla - istuin huolimattomasti tauolla tikun päälle (korjattu ilmastointiteipillä). Housut taitavat olla nyt 4 vuotta vanhat ja takki 3.- Eräukko
Juuri tämmöisiä olisin hakemassa, mitkä voi heittää päälle kun sataa mutta olisivat kevyemmät kuin nämä muoviset tai kumiset sadevaatteet. Sateettomalla kelillä luotan yhä kunnon sarkavaatteisiin yms.
Minkä hintaisia tuollaiset mahtavat olla? - Eräukko
Eräukko kirjoitti:
Juuri tämmöisiä olisin hakemassa, mitkä voi heittää päälle kun sataa mutta olisivat kevyemmät kuin nämä muoviset tai kumiset sadevaatteet. Sateettomalla kelillä luotan yhä kunnon sarkavaatteisiin yms.
Minkä hintaisia tuollaiset mahtavat olla?http://www.halti.fi/detail/?prodgroup=sadeasut&product=100238&lang=fi&season=winter0405 Elikkäs Halti Paw, onko kellään kokemuksia, vaellusnetissä joku kertoi että kuivana pysyy. Paljonkohan tuon paino on?
- retkimuija
Ihmettele rauhassa.Se on niin että me kaikki olemme erilaisia retkeilijöitä.Joku hikoilee enemmän,joku vähemmän.Varusteet valitaan sen mukaan mikä sopii kullekin.Joku hikoilee keinokuiduissa joku ei.Joku saa ihottumaa jne.Olen retkeillyt minäkin pitkiä aikoja ja kovissa olosuhteissa joissa sää vaihtelee hetkessä.Silti sanon että kerrospukeutuminen ja hyvä sadetakki (joka on ilmastoitu)ovat verrattomat.Nimittäin jos sataa kaatamalla ja kauan.Siinä kalvotkin vuotavat sekä vielä repeilevät.Mitäs sitten päälles laitat?
- Vaeltaja
retkimuija kirjoitti:
Ihmettele rauhassa.Se on niin että me kaikki olemme erilaisia retkeilijöitä.Joku hikoilee enemmän,joku vähemmän.Varusteet valitaan sen mukaan mikä sopii kullekin.Joku hikoilee keinokuiduissa joku ei.Joku saa ihottumaa jne.Olen retkeillyt minäkin pitkiä aikoja ja kovissa olosuhteissa joissa sää vaihtelee hetkessä.Silti sanon että kerrospukeutuminen ja hyvä sadetakki (joka on ilmastoitu)ovat verrattomat.Nimittäin jos sataa kaatamalla ja kauan.Siinä kalvotkin vuotavat sekä vielä repeilevät.Mitäs sitten päälles laitat?
Jos ihminen ei hikoile ponnistellessaan, sen käy huonosti: Haihduttaminen on meidän keino jäähdyttää itseämme. Jos kuljet kylmässä, et myöskään hikoile samalla tavoin kuin helteellä. Koska kaikkien ihmisten lihakset kehittää lämpöä samoin, ei tuossa ole yksilöllisiä eroja, eikä kenellekään ole myönnetty erivapauksia fysiikan lakien suhteen. Ponnistelujen määrässä voi sitten olla eroja.
Jos sataa kaatamalla ja kauan pistän pystyyn Nallo 2:n, tunneliteltan tai ainakin sen ulkokuoren. Siellä on hyvä huilia, keitellä, syödä ja vaikka nukahtaa. En minä kaatosateessa viitsi viuhtoa.
Kerrospukeutuminen on nykyaikaa: Kuori joka eristää vettä ja tuulta tarvittaessa (kalvovaate) tai kuori joka eristää hieman tuulta mutta hengittää silti vielä hyvin (kuiva ei kovin kylmä keli). Ihoa vasten kerrasto (keinokuitu, ruskovilla) joka nostaa vettä iholta ja tuntuu kuivalta. Väliin tarpeen mukaan lämpöä eristävää että vesihöyryä ulos siirtävaa tavaraa (fleese). Näillä kyllä pärjää missä vain.
Kalvojen vuotamisen määrä on melkoisen pieni, se ei vaikuta lämpötasapainoon (jos on siis tällainen vain höyryä läpäisevä kalvo). Koska kalvon alla kuitenkin kastuu (hikoileminen), on eristekerroksena käytettävä kangasta joka ei ime itseensä paljoa vettä (fleese on hyvä - eristää lämpöä myös märkänä ja sen saa helposti tulilla kuivaksi).
No eipä nuo minun kalvovaatteeni ole repeilleet (paitsi se yksi reikä ja senkin paikkasin välittömästi ilmastointiteipillä). Ovat muuten kevyet: Takki 500g ja housut 200g. Pakkautuvat myös hyvin pieneen tilaan (nyrkin kokoisiksi). - surffailija
Vaeltaja kirjoitti:
Jos ihminen ei hikoile ponnistellessaan, sen käy huonosti: Haihduttaminen on meidän keino jäähdyttää itseämme. Jos kuljet kylmässä, et myöskään hikoile samalla tavoin kuin helteellä. Koska kaikkien ihmisten lihakset kehittää lämpöä samoin, ei tuossa ole yksilöllisiä eroja, eikä kenellekään ole myönnetty erivapauksia fysiikan lakien suhteen. Ponnistelujen määrässä voi sitten olla eroja.
Jos sataa kaatamalla ja kauan pistän pystyyn Nallo 2:n, tunneliteltan tai ainakin sen ulkokuoren. Siellä on hyvä huilia, keitellä, syödä ja vaikka nukahtaa. En minä kaatosateessa viitsi viuhtoa.
Kerrospukeutuminen on nykyaikaa: Kuori joka eristää vettä ja tuulta tarvittaessa (kalvovaate) tai kuori joka eristää hieman tuulta mutta hengittää silti vielä hyvin (kuiva ei kovin kylmä keli). Ihoa vasten kerrasto (keinokuitu, ruskovilla) joka nostaa vettä iholta ja tuntuu kuivalta. Väliin tarpeen mukaan lämpöä eristävää että vesihöyryä ulos siirtävaa tavaraa (fleese). Näillä kyllä pärjää missä vain.
Kalvojen vuotamisen määrä on melkoisen pieni, se ei vaikuta lämpötasapainoon (jos on siis tällainen vain höyryä läpäisevä kalvo). Koska kalvon alla kuitenkin kastuu (hikoileminen), on eristekerroksena käytettävä kangasta joka ei ime itseensä paljoa vettä (fleese on hyvä - eristää lämpöä myös märkänä ja sen saa helposti tulilla kuivaksi).
No eipä nuo minun kalvovaatteeni ole repeilleet (paitsi se yksi reikä ja senkin paikkasin välittömästi ilmastointiteipillä). Ovat muuten kevyet: Takki 500g ja housut 200g. Pakkautuvat myös hyvin pieneen tilaan (nyrkin kokoisiksi).Tuollakin "väännetään kättä" pukeutumisesta kalvoilla ja ilman... http://www.vaellusnet.com/discus/
- Eräukko
Eräukko kirjoitti:
http://www.halti.fi/detail/?prodgroup=sadeasut&product=100238&lang=fi&season=winter0405 Elikkäs Halti Paw, onko kellään kokemuksia, vaellusnetissä joku kertoi että kuivana pysyy. Paljonkohan tuon paino on?
Kysyin niin 560 grammaa painaa koko setti. Ei paha?
- retkimuija
Vaeltaja kirjoitti:
No eipä nuo minun kalvovaatteeni ole repeilleet (paitsi se yksi reikä ja senkin paikkasin välittömästi ilmastointiteipillä). Ovat muuten kevyet: Takki 500g ja housut 200g. Pakkautuvat myös hyvin pieneen tilaan (nyrkin kokoisiksi).On ne niin metkoja nämä "kokeneiden" veltajien mielipiteet.Minä kerron vain omasta kokemuksestani,ja olen kuullut hyvin erilaisia muita kokemuksia varusteista jotka eivät ole sopineet minun tarpeisiin.Valitettavasti jokaisen meidän fysiikka- ja kemia-asiat ovat erilaiset.Jotkut ovat niin kovia retkeilijöitä että kovassakin sateessa menee minne vain,vielä mielellään.Joten turha siellä saivarrella ja esittää asiantuntijaa.Todelliset harrastajat vaihtavat kokemuksiaan,eivät ilku.
- Vaeltaja
retkimuija kirjoitti:
On ne niin metkoja nämä "kokeneiden" veltajien mielipiteet.Minä kerron vain omasta kokemuksestani,ja olen kuullut hyvin erilaisia muita kokemuksia varusteista jotka eivät ole sopineet minun tarpeisiin.Valitettavasti jokaisen meidän fysiikka- ja kemia-asiat ovat erilaiset.Jotkut ovat niin kovia retkeilijöitä että kovassakin sateessa menee minne vain,vielä mielellään.Joten turha siellä saivarrella ja esittää asiantuntijaa.Todelliset harrastajat vaihtavat kokemuksiaan,eivät ilku.
Nyt paukkuu henkselit.
- retkimuija
Vaeltaja kirjoitti:
Nyt paukkuu henkselit.
Hyvä että sulla menee hyvin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841