Jos jokainen näkee itse raamatusta mikä on syntiä, niin onko Pyhä Henki viraton?
Mitä virkaa on Pyhällä Hengellä?
38
152
Vastaukset
Pyhä Henki osoittaa todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion.
- kysynpähän vaan
Voiko se osoittaa toisille eri asian kuin toisilla ja jonkin asian mikä on osoitettu synniksi, kumota sen?
- TEU,
Olihan vuonna 1447 jolloin Jumala käski Mooseksen kirjoittaa Raamattu
Ilman Pyhää Hengeä sulamahdottomuus sitä suorittaa , koska Luomisesta
oli kulunut n.4195 vuotta ja se aika oli täysin tuntematon Moosekselle .
Hän sai siksi Pyhän Hengen sanelijaksi , mooses kyllä kirjoitti hän olisaanut
Prinssin koulutuksen n.1520-1490 sen jälkeen hän oli 1490-1486 sotapäällikkönä
1486-1480 Rakennusmestarina Ramses kaupunkia , joka tuli vanhalle Faaraolle
100 vuotis lajaksi , erään selkkauksen tautta hän joutui pakenemaan maasta .
Hän löysi Herran avulla midianiin Papin luo meni naimisiin Jetrontytön kanssa
ja viihtyi siellä 40 vuotta ;Herra Ilmestyi hänelle ja selitti että Minä olen mikä minä olen Minä olen valinnut sinut Israelin kansan vaputtajaksi asioiden mennessä niin
että Mooses esittää että hänellä on hidaskieli ja kankea kieli , mutta pääsivät sopimukseen , niin oli asia mielletty että hän ei havainnut enää vaimokaan ..
vaan kun leilit oli täys ja evästä matkassa lähti Egyptiin nyt kirjoitettiin vuosi 1447eKr, Alle viikon hän oli siellä Orjien luona löysi Aaronin veljensä , ja niin he
lähtivät Faaraon luo , heillä oli kymmenen vitsauksen ohjelma JUMALALTA.
ja saivat vihdosta viimein luvan lähteä siinaille PALVELEMAAN JUMALAA.
ennen kuin he lähti juokainen orja sai pyytää isänniltyään kultaa hopeaa ym.
Mooses ajoi vankkuri paperivarastoon ja tussia niin oli turvattu Raamatun kirjoituksen materiaalli , he söivät ensimmäisen Pääsiäi aterian ja kun aamu
koitti , pukinsarvet toitotti lähtöä , se oli n.400 vuoden Orjuuden jälkeen niin
helpottava tunne , että oksat pois .
Vaunuissa oli kaikki mitä tarvittiin sairaanhoitoa , Kätilö vaunut , ehkä useanpia
olihan kansa lähes 6'000'000 as. Punaisen meren ylitys kuivin jaloin , kunhevielä
oli rannalla Faarao oli taas paaduttanut sydämen ja uhkasi kansaa , Jumala oli
valmiina ja tuli iso Tulipyörre joka säästi Israelilaisia ja esti egyptiläisiä ..
Kun Israelilaiset oli toisella rannalla päästi Jumala nyt Faaron miehet railoon
ja kun he oli puolessa välissä Sanoi Jumala Pyörätirti vanuista niin perästä tulevat saavutti toiset nyt sanoi Jumala Vedet palatkoon takaisin niin tapahtui kaikki hukkui koska tamineet oli raskaat , myös Faaro koska hänellä oli kulta panssari
joka oli raskas ettei voinut ajatella uida, siellä räpiköi muutama ,jotka Jumala hukutti kukaan ei selvinnyt ,
Kun nyt tilanne rauhoittui alkoi Mooses pikkuhiljaa kirjoittaa, Pyhä Henki oli
mukana SANELI. ja Moos. kirjoitti . Se 4195 vuotta on kaikki 1Moos,1-50 lukua
haluan kuitenkin kirjoittaa muutaman . Ensin ... ISÄÄ EI OLE KUKAAN TEHNYT
, EIKÄ LUONUT ,EIKÄ SYNNYTTÄNYT ,.
POIKA ON AINOSTAAN ISÄSTÄ ,EI TEHTY ,EIKÄ LUOTU , VAAN SYNTYNYT .
PYHÄ HENKI ON ISÄSTÄ JA POJASTA ,EI TEHTY EIKÄ LUOTU ,EIKÄ SYNTYNYT ,VAAN HEISTÄ LÄHTEVÄ, ,, NIIN ON NYT YKSI ISÄ ,EI KOLMEA
ISÄÄ ,YKSI POIKA EI KOLMEA POIKAA ,YKSI PYHÄ HENKI , EI KOLMEA
PYHÄÄ HENKEÄ .. . jA TÄÄSÄ KOLMINAISUUDESSA EI OLE YKSIKÄÄN PERSOONA OLLUT ENNEN EIKÄ JÄKLKEEN TOISTA , EIKÄ YKSIKÄÄN OLE TOISTA SUUREMPI EIKÄ VÄHÄISEMPI.. - Kuis on
Miten se tapahtuu? Eikö raamattu osoita?
- Kysynpähän vaan
TEU, kirjoitti:
Olihan vuonna 1447 jolloin Jumala käski Mooseksen kirjoittaa Raamattu
Ilman Pyhää Hengeä sulamahdottomuus sitä suorittaa , koska Luomisesta
oli kulunut n.4195 vuotta ja se aika oli täysin tuntematon Moosekselle .
Hän sai siksi Pyhän Hengen sanelijaksi , mooses kyllä kirjoitti hän olisaanut
Prinssin koulutuksen n.1520-1490 sen jälkeen hän oli 1490-1486 sotapäällikkönä
1486-1480 Rakennusmestarina Ramses kaupunkia , joka tuli vanhalle Faaraolle
100 vuotis lajaksi , erään selkkauksen tautta hän joutui pakenemaan maasta .
Hän löysi Herran avulla midianiin Papin luo meni naimisiin Jetrontytön kanssa
ja viihtyi siellä 40 vuotta ;Herra Ilmestyi hänelle ja selitti että Minä olen mikä minä olen Minä olen valinnut sinut Israelin kansan vaputtajaksi asioiden mennessä niin
että Mooses esittää että hänellä on hidaskieli ja kankea kieli , mutta pääsivät sopimukseen , niin oli asia mielletty että hän ei havainnut enää vaimokaan ..
vaan kun leilit oli täys ja evästä matkassa lähti Egyptiin nyt kirjoitettiin vuosi 1447eKr, Alle viikon hän oli siellä Orjien luona löysi Aaronin veljensä , ja niin he
lähtivät Faaraon luo , heillä oli kymmenen vitsauksen ohjelma JUMALALTA.
ja saivat vihdosta viimein luvan lähteä siinaille PALVELEMAAN JUMALAA.
ennen kuin he lähti juokainen orja sai pyytää isänniltyään kultaa hopeaa ym.
Mooses ajoi vankkuri paperivarastoon ja tussia niin oli turvattu Raamatun kirjoituksen materiaalli , he söivät ensimmäisen Pääsiäi aterian ja kun aamu
koitti , pukinsarvet toitotti lähtöä , se oli n.400 vuoden Orjuuden jälkeen niin
helpottava tunne , että oksat pois .
Vaunuissa oli kaikki mitä tarvittiin sairaanhoitoa , Kätilö vaunut , ehkä useanpia
olihan kansa lähes 6'000'000 as. Punaisen meren ylitys kuivin jaloin , kunhevielä
oli rannalla Faarao oli taas paaduttanut sydämen ja uhkasi kansaa , Jumala oli
valmiina ja tuli iso Tulipyörre joka säästi Israelilaisia ja esti egyptiläisiä ..
Kun Israelilaiset oli toisella rannalla päästi Jumala nyt Faaron miehet railoon
ja kun he oli puolessa välissä Sanoi Jumala Pyörätirti vanuista niin perästä tulevat saavutti toiset nyt sanoi Jumala Vedet palatkoon takaisin niin tapahtui kaikki hukkui koska tamineet oli raskaat , myös Faaro koska hänellä oli kulta panssari
joka oli raskas ettei voinut ajatella uida, siellä räpiköi muutama ,jotka Jumala hukutti kukaan ei selvinnyt ,
Kun nyt tilanne rauhoittui alkoi Mooses pikkuhiljaa kirjoittaa, Pyhä Henki oli
mukana SANELI. ja Moos. kirjoitti . Se 4195 vuotta on kaikki 1Moos,1-50 lukua
haluan kuitenkin kirjoittaa muutaman . Ensin ... ISÄÄ EI OLE KUKAAN TEHNYT
, EIKÄ LUONUT ,EIKÄ SYNNYTTÄNYT ,.
POIKA ON AINOSTAAN ISÄSTÄ ,EI TEHTY ,EIKÄ LUOTU , VAAN SYNTYNYT .
PYHÄ HENKI ON ISÄSTÄ JA POJASTA ,EI TEHTY EIKÄ LUOTU ,EIKÄ SYNTYNYT ,VAAN HEISTÄ LÄHTEVÄ, ,, NIIN ON NYT YKSI ISÄ ,EI KOLMEA
ISÄÄ ,YKSI POIKA EI KOLMEA POIKAA ,YKSI PYHÄ HENKI , EI KOLMEA
PYHÄÄ HENKEÄ .. . jA TÄÄSÄ KOLMINAISUUDESSA EI OLE YKSIKÄÄN PERSOONA OLLUT ENNEN EIKÄ JÄKLKEEN TOISTA , EIKÄ YKSIKÄÄN OLE TOISTA SUUREMPI EIKÄ VÄHÄISEMPI..Siis raamatun kirjoittamisessa on tarvittu Pyhää Henkeä? Tarvittaisikohan lukiessakin?
- teu,
kysynpähän vaan kirjoitti:
Voiko se osoittaa toisille eri asian kuin toisilla ja jonkin asian mikä on osoitettu synniksi, kumota sen?
"" Kysynpä vaan ""
Jumalkan järjestykseen kuuluu että se mikä on synti,se on kaikille synti .
Minusta ei voi , mitä siitä tulisi kun Jumala kieltää ja PH:anaisi luvan .
Sitten Kun mooses muuttui Joosuaksi ,PH auttoi häntä ja niin siitä etenpäin
että kun kokoRaamattu on kirjoitettu Kirjoja on 66. kpl siis kaikki on saanut apua
Raamatun kirjoitukseensa joka ikinen , myös Rakkauden Apostoli joka oli vähän
kauemmuin kuin muut koska hgän on kuollut n.100 rekisterivuonna. - Ei kaikille synti
kysynpähän vaan kirjoitti:
Voiko se osoittaa toisille eri asian kuin toisilla ja jonkin asian mikä on osoitettu synniksi, kumota sen?
Yksi ja sama asia voi olla toiselle synti mutta toiselle ei.
Room 14
19 Pyrkikäämme siis rakentamaan rauhaa ja vahvistamaan toisiamme.
20 Älä ruoan vuoksi hajota Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta ihmiselle on pahaksi, jos hän syö jotakin, mikä loukkaa omaatuntoa.
21 Sinun on hyvä olla syömättä lihaa ja juomatta viiniä ja välttää muutakin, mikä loukkaa veljeäsi.
22 Säilytä sinä oma uskosi Jumalan edessä. Onnellinen se, joka ei tuomitse itseään siitä minkä uskoo oikeaksi.
23 Mutta se, joka epäröi ja silti syö, on tuomittu, koska hän ei toimi uskon perusteella. Kaikki, mikä ei perustu uskoon, on syntiä. - teu.
Ei kaikille synti kirjoitti:
Yksi ja sama asia voi olla toiselle synti mutta toiselle ei.
Room 14
19 Pyrkikäämme siis rakentamaan rauhaa ja vahvistamaan toisiamme.
20 Älä ruoan vuoksi hajota Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta ihmiselle on pahaksi, jos hän syö jotakin, mikä loukkaa omaatuntoa.
21 Sinun on hyvä olla syömättä lihaa ja juomatta viiniä ja välttää muutakin, mikä loukkaa veljeäsi.
22 Säilytä sinä oma uskosi Jumalan edessä. Onnellinen se, joka ei tuomitse itseään siitä minkä uskoo oikeaksi.
23 Mutta se, joka epäröi ja silti syö, on tuomittu, koska hän ei toimi uskon perusteella. Kaikki, mikä ei perustu uskoon, on syntiä."" Ei kaikille synti ""
Room .14:1 Heikko uskoista hoivatkaa ,,opastus
2. Toinwen luulee saavansa syödä kaikkea sitä , mutta toinen , joka on heikko , syö ,,,kaalia ja vihanneksia .
3. Joka syö , älköön halveksiko sitä joka ei syö , ja joka syö ,sillä Jumala on
... ottanut hänet hoivaansa .
4. Mikä sinä olet Tuomitsemaan toisen palvelijaa ? Oman isäntänsä edessä
,.,. Hän seisoo tai tai kaatuu......
5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana ....
6. Joka valikoi päiviä , se valikoi Herran tähden ,ja joka syö ,se syöHerran tähden
...sillä hän kiittää Jumalaa;ja joka ei syö se on Herran tähden syömättä ja kiittää
... Jumalaa ...selitystä. 1. Jae Heikkouskoisia ovat kristityt , jotka ovat vielä vajaavaisia /vajaasti juurtuneet Jumalan sanan ja ovat omassatunnossaan puutteellisesti sen ohjaamia , He ovat huomattavassa määrin ihm,isten mielipite-stä ja omista tunteista riippuvia .
jakeet 2-6.,.Mooseksen Lain RUOKA JA JUHLAPÄIVÄ koskevat säädökset ei vät ole voimassa UUDESSA TESTAMENTISSa Ruokien valitsesemisellaon suuri mer-
kitys Työkyvyn kannalta , mutta TÄSSÄ ei ole kysymys siitä , vaan U7SKONNOL -
LISESTA NÄKÖKOHDASTA SUHTEESSA JUMALAAN , että JUMALAN VALTAKUNTA EI OLE SYÖMISTÄ JA JUOMISTA , vaan Vanhurskautta ja rauhaa ,ja iloa Pyhässä Hengessä .
7.ei kukaan meistä elä itsellensä , eikä kukaan kuole itsellensä.
8. Jos elämme , niin elämme Herralle , ja jos kuolemme ,niin kuolemme Herralle .sel. siihen "elämme Herralle "ks Joh. 14:19. ;Room. 12:1-2.
9Sitä varten Kristus kuoli ja heräsi eloon,että Hän olisi sekä kuolleitten
... että elävien Herra.
10. Mutta sinä , minkätähden sinä Tuomitset veljesi ? Taikka sinä toinen , minkä tähden sinä halveksit veljeäsi ? Sillä kaikki meidät asetetaan JUmalan Tuomio
... Istuimen eteen .
11. Sillä kirjoitettu on : "Niin totta kuin minä elän ,sanooHerra minun edessäni
...pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Minua.. 12-16
12-16. yks yhteen.
17. Sillä ei Jumalan Valtakunta ole syömistä ja juomista , vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa , Pyhässä Hengessä . ...Ks. FIL.4:6-7.
jakan kun jaksan. - teu,
Kysynpähän vaan kirjoitti:
Siis raamatun kirjoittamisessa on tarvittu Pyhää Henkeä? Tarvittaisikohan lukiessakin?
""kysympähä vaan""
Jos olisit lukenut vastaukseni läpi olisut huomannat . Meillä on OIKEA
PYHÄ KOLMINAISUUS JOSTA EI YKSIKÄÄN VOI PUUTTUA , Sillä kaikki on TARPEELLISIA, siksi : KAKKIKOLMINAISUUDEN JÄSENET ON TARPEEN ,
kyllä tarvitään lukiessakin MIKSI? Siksi kun ihminen on aina paha
Ja hän ajattelee aina pahaa - teu,
teu. kirjoitti:
"" Ei kaikille synti ""
Room .14:1 Heikko uskoista hoivatkaa ,,opastus
2. Toinwen luulee saavansa syödä kaikkea sitä , mutta toinen , joka on heikko , syö ,,,kaalia ja vihanneksia .
3. Joka syö , älköön halveksiko sitä joka ei syö , ja joka syö ,sillä Jumala on
... ottanut hänet hoivaansa .
4. Mikä sinä olet Tuomitsemaan toisen palvelijaa ? Oman isäntänsä edessä
,.,. Hän seisoo tai tai kaatuu......
5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana ....
6. Joka valikoi päiviä , se valikoi Herran tähden ,ja joka syö ,se syöHerran tähden
...sillä hän kiittää Jumalaa;ja joka ei syö se on Herran tähden syömättä ja kiittää
... Jumalaa ...selitystä. 1. Jae Heikkouskoisia ovat kristityt , jotka ovat vielä vajaavaisia /vajaasti juurtuneet Jumalan sanan ja ovat omassatunnossaan puutteellisesti sen ohjaamia , He ovat huomattavassa määrin ihm,isten mielipite-stä ja omista tunteista riippuvia .
jakeet 2-6.,.Mooseksen Lain RUOKA JA JUHLAPÄIVÄ koskevat säädökset ei vät ole voimassa UUDESSA TESTAMENTISSa Ruokien valitsesemisellaon suuri mer-
kitys Työkyvyn kannalta , mutta TÄSSÄ ei ole kysymys siitä , vaan U7SKONNOL -
LISESTA NÄKÖKOHDASTA SUHTEESSA JUMALAAN , että JUMALAN VALTAKUNTA EI OLE SYÖMISTÄ JA JUOMISTA , vaan Vanhurskautta ja rauhaa ,ja iloa Pyhässä Hengessä .
7.ei kukaan meistä elä itsellensä , eikä kukaan kuole itsellensä.
8. Jos elämme , niin elämme Herralle , ja jos kuolemme ,niin kuolemme Herralle .sel. siihen "elämme Herralle "ks Joh. 14:19. ;Room. 12:1-2.
9Sitä varten Kristus kuoli ja heräsi eloon,että Hän olisi sekä kuolleitten
... että elävien Herra.
10. Mutta sinä , minkätähden sinä Tuomitset veljesi ? Taikka sinä toinen , minkä tähden sinä halveksit veljeäsi ? Sillä kaikki meidät asetetaan JUmalan Tuomio
... Istuimen eteen .
11. Sillä kirjoitettu on : "Niin totta kuin minä elän ,sanooHerra minun edessäni
...pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Minua.. 12-16
12-16. yks yhteen.
17. Sillä ei Jumalan Valtakunta ole syömistä ja juomista , vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa , Pyhässä Hengessä . ...Ks. FIL.4:6-7.
jakan kun jaksan."" teu ""
Toisessa paikassa Kristityille oli tullut ,kysymys ostaa torilta epäjumalille uhratusta
lihasta , joka toisen mielestä oli kyllä hyvä mutta toiset karttoi sitä . Siksi heidän
tuli kysyä , Paavalilta onko estettä ostaa ja sitten nauttia sitä lihaa , Paavali oli
korkeasti koulutettu henkilö , ja hän sanoi kyllä sitä voi syödä maailmassa ei ole
yhtään oikeaa epäjumalaa ,kaikki on satua , puuta kiveä jalometallia , yksikään ei
ole elävä , aivan vapaasti voi ostaa ja syödä , ja se oli valmistakin lihaa ..
tämä on toisessa paikassa ..
jatkan :ROOM.14:18.
Joka tässäKOHDEN PALVELEE KRISTUSTA , se on JUMALALLE otollinen ja
ihmisille kelvollinen
19. Niin tavoitelkaamme siis sitä , mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentamistamme . ks. 15:2, hEBR. 12:14. .
20. Älä ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikkitosin on puhdastasta ,
mutta sille ihmiselle , joka syö tuntiansa loukaten , se on pahaa.
21. Hyvä on olla syömättä lihaa ja juomatta viiniä ja karttaa sitä, mistä
veljesi loukkaantuu tai joutuu langeemukseen tai heikoksi tulee. ks.Kor.8:13
22. Pidä sinä itsellesi Jumalan edessä se usko, mikä sinulola on. Onnellinen
on se ,joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee. Ks. 1Joh. 3:21.
23. Mutta JOKA EPÄRÖI JA KUITENKIN SYÖ on tuomittu , koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki , mikä ei ole uskosta , on syntiä ..
Siis"kaikki mikä ei ole uskosta , on syntiä " Merkitse kahta asiaa :
1. Uskoa vaillaoleva ihminsen koko elämä on syntiä , Myös hänen muodollisesti oikeat ja hyvät työnsä , koska ne ovat Jumalasta pois kääntyneet lihanmieliset
ihmisen töitä.
2. Uskova tekee syntiä , milloin hän tekee sellaista mistä hänen Omatuntonsa on
epävarma , niin että hän kyselee : Onko tämä väärää ja syntiaä vai ei?
Sellainen on jätettävä tekemättä , kunnes pääsee asiasta varmuuteen !
Siis tuo lausae tarkoittaa sellaista syntiä ei pidä tehdä.
Olkoon kukin teistä lähimmäiselle mieliksi hänen parhaaksensa ,että hän rakentuisi. Sillä ei Kristuskaan elänyt itsellensä mieliksi , vaan niinkuin kirjoitettu on : "niiden herjausukset,jotka sinua herjasivat, ovat sattuneet minuun "..
Lähdetään siitä, että selkeää raamatun sanaa vastaan Pyhä Henki ei toimi! Ihmisillä on erilaisia heikkoja kohtia ja siksi vaarat ovat yksilöllisiä. Vahva ei saisi kuitenkaan tehdä asioita, joiden takia heikompi joutuu kiusaukseen.
- kuis on?
Raamatusta löytyy kuitenkin kohtia, jotka näyttäisivät olevan toisiaan vastaan. Esmes joku sanoo Abrahamin tulleen uskon kautta autuaaksi ja toinen sanoo töiden kautta. Saako valita, kumman haluaa ja iteä miellyttää?
- teu,
kuis on? kirjoitti:
Raamatusta löytyy kuitenkin kohtia, jotka näyttäisivät olevan toisiaan vastaan. Esmes joku sanoo Abrahamin tulleen uskon kautta autuaaksi ja toinen sanoo töiden kautta. Saako valita, kumman haluaa ja iteä miellyttää?
Ei saa , sillä se on jo valittu otappa Koko raamattu käteen ,ja siitä 1Moos 15:6
siinä selitetään että se on Uskon kautta Abe saanut Vanhurskauden muuten
tämä Luku on erittäin terveellinen , ja kuuluu Pyhän Hengen sanelemaan ,
Tai on erittäin pieni mahdollisuus työn kaytta eli lain kautta jos joutuu hius
karvankaan vikaan henki meni ,,siksi toiseksi ei ole enää laki mies vapahtajaa
ei yhtä aimutta siis tulemme tulokseen ei käy . kuis on? kirjoitti:
Raamatusta löytyy kuitenkin kohtia, jotka näyttäisivät olevan toisiaan vastaan. Esmes joku sanoo Abrahamin tulleen uskon kautta autuaaksi ja toinen sanoo töiden kautta. Saako valita, kumman haluaa ja iteä miellyttää?
21. Eikö Abraham, meidän isämme, töiden kautta vanhurskautetuksi osoitettu, kuin hän poikansa Isaakin alttarille uhrasi Jaakob 2.
Ei hän töiden klautta tullut vanhurskaaksi, vaan osoitti vanhurskautensa kuuliaisuudella.- näin on
vihne kirjoitti:
21. Eikö Abraham, meidän isämme, töiden kautta vanhurskautetuksi osoitettu, kuin hän poikansa Isaakin alttarille uhrasi Jaakob 2.
Ei hän töiden klautta tullut vanhurskaaksi, vaan osoitti vanhurskautensa kuuliaisuudella.Näin on vihne, Hän osoitti tällä, että hän pelkää ja 1992 käännöksen mukaan myös rakastaa Jumaalaa.
Iisak oli lupauksen jälkeen syntynyt ja Abraham varmasti myös uskoi, että Jumala ei voi ottaa tätä häneltä pois? - TEU,
vihne kirjoitti:
21. Eikö Abraham, meidän isämme, töiden kautta vanhurskautetuksi osoitettu, kuin hän poikansa Isaakin alttarille uhrasi Jaakob 2.
Ei hän töiden klautta tullut vanhurskaaksi, vaan osoitti vanhurskautensa kuuliaisuudella."" vihne ""
Eikö Aabraham lähtenyt Poikansa kanssa , Moorian maahan sille vuorelle jonka ,
Minä sinulle näytän myöhemminn , Jumala sanoi :Ota Iisak , ainokainen poikas i
Jota sinä rakastat ,ja mene ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella , joka Minä
sinulle sanon , Niin Aabraham seuraavana aamuna satuloi Aasinsa ja otti mukaansa kaksipalvelijaa ja poikansa Iisakin , ja halottuaan polttouhriputa hän lähti siihen paikkaan ,jonka Jumala oli hänelle sanonut .
Kolmantena päivänä Aabramham nosti silmänsä ja näki sen paikan kaukaa Silloin Abe sanoi palvelijoilleen "jääkää tähän Aasin kanssa . mionä ja poika menemme Rukoilemaan n; sitten me palaamme luoksenne. Ja Abe otti polttipuut ja sälytti ne ; itsehän otti käteensä tulen ja veitsen , ja niin he astuivat yhdessä .Iisak
puhui isällensä sanoen "isäni " ,"tämä vasttaa , "tässä olen ,poika ", Iisak : "katso ,
tässä on tuli ja halot , mutta missä on lammas polttouhriksi ", Abe vastaa "
Jumala on katsiva itselleen lampaan polttouhriksi , poikani " ja he astuivat molemmat yhdessä. .
JUa kun he olivat tulleet siihen paikkaan , jonka Jumala oli sanonyt , Rakensi
Abe siihen alttarin , ja latoi sille halot , ja sitoi poikansa ,ja pani hänet Alttarille halkojen päälle "Ja Aabraham ojensi kätensä ja tarttui veitseen TEURASTAAKSEEN POIKANSA , SILLOIN HERRAN ENKELI HUUSI HÄNELLE TAIVAASTA SANOEN : "ABAHAM , Aabraham !, " Hän vastasi :"tässä olen"
Enkeli sanoi: "Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään sillä nyt minä
tiedän , että sinä pelkäät Jumalaa , kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi .
Niin abe nosti silmänä ja huomasi takanansa Oinaan , joka oli sarvista tarttunut pensaikkoon . Ja Abe meni otti Oinaan ja uhrasi sen Polttouhriksi pojan sijaan
Ja ´Aabraham antoi sen paikan nimeksi "Herra näkee " Ja sitä paikkaasanotaan
vieläkin "Vuorella , missä Herra ilmestyy". "Uskon kautta uhrasi Aabraham , koetukselle pantuna , Iisakin ..."Kun Aabraham oli sydämessänsä uhrannut poikansa , ollen valkmis panemaan sen täytäntöön , Jumalan Enkeli esti sen . ja Abe uhrasi poikansa sijaan Oinaan , jonka Jumala oli varannut lähelle sarvistaan takertuneena ..
Tämän Uskonkuuliaisauuden johdosta JUMALA lupasi runsaati SIUNATA HÄNTÄ
ja antoi lupauksen kaikkien KANSOJEN SIUNAAMISESTA HÄNEN SIEMENESÄ
KRISTUKSEN , GAL. 3:16. -- JOKAISEN JUMALAN ihmisen usko ja kuuliaisuus joutuu koetukselle , usein juuri rakkaimassa asiassa , ja samalla KUULIAISUUTTA
SEURAA SIUNAUS -- TÄMÄ TAPAUS OLI SAMALLA TYYPPI ELI "TULEVAN
VARJO" , ESIKUVA : JUMALA ITSE UHRASI POIKANSA SAMALLA MOORIAN
MAALLA , JOHON JERUSALEMIN GOLGATRA KUULUI (AIK; 3:1,
kUTEN iISAK OLI OLI VALMIS UHRATTAVAKI , ALISTUEN SIIHEN NÖYRÄSTI , NIIN OLI JEESUS , JOKA ASIASTA RUKOUS TAISTELUA KÄYDESSÄÄN SANOI. : EI NIINKUIN MINÄ TAHDON , VAAN NIINKUIN SINÄ "SÄ JUMALA "
KRISTUKSEN UHRIN KAUTTA ON TOTEUTUNUT JA TOTETUTUU JUMALAN
SILLOIN ANTAMA LUPAUS TÄMÄN "YHDEN KRISTUKSEN KUULIAISUUDEN
KAUTTA MONET TULEVAT VANHURSKAIKSI ", "HÄNEN VERESSÄÄN "
rOOM. 5:9,19 ,; hEBR. 11:17-19. TEU, kirjoitti:
"" vihne ""
Eikö Aabraham lähtenyt Poikansa kanssa , Moorian maahan sille vuorelle jonka ,
Minä sinulle näytän myöhemminn , Jumala sanoi :Ota Iisak , ainokainen poikas i
Jota sinä rakastat ,ja mene ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella , joka Minä
sinulle sanon , Niin Aabraham seuraavana aamuna satuloi Aasinsa ja otti mukaansa kaksipalvelijaa ja poikansa Iisakin , ja halottuaan polttouhriputa hän lähti siihen paikkaan ,jonka Jumala oli hänelle sanonut .
Kolmantena päivänä Aabramham nosti silmänsä ja näki sen paikan kaukaa Silloin Abe sanoi palvelijoilleen "jääkää tähän Aasin kanssa . mionä ja poika menemme Rukoilemaan n; sitten me palaamme luoksenne. Ja Abe otti polttipuut ja sälytti ne ; itsehän otti käteensä tulen ja veitsen , ja niin he astuivat yhdessä .Iisak
puhui isällensä sanoen "isäni " ,"tämä vasttaa , "tässä olen ,poika ", Iisak : "katso ,
tässä on tuli ja halot , mutta missä on lammas polttouhriksi ", Abe vastaa "
Jumala on katsiva itselleen lampaan polttouhriksi , poikani " ja he astuivat molemmat yhdessä. .
JUa kun he olivat tulleet siihen paikkaan , jonka Jumala oli sanonyt , Rakensi
Abe siihen alttarin , ja latoi sille halot , ja sitoi poikansa ,ja pani hänet Alttarille halkojen päälle "Ja Aabraham ojensi kätensä ja tarttui veitseen TEURASTAAKSEEN POIKANSA , SILLOIN HERRAN ENKELI HUUSI HÄNELLE TAIVAASTA SANOEN : "ABAHAM , Aabraham !, " Hän vastasi :"tässä olen"
Enkeli sanoi: "Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään sillä nyt minä
tiedän , että sinä pelkäät Jumalaa , kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi .
Niin abe nosti silmänä ja huomasi takanansa Oinaan , joka oli sarvista tarttunut pensaikkoon . Ja Abe meni otti Oinaan ja uhrasi sen Polttouhriksi pojan sijaan
Ja ´Aabraham antoi sen paikan nimeksi "Herra näkee " Ja sitä paikkaasanotaan
vieläkin "Vuorella , missä Herra ilmestyy". "Uskon kautta uhrasi Aabraham , koetukselle pantuna , Iisakin ..."Kun Aabraham oli sydämessänsä uhrannut poikansa , ollen valkmis panemaan sen täytäntöön , Jumalan Enkeli esti sen . ja Abe uhrasi poikansa sijaan Oinaan , jonka Jumala oli varannut lähelle sarvistaan takertuneena ..
Tämän Uskonkuuliaisauuden johdosta JUMALA lupasi runsaati SIUNATA HÄNTÄ
ja antoi lupauksen kaikkien KANSOJEN SIUNAAMISESTA HÄNEN SIEMENESÄ
KRISTUKSEN , GAL. 3:16. -- JOKAISEN JUMALAN ihmisen usko ja kuuliaisuus joutuu koetukselle , usein juuri rakkaimassa asiassa , ja samalla KUULIAISUUTTA
SEURAA SIUNAUS -- TÄMÄ TAPAUS OLI SAMALLA TYYPPI ELI "TULEVAN
VARJO" , ESIKUVA : JUMALA ITSE UHRASI POIKANSA SAMALLA MOORIAN
MAALLA , JOHON JERUSALEMIN GOLGATRA KUULUI (AIK; 3:1,
kUTEN iISAK OLI OLI VALMIS UHRATTAVAKI , ALISTUEN SIIHEN NÖYRÄSTI , NIIN OLI JEESUS , JOKA ASIASTA RUKOUS TAISTELUA KÄYDESSÄÄN SANOI. : EI NIINKUIN MINÄ TAHDON , VAAN NIINKUIN SINÄ "SÄ JUMALA "
KRISTUKSEN UHRIN KAUTTA ON TOTEUTUNUT JA TOTETUTUU JUMALAN
SILLOIN ANTAMA LUPAUS TÄMÄN "YHDEN KRISTUKSEN KUULIAISUUDEN
KAUTTA MONET TULEVAT VANHURSKAIKSI ", "HÄNEN VERESSÄÄN "
rOOM. 5:9,19 ,; hEBR. 11:17-19.Tämä on kertomusta juuri siitä, mikä osoitti Aabrahamin uskon ja Jumalan kuulemisen sekä uskollisuuden kaikessa.
- teu,
vihne kirjoitti:
21. Eikö Abraham, meidän isämme, töiden kautta vanhurskautetuksi osoitettu, kuin hän poikansa Isaakin alttarille uhrasi Jaakob 2.
Ei hän töiden klautta tullut vanhurskaaksi, vaan osoitti vanhurskautensa kuuliaisuudella."" vihne ""
Minusta Raamattu sanoo molemmat , mutta jos hieman
enemmän kallistiusin USKON puolelle. Ja vähän niin
kuin siihen malliin ,Että abe uskoi siihen ,että jos hän uhraa
pojan , Jumala tekee uuden , tämä näin vähän karkeesti. - matkamies maan
teu, kirjoitti:
Ei saa , sillä se on jo valittu otappa Koko raamattu käteen ,ja siitä 1Moos 15:6
siinä selitetään että se on Uskon kautta Abe saanut Vanhurskauden muuten
tämä Luku on erittäin terveellinen , ja kuuluu Pyhän Hengen sanelemaan ,
Tai on erittäin pieni mahdollisuus työn kaytta eli lain kautta jos joutuu hius
karvankaan vikaan henki meni ,,siksi toiseksi ei ole enää laki mies vapahtajaa
ei yhtä aimutta siis tulemme tulokseen ei käy .ei ole teu pientäkään mahdollisuutta täyttää lakia.Jumala ottaa ajatuksista asti kiinni.Paavali kirjoittaa siitä vanhurkaudesta joka laista on,että kuka ihminen ne tekee hänen pitää niissä elämän. lainoppinut myös kertoi vastauksen Jesukselle.Sinun pitää rakastaman Herraa sinun Jumalaas kaikesta sinun sydämmestäs kaikesta sinun sielustas ,ja kaikesta sinun voimastas ja kaikesta sinun mieleltäs ja lähimmäistäs niinkuin itseäs......SIIS TÄYSIN MAHDOTONTA
- mat.ma
matkamies maan kirjoitti:
ei ole teu pientäkään mahdollisuutta täyttää lakia.Jumala ottaa ajatuksista asti kiinni.Paavali kirjoittaa siitä vanhurkaudesta joka laista on,että kuka ihminen ne tekee hänen pitää niissä elämän. lainoppinut myös kertoi vastauksen Jesukselle.Sinun pitää rakastaman Herraa sinun Jumalaas kaikesta sinun sydämmestäs kaikesta sinun sielustas ,ja kaikesta sinun voimastas ja kaikesta sinun mieleltäs ja lähimmäistäs niinkuin itseäs......SIIS TÄYSIN MAHDOTONTA
sanoit kuitenkin lopuksi,ei käy. Hyvä niin
- teu,
vihne kirjoitti:
Tämä on kertomusta juuri siitä, mikä osoitti Aabrahamin uskon ja Jumalan kuulemisen sekä uskollisuuden kaikessa.
"" vihne ""
Nostan ,Hattua sinulle, sinä olit Aivan oikeassa ,
Joo noin se tulee tulkita. - en allekirjoita tuota
teu, kirjoitti:
"" vihne ""
Nostan ,Hattua sinulle, sinä olit Aivan oikeassa ,
Joo noin se tulee tulkita.Kaiva se hattu maanpoveen
- Muu voima
Joh. 16:9 Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun,
Joh. 16:10 vanhurskaus tulee julki siinä, että minä menen Isän luo ettekä te enää näe minua,
Joh. 16:11 ja tuomio on siinä, että tämän maailman ruhtinas on tuomittu.
Joh. 16:12 "Paljon enemmänkin minulla olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan.
Joh. 16:13 Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva.
Joh. 16:14 Hän kirkastaa minut,- Olisikohan näin?
Vihne vastasi aluksi, että Pyhä Henki osoittaa todeksi synnin, tuomion ja vanhurskauden. Raamattu sanoo sen vahvemmin:
8. Ja kuin hän tulee, niin hän nuhtelee maailmaa synnin tähden, ja vanhurskauden tähden, ja tuomion tähden.
MIKSI?
9. Synnin tähden tosin, ettei he usko minun päälleni;
Eli epäusko on suurin synti. Käärme ei välttämättä halunut, että esivanhempamme söivät kielletyn hedelmän, vaan se oli tärkeämpää, että se sai aiheutettua epäuskoa Jumalaa kohtaan. Sitä se tekee vielä tänäkin päivä, kun se asettaa kyseenalaiseksi Pyhän Hengen kautta annetut neuvot. - teu,
Olisikohan näin? kirjoitti:
Vihne vastasi aluksi, että Pyhä Henki osoittaa todeksi synnin, tuomion ja vanhurskauden. Raamattu sanoo sen vahvemmin:
8. Ja kuin hän tulee, niin hän nuhtelee maailmaa synnin tähden, ja vanhurskauden tähden, ja tuomion tähden.
MIKSI?
9. Synnin tähden tosin, ettei he usko minun päälleni;
Eli epäusko on suurin synti. Käärme ei välttämättä halunut, että esivanhempamme söivät kielletyn hedelmän, vaan se oli tärkeämpää, että se sai aiheutettua epäuskoa Jumalaa kohtaan. Sitä se tekee vielä tänäkin päivä, kun se asettaa kyseenalaiseksi Pyhän Hengen kautta annetut neuvot.""olisikohan näin""
Koska koko kesä puhuttiin , Me ja PYHÄ HENKI olemme päättänet näin .
Pyhä Henki ei aseta sanoja tuohon malliin , vaan sen teki lapin veikot
tätä olen miettinyt , ja nyt se on valmis . Lähtökohta on sama käärme
kuin se oli A E.llakin . eli saa ta na , sen vanhan käärmeen on annettu
tehdä pahaa edelleen , valitettavasti .. - teu,
"" muu voima ""
Oikea sana tulee jo kohdasta Joh.7- jatkuen 15. ja siihen liittyy J0h.14: 16-18- ;ja Joh.15 :26,27 . .Pyhästä Hengestä käytetään näissä kohdissa Kreikkalaista sanaa
PARAKLÈTOS. ,joka sanallisesti merkitsee avuksi (sivulle tukemaan ) kutsuttua . Sana on käytetty"Lohduttajaksi", "Auttajaksi "ja "puolustajaksi". Jeesusn sanoo Häntä 14:16 "tOISEKSI PUOLISTAJAKSI " ,JOKA on Hänen opetuslastensa tykönä , koska, Hän itse on Ensimmäinen puolustaja Isän tykönä 1 Joh. 2:1. PNEUMA =HEMKI .JA kieliopillisesti neutrinen , mutta Parakleos on maskuliininen , ja PYHÄ
HENKEÄ tarkoittava pronomiini, Ekeinos = hän , tuo, on näissä kohdissa samoin maskuliininen . Pyhä Henki on PERSOONA eikä persoonaton voima . Jeesus sa -
noo näissä kohdissa hitaasti Hänestä viisi asiaa. :
1. Jeesus /jumala oli lähettävä opetuslapsiin Pyhän Hengen, Jeesuksen mentyä taivaaseenastumisessa kirkkauteen ISÄN /Jumalan oikealle puolelle , ei ennen sitä KS. Joh .16: 7;7:39. Vert. Joh. 20:21-23. .
2. Pyhä Henki näyttää Ihmiselle : a: Lain avulla synnin , vaikuttaa synnintunnon omantunnon heräyksessä . Room. 3:20; 7:7. Hänen näytämänsä perussynti , kaikkien muiden syntien lähde , on EPÄUSKO , se , etteivät ihmiset usko Jeesukseen (1 Joh. 3:36. (b). Hän näyttää ja "kirkastaa" , että vanhurskauttaminen (syyllisyydestä vapautuminen ja Jumalan lapsen asemaan ottaminen ),tapahtuu Jeesuksen poismemon, so. Hänen Ristinkuolemasa , ylösnousemukse3n ja ISÄN oikealle puolelle kaikkivaltiaan menemisen perustella , (c). Hän näyttää , että maailman Ruhtinas , saa ta na on tuomittu : Kristus on "rikkipolkenut käärmeen pään". ja riistänyt häneltä aseet , synnin ja Lain ,,ks.- 1Kor 15:55-57. Kol. 2:15.
niin ettei hän voi syyttää ja vahinkoittaa Jeesuksen turvissä olevia ,ks. Ilm. 12:7-11. ; 2Kor. 2:14.
3. Jeesus oli Pyhässä Hengessä tuleva seurakuntaansa , ollen siinä läsnä sen Päänä , Armonvaltakuntansa Kuninkaana. . Matt.18:20; 28:20 ;Joh. 14:18,23.
EF. 1:22-23.
4. Pyhä Henki todistaa Jeesuksesta ja kirkastaa Häntä sanan kautta , Tehden sen sydämissä vaikuttavaksi . Hän antaa uskoville voiman todistamaan Jeesuksesta sekä Hänessä tullesta Armosta ja totuudesta , Joh. 15:26,27; Luuk. 24:49;Apt1:8.
5. Henki oli ilmoittava Apostoleille ja heidän kauttaan seurakunnalle asioita
... joista Jesus ei voinut heille vielä puhua , koska he eivät olleet vielä valmita
niitä käsittämään . erityisesti Hän oli ilmoittava tulevia , so .Lopunajan asioita , sekä johtava heidät kaikkewen totuuteen . Pyhä Henki on Apostolien kautta antanut seurakunnalle "kertakaikkisesti " (Jd 3)ja riittävästi kaiken , mitä se uuden Liiton kautena ennen Kristuksen toista tulemista tarvitsee ks. Ef.3:5 ;1Tim.2:4-7.
Gal. 1:9. - Ihana kuulla oli samaa
teu, kirjoitti:
""olisikohan näin""
Koska koko kesä puhuttiin , Me ja PYHÄ HENKI olemme päättänet näin .
Pyhä Henki ei aseta sanoja tuohon malliin , vaan sen teki lapin veikot
tätä olen miettinyt , ja nyt se on valmis . Lähtökohta on sama käärme
kuin se oli A E.llakin . eli saa ta na , sen vanhan käärmeen on annettu
tehdä pahaa edelleen , valitettavasti ..Niin seurakuntaansa on jätetty pyhä henki aivan oikein on kesällä puhuttu ku luet tai kuuntelet vanhoja saarnoja huomaat että ihan samalailla saarnataan nyt kuin ennenkin mutta sinulla on karvas juuri joka riepoo sinua teu varo ettei käy viimeisellä takasuoralla heikosti
- teu,
Ihana kuulla oli samaa kirjoitti:
Niin seurakuntaansa on jätetty pyhä henki aivan oikein on kesällä puhuttu ku luet tai kuuntelet vanhoja saarnoja huomaat että ihan samalailla saarnataan nyt kuin ennenkin mutta sinulla on karvas juuri joka riepoo sinua teu varo ettei käy viimeisellä takasuoralla heikosti
""ihana kuulla oli samaa""
Tähän kohtaan jos johonkinh sopii GJ :sana vaikka olisi satavuotta saarnattu
väärin , niin se kortattava kun vääryys havaitaan , Ja nyt on havaittu ehkäpä
se voisi olla , vaan siitä asti kun AI.aloitti 1937, , mutta on ..
Sanoohan Paavalikin että jos kilpailet ,kilpaile rehellisesti , nimittäin jos kaatuu
ennen kuin Maaliviiva on poikki olet hävinnyt , etkä saa seppelettäkään . - sekopää
teu, kirjoitti:
""ihana kuulla oli samaa""
Tähän kohtaan jos johonkinh sopii GJ :sana vaikka olisi satavuotta saarnattu
väärin , niin se kortattava kun vääryys havaitaan , Ja nyt on havaittu ehkäpä
se voisi olla , vaan siitä asti kun AI.aloitti 1937, , mutta on ..
Sanoohan Paavalikin että jos kilpailet ,kilpaile rehellisesti , nimittäin jos kaatuu
ennen kuin Maaliviiva on poikki olet hävinnyt , etkä saa seppelettäkään .Niin voi teu raasu hukassa olet
- teu.
sekopää kirjoitti:
Niin voi teu raasu hukassa olet
"" sekopää ""
Minä en kuysynyt sinulta , mikä minä olen ,,vastaa vain kysymykseen ,
jos et osaa ,vastaa vain etten tiedä , eikö niin silleen sienosti kiertäen ,
- Välttämättömyys
Raamatun mukaan Pyhä Henki on samaa kirkkauden persoonallista olemusta kuin Isä ja Poika: ”Kun teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, te olette autuaat, sillä teidän yllänne on kirkkauden Henki, Jumalan Henki.”
(1. Piet. 4:14, kts. myös 2. Piet. 1:17, Kol. 1:27, Ilm. 4:5, 5:6).
1 – Pyhän Hengen nimet ilmaisevat jumaluuden ja sen persoonien yhteyttä
1) Isän Hengeksi: ”Te ette puhu itse, teissä puhuu Isänne Henki.” (Matt. 10:20),
2) Pojan Hengeksi: ”Ja koska tekin olette Jumalan lapsia, hän on lähettänyt meidän kaikkien sydämiin Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"” (Gal. 4:6),
3) Jumalan Hengeksi: ”Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä…. ” (Room. 8:9a,14, 1. Kor. 2:10,11, 3:16, 6:11, 7:40, 1. Piet. 4:14, 1 Joh. 4:2),
4) Herran Hengeksi: ”Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siellä on vapaus.” (2. Kor. 3:17),
5) Jeesuksen Hengeksi: ”Ja tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut heidän sitä tehdä.” (Ap. t. 16:7)
6) ja Kristuksen Hengeksi: ”Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa.” (Room. 8:9b).
Vaikka kolmiyhteinen Jumala on Yksi Jumala, Pyhä Henki on silti oma persoonansa, jolla on myös oma persoonanimi, usein lyhennettynä Henki: ”He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.” (Ap. t. 2:4).
2 – Monet Pyhän Hengen nimet ilmaisevat hänen ominaisuuksiaan
Raamatussa Pyhää Henkeä kutsutaan:
1) totuuden Hengeksi: ”Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.” (Joh. 14:17),
2) uskon Hengeksi: ”Meillä on sama uskon Henki, josta on kirjoitettu: "Minä uskon, ja siksi puhun." Niin mekin puhumme, koska uskomme.” (2. Kor. 4:13),
3) viisauden ja ilmestyksen Hengeksi: ”Minä rukoilen, että Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja näkemisen hengen, niin että oppisitte tuntemaan hänet, ” (Ef. 1:17),
4) voiman, rakkauden ja raittiuden Hengeksi: ”Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman, rakkauden ja terveen harkinnan hengen.” (2. Tim. 1:7) ja
5) armon Hengeksi: ”Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen ansaitseekaan mielestänne se, joka polkee jalkoihinsa Jumalan Pojan, pitää epäpyhänä liiton verta, jolla hänet itsensä on pyhitetty, ja häpäisee armon Henkeä!” (Hepr. 10:29).
3 – Jotkut nimet kuvaavat Pyhän Hengen esiintymismuotoa
1) lapseuden Henkeä: ”Te ette ole saaneet orjuuden henkeä, joka saattaisi teidät jälleen pelon valtaan. Olette saaneet Hengen, joka antaa meille lapsen oikeuden, ja niin me huudamme: "Abba! Isä!" (Room.8:15),
2) tehtävää kuten Puolustaja: "Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta.” (Joh. 15:26)
3) tai olemusta: ”Kun teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, te olette autuaat, sillä teidän yllänne on kirkkauden Henki, Jumalan Henki.” (1. Piet. 4:14, kts. myös Hepr. 9:14, Luuk. 1:35).- teu.
"välttämättömyys"
Erittäin hyviä lainauksia , ja yhdistämisiä . Kiitos Herrani Jeesus .
Tästä tulee mieleen , Että LV:t on pikkupoikia ,ja kohta kohta on taas
Joulu jolloin voi mennä asiat ristiin Gällissäkin ,Rukoilkaa kanssani ,
että siellä ei mikään ihmismieli voisi saada voittoa , siitä Pojasta .
eikä Jumala annakkaan ihmismielelle mitään lupaa eikä ( niin minä
en tarkoittanut ,mitään hyvää sanalla että LV:ton kuin pikkupoikia )
vaan tarkoitan että hepystyvät vain pahaan ,kuin muutkin ..
Kaikkien pitää muistaa , kuinka on solvattu Herraa juuri heidän taholta
miksei kenenkään mieli tee selittää sitä, että heillä on valhe niin lähellä
Solvaus niin lähellä , ja he luulevat itsestään liikaa, Mistä Paavali sanoo
Älkää luulko itsestänne liikaa. se on eri asia kuin siitä keskustelu joka
voisi antaa parannusta asiaan..
jatkan - teu,
teu. kirjoitti:
"välttämättömyys"
Erittäin hyviä lainauksia , ja yhdistämisiä . Kiitos Herrani Jeesus .
Tästä tulee mieleen , Että LV:t on pikkupoikia ,ja kohta kohta on taas
Joulu jolloin voi mennä asiat ristiin Gällissäkin ,Rukoilkaa kanssani ,
että siellä ei mikään ihmismieli voisi saada voittoa , siitä Pojasta .
eikä Jumala annakkaan ihmismielelle mitään lupaa eikä ( niin minä
en tarkoittanut ,mitään hyvää sanalla että LV:ton kuin pikkupoikia )
vaan tarkoitan että hepystyvät vain pahaan ,kuin muutkin ..
Kaikkien pitää muistaa , kuinka on solvattu Herraa juuri heidän taholta
miksei kenenkään mieli tee selittää sitä, että heillä on valhe niin lähellä
Solvaus niin lähellä , ja he luulevat itsestään liikaa, Mistä Paavali sanoo
Älkää luulko itsestänne liikaa. se on eri asia kuin siitä keskustelu joka
voisi antaa parannusta asiaan..
jatkan"" teu ""
Room. 10:1-3.
Veljet ,minä toivon sydämestäni ja Rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että
he pelastuisivat .2. Sillä minä todistan heistä , että heillä on kiivaus Jumalan
puolesta, mutta ei Taidon puolesta /mukaan; 3. sillä kun he eivät tunne Jumalan
vanhur4skautta , vaan koettavat pystyttää omaavanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan lahjavanhurskauden alle..
selitystä;
Lukuisat juutalaiset kiivailivat Mooseksen lain ja oman uskontonsa puolesta , kuten Paavalikin oli tehnyt (sauluksena ollessa )( LV:t ) He ei halua nöyrtyä etsimään ja ottamaan vastaan Kristuksen tarjomaa Armonvanhurskautta ,vaan
pettävät itseään kuvitelluilla kyvyllään saattaa vanhurskaus lain tekojen tielle.
- Kristus on lain loppu kahdella tavalla :
1. Hän täytti kuuliasuudellaan ,LAIN ,TOTTELEMIS VAATIMUKSEN sijaiskärsimyksellään ja kuolemallan Hän täytti sen . RANGAISTUSVAATI-MUKSEN . Tämän täyttämyksen perustukella Häneen Uskovat tulevat vanhurskaiksi kun . Jumala lukee heidän hyväkseen nämä kristuksen teot .
2. Pyhän Hengen vaikutuksesta uskovat noudattavat sydämen halusta Jumalan /Kristuksen lakia /käskyjä, Näin lain vanhurskaus tulee täytetyksi ,Hengen mukaan vaeltavissa ,sekä VANHURSKAUTTAMISEN
että PYHITYKSEN/VAELLUKSEN VANHURSKAUDEN kannalta ks. Room. 8:1-14.
Luther: "Laki oli ...ennen Kristuksta meitä syyttämässä , mutta ollessamme Kristuksen alaisia se on täytettävä Hengen avulla ... Tuleassa se on pysyvä
täytettynä ,kun uusi luomus , jota se ennen sitä vaati , on silloin täydellisesti toteutettuneena . Siksi lakia ei milloinkaan poisteta , vaan se pysyy joko täyte-
ttävana kadotetuissa tai täyettynä autuaissa , " WA,39 I,349.
Luther:"Jeesukseen uskovien kohdalla "TUOMITSEVA LAKI ON POISTETTU , EI LAKI MIKÄLI SE VAATII KUULIAISUUTTA , KUTEN PAAVALI sanoo : "uskon kautta me vahvistamme lain " (ROOM. 3:31. ) WA, 39, II ,124.
LUTHER:"Tämä on lain tekemistä ... ; uskoa ... Kristukseen Ja PYHÄÄN
HENGEn sAAMISEN JÄLKEEN TEHDÄ TÖITÄ , JOTKA OVAT KIRJOITettuina Laissa " WA ,40,I401. - kysympähän vaan
teu, kirjoitti:
"" teu ""
Room. 10:1-3.
Veljet ,minä toivon sydämestäni ja Rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että
he pelastuisivat .2. Sillä minä todistan heistä , että heillä on kiivaus Jumalan
puolesta, mutta ei Taidon puolesta /mukaan; 3. sillä kun he eivät tunne Jumalan
vanhur4skautta , vaan koettavat pystyttää omaavanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan lahjavanhurskauden alle..
selitystä;
Lukuisat juutalaiset kiivailivat Mooseksen lain ja oman uskontonsa puolesta , kuten Paavalikin oli tehnyt (sauluksena ollessa )( LV:t ) He ei halua nöyrtyä etsimään ja ottamaan vastaan Kristuksen tarjomaa Armonvanhurskautta ,vaan
pettävät itseään kuvitelluilla kyvyllään saattaa vanhurskaus lain tekojen tielle.
- Kristus on lain loppu kahdella tavalla :
1. Hän täytti kuuliasuudellaan ,LAIN ,TOTTELEMIS VAATIMUKSEN sijaiskärsimyksellään ja kuolemallan Hän täytti sen . RANGAISTUSVAATI-MUKSEN . Tämän täyttämyksen perustukella Häneen Uskovat tulevat vanhurskaiksi kun . Jumala lukee heidän hyväkseen nämä kristuksen teot .
2. Pyhän Hengen vaikutuksesta uskovat noudattavat sydämen halusta Jumalan /Kristuksen lakia /käskyjä, Näin lain vanhurskaus tulee täytetyksi ,Hengen mukaan vaeltavissa ,sekä VANHURSKAUTTAMISEN
että PYHITYKSEN/VAELLUKSEN VANHURSKAUDEN kannalta ks. Room. 8:1-14.
Luther: "Laki oli ...ennen Kristuksta meitä syyttämässä , mutta ollessamme Kristuksen alaisia se on täytettävä Hengen avulla ... Tuleassa se on pysyvä
täytettynä ,kun uusi luomus , jota se ennen sitä vaati , on silloin täydellisesti toteutettuneena . Siksi lakia ei milloinkaan poisteta , vaan se pysyy joko täyte-
ttävana kadotetuissa tai täyettynä autuaissa , " WA,39 I,349.
Luther:"Jeesukseen uskovien kohdalla "TUOMITSEVA LAKI ON POISTETTU , EI LAKI MIKÄLI SE VAATII KUULIAISUUTTA , KUTEN PAAVALI sanoo : "uskon kautta me vahvistamme lain " (ROOM. 3:31. ) WA, 39, II ,124.
LUTHER:"Tämä on lain tekemistä ... ; uskoa ... Kristukseen Ja PYHÄÄN
HENGEn sAAMISEN JÄLKEEN TEHDÄ TÖITÄ , JOTKA OVAT KIRJOITettuina Laissa " WA ,40,I401.Tuntuu tutulta tänä aikana asia, josta Luther puhuu jo 500 vuotta sitten? Miltä kohdalta löydät itsesi?
Pyhä Henki nuhtelee maailmaa synnin tähden. Jos hänen tehtävänsä on nuhdella, niin hän ei voi olla vaiti, ja vielä vähemmän hän voi teeskennellä ja hivellä heidän korviaan imartelemalla heitä. Jos sanankuulija ei tahdo suudella vitsaa, niin Pyhä Henki jatkaa kuitenkin saarnaansa heidän napinastaan ja vihastumisestaan huolimatta, kunnes heidän lopulta tarvitsee vaieta, mikä tapahtuu viimeistään haudassa. Jos siitä aiheutuu eripuraa ja levottomuutta, voit vain kysyä: ”Kenen syy”? Eikö se ole niiden oma syy, jotka vastustavat tätä Pyhän Hengen saarnaa ja ovat sille kovakorvaisia?
Kuka osoittaa tottelemattomuutta; se, joka Jumalan nimenomaisen käskyn mukaisesti pitää tätä saarnaa ja tottelee sitä, vai se, joka vastustaa sitä kaikin voimin? He haluavat kuitenkin kääntää oikeuden omalle puolelleen ja valittavat sellaisten ihmisten tottelemattomuutta, jotka eivät tahdo taivuttaa saarnaansa ja käytöstään heidän mielensä mukaisesti. Mitään eripuraa ei syntyisi, jos he vain ottaisivat vastaan tämän saarnan, mikä olisi myös heidän velvollisuutensa Jumalan vakavan käskyn mukaisesti. Silloin me olisimme kristittyinä veljinä yksimielisiä pääasiassa. Mutta kun nämä tyhmät turskanpäät käyvät heti päälle sokeassa raivossaan, niin me joudumme tyytymään siihen, että syntyy hajaannusta ja erimielisyyttä. - kysympähän vaan
kysympähän vaan kirjoitti:
Tuntuu tutulta tänä aikana asia, josta Luther puhuu jo 500 vuotta sitten? Miltä kohdalta löydät itsesi?
Pyhä Henki nuhtelee maailmaa synnin tähden. Jos hänen tehtävänsä on nuhdella, niin hän ei voi olla vaiti, ja vielä vähemmän hän voi teeskennellä ja hivellä heidän korviaan imartelemalla heitä. Jos sanankuulija ei tahdo suudella vitsaa, niin Pyhä Henki jatkaa kuitenkin saarnaansa heidän napinastaan ja vihastumisestaan huolimatta, kunnes heidän lopulta tarvitsee vaieta, mikä tapahtuu viimeistään haudassa. Jos siitä aiheutuu eripuraa ja levottomuutta, voit vain kysyä: ”Kenen syy”? Eikö se ole niiden oma syy, jotka vastustavat tätä Pyhän Hengen saarnaa ja ovat sille kovakorvaisia?
Kuka osoittaa tottelemattomuutta; se, joka Jumalan nimenomaisen käskyn mukaisesti pitää tätä saarnaa ja tottelee sitä, vai se, joka vastustaa sitä kaikin voimin? He haluavat kuitenkin kääntää oikeuden omalle puolelleen ja valittavat sellaisten ihmisten tottelemattomuutta, jotka eivät tahdo taivuttaa saarnaansa ja käytöstään heidän mielensä mukaisesti. Mitään eripuraa ei syntyisi, jos he vain ottaisivat vastaan tämän saarnan, mikä olisi myös heidän velvollisuutensa Jumalan vakavan käskyn mukaisesti. Silloin me olisimme kristittyinä veljinä yksimielisiä pääasiassa. Mutta kun nämä tyhmät turskanpäät käyvät heti päälle sokeassa raivossaan, niin me joudumme tyytymään siihen, että syntyy hajaannusta ja erimielisyyttä.Luther jatkaa:
Meidän autuutemme ja tuomiomme riippuu vain siitä, uskommeko me Kristukseen vai emme. Viimeinen tuomio on jo langetettu ja se sulkee taivaan kaikilta niiltä, joilla ei ole tätä uskoa Kristukseen ja jotka eivät tahdo ottaa sitä vastaan. Tämä epäusko pitää kaikki synnit, niin että niitä ei voi antaa anteeksi, kun taas usko kumoaa kaikki synnit. Siksi onkin sanottu, että kaikki mikä ei tule uskosta, on ja pysyy syntinä ja tuomittavana, vaikka se olisi parasta elämää ja kauneinta työtä, jota ihminen voi ajatella. Sillä vaikka tällainen olisi itsessään moitteetonta ja Jumalan käskyn mukaista, niin epäusko turmelee kuitenkin kaiken, minkä vuoksi se ei voi kelvata Jumalalle. Sen sijaan kristityn koko elämä miellyttää Jumalaa uskon vuoksi.
Mitä sitten Kristukseen uskominen tarkoittaa? Se ei tarkoita uskomista siihen, että hän on ylösnoussut, että hän on Jumalan Isän rinnalla ja että hänellä on valtaistuin taivaassa. Sillä tämän uskovat myös per kele ja paavi. Oikea usko Kristukseen on sitä, että minä pidän häntä minulle armollisena Jumalana, joka on ottanut pois minun syntini ja joka on sovittanut minut Isän kanssa, niin että minun syntini ovat hänen syntejään ja hänen vanhurskautensa on minun vanhurskauteni. Siellä missä on tällainen usko, ihminen on onnellinen ja autuas Kristuksessa, niin että se synti, joka vielä riippuu lihassa ja veressä Adamin perinnön vuoksi, ei voi vahingoittaa ja tuomita häntä. Mutta ilman Kristusta on vain kadotusta ja tuomiota.
Tätä ei pidä kuitenkaan käsittää väärin, ikään kuin tässä olisi annettu vapaus tehdä syntiä ja pahaa. Sillä koska usko tuo syntien anteeksiantamisen ja Kristus astuu esiin ottamaan ja pyyhkimään pois synnin, niin sellainen ihminen joka vaeltaa suruttomana synnissä lihan himojen mukaisesti ja joka nukkuu julkisissa synneissä ilman katumusta ja parannusta, ei mitenkään voi olla uskova kristitty. Siellä missä on sellainen jumalaton elämä, ei ole katumusta, ja siellä missä ei ole katumusta, ei ole myöskään syntien anteeksiantamusta, eikä siten myöskään uskoa, sillä usko on aina yhteydessä vastaan otettuun syntien anteeksiantamiseen.
Se jolla on usko ja syntien anteeksiantamus, ei seuraa himojaan, vaan sotii syntiä vastaan ja torjuu pahoja himojaan, kunnes hänen lunastuksensa viimein täyttyy lopullisesti - kysynpähän vaan
kysympähän vaan kirjoitti:
Luther jatkaa:
Meidän autuutemme ja tuomiomme riippuu vain siitä, uskommeko me Kristukseen vai emme. Viimeinen tuomio on jo langetettu ja se sulkee taivaan kaikilta niiltä, joilla ei ole tätä uskoa Kristukseen ja jotka eivät tahdo ottaa sitä vastaan. Tämä epäusko pitää kaikki synnit, niin että niitä ei voi antaa anteeksi, kun taas usko kumoaa kaikki synnit. Siksi onkin sanottu, että kaikki mikä ei tule uskosta, on ja pysyy syntinä ja tuomittavana, vaikka se olisi parasta elämää ja kauneinta työtä, jota ihminen voi ajatella. Sillä vaikka tällainen olisi itsessään moitteetonta ja Jumalan käskyn mukaista, niin epäusko turmelee kuitenkin kaiken, minkä vuoksi se ei voi kelvata Jumalalle. Sen sijaan kristityn koko elämä miellyttää Jumalaa uskon vuoksi.
Mitä sitten Kristukseen uskominen tarkoittaa? Se ei tarkoita uskomista siihen, että hän on ylösnoussut, että hän on Jumalan Isän rinnalla ja että hänellä on valtaistuin taivaassa. Sillä tämän uskovat myös per kele ja paavi. Oikea usko Kristukseen on sitä, että minä pidän häntä minulle armollisena Jumalana, joka on ottanut pois minun syntini ja joka on sovittanut minut Isän kanssa, niin että minun syntini ovat hänen syntejään ja hänen vanhurskautensa on minun vanhurskauteni. Siellä missä on tällainen usko, ihminen on onnellinen ja autuas Kristuksessa, niin että se synti, joka vielä riippuu lihassa ja veressä Adamin perinnön vuoksi, ei voi vahingoittaa ja tuomita häntä. Mutta ilman Kristusta on vain kadotusta ja tuomiota.
Tätä ei pidä kuitenkaan käsittää väärin, ikään kuin tässä olisi annettu vapaus tehdä syntiä ja pahaa. Sillä koska usko tuo syntien anteeksiantamisen ja Kristus astuu esiin ottamaan ja pyyhkimään pois synnin, niin sellainen ihminen joka vaeltaa suruttomana synnissä lihan himojen mukaisesti ja joka nukkuu julkisissa synneissä ilman katumusta ja parannusta, ei mitenkään voi olla uskova kristitty. Siellä missä on sellainen jumalaton elämä, ei ole katumusta, ja siellä missä ei ole katumusta, ei ole myöskään syntien anteeksiantamusta, eikä siten myöskään uskoa, sillä usko on aina yhteydessä vastaan otettuun syntien anteeksiantamiseen.
Se jolla on usko ja syntien anteeksiantamus, ei seuraa himojaan, vaan sotii syntiä vastaan ja torjuu pahoja himojaan, kunnes hänen lunastuksensa viimein täyttyy lopullisestiEikö näissäkin Lutherin sanoissa ole jotakin tuttua ja tälle ajalle sopivaa:
Tämä merkitys on nyt Herran sanoissa: Tämän maailman päämies on jo tuomittu. Ensin meille vakuutetaan, että maailman moite ja pannaan julistaminen ei ole sitä, mitä maailma väittää sen olevan. Se ei ole Jumalan, eikä kristillisen kirkon tuomio, vaan pe…leen, jonka Jumala on jo tuominnut. Siksi meidän tulee pitää sitä vääränä, tuomittavana ja pätemättömänä. Meidän ei pidä alistua tämän maailman tuomioon, eikä toimia sen mukaan, vaan kääntäkäämme Kristuksen tuomio sitä vastaan, kun hän sanoo, että tämän maailman päämies on jo tuomittu. Tämän minä kyllä näen, koska täällä on tällä hetkellä joitakuita pitkäkorvaisia paavilaisia aaseja, jotka eivät voi keksiä muuta ja heidän täytyy myöntää, että meidän oppimme on oikea ja raamatullinen, mutta kuitenkin he meluavat ja pöyhkeilevät, että se ei ole pätevä, koska sitä ei ole vahvistettu kirkolliskokouksessa, eikä esivalta ole hyväksynyt sitä, vaan hylännyt, ”sillä esivallalle tulee osoittaa kuuliaisuutta ja se joka vastustaa esivaltaa, vastustaa Jumalaa” jne. Heille kai pitäisi osoittaa myöntyväisyyttä ja antaa maallisen esivallan toimia Jumalan sanan tuomarina. Silloin meidän omatuntomme olisi vapaa ja meillä olisi pätevä syy olla hyväksymättä ja tunnustamatta totuutta, kun esivalta ei tahdo sallia sitä.
Mutta tässä sanotaan, että tuomarina ei ole maailma, eivät ruhtinaat eivätkä keisarit, vaan Pyhä Henki sanan voimalla. Maailman tulee ottaa vastaan kuritus ja tuomio, eikä olla tuomiolle kovakorvainen. Jos maailma kuitenkin vastustelee ja tahtoo tuomita Jumalan sanan ja käskee meidän seurata virran mukana, niin meidän tulee tietää, että sellainen tuomio on per..leen kirottu vale. - teu,
kysynpähän vaan kirjoitti:
Eikö näissäkin Lutherin sanoissa ole jotakin tuttua ja tälle ajalle sopivaa:
Tämä merkitys on nyt Herran sanoissa: Tämän maailman päämies on jo tuomittu. Ensin meille vakuutetaan, että maailman moite ja pannaan julistaminen ei ole sitä, mitä maailma väittää sen olevan. Se ei ole Jumalan, eikä kristillisen kirkon tuomio, vaan pe…leen, jonka Jumala on jo tuominnut. Siksi meidän tulee pitää sitä vääränä, tuomittavana ja pätemättömänä. Meidän ei pidä alistua tämän maailman tuomioon, eikä toimia sen mukaan, vaan kääntäkäämme Kristuksen tuomio sitä vastaan, kun hän sanoo, että tämän maailman päämies on jo tuomittu. Tämän minä kyllä näen, koska täällä on tällä hetkellä joitakuita pitkäkorvaisia paavilaisia aaseja, jotka eivät voi keksiä muuta ja heidän täytyy myöntää, että meidän oppimme on oikea ja raamatullinen, mutta kuitenkin he meluavat ja pöyhkeilevät, että se ei ole pätevä, koska sitä ei ole vahvistettu kirkolliskokouksessa, eikä esivalta ole hyväksynyt sitä, vaan hylännyt, ”sillä esivallalle tulee osoittaa kuuliaisuutta ja se joka vastustaa esivaltaa, vastustaa Jumalaa” jne. Heille kai pitäisi osoittaa myöntyväisyyttä ja antaa maallisen esivallan toimia Jumalan sanan tuomarina. Silloin meidän omatuntomme olisi vapaa ja meillä olisi pätevä syy olla hyväksymättä ja tunnustamatta totuutta, kun esivalta ei tahdo sallia sitä.
Mutta tässä sanotaan, että tuomarina ei ole maailma, eivät ruhtinaat eivätkä keisarit, vaan Pyhä Henki sanan voimalla. Maailman tulee ottaa vastaan kuritus ja tuomio, eikä olla tuomiolle kovakorvainen. Jos maailma kuitenkin vastustelee ja tahtoo tuomita Jumalan sanan ja käskee meidän seurata virran mukana, niin meidän tulee tietää, että sellainen tuomio on per..leen kirottu vale.Aika vaikea tajuista tekstiä .
Kun LUTHER: tuli Tohtoriksi 1512 on siitä jo 516, vuotta .
Ja hän oli käynyt Veljeskunnan asioissa Roomassa ja havainnut sen
Kirkon heikon aseman , ei tavannut paavia ja palattuaan päätti että
Teen uuden kirkon . Jossa kaikki olisi Jumalan mielen mukaan ,,
Ekä noin 1521 oli kaikki alkuun valmista ,tain siinä paikkeilla . - kysynpähän vaan
teu, kirjoitti:
Aika vaikea tajuista tekstiä .
Kun LUTHER: tuli Tohtoriksi 1512 on siitä jo 516, vuotta .
Ja hän oli käynyt Veljeskunnan asioissa Roomassa ja havainnut sen
Kirkon heikon aseman , ei tavannut paavia ja palattuaan päätti että
Teen uuden kirkon . Jossa kaikki olisi Jumalan mielen mukaan ,,
Ekä noin 1521 oli kaikki alkuun valmista ,tain siinä paikkeilla .Teu, Olen ihmetellyt kirkoitustaitoasi, mutta nyt tarvitsee ihmetellä myös laskutaitoasi. Jos Luther tuli tohtoriksi 1512 ja nyt on 2014, niin siitä on 502, eikä 516 vuotta.
Lutherilla on pitkät selitykset. Ei ihme, jos niistä saadaan monenlaisia käsityksiä ja niitä ei ymmärretä. Sinäkin väität, että kirkko noudattaa Lutherin opetuksia, mutta et kuitenkaan ymmärrä niitä!
Luther naulasi teesinsä kirkon oveen 31.10.1517 ja 1521 hän antoi uskonpuhdistuksen ohjelmajulistuksen valtiopäivillä, jossahäntä kiellettiin levittämästä oppiaan:
" Jos minun ei Raamatulla tai järkisyin osoiteta erehtyneen — en luota paavin enkä kirkolliskokouksen arvovaltaan, sillä ne ovat erehtyneet ja puhuneet toisiaan vastaan — en voi enkä halua peruuttaa mitään. Omatuntoni on sidottu Jumalan sanaan, ja on epävarmaa ja väärin toimia omaatuntoaan vastaan. Tässä seison enkä muuta voi. Jumala minua auttakoon. Aamen."
Tätä ennen Luther oli julkaissut jo 81 kirjasta. Raamatunkäännös saksaksi valmistui 1534.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212636Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292272- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532150Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211752Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2891447
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399- 1321389